Brány Skeldalu 2: Pátý učedník - preview

  • 288
RPG Brány Skeldalu patří k nejznámějším českým hrám a svého času se u něj dobře pobavila spousta hráčů. O tom, jak bude vypadat jeho pokračování, se můžete dočíst v našem preview, které kromě důležitých informací obsahuje i konkrétní vyjádření Jindry Rohlíka, šéfa Napoleon Games, k některým klíčovým prvkům hry.

Brány Skeldalu 2 Většina z vás asi o české firmě Napoleon Games (www.napoleongames.cz) již slyšela, ale malé připomenutí jistě neuškodí. Vůdčí persónou tohoto týmu je Jindra Rohlík, který v roce 1994 Napoleon Games založil a dodnes se stará o její chod. Nejznámějším počinem týmu je hra Brány Skeldalu (r. 1998), RPG zpracované klasickým způsobem z pohledu první osoby, které si v ČR získalo velkou popularitu. Kromě tohoto titulu se Jindra prezentoval i gameskou Colony 28. Momentálně se o Napoleon Games mluví hlavně v souvislosti s připravovaným pokračováním jejich úspěšného RPG, tedy hrou Brány Skeldalu 2: Pátý učedník.

Jelikož se nám podařilo získat alespoň chvilku v Jindrově nabitém programu, mohli jsme ho vyzpovídat a získat pro vás o titulu Brány Skeldalu 2: Pátý učedník co nejpodrobnější informace. Děj tohoto nového dílka se bude odehrávat deset let po událostech prvního dílu, ve kterém se šestice statečných hrdinů utkala s odpadlými učedníky magie, kteří se v čarodějnické věži Skeldal pokoušeli otevřít bránu do zakázané dimenze Zohar. Jednička končila jejich porážkou a dvojka částečně odkrývá události, které následovaly. Jeden z šesti dobrodruhů, válečník Wahargem, Brány Skeldalu 2 se navrátil z ostrova Rovenland (na kterém se děj BS1 odehrával) na velký kontinent, do říše Arte. Vrátil se sám, bez svých pěti společníků, byl přijat králem jako hrdina a jako takovému se mu dostalo zvláštních poct a výsad. Dokonce se po jisté době ujal vlády nad Moharnem, hlavním městem říše. Velmi záhy se však projevila jeho násilnická a despotická povaha, která mu sice jako válečníkovi umožnila uspět v nebezpečném putování do Skeldalu, ale nyní sužuje obyvatele Moharnu a je spíš na obtíž. Hra sleduje osud mladého mága Engeora, studenta Moharnské magické univerzity, který se stane jednou z náhodných obětí Wahargemova teroru.

Pokud očekáváte, že se BS2 žánrově ponesou v duchu svého předchůdce, pak musím vaše domněnky trochu poopravit. Pátý učedník totiž není klasickým erpégéčkem, ale spíše kombinací adventury a RPG. Jak nám J.R. (doufám, že mu tyto dallasovské iniciály nevadí :o)) prozradil, hra má velmi silnou dějovou linku, disponuje klasickými adventurními prvky a formálně je zobrazena způsobem obvyklým pro klasické adventury, nicméně nabízí RPG vývoj hlavního hrdiny a použití magie jak v četných soubojích, tak v adventurních situacích. Z dalších informací pak vyplývá, že děj bude značně lineární, což je dáno propracovaností příběhu, a příliš se ke slovu nedostanou ani vedlejší questy. Bude Brány Skeldalu 2 ovšem možné některé adventurní epizodky vynechat (čímž se ale připravíte o trofeje, tedy obdobu zkušeností), nebo se někdy vyhnout soubojům, či je naopak aktivně vyhledávat.

