Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost on-line her: lepší příběhy, více akce a proměnlivý svět

aktualizováno 
Od vydání World of Warcraft se většina nových on-line světů příliš neliší. Revoluci nečekáme, evoluci ano.

World of WarCraft: Cataclysm | foto: Bonusweb.cz

Posledních šest let se masově neprosadil žádný z titulů, který by nabídl výrazně inovativní hratelnost. A ani nový rok neslibuje revoluční inovace. V žánru on-line her na hrdiny by však mohl přinést citelnou evoluci.

Dynamický svět
Herní prostředí se v současné generaci on-line her příliš neproměňuje. Nepřátelé se pohybují stále po stejných trasách, děsivá stvoření čekají v polích plných pampelišek a celý svět je veskrze statický. Hraní s dalšími postavami tak zpravidla bývá, oproti prvnímu průchodu titulem, o poznání slabším zážitkem.

Na stejných místech vás očekávají identičtí zadavači úkolů, kteří i po půl roce vyžadují zabití zlotřilého obra, jenž masakruje jejich nebohou vesnici. V herní realitě to povětšinou znamená vyběhnout kousek za vesnici, kde obr nečinně postává a jeho "krutému úřadování" učinit přítrž.

Warhammer Online

Změnu proklamuje hned několik titulů, které mohl inspirovat Warhammer Online svým systémem veřejných úkolů. Warhammer obsahuje události, které ke splnění vyžadují několik hráčů a zpravidla zahrnují souboj se silným monstrem. Probíhají ve veřejné části světa a připojit se může kdokoliv.

Vylepšenou verzi systému chystají vývojáři Guild Wars 2 a Rift: Planes of Telara. "V živoucím, dýchajícím světě Telary zažije každý hráč jiný příběh," hlásají odvážně tvůrci. Docílit toho chtějí zejména prostřednictvím dimenzionálních trhlin, kterými do světa proudí invazní armády.

Guild Wars 2

Trhliny se mají objevovat náhodně a lišit se má také množství a síla monster, které do Telary vstoupí. Prostředí v okolí těchto dimenzionálních bran se promění v závislosti na jejich typu. Okolní vegetace může kupříkladu nadměrně bujet, a jindy klidná část světa se během chvíle stane zuřivým bojištěm.

Nečekané události
Pokračování Guild Wars přistupuje k otázce proměnlivého světa odlišně. Hlásá odchylku od klasického systému úkolů, ve kterém je zadávající postava nabízí i se zdlouhavým popisem.

Guild Wars 2 slibuje přibližovat příběh prostřednictvím jeho vizualizace. "Pokud drak útočí, nebudete číst tři odstavce, které o tom vypráví," říká hlavní návrhář Guild Wars 2 Colin Johanson. Uvidíte budovy v plamenech a "uslyšíte postavy křičet o útočícím drakovi," objasňuje Johanson přístup tvůrců.

Rift: Planes of Telara

Místo hledání nehráčských postav tak ve světě potkáte události, jež ovlivňují okolí a jejichž součástí se můžete stát. Pokud kupříkladu nepřátelská armáda zaútočí na město, v jehož blízkosti se momentálně nacházíte, a podaří-li se hráčům útok odrazit, je město všem přístupné.

V opačném případě nepřátelé mohou dobyté osídlení využít k přípravě další invaze. Každá volba vede k řetězci událostí a souvisejících úkolů. Zážitky různých postav proto budou diametrálně odlišné.

Unikátní příběh
Současní velikáni on-line her na hrdiny povětšinou vyprávějí jen několik málo příběhů, které zpravidla vycházejí z rasy či povolání hráčovy postavy. Tyto tituly ve většině případů nenabízejí možnost volby, osobní příběh či snad dokonce permanentní ovlivnění herního prostředí.

Star Wars: The Old Republic (PC)

Jiný přístup zvolily zejména hry Star Wars: The Old Republic a Guild Wars 2. Nový svět Star Wars je ostatně v rukou jednoho z nejpovolanějších vývojářských studií současnosti. Reč je o Bioware, tedy autorech herních hitů jako Mass Effect, Dragon Age či Baldur's Gate.

Studio slibuje pestré volby. Každé povolání má mít na výběr z řady unikátních možností. "Na obsahu několik let pracovalo dvanáct spisovatelů na plný úvazek," nastiňuje Bioware množství příběhů, které pro hru vznikají. Každý hráč by měl prožít jiná dobrodružství.

Izolace hráčů
O přístupu Guild Wars 2 jsme se zmínili již v sekci o dynamických světech. Vývojáři se nespokojili pouze s novým systémem úkolů. Příběh každého hráče by se měl odvíjet od jeho voleb. Hráč má vlastní příbytek, který odráží jeho postup hrou a v závislosti na učiněných rozhodnutích nabídne rozdílné úkoly.

Aion

Hráčovy volby mají ovlivnit i vztah okolních postav. Některé mohou být přátelské, jiné hráčem pohrdat. Do unikátních úkolů, které vyplynou z individuálního příběhu, lze ovšem přizvat i přátele a společně prožít jinak nepřístupné části děje.

Starwars: The Old Republic i Guild Wars 2 však budou kvůli důrazu na děj oddělovat hráče v rámci osobních úkolů od zbytku serveru. Každý prožije svůj příběh a související prostředí bude skutečně odrážet hráčovy volby. Kromě osobních úkolů však oba tituly zahrnují i ty veřejné. U druhých jmenovaných se komunita bude sdružovat, a duch on-line hry se tak zcela nevytratí.

Akční souboje
Některé hry se již v minulosti pokusily inovovat standardní systém boje, při kterém vyberete cíl a rotujete několik útoků. Během posledních dvou let to byly kupříkladu Aion či Age of Conan. První jmenovaný nabízel dovednostní řetězce, které zpřístupnily speciální útoky, a hráč je pak po krátkou chvíli mohl aktivovat. Kromě těchto řetězců bylo možné pohybem do stran posílit různé statistiky.

Tera

V Guild Wars 2 mají bojové animace hráči napovídat, kdy se nepřítel chystá k útoku. Vhodným úkrokem se mu lze vyhnout. Útoky jsou směřované na určitou oblast, a pokud v ní hráč či nepřítel není, k zásahu nedojde. Jednoduše zde není automatické zaměřování, a tak všichni musí mířit přesně.

Podobně k boji přistupuje i další velikán letošního roku, tedy TERA. I zde jsou speciální animace předzvěstí útoku a hráč se mu může vyhýbat. Je třeba dobře mířit. Zajímavě je řešeno léčení, které může probíhat kupříkladu prostřednictvím speciální aury. Hráči si pak musí hlídat svou pozici a neustále být v dosahu léčivé dovednosti.

Převrat v nedohlednu
Žádná revoluce na obzoru není, zmiňované tituly ale mají šanci jemně rozčeřit stojaté vody on-line her. Úspěšná implementace slibovaných mechanik má potenciál přilákat na čas i ostřílené harcovníky, které již nenaplňuje žádný ze současných virtuálních světů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.