Boom Blox: tahle hra je z hlavy Stevena Spielberga
Boom Blox
Platforma: Wii
Výrobce:
EA
- Mnoho různých způsobů hry
- Editor úrovní
- Zábavné a neotřelé
- Kolísavá kvalita úrovní
- Chtělo to vyházet některé slabší nápady
Spousty a spousty svěžích nápadů a velice zábavná hra. Občasné rozpačité momenty rozhodně nekazí celkový dojem natolik, aby se nedal Boom Blox z celého srdce doporučit.
Boom Blox
Inspiraci od Stevena Spielberga člověk nedostane každý den. Electronic Arts jsou velká firma, z videoherních molochů možná ten úplně největší, a proto není divu, že právě jejím vývojářům se dostalo výsady spolupráce se slavným filmovým režisérem.
Možná je ale pro některé hráče trochu překvapením, že prvním výsledkem této spolupráce není epická příběhová adventura, nýbrž rozverná akčně-logická hříčka. Stevenova motivace ke stvoření takové hry byla prý především v tom, že chtěl, aby si tu hru mohly zahrát jeho děti. Nicméně není třeba mít obavy, protože i přes jisté známky mírně infantilních sklonů je tato hra perfektně vhodná i pro dospělé. Zvláště pro ty, kteří se nebojí logického přemýšlení a bolavého ramene.
Nutno uznat, že kreativitou se zde nešetřilo.
V Boom Bloxu budete řešit co nejvhodnější postup efektivní destrukce malých staveb složených z různých kostek. Hraje se v uzavřených arénách, po jednotlivých levelech, které jsou (měly by být) důmyslně postavené tak, aby správné řešení bylo co nejzajímavější.
Nutno uznat, že kreativitou se zde nešetřilo. Některé kostky mají tvar krychliček, jiné jsou spíš podobné prkénkům či středně dlouhým tyčím. Mnoho z nich má nějakou specifickou funkci, třeba po kontaktu s cizím tělesem vybuchnou nebo zmizí. Každopádně je z těchto objektů sestaveno cosi, s čím je zapotřebí něco udělat – často prostě jen shodit na zem (komplet vše anebo naopak s výjimkou vybraných kostek), anebo naopak vyjímat jednotlivé komponenty tak, aby se zbytek stavby nezhroutil.
Jsou tu ale i méně standardní disciplíny a budete se možná místy divit, jaké úkoly se taky dají vymyslet. Ať už ale bude cíl sebedivnější, vždy bude stanoven nějaký způsob kalkulace bodů a rovněž kritéria pro získání medaile – bronzové, stříbrné či zlaté. Abyste měli splněno a odemkli další level, musíte získat alespoň ten bronz. K tomu vám dopomáhej Bůh a nástroj, který autor levelu uznal za vhodný ke splnění zadání.
Ano, jistě správně tušíte, že nástrojů je tu rovněž celá řada. Základní pomůcka všech ničitelů je obyčejný malý míček, později nahrazený bowlingovou koulí.
K použití těchto vrhacích zbraní stačí zamířit na libovolné místo na obrazovce (s arénou lze relativně libovolně rotovat kolem jejího středu – tato funkce mimochodem mohla být provedena o něco lépe, ale většinou svému účelu zcela dostačuje), podržet tlačítko A, švihnout ovladačem a v průběhu švihu tlačítko pustit. Síla švihu odpovídá síle hodu, odtud tedy "bolavé rameno" z úvodu recenze.
Boom Blox je hra velice silně využívající fyzikálních zákonů, speciálně pak toho gravitačního.
Jakožto příklad dalšího povedeného nástroje může posloužit vytahovadlo, kterým se chytají jednotlivé prvky stavbiček a opatrně se z nich odstraňují. Zde bych byl trochu na vážkách, zda bylo skutečně nutné znesnadnit či zcela znemožnit jemnou manipulaci s kostkami ve směru vpřed-vzad. Jakmile se pokusíte vytáhnout kostku tímto způsobem, téměř jistě selžete, protože hra tady reaguje i na sebemenší pohyb s přehnanou citlivostí. Jediný spolehlivý způsob vytahování kostek je tedy směrem ze strany.
