Body Harvest - hmyzí války

Dokážete si představit armádu přerostlých kobylek, chrobáků, komárů a další podobné havěti, jak utočí na naši rodnou planetu Zemi? Že ne? Tak si zkuste ve vaši hráčské fantazii představit originální akční hru skloubenou s adventurou, navíc okořeněnou o prvky strategie....z čehož vznikne…skvělá pař…… no co asi?! Recenze přece.
Body Harvest

Tak, teď jsem možná některé z vás navnadil poněkud ujetým úvodníkem, nicméně mám před sebou nelehký úkol. Představit vám hru, se kterou se většina českých “nintendo-only“ hráčů asi nikdy vůbec nesetkala. Hlavně mám na mysli „pokemoidní“ pařany, kterým nanejvýš padla pod ruku cartridge s .

No nic, mohl bych navázat na úvodník, čili Body Harvest může být skvělá pařba, ale taky nemusí. Záleží pouze na vašich herních zkušenostech a vkusu. Vezmeme-li však v úvahu, že tato gameska se dá „fungl nově“ (teď už možná ne) zakoupit ve výprodeji s levnými knihami za necelých 60,- (slovy ŠEDESÁT korun českých), tak mi z toho jasně vychází velmi dobrý kup, jenž vám nota bene vydrží přinejmenším na dva příjemně propařené týdny.

Dění v Body Harvest je zasazeno do několika světových zemí. Tyto země jsou napadeny nechutně přerostlým hmyzem, jenž si zamanul uspořádat velkou hostinu, kterou představuje bezbranná lidská populace. Moment, teď ještě úmyslně odbočím od děje….
Mnoho velkých fanoušků, jež nesměle obdivují vývojové teamy Nintenda, určitě několikrát muselo prosit velkého videoherního boha, aby vyslyšel jejich zbožná přání. Dodnes se nekonečné prosby týkají vývoje nového dílu hry Metroid pro N64. Metroid je sci-fi akční dílko, které s úspěchem debutovalo na systémech NES, GameBoy a Super Nintendo. Každý díl byl přitažlivý skvělou atmosférou a hratelností. Navíc všechny části Body Harvest splétala navazující dějová linie. Bohužel, pokračování velkolepé Metroidí trilogie se nikdo z příznivců nedočkal. Na druhou stranu, ono nesplněné continue je již delší dobu . Tou konzolí pochopitelně není nic jiného, než mašinka s příznačným názvem Nintendo GameCube a to se možná dočkáme i nějakého pokračování pro menšího brášku - handheld GBA.
Asi tápete, proč se tady trapně rozepisuji nad jinou hrou. Odpověď je nasnadě. Body Harvest má totiž společného s Metroidem opravdu hodně. I když si nejsou žánrově úplně podobné; „Metroid je totiž čistě akční záležitost, sem tam říznutá nějakým tím logickým prvkem“ - commented by Samus Aran. Tak i Body Harvest, stejně jako Metroid, servíruje hráčům velkou porci akčního zabíjení nenasytných vetřelců z vesmíru. Pokud se nemýlím, vývoj Body Harvestu byl ohlášen ještě v době, kdy donekonečna odkládaná N64-ka nebyla na evropském trhu běžně k dostání. Samotná hra vychází až o dva roky později, tzn. v roce 98 (ano i s takovými vykopávkami má význam se v rubrice N64 zabývat). A právě v časové prodlevě tkví technologický kámen úrazu, který z dnešního pohledu hře ubírá na její výsledné kvalitě. Ale nebudu zbytečně předbíhat, technologické shrnutí nechávám až na konec recenze.

Nyní se vrátím k příběhu. Vše začne zdánlivě bezpečným kontaktem mimozemšťana a prostého člověka.
Píše se rok 2016. Povrch planety Země leží v troskách, všechen přirozený pozemský Body Harvest život je dávná minulost. I přes velké úsilí pozemní armády veškeré lidstvo vymřelo. Lépe řečeno bylo vyhubeno vesmírnými parazity. A tak se někdo musí pokusit cestovat v čase, přesněji zpět v čase, aby předešel tomuto katastrofickému scénáři. Ožehavým úkolem je pověřen (neměl ani na vybranou) Adam Drake. Jedná se o geneticky upraveného vojáka, jenž je na cestu vybaven zvláštním ochranným oblekem (i zde lze vidět jistou podobnost s Metroidem), který z něj činní supermariňáka. Cestou v čase je doprovázen svůdnou kolegyní, která mu později z jeho malé UFO základny zadává přesné pokyny. Adam Drake se vrátí do minulosti o rovných sto let, tzn. do roku 1916. První zemí, kterou tu musí osvobodit je Řecko. O pětadvacet let (1941) později následuje Jáva. Za dalších 25 roků (1966) navštíví Ameriku. Ve své pouti pokračuje dál až do Sibiře (1991), to už se ale na rodné planetě Zemi utká s mimozemšťany naposledy. Jeho dlouhá výprava končí (2016) ve vzdálené budoucnosti. Tentokrát ne na Zemi, nýbrž na orbitální stanici Kometa. Uff… to vám pro barvitější představu dějové linie musí bohatě stačit.

