Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Borderlands: The Pre-Sequel baví v nové gravitaci jako předchůdci

aktualizováno 
Třetí projekt ze série Borderlands disponuje vším, čím si nás získaly první a druhý díl. Kombinuje střílečku s výraznými prvky hry na hrdiny a přidává slušnou porci humoru. Ale bohužel i ždibec frustrace.
80

Borderlands: Pre-Sequel

Platforma: PC
Výrobce: Gearbox (Xbox360)

  • Nové prostředí měsíce Elpis
  • Silné prvky hry na hrdiny
  • Jiný pohled na staré známé postavy
  • Design některých misí
  • Pár technických nedostatků

Vtipně pojatá sci-fi střílečka s propracovaným systémem vývoje postav, novým prostředím a několika menšími novinkami. Škoda jen, že se nové vývojářské studio nevyhnulo chybám, které udělal jeho předchůdce.

Herní karta

Borderlands: Pre-Sequel

Borderlands: The Pre-Sequel není jen obyčejné pokračování, jak už vývojářské studio 2K Australia (asistovala mu společnost Gearbox Software, která měla předchozí díly na starost) avizuje názvem. Je totiž dějově zasazeno mezi první a druhý díl, což je krok, který tvůrcům umožňuje podívat se na momenty z jedničky z trochu jiného úhlu a současně připravit cestičku pro příběh dvojky.

Fandové předchozích her si na každém kroku všimnou narážek na události z ostatních projektů Borderlands. Potkáte mnoho starých známých, podstatnou roli v ději hraje například Handsome Jack. Toho si jistě vybavujete jako slizkého padoucha z Borderlands 2, ale v době, kdy ho poznáte, to ještě není zloduch. Vy totiž budete svědky toho, jak se jím stane.

Borderlands: Pre-Sequel

Borderlands: Pre-Sequel

Dějově The Pre-Sequel stojí na vlastních nohách. Příběh pochopíte, i pokud jste ostatní projekty nehráli. Ale v tom případě si neužijete spoustu odkazů na jedničku a dvojku. Opět jsou k dispozici čtyři hrdinové, kteří jsou dostatečně rozdílní, aby bylo hraní za každého z nich výrazně odlišné.

Předmětů je dost a dost

Jedna z věcí, ve kterých Borderlands excelují, je propracovaný vývoj postavy a The Pre-Sequel v tomto není výjimkou. Schopnosti svého favorita ovlivňujete hned několika způsoby. Kromě obligátního zbraňového vybavení je to také přes strom schopností, který se štěpí do tří větví. A to, do které investujete, výrazně ovlivní styl hry.

Čtyři borci na výběr

Athena – Bývalá nájemná vražedkyně spadá do třídy Gladiator a její speciální schopností je vyvolání štítu, který dokáže vrhat po nepřátelích. Athena byla poprvé k vidění v rozšíření k Borderlands The Secret Armory of General Knoxx.

Claptrap – Starý známý robot jako jediný ze čtveřice nepotřebuje kyslík. Jeho speciální schopností je VaultHunter.exe. Ovšem nejde o jeden unikátní talent, mění se v závislosti na dané situaci. Chudák Claptrap je posledním robotem svého druhu.

Wilhelm – Takzvaný Enfoncer je extrémně zkušený se zbraněmi a technologiemi a postupem času se stává kyborgem, se kterým se hráči utkali v Borderlands 2.

Nisha – Postava třídy Lawbringer, specializuje se na použití zbraní (i dvou najednou) a její unikátní talent Showdown zvyšuje jejich rychlost a účinnost. Nishu si můžete pamatovat jako šerifku Lynchwoodu v Borderlands 2.

Je tak poměrně důležité zvažovat, kterou vlastnost odemknout za body získané při přechodu na novou úroveň. Možností je spousta a chytrými rozhodnutími si lze hraní výrazně ulehčit.

Borderlands: Pre-Sequel

Borderlands: Pre-Sequel

Pozor byste si měli dávat i na to, které zbraně a vybavení s sebou vláčíte. Opět tu narazíte na obrovský počet různých předmětů, a budete tak trávit slušné množství času dumáním nad tím, které se vám budou hodit.

Další názor

GameTrailers - 8.4/10
IGN - 8/10
GameSpot - 7/10

A ne vždy platí, že zbraň s nejsilnějším základním útokem je nejlepší volbou. Roli hrají i další faktory jako velikost zásobníku nebo rychlost nabíjení, případně speciální vlastnosti, jako je šance, že zmrazíte protivníka.

V tomto ohledu si Borderlands nezadají s pravověrnými hrami na hrdiny. Jestli patříte k milovníkům studia statistik předmětů, obchodování s nimi nebo vytváření nových, tak budete v sedmém nebi. A určitě vás potěší, že přibyla další zbraňová třída, a to lasery.

Trochu se zadýcháte

Není to jediná novinka, která se týká vybavení. The Pre-Sequel se odehrává na měsíci planety Pandora, který se jmenuje Elpis. Kvůli tomu se neobejdete bez kyslíkové masky. Ta vás zásobuje vzduchem, ale má omezené rezervy. Proto je někdy nutné zaběhnout do nějaké budovy nebo k prasklině v zemi, ze které proudí vzduch.

