Broken Sword: The Shadow of the Templars

12:00aktualizováno  30. června 4:52
Na počátku si George užíval prázdnin v Paříži – navštěvoval muzea, obchody a pokukoval po děvčatech. Pak si šel dát pauzu do blízké kavárny, když zdánlivou idylku přerušila ohromná detonace. Kavárna leží v ruinách a George se rozhodne zjistit, jestli za tím vším není něco víc, třeba spiknutí novodobých Templářů... ehm.

Tak tohle zažil asi každý - výlet do zahraničí, návštěvy muzeí, pokukování po tamějších děvčatech, nákupy suvenýrů a dalších blbostí. Když po týdnu dovolená skončí, vrátíte se domů a zase se celý rok těšíte na další pořádné volno. V tom lepším případě. Stejně by si zřejmě počínal i mladý Kaliforňan George Stobbart, který si udělal prázdniny v Paříži, prolezl tam snad všechny pamětihodnosti a celý zmožený složil své pozadí na židli v jedné typicky francouzské venkovní kavárně. Jenže, zatímco většina z nás by dopila svůj šálek kávy, zaplatila a šla si dál po svých, George prožije něco mimořádného. Během odpočinku v klidu usrkává ze svého šálku, snaží se "balit" servírku a přemítá o tom, proč se k němu zdejší obyvatelstvo chová přinejmenším odměřeně a nedůvěřivě. O chvilku později se kolem něj mihne pán s kufříkem... klaun... stejný pán, ale bez kufříku. Než si uvědomí, co se vlastně stalo, ozve se mohutná exploze. Prásk. Malebná kavárna se během okamžiku promění v ruiny, čím definitivně končí Jirkovy prázdniny. Co se vlastně stalo? A proč? Byla to jen náhoda, nebo v tom vězí něco jiného? Všechny tyhle myšlenky se honily hlavou našeho hlavního protagonisty, jenž se pomalu vzpamatovával ze šoku a takříkajíc během okamžiku se rozhodl přijít věci sám na kloub. Trochu mu v tom asi pomohlo i setkání s místní reportérkou Nicol, jež se na místě činu chvíli po výbuchu objevila. Hnedle po bombovém útoku přebírá hráč kontrolu, aby postupně procestoval část světa a samozřejmě zjistil, že v pozadí událostí se odehrává něco mnohem tajuplnějšího a děsivějšího. Postupně se spolu s Nicol dozvídá o sektě novodobých Broken Sword: The Shadow of the Templars Templářů a plánovaném spiknutí, načež si během vyšetřování procestuje Irsko, Skotsko, Španělsko a Sýrii. Docela dobré prázdniny, ne? Každopádně, vlastníte-li GBA a po nedávném uvedení všech tří dílů Indiana Jonese toužíte prožít dobrodružství v obdobném stylu, akorát v dnešní době, mohla by vás reinkarnace vysoce ceněné adventury z PC (1996!) zajímat.

Ano, ano, čistě adventure hru, v níž ovládáme panáka, sbíráme předměty, prokecáváme osoby kolem a vůbec provádíme všechny tyto pro zmiňovaný žánr tak typické činnosti, jsme tu ještě neměli. Jakožto nadšený hráč adventur si nemohu odpustit srovnání s PC předlohou, neboť GBA verze je její identickou kopií, ovšem s tím, že se nutně muselo škrtat v oblasti multimediálního zpracování. Předně samotná grafika a animace – spolu s dokonalým příběhem, se staly jedním z pilířů, který hru nenávratně vyzdvihoval do nebeských výšin. Při pohledu na malý display handheldu jsem rozhodně nebyl zklamán, ovšem ta atmosféra, která předtím dýchala z PC, se prostě do malého čtverečku vtěsnat nepovedla. Ani nemůže. Síla adventur často spočívá v tom, že nabízí nádherné pohledy do těžko dostupných či smyšlených zákoutí, které zkrátka ve zmenšené velikosti tolik nevyniknou. Podepsal se na tom zejména původní způsob zpracování grafiky - bohatý, propracovaný background, po němž se pohybovala krásně jednoduchá postava. Jinak ale výběr Broken Swordu kvituji s povděkem. Právě on totiž patří k těm několika málo vážným adventurám s královsky propracovaným příběhem a početnými dialogy.

