Blitzkrieg: Burning Horizon – peklo druhé světové

12:00aktualizováno  23. června 12:08
Jedna z vůbec nejlepších realtimových strategií se dočkala datadisku se skvělou německou kampaní. Nabízí ale Burning Horizon dost novinek, aby se vyplatil jeho urychlený nákup? To je otázka...

Blitzkrieg: Burning Horizon Druhá světová válka je v poslední době pro herní vývojářské týmy podivnou drogou. Každá firma chce mít svou hru právě z tohoto období dějin. Je pravda, že se jedná o velice hráčsky atraktivní prostředí: největší bitevní konflikt všech dob, řada proslulých osobností, snadno identifikovatelné dobro a zlo... Zároveň však zaráží, kolik autorských týmů se snaží prosadit s prakticky totožným konceptem realtimové strategie ve chvíli, kdy je na trhu již několik velice kvalitních her prakticky stejného formátu, v čele se Sudden Strike II či Blitzkriegem. Přesto se nadšeně na stejnou tematiku vrhají autoři War Times, Codename Panzers, Wartime Command a mnoha dalších. Překonat již zmiňovaný Blitzkrieg nebude ovšem vůbec jednoduché: už jen proto, že ruští Nival Interactive, kteří jej mají na svědomí, rozhodně neusnuli na vavřínech a uchystali fanouškům hned dvě lahůdky. První z nich je již hotova a na zlatém podnose předložena k ochutnání, druhá, větší a na přípravu náročnější, se chystá na konec letošního roku. O čem že se to mluví? Číslo jedna je dnes recenzovaný stand alone datadisk Burning Horizon a dvojka nic jiného, než Blitzkrieg 2...

Co to vlastně je, ten blitzkrieg?

Termín "blitzkrieg" (psáno i s malým písmenem) se používá jako označení taktiky nacistických vojsk na začátku druhé světové války. Do češtiny se překládá jako "blesková válka" a její podstatou je velmi rychlý postup tankových brigád i pěchoty hluboko do nitra nepřátelského území. Klíčem k úspěchu je rychlost, překvapení a vysoké počty takto exponovaných jednotek. Taktika bleskové války byla velmi úspěšná při invazi do Francie, zpočátku s ní Hitler slavil úspěchy i při útoku na Sovětský svaz, nakonec však právě zde ztroskotal a začal definitivně svůj pád...

Blitzkrieg: Burning Horizon V kůži Erwina Rommela
Právě kolem slavného německého generála, dost možná vůbec nejschopnějšího z Hitlerových vojenských velitelů, se točí rovných osmnáct misí nové kampaně. Jedná se bohužel nejen o jádro, ale i prakticky jedinou náplň Burning Horizonu, neboť zde z nepochopitelných důvodů absentuje možnost multiplayeru a taktéž varianta kampaně za Spojence. Přítomnost pouze německé kampaně je vskutku poněkud diskutabilní, nicméně etické otázky ve hře nikdo řešit nemusí a konec konců, Rommel bez ohledu na to, jakému režimu sloužil, byl rozhodně velmi schopný vojevůdce. V jeho kůži se hráči pokusí zopakovat úspěchy při invazi do Belgie a následné bleskové válce s Francií (jejíž naivita při budování obranné Maginotovy linie byla jednoduše neuvěřitelná), přehrají si známé bitvy u Tobruku, El Ameinu i závěrečné boje 2. světové války po vylodění v Normandii.

"Rommel bez ohledu na to, jakému režimu sloužil, byl rozhodně velmi schopný vojevůdce."

Erwin Rommel – Liška pouště

"Slídím krajinou jako liška," říkával Erwin Rommel, výjimečný vojevůdce a jedna z největších osobností druhé světové války, čímž narážel na svůj instinkt vycítit vhodná místa pro bitvy a slabiny svých nepřátel. A právě tím si vysloužil přezdívku Liška pouště. Rommel se narodil 12. 11. 1891, ve svých 19 letech nastoupil ke 120. pěšímu pluku. O dva roky později se stal důstojníkem a sloužil až do začátku 1. světové války. Během ní získal několik vyznamenání a nakonec byl povýšen na kapitána. V meziválečném období ještě postoupil o pár míst ve vojenské hierarchii, aby byl na začátku 2. světové pověřen velením Hitlerovy tělesné stráže. V roce 1940 úspěšně uplatnil taktiku bleskové války a vedl přes Belgii útok na Francii. O rok později byl převelen do Berlína a přijal vedení afrických sborů (Deutsches Afrika Korps), s nimiž nejprve hasil průšvihy v italských koloniích, načež svedl řadu bitev s britskými sbory. Držel se zde až do roku 1943, kdy byl opět přivolán do Berlína, vyznamenán, ale musel přihlížet tomu, jak se 250 000 mužů v posledních jednotkách Osy v severní Africe vzdává. Později vedl obranu proti Spojencům ve Francii, po vylodění v Normandii si však uvědomil, že je válka beznadějná a dokonce se podílel na pokusu o atentát na Hitlera v roce 1944. Jeho účast ve spiknutí se ututlala, nicméně Rommelovi nemělo být odpuštěno: 18. 10. 1944 zemřel v nemocnici v Ulmu po požití jedu.
Zdroj: nacismus.mysteria.cz

Jako bonus pak autoři přihodili ještě necelou desítku samostatných scénářů různě po světě, kde se hráčům do rukou dostane například i japonská armáda. To dohromady znamená mnoho hodin zábavy, a to z důvodů pozitivních i negativních.

