Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost her na PC: internet, cloud a větší důraz na notebooky

aktualizováno 
Budoucnost PC hraní není růžová, ale existuje. Úspěch čeká vývojáře, kteří se budou více soustředit na optimalizaci pro notebooky a méně výkonné stroje, které tvoří většinu trhu s PC. Velké firmy budou sázet na internet.

Už je to tu zase, říkáte si. Hraní na osobních počítačích je stále citlivé téma, a nejen proto, že kvůli němu přicházejí lidé o práci, když v pracovní době hrají Solitaire nebo Farmville.  V Česku je PC stále nejsilnější platformou mezi "hardcore" hráči, kteří v zahraničí většinou přesedlali na konzole. 

Výsledkem je podivná situace, kdy se v Česku nejvíce her prodává pro platformu, pro kterou většina špičkových her vychází se zpožděním nebo vůbec. A pokud vyjdou, jde často o líné převedení konzolové verze bez toho, že by vývojáři vzali v potaz specifika PC. Třeba to, že PC mají různý výkon a že místo gamepadu je u počítače většinou klávesnice a myš.

Jedině s internetem

Budoucnost PC hraní je bytostně spojená s on-line hraním. Pro vydavatele videoher nabízejí potenciál výdělku pouze hry, které vyžadují připojení k internetu, ať už jako součást samotné herní zkušenosti nebo ve formě protipirátské ochrany. U on-line her na hrdiny nebo webových her je připojení k internetu jako záruka budoucnosti logická podmínka. On-line hry, placené i neplacené, se tvůrcům vyplácejí, i kdyby jen díky sponzorování reklamou nebo mikrotransakcím.

Cloud

Pojmem "cloud" (anglicky oblak) se označuje řešení on-line služby (aplikace, úložiště ...), které je provozováno virtuálně na stovkách serverů v datacentech fyzicky umístěných na různých místech Země.

Taková služba má k dispozici takřka neomezený výkon a kapacitu (takovou, co zrovna potřebuje a provozovatel zaplatí) a prakticky nikdy by neměla být odstavena kvůli poruše nebo údržbě.

Diablo 3

Diablo 3

Stále populárnější mezi vydavateli a nenáviděnější mezi hráči je potom snaha začlenit požadavek na neustálé připojení k internetu do jakékoliv hry jen kvůli tomu, aby se ověřila pravost hry a omezilo pirátství. Obrovskou vlnu nevole zaznamenal Blizzard, když oznámil, že tento způsob ochrany před piráty bude používat očekávané Diablo III - svatý grál PC hraní.

I přes odpor hardcore hráčů se ale připojení k internetu stane nutností. Míra pirátství je u PC nejvyšší a důstojný přístup, jaký praktikuje například Project Red nebo nezávislí vývojáři (hráč je zákazník, ne zloděj, kdo chce krást, ochranu stejně obejde), není pro velké korporace vhodný. Už proto, že by něco takového těžko vysvětlovali svým akcionářům. A třeba Ubisoft ukazuje, že většině hráčů on-line ochrana vlastně nevadí. A dokud si stěžuje jen minorita, je to z pohledu finančních výkazů zanedbatelné.

Není PC jako PC

Internet jako základní prvek budoucnosti PC her nutně doprovází druhý požadavek: návrat k optimalizaci. Většina dnes prodávaných počítačů jsou notebooky. Podle čísel Gartneru nebo IDC tvoří desktopy méně než polovinu prodaných počítačů a většina z nich jde do firem. Vyloženě herní stroje tvoří absolutní minoritu.

Apple iPad

Apple iPad

Jak to víme? Opravdový herní počítač neřkuli notebook se jen těžko dá koupit pod tisíc dolarů, 90 % trhu s počítači nad 1 000 dolarů přitom patří Applu. A to není doména hardcore hráčů. Místo toho se v App Store pro Mac dobře daří Angry Birds nebo Mac verzi českého Machinaria.

Relativně malý herní výkon drtivé většiny počítačů tak nahrává nezávislým vývojářům, kteří se spíše než na špičkové grafické efekty soustředí na ostatní aspekty hry. Ostatně důraz na hratelnost a styl místo grafiky stojí i za úspěchem fenomenálního World of Warcraft, nejúspěšnější komerční PC hry vůbec.

Na druhou stranu ani absence specializovaného grafického čipu nemusí nutně znamenat konec efektní grafiky. Ukazuje to například Portal 2, který je optimalizovaný i pro integrované grafické čipy. Pokud se vývojáři na optimalizaci nesoustředí, připraví se tím o většinu potenciálních zákazníků a uvolní prostor webovým hříčkám.

PC jako herní doplněk

Xbox 360

Xbox 360

Velký rozruch mezi PC hráči vyvolala i zpráva o tom, že se ve zdrojovém kódu chystaných Windows objevily zmínky o Xboxu 360. První vlna nadšení patřila spekulacím o tom, že ve Windows 8 půjde hrát hry pro Xbox 360.

Taková varianta je velice nepravděpodobná. Znamenalo by to nutnost emulovat Xbox 360 včetně na míru vytvořených čipů. Na to ale současné počítače nemají dostatek výkonu. Mnohem pravděpodobnější je skutečnost, že Microsoft na Windows 8 rozšíří platformu Xbox Live.

To znamená, že se na PC budou objevovat hry z Xbox Live, které už v řadě případů stejně na PC jsou. Další možností je používání PC jako doplňku k Xboxu 360 (nebo budoucí generaci) podobně, jako to Microsoft demonstroval u Windows Phone 7: některé hry budou umět přenášet uložené pozice a z PC třeba půjde ovládat některé herní prvky ve hrách pro Kinect.

Autor:




Nejčtenější

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Obal prvního Dooma je nezapomenutelný
Tajemství odhaleno. Předlohou „Doomguye“ je samotný John Romero

Slavný vývojář John Romero se na svém blogu pochlubil tím, že právě on se stal předlohou slavného „Doomguye“, který zdobil obal prvního dílu kultovního Doomu.  celý článek

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Další z rubriky

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

The Wolf Among Us (PS3)
Telltale připravují pokračování Wolf Among Us, Walking Dead a Batmana

Během letošního ročníku Comics Conu v San Diegu oznámila firma Telltale pokračování rovnou tří oblíbených titulů najednou. Radovat se mohou fanoušci Wolf Among...  celý článek

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.