Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto:  Petr Topič, MAFRA

KOMENTÁŘ: Hlavně neskončit jako AppStore. Náročná výzva pro Steam

  • 18
Pokud hlavní herní distribuce Steam nechce ublížit vývojářům bez podpory velikých vydavatelství, bude muset značně zapracovat na systémech pro objevování her. Počet her v katalogu roste geometrickou řadou a i zajímavé nezávislé tituly se začínají utápět v moři konkurence.

Dříve totiž Valve jako provozovatel distribuce sloužilo jako nelítostný kurátor. Do katalogu Steamu se dostaly jen vyvolené tituly, které prošly kvalitativním sítem společnosti. Narazit náhodou i na méně známé hry tak nebyl až takový problém.

S menším počtem titulů v katalogu měli nezávislí vývojáři také větší šanci objevit se mezi hrami zvýrazněnými mezi novinkami na hlavní stránce. A právě to pro ně často bylo jediným způsobem, jak po vydání hry vydělat peníze.

Valve však s nároky postupně povoluje a přítok titulů rapidně zrychlil po zavedení služby Steam Greenlight, kde o přidávání nových her hlasuje komunita. Během prvních dvaceti týdnů loňského roku tak do katalogu přibylo více her než za celý rok 2013.

Značky ve službě Steam

Pro velkorozpočtová studia zaštítěná velkými vydavatelskými domy tato situace pochopitelně žádnou hrozbu nepředstavuje. Větší část políček pro doporučované tituly totiž zabírají právě tyto hry a s ohledem na mediální masáž navíc jen málokdy přehlédnete, že hra již vyšla.

Poslední roky se však nesou ve znamení středně velkých vývojářských studií, která oživují téměř zapomenuté žánry. To jsou zpravidla hry, které jsou pro malé studio příliš nákladné a pro velkorozpočtovou společnost zase nenabízejí dostatečně velkou základnu kupců.

Některé vznikají díky komunitnímu financování (Star Citizen, Broken Sword 5, Carmageddon: Reincarnation) a mnohdy využívají klasických značek. Publicitu tím mají automaticky zajištěnou. Jiné se však i navzdory kvalitě mohou ztratit v záplavě konkurence.

Situace tak začíná připomínat pole mobilních her, kde dnes již bez distributora za zády uspěje jen málokdo. Distributor totiž zajistí viditelnost a propagaci. Zároveň však vývojáře mnohdy připraví o vlastnictví značky a u případných pokračování může až příliš diktovat, jak by hra měla vypadat.

Ostatně jsou to právě distribuce, kdo rozhoduje o pojetí velkorozpočtových titulů. A jak ukázala poslední dekáda, distributoři neměli zájem o řadu žánrů, po kterých hráči lačnili.

Počet her na Steamu přitom eventuálně dosáhne absurdních rozměrů. Valve se nijak netají dlouhodobým plánem schvalovací proces zcela zrušit a brány platformy otevřít všem. Společnost tak stojí před nelehkým úkolem, jak pomáhat se zviditelněním her.

V opačném případě se totiž katalog propadne do nešťastného cyklu, kdy zavedení vývojáři budou mít díky své pozici takřka monopolní místo a nováčkům se bude jen velmi těžko prorážet. Zdá se však, že provozovatel Steamu si je situace dobře vědom a hledá způsoby, jak situaci řešit.

Kurátorský obchod na Steamu

U her tak například přibyly žánrové štítky, podle kterých lze vyhledávat nové tituly. Distribuce navíc doporučuje hry v závislosti na vaší stávající knihovně a titulech, se kterými tráví čas vaši přátelé. Pomoci má také nová služba „Vaše fronta her“, kde vždy objevíte dvanáct titulů.

Nejzásadnější novinkou jsou však uživatelské obchody, díky kterým se kdokoliv může stát kurátorem. A právě to potenciálně může být klíčem k řešení problému. Pokud totiž koncept uspěje, jiní lidé s obdobným vkusem mohou posloužit jako váš filtr pro zajímavé hry.


Témata: Steam