Počítač

Počítač

Budoucnost her na PC: internet, cloud a větší důraz na notebooky

  • 53
Budoucnost PC hraní není růžová, ale existuje. Úspěch čeká vývojáře, kteří se budou více soustředit na optimalizaci pro notebooky a méně výkonné stroje, které tvoří většinu trhu s PC. Velké firmy budou sázet na internet.

Už je to tu zase, říkáte si. Hraní na osobních počítačích je stále citlivé téma, a nejen proto, že kvůli němu přicházejí lidé o práci, když v pracovní době hrají Solitaire nebo Farmville.  V Česku je PC stále nejsilnější platformou mezi "hardcore" hráči, kteří v zahraničí většinou přesedlali na konzole. 

Výsledkem je podivná situace, kdy se v Česku nejvíce her prodává pro platformu, pro kterou většina špičkových her vychází se zpožděním nebo vůbec. A pokud vyjdou, jde často o líné převedení konzolové verze bez toho, že by vývojáři vzali v potaz specifika PC. Třeba to, že PC mají různý výkon a že místo gamepadu je u počítače většinou klávesnice a myš.

Jedině s internetem

Budoucnost PC hraní je bytostně spojená s on-line hraním. Pro vydavatele videoher nabízejí potenciál výdělku pouze hry, které vyžadují připojení k internetu, ať už jako součást samotné herní zkušenosti nebo ve formě protipirátské ochrany. U on-line her na hrdiny nebo webových her je připojení k internetu jako záruka budoucnosti logická podmínka. On-line hry, placené i neplacené, se tvůrcům vyplácejí, i kdyby jen díky sponzorování reklamou nebo mikrotransakcím.

Cloud

Pojmem "cloud" (anglicky oblak) se označuje řešení on-line služby (aplikace, úložiště ...), které je provozováno virtuálně na stovkách serverů v datacentech fyzicky umístěných na různých místech Země.

Taková služba má k dispozici takřka neomezený výkon a kapacitu (takovou, co zrovna potřebuje a provozovatel zaplatí) a prakticky nikdy by neměla být odstavena kvůli poruše nebo údržbě.

Diablo 3

Stále populárnější mezi vydavateli a nenáviděnější mezi hráči je potom snaha začlenit požadavek na neustálé připojení k internetu do jakékoliv hry jen kvůli tomu, aby se ověřila pravost hry a omezilo pirátství. Obrovskou vlnu nevole zaznamenal Blizzard, když oznámil, že tento způsob ochrany před piráty bude používat očekávané Diablo III - svatý grál PC hraní.

I přes odpor hardcore hráčů se ale připojení k internetu stane nutností. Míra pirátství je u PC nejvyšší a důstojný přístup, jaký praktikuje například Project Red nebo nezávislí vývojáři (hráč je zákazník, ne zloděj, kdo chce krást, ochranu stejně obejde), není pro velké korporace vhodný. Už proto, že by něco takového těžko vysvětlovali svým akcionářům. A třeba Ubisoft ukazuje, že většině hráčů on-line ochrana vlastně nevadí. A dokud si stěžuje jen minorita, je to z pohledu finančních výkazů zanedbatelné.

Není PC jako PC

Internet jako základní prvek budoucnosti PC her nutně doprovází druhý požadavek: návrat k optimalizaci. Většina dnes prodávaných počítačů jsou notebooky. Podle čísel Gartneru nebo IDC tvoří desktopy méně než polovinu prodaných počítačů a většina z nich jde do firem. Vyloženě herní stroje tvoří absolutní minoritu.

Apple iPad

Jak to víme? Opravdový herní počítač neřkuli notebook se jen těžko dá koupit pod tisíc dolarů, 90 % trhu s počítači nad 1 000 dolarů přitom patří Applu. A to není doména hardcore hráčů. Místo toho se v App Store pro Mac dobře daří Angry Birds nebo Mac verzi českého Machinaria.

Relativně malý herní výkon drtivé většiny počítačů tak nahrává nezávislým vývojářům, kteří se spíše než na špičkové grafické efekty soustředí na ostatní aspekty hry. Ostatně důraz na hratelnost a styl místo grafiky stojí i za úspěchem fenomenálního World of Warcraft, nejúspěšnější komerční PC hry vůbec.

Na druhou stranu ani absence specializovaného grafického čipu nemusí nutně znamenat konec efektní grafiky. Ukazuje to například Portal 2, který je optimalizovaný i pro integrované grafické čipy. Pokud se vývojáři na optimalizaci nesoustředí, připraví se tím o většinu potenciálních zákazníků a uvolní prostor webovým hříčkám.

PC jako herní doplněk

Xbox 360

Velký rozruch mezi PC hráči vyvolala i zpráva o tom, že se ve zdrojovém kódu chystaných Windows objevily zmínky o Xboxu 360. První vlna nadšení patřila spekulacím o tom, že ve Windows 8 půjde hrát hry pro Xbox 360.

Taková varianta je velice nepravděpodobná. Znamenalo by to nutnost emulovat Xbox 360 včetně na míru vytvořených čipů. Na to ale současné počítače nemají dostatek výkonu. Mnohem pravděpodobnější je skutečnost, že Microsoft na Windows 8 rozšíří platformu Xbox Live.

To znamená, že se na PC budou objevovat hry z Xbox Live, které už v řadě případů stejně na PC jsou. Další možností je používání PC jako doplňku k Xboxu 360 (nebo budoucí generaci) podobně, jako to Microsoft demonstroval u Windows Phone 7: některé hry budou umět přenášet uložené pozice a z PC třeba půjde ovládat některé herní prvky ve hrách pro Kinect.