Ne že by byl nějaký problém pootočit si celou soustavu, ale v arénách, kde jste omezeni časovým limitem, to přece jenom může být trochu nevýhodné. Přesto se tento typ hry stal jedním z mých oblíbených.
|
Naopak za velice nepovedené považuji foukadlo. On to možná není úplně špatný nápad, odfouknout kostku v dál a podle toho, zda se trefí na požadované místo, buď bodovat nebo prohrát. Smůla však tkví v téměř nulové předvídatelnosti směru letu odfukovaného předmětu.
Levely založené na použití foukadla jsou tedy v lepším případě poněkud hloupé, v tom horším pak smutně zkažené právě zmíněnou nemožností dostatečně ovlivnit výsledek, ať už jste sebelepší.
Jak by mělo být rámcově jasné už z povrchního popisu obecných pravidel, Boom Blox je hra velice silně využívající fyzikálních zákonů, speciálně pak zákona gravitačního.
Člověka při tom zcela logicky napadne, nakolik se asi implementace fyziky skutečně povedla. Víme přece, jak to bývá – pravidla platná v našem reálném světě bývají ve hrách často všelijak obcházena, zjednodušována a nahrazována novými pravidly, to vše v rámci snahy o snižování nároků na potřebný výpočetní výkon a usnadnění práce programátorů. Nechci si hrát přímo na nějakého na slovo vzatého znalce přírodních zákonů a už vůbec netvrdím, že při pohledu na hroutící se strukturu poznám, zda je všechno s gravitačním modelem v pořádku. Nepoznám.
Fyzikální model v Boom Bloxu se mi nicméně vcelku dost zamlouval, i když mě místy překvapila jakási vláčnost reakcí celé soustavy, snad jako by síla gravitace byla menší než ta naše reálná, anebo byl ve vzduchu přítomen nějaký velice hustý plyn, ne-li kapalina. To samozřejmě není žádný problém nebo nedostatek, berte to spíše jako takovou poznámku na okraj.
Budeme-li se bavit o singleplayeru, je nutné vyzdvihnout velké množství levelů v rozličných variantách. Jsou roztříděny podle toho, jaké kostky jsou v nich především použity – čili v podstatě podle stylu hry. Mám ale bohužel nějaké výhrady ke skladbě levelů. Mnohé tu vůbec nemusely být, podle mého názoru jen kazí celkový dojem. Není tu teď řeč o nepovedených experimentech, jakým je už dříve zmiňované foukání do kostek.
Mnohé levely jsou prostě nevhodně sestavené, zejména pak se tu nachází pár takových, kde nemusíte vůbec přemýšlet nebo experimentovat, stačí jen udělat to, co se na první pohled nabízí. Situaci, kdy hodím míček na největší kostku přímo uprostřed obrazovky a celý level se tím vyřeší, nepovažuji ve hře tohoto typu za ideální. Možná bych to ještě toleroval v tréninkové fázi, ale v hlavní části hry to nemá co dělat.
Později samozřejmě přibudou extra obtížné kousky pro experty, nicméně odemykací systém je nekompromisní – než dostanete něco navíc, musíte postupně dokončit to předchozí. Při kolísající kvalitě pak může někomu připadat nefér, že se musí prokousat méně kvalitním obsahem, aby se dostal k tomu zajímavějšímu.
V celkovém pohledu je ale Boom Blox velice kvalitní hrou, mezi 3rd party softwarem na Wii se dá dokonce považovat téměř za špičku. Chybí tu sice vybroušenost, kterou známe z her od Nintenda, ale zato se tu setkáte s ohromujícími možnostmi nejen v podobě předpřipraveného obsahu, ale zejména editoru, kterým si můžete vytvářet vlastní úrovně (a posílat je svým přátelům).
Multiplayer skýtá fantastické možnosti především díky rychlému pochopení principu hry ze strany spoluhráčů, přestože jsou to třeba naprostí herní analfabeti. Jednoznačně stojí za to věnovat této hře vaši pozornost. Určitě se vám to vyplatí.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 58 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra
V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...
Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry
Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...
Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix
Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Prodej pozemku k bydlení Hudcov - Panorama, 1174 m2
Teplice - Hudcov
2 841 080 Kč