Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boom Blox: tahle hra je z hlavy Stevena Spielberga

aktualizováno 
Boom Blox je především o rozbíjení a o přemýšlení, jak rozbíjet co nejefektivněji.
80

Boom Blox

Platforma: Wii
Výrobce: EA

  • Mnoho různých způsobů hry
  • Editor úrovní
  • Zábavné a neotřelé
  • Kolísavá kvalita úrovní
  • Chtělo to vyházet některé slabší nápady

Spousty a spousty svěžích nápadů a velice zábavná hra. Občasné rozpačité momenty rozhodně nekazí celkový dojem natolik, aby se nedal Boom Blox z celého srdce doporučit.

Herní karta

Boom BloxInspiraci od Stevena Spielberga člověk nedostane každý den. Electronic Arts jsou velká firma, z videoherních molochů možná ten úplně největší, a proto není divu, že právě jejím vývojářům se dostalo výsady spolupráce se slavným filmovým režisérem.

Možná je ale pro některé hráče trochu překvapením, že prvním výsledkem této spolupráce není epická příběhová adventura, nýbrž rozverná akčně-logická hříčka. Stevenova motivace ke stvoření takové hry byla prý především v tom, že chtěl, aby si tu hru mohly zahrát jeho děti. Nicméně není třeba mít obavy, protože i přes jisté známky mírně infantilních sklonů je tato hra perfektně vhodná i pro dospělé. Zvláště pro ty, kteří se nebojí logického přemýšlení a bolavého ramene.

Nutno uznat, že kreativitou se zde nešetřilo.

V Boom Bloxu budete řešit co nejvhodnější postup efektivní destrukce malých staveb složených z různých kostek. Hraje se v uzavřených arénách, po jednotlivých Boom Bloxlevelech, které jsou (měly by být) důmyslně postavené tak, aby správné řešení bylo co nejzajímavější.

Nutno uznat, že kreativitou se zde nešetřilo. Některé kostky mají tvar krychliček, jiné jsou spíš podobné prkénkům či středně dlouhým tyčím. Mnoho z nich má nějakou specifickou funkci, třeba po kontaktu s cizím tělesem vybuchnou nebo zmizí. Každopádně je z těchto objektů sestaveno cosi, s čím je zapotřebí něco udělat – často prostě jen shodit na zem (komplet vše anebo naopak s výjimkou vybraných kostek), anebo naopak vyjímat jednotlivé komponenty tak, aby se zbytek stavby nezhroutil.

Jsou tu ale i méně standardní disciplíny a budete se možná místy divit, jaké úkoly se taky dají vymyslet. Ať už ale bude cíl sebedivnější, vždy bude stanoven nějaký způsob kalkulace bodů a rovněž kritéria pro získání medaile – bronzové, stříbrné či zlaté. Abyste měli splněno a odemkli další level, musíte získat alespoň ten bronz. K tomu vám dopomáhej Bůh a nástroj, který autor levelu uznal za vhodný ke splnění zadání.

Boom BloxAno, jistě správně tušíte, že nástrojů je tu rovněž celá řada. Základní pomůcka všech ničitelů je obyčejný malý míček, později nahrazený bowlingovou koulí.

K použití těchto vrhacích zbraní stačí zamířit na libovolné místo na obrazovce (s arénou lze relativně libovolně rotovat kolem jejího středu – tato funkce mimochodem mohla být provedena o něco lépe, ale většinou svému účelu zcela dostačuje), podržet tlačítko A, švihnout ovladačem a v průběhu švihu tlačítko pustit. Síla švihu odpovídá síle hodu, odtud tedy "bolavé rameno" z úvodu recenze.

Boom Blox je hra velice silně využívající fyzikálních zákonů, speciálně pak toho gravitačního.

Jakožto příklad dalšího povedeného nástroje může posloužit vytahovadlo, kterým se chytají jednotlivé prvky stavbiček a opatrně se z nich odstraňují. Zde bych byl trochu na vážkách, zda bylo skutečně nutné znesnadnit či zcela znemožnit jemnou Boom Bloxmanipulaci s kostkami ve směru vpřed-vzad. Jakmile se pokusíte vytáhnout kostku tímto způsobem, téměř jistě selžete, protože hra tady reaguje i na sebemenší pohyb s přehnanou citlivostí. Jediný spolehlivý způsob vytahování kostek je tedy směrem ze strany.

Ne že by byl nějaký problém pootočit si celou soustavu, ale v arénách, kde jste omezeni časovým limitem, to přece jenom může být trochu nevýhodné. Přesto se tento typ hry stal jedním z mých oblíbených.

Různé typy kostek – co s nimi lze provádět?

Normální kostky: nemají žádnou zvláštní funkci, pokud tedy zrovna netvoří věž, kterou je zapotřebí opatrně rozložit. Je-li cílem levelu cokoli jiného, většinou tedy shození bodovaných kostek směrem k zemi, plní tyto obyčejné kostky funkci pouhého křoví.

Bodované kostky: Buď modré drahokamy po jednom bodu nebo různě bodované žluté kostky. Existují i šedivé, které nesmějí spadnout, jinak se vám body odeberou.

