Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bugdom – těžký život brouka

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:43
S broukem různě poletujete, šaškujete, otvíráte dveře barevnými klíči, většinou utíkáte silnějším nepřátelům a hledáte pokácený dutý strom, co vede do další úrovně. Mimochodem, úrovní je deset, ale klidně by jich stačilo pět. Opravdu chcete vědět víc?

BugdomJaký asi je život brouka? Zřejmě nic moc, ale to mi nebrání v tom, abych se s vámi podělil o představu autorů nové hry Bugdom. Z prvních informací a obrázků z toho koukalo klasické béčko, což se mi následně během hry potvrdilo. Bugdom… víte, jak bych začal. Máme tu čest s broukem v hlavní roli, což vás dle názvu asi nepřekvapí. Ptáte se na žánr? Opět žádné překvapení letošní nic moc zimy, zkrátka 3D akce s broukem. Dobrá, brouk, ačkoli vlastní poněkud více údů než člověk (tj. zřejmě jde o věrné zobrazení reality), tak mi docela padnul do oka. Jeho velká kukadla jsou docela sympatická, vzezřením vypadá na adolescenta říznutého comicsem, zpracování dává tušit průměr všech průměrů. Grafik, domnívám se, vymodeloval pár hmyzích postaviček na základě jednoduchých požadavků. Musí to být co nejrychleji hotovo, musí jít rozeznat o jakou postavu jde (brouk, beruška, mravenec…), musí to vypadat částečně roztomile, ale nesmí to být moc velká fušeřina. Ve výsledku přeci jen neodvracím zhnuseně oči, čili „dá se to přežít“.

Život brouka v Bugdomu se mi jeví následovně. Začínám ve vysoké trávě, přičemž listy mě několikrát převyšují. Zkouším pohnout myší, čímž docílím pohybu brouka. Ovládání přes myš se po několika málo sekundách ukazuje jako vpravdě nepoužitelné, proto krysu odkládám a zkouším klávesnici. Hýbu se klasicky přes šipky, kdy směrová šipka se rovná přikázanému směru. Za chvilku jsem si zvyknul, ovšem normálně dávám přednost tomu, že šipkami do stran se otáčím a zbylými chodím. V nastavení dvojí volbu samozřejmě nenacházím. Brouk dále dokáže skákat, což se hodí zejména v případě, když uskakujete stranou před nepřítelem, nebo když se potřebujete dostat na vyvýšené místo. Obligátním kopem, jenž mimochodem vypadá velmi směšně, se buší do nepřátel a rozbíjí se jím lískové oříšky. V těch se vyskytují různá dobrá překvapení v podobě bonusů k bůhvíčemu. Konečnou dispozici pohybů tvoří schoulení se, z čehož vyplývá několik úžasných výhod. Jednak se brouk zatraceně rychle pohybuje a uteče tak svým pronásledovatelům – mimochodem velmi častý jev, a zadruhé se snáze vypořádává s útoky vedenými na jeho osobu.

BugdomKvalitu grafického zpracováni si lze snadno odvodit z obrázků. Šeď průměru prakticky pronásleduje celou hru. Engine? Engine se pyšní hrbolky a terénní nerovností, a to je de facto všechno, čím se může pochlubit. Pardon, ještě bych zapomněl na rychlost, což je dáno nízkými nároky na herní železo. Rozuměj, zahraje si každý, kdo má alespoň P266 s 8MB grafickou kartou. Prvního nepřítele tvoří plazící se mlž dle náhodné či předem určené trajektorie. Hráč si musí dávat pozor jedině na to, aby se obříkovi nepřipletl do cesty, jelikož by tak přišel o část svých ne až tak drahocenných životů. Již po chvilce běhání sem a tam se vynořuje první neduh. Zpracování trávy v 3D prostoru obecně patří k ne příliš populárním a dobře vychytaným atributům. Většinou dochází k rozpliznutí nebo ohromnému zastínění obrazu třeba jen jedním listem. Tak či onak to vypadá blbě. No a vezměte si, že s broukem se pohybujete v trávě, ve vysoké trávě, v husté trávě... rozumíte? Autoři tento problém vyřešili šalamounsky. Tráva, ač vyplňuje většinu prostoru, se vyskytuje ve větším množství pouze na okrajích a v pro hru nedůležitých lokacích. To má za následek očividné prořídnutí hlavních tahů – herních cest.