Všechny státy napadené vetřelci byly šikovně rozděleny několika obřími bariérami. Ty určují a svým způsobem vymezují danou úroveň.
Proto je každý stát díky těmto barierám rozčleněný na několik levelů. V každém z nich musíte najít a zlikvidovat tzv. procesora, přičemž po jeho zničení se v přilehlé bariéře udělá průchod umožňující přesun do dalšího levelu. Každý stát má zmiňovaných Body Harvest procesorů hned několik. V momentě, kdy jsou odstraněny všechny procesory, musíte zase zničit centrální generátor. Jedině tím se zruší nad zemí zlověstné bariéry.
Obrovské úrovně tvořící celý stát zahrnují spoustu obyvatel. Ti převážně žijí v roztroušených osadách, později městech a nakonec i ve vesmíru. Prostě je zde reálné lidské společenství. Obyvatele pak musíte bedlivě hlídat, hlavně před nájezdy vesmírných predátorů, a nikdy nesmíte dopustit, aby vám před očima zemřel jejich příliš velký počet – a to se sem tam stane, že některé nechtěně převálcujete, třeba tankem :-). Jakmile dosáhne stupnice vyvražděných lidí sta procent, končíte. Na památku vám akorát zůstane blikající obrazovka s tradičním nápisem - Game Over.

Velkou předností Body Harvest je přítomnost obrovského množství různých dopravních prostředků, celkem jich hra obsahuje přes šedesát. Je zde téměř všechno. Od obyčejné motorky, přes civilní vozidla, tanky, vznášedla, lodě až po obří vojenské letadlo či dokonce UFO. Každý "vehikl" má svou vlastní energii, kterou nesmí ztratit. Pokud ji ztratí, automaticky vybuchne. Naštěstí lze tuto energii po zničení některého z velkých monster bez problémů doplnit. Rovněž zde máte svou zásobu paliva. Pochopitelně je také omezená, ale i tu lze hojně doplňovat.

Velký nedostatek hry vidím v provedení ovládání hlavního aktéra, v praxi totiž funguje strašně. Postavička se při chůzi pohybuje a ovládá šíleně pomalu. Naštěstí tento Body Harvest nedostatek platí pouze pro samotného hlavního hrdinu. Co se týče vozidel, plavidel, vznášedel apod., není v oblasti ovládání sebemenší problém. Navíc musím uznat, že autoři odvedli velký kus práce, jenž se odráží ve zpracování fyzikálního chování jednotlivých dopravních prostředků.

Nyní bychom se mohli mrknout, jakým že způsobem budeme proti zákeřným hmyzím predátorům bojovat. Hned od začátku je Adam Drake vybaven jednoduchou laserovou pistolí, která mu zůstává po celou hru. Většina ostatního arzenálu je převážně ukryta v různých budovách či staveních. To platí i o nábojích. Mezi zbraněmi najdete příruční samopal, brokovnici, sniperku, raketomet, granáty, elektrickou pulsní pušku. Další arzenál se nachází na bojových vozidlech, takové transportéry, letadla či malé lodě jsou zpravidla opatřeny kulomety. U tanků nebo stíhaček naleznete zase rakety a u hi-end strojů především laser. Ve všech případech je u "vehiklů" vybavených zbraněmi výhodou neomezený počet střeliva. Zprvu je boj proti alienům hračkou, vše pořádně přituhne až začátkem třetího levelu, kdy už jsou hmyzáci všelijak obrněni, navíc jejich počet prudce roste, takže se s nimi setkáváte prakticky na každém rohu. A vám pochopitelně ubývá munice.
Největší a nejtěžší jsou úseky, na nichž se objevují nálety tzv. harvesterů. Většinou útočí na místa, kde jsou nějací obyvatelé. V každém náletu pokaždé účinkuje vedoucí harvester, jenž je z celé skupiny nejničivější. Pomocí radaru je jeho vypátrání hračkou. Akorát jej musíte zastihnout dříve, než spořádá všechny bezbranné obyvatele.
Body Harvest Zaměřování potvor funguje automaticky, ale jde využít i manuálního zacílení. Jinak postavička a dopravní prostředky se ovládají klasicky analogovou páčkou. Žluté C tlačítka využijete k dolaďování kamery, která snímá postavu vždy ze zadu. Křížový direct pad, pak používáte k přepínání zbraní.