Explozivní kostky: Obyčejné červené „bomby“ prostě s velkým rámusem explodují, když je trefíte svým projektilem. Zato zelené „chemické“ kostky se musí potkat v počtu nejméně dvou kusů, aby došlo k reakci a výbuchu. Je tedy zapotřebí jednu z nich odpálit směrem k druhé, což vyžaduje precizní mušku.

Mizející kostky: Takové fialové cosi, do čeho když se trefíte, okamžitě to zmizí jak pára nad hrncem. Cokoli na zmizelé kostce do té doby stálo, to se rázem poroučí k zemi, pokud to ovšem není jištěno dalšími opěrnými body.

Tolik tedy k nejvíce zastoupeným typům kostek. Nejsou to všechny, ale nebudeme tu suplovat manuál, pro základní představu to stačí. Kombinacemi lze vytvářet velice zajímavé struktury s originálními přístupy k řešení. Pokud se vám zdá, že ve hře obsažené levely nejsou ničím proti tomu, co byste dokázali vytvořit vy, neváhejte a ... postavte si vlastní.

Boom BloxNaopak za velice nepovedené považuji foukadlo. On to možná není úplně špatný nápad, odfouknout kostku v dál a podle toho, zda se trefí na požadované místo, buď bodovat nebo prohrát. Smůla však tkví v téměř nulové předvídatelnosti směru letu odfukovaného předmětu.

Levely založené na použití foukadla jsou tedy v lepším případě poněkud hloupé, v tom horším pak smutně zkažené právě zmíněnou nemožností dostatečně ovlivnit výsledek, ať už jste sebelepší.

Jak by mělo být rámcově jasné už z povrchního popisu obecných pravidel, Boom Blox je hra velice silně využívající fyzikálních zákonů, speciálně pak zákona gravitačního.

Člověka při tom zcela logicky napadne, nakolik se asi implementace fyziky skutečně povedla. Víme přece, jak to bývá – pravidla platná v našem reálném světě bývají ve hrách často všelijak obcházena, zjednodušována a nahrazována novými pravidly, to vše v rámci snahy o snižování nároků na potřebný výpočetní výkon a usnadnění práce programátorů. Nechci si hrát přímo na nějakého na slovo vzatého Boom Bloxznalce přírodních zákonů a už vůbec netvrdím, že při pohledu na hroutící se strukturu poznám, zda je všechno s gravitačním modelem v pořádku. Nepoznám.

Fyzikální model v Boom Bloxu se mi nicméně vcelku dost zamlouval, i když mě místy překvapila jakási vláčnost reakcí celé soustavy, snad jako by síla gravitace byla menší než ta naše reálná, anebo byl ve vzduchu přítomen nějaký velice hustý plyn, ne-li kapalina. To samozřejmě není žádný problém nebo nedostatek, berte to spíše jako takovou poznámku na okraj.

Budeme-li se bavit o singleplayeru, je nutné vyzdvihnout velké množství levelů v rozličných variantách. Jsou roztříděny podle toho, jaké kostky jsou v nich především použity – čili v podstatě podle stylu hry. Mám ale bohužel nějaké výhrady ke skladbě levelů. Mnohé tu vůbec nemusely být, podle mého názoru jen kazí celkový dojem. Není tu teď řeč o nepovedených experimentech, jakým je už dříve zmiňované foukání Boom Bloxdo kostek.

Mnohé levely jsou prostě nevhodně sestavené, zejména pak se tu nachází pár takových, kde nemusíte vůbec přemýšlet nebo experimentovat, stačí jen udělat to, co se na první pohled nabízí. Situaci, kdy hodím míček na největší kostku přímo uprostřed obrazovky a celý level se tím vyřeší, nepovažuji ve hře tohoto typu za ideální. Možná bych to ještě toleroval v tréninkové fázi, ale v hlavní části hry to nemá co dělat.

Později samozřejmě přibudou extra obtížné kousky pro experty, nicméně odemykací systém je nekompromisní – než dostanete něco navíc, musíte postupně dokončit to předchozí. Při kolísající kvalitě pak může někomu připadat nefér, že se musí prokousat méně kvalitním obsahem, aby se dostal k tomu zajímavějšímu.

V celkovém pohledu je ale Boom Blox velice kvalitní hrou, mezi 3rd party softwarem na Wii se dá dokonce považovat téměř za špičku. Chybí tu sice vybroušenost, kterou Boom Bloxznáme z her od Nintenda, ale zato se tu setkáte s ohromujícími možnostmi nejen v podobě předpřipraveného obsahu, ale zejména editoru, kterým si můžete vytvářet vlastní úrovně (a posílat je svým přátelům).

Multiplayer skýtá fantastické možnosti především díky rychlému pochopení principu hry ze strany spoluhráčů, přestože jsou to třeba naprostí herní analfabeti. Jednoznačně stojí za to věnovat této hře vaši pozornost. Určitě se vám to vyplatí.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 58 čtenářů



Nejčtenější

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

World of Warcraft: Shadows of Argus
Bitva o Argus začne ve World of Warcraft na konci srpna

Fandové on-line hry na hrdiny World of Warcraft se 30. srpna dočkají obsahové aktualizace Shadows of Argus. Datadisk Legion tak pomalu míří do finále.  celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.