Blitzkrieg: Burning Horizon

Je to Blitzkrieg, není to Blitzkrieg?
Upřímně, kdyby jeden z obrázků v okolí této recenze pocházel z původního Blitzkriegu, nikdo by si toho asi nevšiml. Burning Horizon přidává nový obsah, nicméně po audiovizuální i hratelnostní stránce je s původní hrou naprosto totožný. Hratelnost stále sestává výhradně z velení různorodým jednotkám, suroviny či výstavbu zde hledat nemá smysl (a to je velmi dobře). Design misí se nese v tradičním duchu, kdy je jejich hraní spíše otázkou řešení logických úloh. Ne že by k jejich úspěšnému ukončení vedla jen jedna cesta, ale většinou je nutné provádět všechny postupy hned několikrát a ukládat do paměti pozice nepřátelských jednotek a cesty, kudy se přes ně lze dostat. Obtížnost oproti originálu ještě výrazně vzrostla a ani obezřetný postup, využívání průzkumných letadel a jiné vzdušné podpory, či geniální strategické tahy většinou nepomohou vyhrát na první pokus. Je to někdy až frustrující, nicméně faktem je, že pokud nějaká hra skutečně klade důraz na využívání různých jednotek tam, kde je možné maximalizovat jejich účinek na nepřátele, a vymýšlení vychytralých úskoků a strategických plánů, pak je to rozhodně právě Blitzkrieg. Kdo si jeho kouzlo oblíbil, z datadisku rozhodně zklamán nebude, naopak začátečníkům a těm, kteří s původní hrou neměli tu čest, se asi neustálý pohled na tabulku "You lose" zamlouvat nebude.

"Obtížnost oproti originálu ještě výrazně vzrostla a ani obezřetný postup, využívání průzkumných letadel a jiné vzdušné podpory, či geniální strategické tahy většinou nepomohou vyhrát na první pokus."

Blitzkrieg: Burning Horizon Nové zbraně, noví nepřátelé
K již tak ohromujícímu počtu různých druhů jednotek se v Burning Horizon přidává ještě 50(!) dalších, z nichž některé jsou jen variacemi na vybrané z původních tří set (německý tank Panzer IV, nové druhy dělostřelectva), ale jiné zcela nové (američtí mariňáci, japonská pěchota a letadla, či třeba australští vojáci). Další (a vlastně již skoro poslední) změnou oproti Blitzkriegu jsou pak některá zlepšení v umělé inteligenci. Ta se zdá být o něco chytřejší, i když je otázkou, nakolik je tento dojem způsoben faktem, že ve většině misí má počítač výraznou početní převahu a jednotky rozmístěné na velmi taktických pozicích. To omezuje taktiku protivníka na prosté odrážení hráčových útoků – víc většinou pro úspěch není nutné udělat a vzhledem k ideálním výchozím podmínkám je pro člověka obrovsky těžké vymyslet překvapivý postup. Někdy to autoři zkrátka se zvyšováním obtížnosti až přehnali a kupříkladu pohled na sílu britských vojsk při bitvě u Tobruku nutí k uvažování, zda to takhle opravdu mohlo být ve skutečnosti – pokud ano, nezbývá, než přiznat Rommelovi zřejmě boží pomoc, protože prorazit spojenecké linie mohl jinak než zázrakem opravdu stěží.

"K již tak ohromujícímu počtu různých druhů jednotek se v Burning Horizon přidává ještě 50(!) dalších, z nichž některé jsou jen variacemi na vybrané z původních tří set, ale jiné zcela nové ."

Blitzkrieg: Burning Horizon Trocha síry
Dštít síru na pokračování jedné z nejlepších strategií uplynulého roku se zdá být poněkud hloupé, nicméně Blitzkrieg i přes své klady pár nepříjemných prvků měl – a ty pohříchu většinou nebyly nejenže odstraněny, ale ani zaznamenány a jakkoliv řešeny. Kupříkladu stále lze kritizovat poněkud titěrné ikony na ovládacím panelu, leckdy nepřesné ovládání, či nedostatečné indikátory faktu, že je jednotka pod palbou. Postup misemi se zejména v počátcích kampaně zdá až příliš nalinkovaný – ale od toho tu jsou taktické strategie á la Commandos, RTS by měla nabídnout více možností cesty k cíli. Později se ovšem z Burning Horizon stanou opět klasické válečné šachy a podobné nešvary víceméně vymizí.

Verdikt: Každopádně lze závěrem říci, že Blitzkrieg: Burning Horizon je datadiskem, jenž by se dal od Nival Interactive očekávat. Skalním fanouškům původní hry nabídne dostatek zábavy na dlouhou dobu, ostatní potěší parádním audiovizuálním zpracováním a dobrou hratelností. Před jeho nedostatky však nelze také zavírat oči – obtížnost eskalovala zlepšením AI i designem misí do příliš vysokých hodnot a těch pár nedostatků, které originál měl, zůstaly neopraveny. Škoda...