Hratelnost Body Harvesteru je dosti kolísavá, někdy procházíte úseky, kde vás hra hodně baví. Jsou tu také sekce, při kterých absolutně nevíte kam dřív skočit nebo bloudíte a nevíte jak dál. Nejhorší je ovšem, když někde uváznete. Například sklouznete ze strmého svahu, jenž vás stahuje směrem dolů – zpravidla tam, kde je nějaké jezero plné vody. Právě voda sama o sobě představuje pěkně velkého nepřítele. Můžete v ní plavat po velmi krátkou dobu, potom okamžitě nastává energetický kolaps. Pokud se z ní nedostanete zavčasu, končíte.
K orientaci po úrovních je možné využívat detailní mapu. Na ní je vždy naznačeno, jakým směrem a s jakým úkolem se máte ubírat dál. Adventurní část je zastoupena krátkými textovými dialogy, zpravidla jde vždy o nějakou historku nebo problém vztahující se k danému území. Rozřešení zpravidla končí získáním klíčového předmětu bez něhož nelze pokračovat. Tady hodně záleží na tom, s jakou obtížností začnete Body Harvest hrát. Můžete vybírat ze dvou možných a to zero (nula) nebo hero (hrdina).

Body Harvest

Hra jde ukládat po každém zničení procesoru. K sejvování lze využít pouze prostoru na kazetě, v tomto případě to jsou tři pozice. A malou poznámku: majitelé vibračních periferií nepřijdou zkrátka.

Co zklame na Body Harvestu asi nejvíce je grafika. Od začátku až do konce jsou všechny úrovně vyplněny hustou mlhou, která zabraňuje viditelnému doskakování okolní scenérie. Obraz jede v nejnižším možném rozlišení, hra je plná nekvalitních a jednotvárných textur. Taky kolekce a rozpoložení použitých barev mi přišlo dost neobvyklé. To samé můžu říct i o většině efektů. Povedené byly jenom odlesky a některé kouřové efekty představující páru. Na první pohled máte pocit, jako kdyby vývojáři hru původně vytvářeli pro starý PlayStation a ne pro Nintendo 64. Alespoň, že zvuková kulisa je kvalitní. Hudba se sama dramaticky mění v závislosti na situaci apod. I když použitý hudební doprovod by místy pasoval víc k takovému Resident Evil.

Co doplnit na konec? Každopádně, pokud na tuto gamesu narazíte v již zmíněných levných knihách nebo třeba bazaru, rozhodně neváhejte a jděte do toho. Za malý peníz se nová cartridge do sbírky vždycky šikne. A na závěr pár podvůdků:
Všechny zbraně:
Na začátku se pojmenujte jako “ICHEAT”. V průběhu hry stiskněte A, doprava, C-spodní, C-pravé, C-horní, A, doleva.
Black Adam:
Jako ICHEAT ve hře namačkejte následující - C-levé, C-pravé, A, C-dolní, C-pravé, doleva.
Fat legs:
Jako ICHEAT ve hře namačkejte následující - doleva, A, doprava, dolů.
Silnější zbraně:
Jako ICHEAT ve hře namačkejte následující - C-spodní, C-horní, nahoru, Z, Z, doleva, C-pravé.
Tall Adam:
Jako ICHEAT ve hře namačkejte následující - B, A, C-horní, A, C-horní, A.

Body Harvest
Výrobce/Vydavatel DMA Design/Nintendo
Platforma Nintendo 64
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ne, 3 pozice na cartridge
Verdikt: Docela neobvyklá akčně- adventurní záležitost, jež by neměla uniknout vaší pozornosti. Alespoň na odzkoušení.
Hodnocení: 65%