Přídavek je to vesměs zbytečný. Za celou dobru hraní, která se pohybovala kolem 18 hodin, se mi stalo jen párkrát, že došel vzduch a musel jsem zběsile hledat místo, kde ho doplnit. Tím pádem budete málokdy napjatí, protože udušení není příliš reálným rizikem. Spíše budete otrávení, že jednou za čas nezbude nic jiného, než chvíli stát na proudu kyslíku.

Borderlands: Pre-Sequel

Borderlands: Pre-Sequel

Naopak zajímavým zpestřením je jiná gravitace, než byla na Pandoře, kde se odehrávaly Borderlands 1 a 2. Umožňuje hlavním hrdinům skákat tak vysoko, že bez problémů překonají nižší budovy nebo propasti. Je to docela zábavné vznášet se nad hlavami nepřátel a pálit po nich.

Je možné mít u sebe až čtyři aktivní zbraně najednou. Platí to tedy pro pozdější fáze hry. Valnou většinu času si budete muset vystačit jen se dvěma sloty. Zbývající dva se zpřístupní relativně pozdě, což je trochu škoda.

Design misí není vždy na jedničku

The Pre-Sequel obsahuje stejně jako starší bratříčci povinné i vedlejší mise. A v případě, že se za každou cenu vyhýbáte nepříběhovým úkolům, budete mít menší problém. Nezískáte dost zkušeností, aby byla vaše postava na úrovni, která je doporučena pro dokončení hry. Samozřejmě nikde není psáno, že nemůžete zdolat finále, i když nebudete mít určitý level, ale bude to docela těžké a hodně se zapotíte.

Borderlands: Pre-Sequel

Borderlands: Pre-Sequel

Je tak vhodné si projít alespoň pár vedlejšími úkoly. I když popravdě, ne všechny jsou zábavné. To, že se náplň některých opakuje, se dá překousnout. Je jich tu spousta, takže je nemožné, aby byl každý originální. Problém spočívá někde jinde. Některé mise jsou navrženy dost podivně a jejich splnění je spíše otázkou náhody než selského rozumu. Někdy není vůbec jasné, co se po vás chce.

Nebo se nedaří najít místo, kde máte určitou věc vykonat. Na mapě je sice označeno, kam máte dorazit, jenže mnohokrát je cíl vaší cesty skryt tak, že budete zmateně bloudit po okolí dlouhé a dlouhé minuty. Což je k vzteku.

Zklamáním byl i design příběhových úkolů, které jsou zbytečně dlouhé. Ne že by vadilo, že u hry strávíme delší dobu, ale spíš bych ocenil, kdyby misí bylo více a kratší. Takhle v jedné strávíte spoustu času s tím, že je tvůrci uměle natahují. Vyšlou vás například ke dveřím, kdy je dopředu jasné, že budou zamčené, a vy musíte cestovat přes půlku lokace, abyste je odemkli. Obecně to není vůbec sranda, protože mnohá místa jsou prostě prázdná.

Trochu nudní nepřátelé

Budete tak tiše doufat, že se za rohem konečně objeví protivníci a vy je zasypete střelami. Nejsou přitom tak zapamatovatelní jako v předchozích hrách. Tam byli rivalové o něco výraznější. A také jejich umělá inteligence je místy zarážející. Klidně vyskočí z bezpečného úkrytu, když po nich pálíte nebo zničehonic přestanou střílet, přestože stojíte kousek od nich. Není to něco, co by se dělo neustále, ale přihodí se to častěji, než bychom si přáli.

Borderlands: Pre-Sequel

Borderlands: Pre-Sequel

Zarazilo mě, že se protivníci občas skryli za překážku, jenže určitá část těla jim vyčuhovala. Samozřejmě jsem se je pokoušel zasáhnout, ale i když se to podařilo, nezranil jsem je.

Když už jsme u toho kritizování, nepotěší ani to, že se nepřátelé občas zaseknou ve stropě nebo třeba v krabicích uprostřed místnosti. Zapracovat by to chtělo i na řízení vozidel, jejich ovládání je dost zběsilé.

Fotogalerie

Ve výsledku to ovšem není tak strašné. Čas od času zmíněné chyby znepříjemní hraní, ale málokdy tak, aby s vámi začal cloumat vztek a nemohli jste přijít vývojářům na jméno. Je tu i hra pro více osob, a to ve formě kooperace až pro čtyři lidi. Nic nového pod sluncem, ale zážitek to zpestří.

Obrazově hra nezklame. Elpis je zpracován precizně, navštívíte vizuálně odlišné lokace, jako jsou zamrzlé planiny, místa, kterými protéká žhavá láva, ale vydáte se i na vesmírnou stanici. Moc pěkně vypadají efekty během střelby. A dobře dopadl i dabing většiny postav.

Borderlands: The Pre-Sequel se sice chybkám nevyhnul, ale nabízí stejně zábavnou kombinaci akce a hry na hrdiny jako předchůdci a k tomu přidává pár bonusů v podobě šance nahlédnout na příběh z jiné stránky, prostředí s nízkou gravitací a spoustu nových předmětů. Ne všechny změny jsou ku prospěchu (kyslíkové masky), ale bez ohledu na několik nedotažeností jde o hru, která je důstojným nástupcem předchozích titulů.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

79 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 85 čtenářů

Témata: Humor




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.