Jak se to ale ovládá? Překvapivě svižně! Směrový kříž slouží k pohybu hlavního hrdiny - když se ocitnete u aktivního místa, zobrazí se automaticky ikona pro příslušnou akci (prozkoumej, mluv...). Inventář funguje na principu, že si vyvoláte panel, kde si mezi všemi sebranými předměty listujete. První zobrazený předmět tak funguje jako aktivní. Dialogy probíhají výběrem ikony tématu a každý odstavec čeká na odkliknutí tlačítkem, což je dobrá příležitost pro všechny hráče se slovníkem. Použitá angličtina není příliš obtížná co do pochopení smyslu věty, jako spíš občasným používáním pokročilejších slovíček a slovních spojení. Poměr dialogů je přesně vyvážen s logickou dedukcí při promýšlení aplikace předmětů. Zrada tkví v tom, že pokud si rozhovory nepročítáte pozorně, mohou vám uniknout drobnosti zdající se na první pohled nelogické. Zákysy však číhají všude. Například v PC verzi mě málem zničila situace v irské hospůdce, kde si jeden alkoholik pohrával s malým drátkem. Sebrání vyžadovalo správné načasování, kdy chtěl zrovna kýchnout a řeknu vám, tehdy se mi to podařilo vyřešit jenom náhodou - to už jsem zmateně procházel všechny lokace kolem dokola. V téhle verzi mě čekalo to samé, akorát v menším provedení, což člověku, jenž "neví", může přidělat mnohem více starostí, než mně před lety! Ke cti autorů ale dodávám, že se snažili tyhle titěrné předměty a animace co nejvíc zvýraznit a zabezpečit tak, aby hráč zbytečně netvrdnul na jednom místě. Tím se trochu dostávám k tomu, co chybí. Samozřejmě přijdete o některé dokonalé animace, což je na jednu stranu škoda, ale z realistického úhlu pohledu to musí Broken Sword: The Shadow of the Templars být. Vysokou kvalitu si zachovala vynikající hudba, jež sice občas postrádá atmosférickou změnu při vypjaté situaci (jako u PC verze), ale ne vždy. Bohužel, nevětším zklamáním pro mě jsou zvuky, které zde moc nejsou a měly být - právě zvuky nejvíce zabezpečovaly takříkajíc filmovou atmosféru.

Jaký dojem na mě tedy udělalo tohle "kompaktní zpracování" jedné z nejlepších adventur? Velmi dobrý. Ti, kdož neznají původní PC podobu si na Broken Swordu smlsnou - jednoduše nevědí, o co přicházejí a to, co jim hra překládá, zkrátka vyčerpává možnosti handheldu. Naopak u hráčů PC (potažmo PSX) nevidím jediný důvod, proč by si měli titul pořizovat. A pokud Broken Sword: The Shadow of the Templars přeci jenom nehráli, stačí si zajít do bazaru a pořídit za 10% ceny GBA cartridge.
Sečteno a podtrženo - nevlastníte-li PC či PSX a trochu svým kolegům závidíte, nezoufejte. Broken Sword právě přišel i na GBA.

Výrobce/Distributor Revolution Software / BAM! Entertainment
Verdikt: Jestliže jste ještě nikdy nehráli hru Broken Sword, jestliže jediné, co vlastníte, je váš milovaný handheld a toužíte si přitom zkusit nějakou dobrodružnou adventure hru, mám pro vás dobrou zprávu - mezi hráči ceněný skvost tohoto žánru právě přichází na GBA.
Hodnocení: 80%

Témata: Slovník, software