Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost on-line her: lepší příběhy, více akce a proměnlivý svět

aktualizováno 
Od vydání World of Warcraft se většina nových on-line světů příliš neliší. Revoluci nečekáme, evoluci ano.

World of WarCraft: Cataclysm | foto: Bonusweb.cz

Posledních šest let se masově neprosadil žádný z titulů, který by nabídl výrazně inovativní hratelnost. A ani nový rok neslibuje revoluční inovace. V žánru on-line her na hrdiny by však mohl přinést citelnou evoluci.

Dynamický svět
Herní prostředí se v současné generaci on-line her příliš neproměňuje. Nepřátelé se pohybují stále po stejných trasách, děsivá stvoření čekají v polích plných pampelišek a celý svět je veskrze statický. Hraní s dalšími postavami tak zpravidla bývá, oproti prvnímu průchodu titulem, o poznání slabším zážitkem.

Na stejných místech vás očekávají identičtí zadavači úkolů, kteří i po půl roce vyžadují zabití zlotřilého obra, jenž masakruje jejich nebohou vesnici. V herní realitě to povětšinou znamená vyběhnout kousek za vesnici, kde obr nečinně postává a jeho "krutému úřadování" učinit přítrž.

Warhammer Online

Změnu proklamuje hned několik titulů, které mohl inspirovat Warhammer Online svým systémem veřejných úkolů. Warhammer obsahuje události, které ke splnění vyžadují několik hráčů a zpravidla zahrnují souboj se silným monstrem. Probíhají ve veřejné části světa a připojit se může kdokoliv.

Vylepšenou verzi systému chystají vývojáři Guild Wars 2 a Rift: Planes of Telara. "V živoucím, dýchajícím světě Telary zažije každý hráč jiný příběh," hlásají odvážně tvůrci. Docílit toho chtějí zejména prostřednictvím dimenzionálních trhlin, kterými do světa proudí invazní armády.

Guild Wars 2

Trhliny se mají objevovat náhodně a lišit se má také množství a síla monster, které do Telary vstoupí. Prostředí v okolí těchto dimenzionálních bran se promění v závislosti na jejich typu. Okolní vegetace může kupříkladu nadměrně bujet, a jindy klidná část světa se během chvíle stane zuřivým bojištěm.

Nečekané události
Pokračování Guild Wars přistupuje k otázce proměnlivého světa odlišně. Hlásá odchylku od klasického systému úkolů, ve kterém je zadávající postava nabízí i se zdlouhavým popisem.

Guild Wars 2 slibuje přibližovat příběh prostřednictvím jeho vizualizace. "Pokud drak útočí, nebudete číst tři odstavce, které o tom vypráví," říká hlavní návrhář Guild Wars 2 Colin Johanson. Uvidíte budovy v plamenech a "uslyšíte postavy křičet o útočícím drakovi," objasňuje Johanson přístup tvůrců.

Rift: Planes of Telara

Místo hledání nehráčských postav tak ve světě potkáte události, jež ovlivňují okolí a jejichž součástí se můžete stát. Pokud kupříkladu nepřátelská armáda zaútočí na město, v jehož blízkosti se momentálně nacházíte, a podaří-li se hráčům útok odrazit, je město všem přístupné.

V opačném případě nepřátelé mohou dobyté osídlení využít k přípravě další invaze. Každá volba vede k řetězci událostí a souvisejících úkolů. Zážitky různých postav proto budou diametrálně odlišné.

Unikátní příběh
Současní velikáni on-line her na hrdiny povětšinou vyprávějí jen několik málo příběhů, které zpravidla vycházejí z rasy či povolání hráčovy postavy. Tyto tituly ve většině případů nenabízejí možnost volby, osobní příběh či snad dokonce permanentní ovlivnění herního prostředí.

Star Wars: The Old Republic (PC)

Jiný přístup zvolily zejména hry Star Wars: The Old Republic a Guild Wars 2. Nový svět Star Wars je ostatně v rukou jednoho z nejpovolanějších vývojářských studií současnosti. Reč je o Bioware, tedy autorech herních hitů jako Mass Effect, Dragon Age či Baldur's Gate.

Studio slibuje pestré volby. Každé povolání má mít na výběr z řady unikátních možností. "Na obsahu několik let pracovalo dvanáct spisovatelů na plný úvazek," nastiňuje Bioware množství příběhů, které pro hru vznikají. Každý hráč by měl prožít jiná dobrodružství.

Izolace hráčů
O přístupu Guild Wars 2 jsme se zmínili již v sekci o dynamických světech. Vývojáři se nespokojili pouze s novým systémem úkolů. Příběh každého hráče by se měl odvíjet od jeho voleb. Hráč má vlastní příbytek, který odráží jeho postup hrou a v závislosti na učiněných rozhodnutích nabídne rozdílné úkoly.

Aion

Hráčovy volby mají ovlivnit i vztah okolních postav. Některé mohou být přátelské, jiné hráčem pohrdat. Do unikátních úkolů, které vyplynou z individuálního příběhu, lze ovšem přizvat i přátele a společně prožít jinak nepřístupné části děje.

Starwars: The Old Republic i Guild Wars 2 však budou kvůli důrazu na děj oddělovat hráče v rámci osobních úkolů od zbytku serveru. Každý prožije svůj příběh a související prostředí bude skutečně odrážet hráčovy volby. Kromě osobních úkolů však oba tituly zahrnují i ty veřejné. U druhých jmenovaných se komunita bude sdružovat, a duch on-line hry se tak zcela nevytratí.

Akční souboje
Některé hry se již v minulosti pokusily inovovat standardní systém boje, při kterém vyberete cíl a rotujete několik útoků. Během posledních dvou let to byly kupříkladu Aion či Age of Conan. První jmenovaný nabízel dovednostní řetězce, které zpřístupnily speciální útoky, a hráč je pak po krátkou chvíli mohl aktivovat. Kromě těchto řetězců bylo možné pohybem do stran posílit různé statistiky.

Tera

V Guild Wars 2 mají bojové animace hráči napovídat, kdy se nepřítel chystá k útoku. Vhodným úkrokem se mu lze vyhnout. Útoky jsou směřované na určitou oblast, a pokud v ní hráč či nepřítel není, k zásahu nedojde. Jednoduše zde není automatické zaměřování, a tak všichni musí mířit přesně.

Podobně k boji přistupuje i další velikán letošního roku, tedy TERA. I zde jsou speciální animace předzvěstí útoku a hráč se mu může vyhýbat. Je třeba dobře mířit. Zajímavě je řešeno léčení, které může probíhat kupříkladu prostřednictvím speciální aury. Hráči si pak musí hlídat svou pozici a neustále být v dosahu léčivé dovednosti.

Převrat v nedohlednu
Žádná revoluce na obzoru není, zmiňované tituly ale mají šanci jemně rozčeřit stojaté vody on-line her. Úspěšná implementace slibovaných mechanik má potenciál přilákat na čas i ostřílené harcovníky, které již nenaplňuje žádný ze současných virtuálních světů.

Autor:




Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.