Autoři slibují rozmanité lokace, od trestaneckého tábora uprostřed rozsáhlých bažin Korvi Trikoli, přes tábor nekromantů a jižní část ostrova Rovenland známého z prvního dílu až po město Moharn a magickou univerzitu. Cestování bude ve větších lokacích řešeno pomocí mapy, přičemž při tomto přesunu může být hlavní hrdina přepaden. Kromě těchto více méně náhodných soubojů na vás samozřejmě budou čekat i nepřátelé předem daní. Při každé bojové situaci se hra přepne do speciálního soubojového režimu, ve kterém se zem pokryje sítí hexagramů. Vzhled bojové scény je vidět i na jednom ze screensohtů, který zobrazuje ne zrovna příjemné setkání Engeora s kočkovitými šelmami, a my jsme s odkazem na tento obrázek požádali Jindru o bližší komentář. Souboje jsou tahové a ve většině případů mají charakter utkání inteligentní a mocné magie s jednoznačnou fyzickou převahou. Na obrázku, který zmiňujete, je například zachyceno setkání Engeora s apaghy, velmi vzácnými kočkovitými šelmami, které se zřejmě Engeor pokouší ulovit a jejich kůži prodat ve vesnici kožešníkovi. To, co má kolem sebe, je jedna z verzí kouzla Armageddon Brány Skeldalu 2 (stejné jako v prvním díle), kterou jsme se ovšem rozhodli ještě graficky pozměnit, a která má v tomto případě chránit prostor bezprostředně v Engeorově okolí.

Jak jste již asi pochopili, hlavním hrdinou příběhu je mladík Engeor, jenž je mágem, nebo spíše studentem magie. Po celou hru si budete muset vystačit jen s tímto chlapíkem, jelikož se bude jednat o sólo dobrodružství. Z Engeorova kouzelnického zaměření samozřejmě plynou i schopnosti a dovednosti, kterými bude disponovat. Fyzické atributy budou zatlačeny do pozadí a vy se při vývoji postavy budete moci věnovat hlavně magii. Samozřejmě jsme se nemohli Jindry nezeptat, jak bude tento systém fungovat, a zde je jeho dopověď: Za splněné adventurní akce a za vyhrané souboje dostane (myšleno Engeor – pozn. autora) vždy určitý počet trofejí. Po dosažení nějakého množství trofejí přestupuje na další level a dostává „lekce“, s jejichž pomocí se zlepšuje v sesílání jednotlivých kouzel. Stejně jako v jedničce bude i ve dvojce fungovat živlová magie. Engeor má k dispozici určitý počet kouzel od každého z pěti živlů. Mezi ně patří jak útočná kouzla (individuální, plošná, blízká i vzdálená), tak vyvolávání pomocníků a mnoho dalších kouzel s komplikovanějším účinkem.

Brány Skeldalu 2

Při svém putování Engeor samozřejmě narazí na spoustu zajímavých postav. Mezi ty nejpodivnější bude asi patřit krysař či upírka, potká ale i hráčům prvního dílu dobře známého mága Nimetha a mnoho dalších. BS2 by podle Jindry neměla patřit mezi nejukecanější hry svého žánru, ale dialogů v ní přesto bude dost. Většina z nich nebude větvená a nemělo by tedy hrozit, že se při některých hovorech ztratíte.

Hra Brány Skeldalu 2: Pátý učedník poběží na vylepšeném CPAL2 enginu, který byl použit již v adventurách Horké léto 2 nebo Mrazík. Hlavní odlišnosti od těchto titulů vyplývají z RPG prvků a soubojové systému. Těšit se samozřejmě můžete i na různé audiovizuální efekty, které budou doprovázet zejména sesílání kouzel. Ovládání zatím vypadá slibně, jelikož (podle Jindrových slov) bude maximálně intuitivní a mělo by umožňovat rychlé sesílání kouzel. Hru Brány Skeldalu 2: Pátý učedník si budete moci pravděpodobně zahrát už letos, neboť datum vydání je zatím stanoveno na čtvrté čtvrtletí tohoto roku.

Závěrem bych chtěl ještě jednou poděkovat Jindrovi Rohlíkovi za ochotu a cenné informace, jelikož bez jeho pomoci bychom vám tento článek mohli jen těžko nabídnout.