O co tedy konečně jde? Suchým příběhem o království a zlých mravencích vás rozhodně zatěžovat nebudu, sám toho mám plné zuby. Co se tedy děje přímo ve hře? S broukem různě poletujete, šaškujete, otvíráte dveře barevnými klíči, většinou utíkáte silnějším nepřátelům a hledáte pokácený dutý strom, co vede do další úrovně. Mimochodem, úrovní je deset, ale klidně by jich stačilo pět. Mimo zmíněných plžů narazíte na létající hmyz s boxerskými rukavicemi a třeba rezavé mravence s kopím. Mravenci dostali do vínku jistou obratnost se svým ostrým nástrojem (mluvím o kopí – pro ty, co už se začali šklebit), který dokáží vrhat do dáli. Jeden mravenec se rovná malému problému, ale férové bitce. Tlupa mravenců se rovná okamžitému útěku, bitka totiž vždy končí smrtí brouka. Aby se neřeklo, někdy najdete létajícího pomocníka, kterého vypustíte do lítého boje stisknutím příslušné klávesy. Můj dojem je takový, že „pomocník“ po vypuštění prostě odletí pryč bez nějaké pomoci, nebo jeho Bugdomvýpomoc není příliš viditelná. Závěr – na pomocníka zapomeňte, nepomáhá.

Říká se, že začátky jsou vždycky tím nejkrásnějším. Asi jo. Po vynuceném zápasu s ovládáním se mi jednoduché finesy poněkud zažívají, čili po několika smrtích způsobené mým testem „co ano a co ne“ začínám doopravdy hrát. Vyhýbám se prvnímu plži, rozbíjím ořech a sbírám posilovače. V dálce se skví v kleci uvězněná beruška, jdu ji tedy osvobodit. Po další chvilce zmatkování se setkávám s prvním agresivním mravencem. Bitka kopí vs. kopy se nevyvíjí v ničí prospěch, ovšem když přispěchají další rezaví mravenci, mají evidentně navrch. Nejlepší obranou se jeví velmi rychlý útěk, pokračuji tedy dál. Zachráním dalších pár berušek, dám přes hubu letcům v boxerkách a konečně nalézám vytoužený konec úrovně. Nutno podotknout, že v dalším levelu dostávám od letců v boxerkách přes hubu já…

Za jedinou trošičku originální věc ve hře považují herní menu. Tvoří ho totiž silná bílá pavučina s pavoukem hovícím si přesně uprostřed. Na okrajích pavučiny se nacházejí uchycené, větrem naváté předměty, představující různé akce – start, uložení hry, nastavení apod. Zvuky ve hře stačí odbýt slůvkem „průměr“. Na druhou stranu, Bugdom nelze považovat za plnou hru v pravém slova smyslu. Pokud se vůbec objeví na pultech českých obchodů, jeho cena by se v žádném případě neměla vyšplhat přes 900 Kč, což částečně kompenzuje „průměr průměrů“. Bugdom totiž není nijak silně odfláknutý, též se vyvaroval chyb v hratelnosti - s každou úrovní úspěšně roste obtížnost a podobně. Bugdom je prostě ten typ her, co dostane stejné hodnocení, ať už vyšel před 2 roky nebo se objeví za rok. Rozhodně v posledních řádcích nebudu psát, jak vám Bugdom doporučuji, ale třeba malé caparty by mohl v pohodě zabavit. Ostatně pro ně je Bugdom určen především.

Bugdom
Výrobce: Pangea Software
Distributor: On Deck Interactive
Distribuce v ČR: Hra se u nás nejspíš nebude distribuovat
Oficiální homepage: www.pangeasoft.net/bug
Minimální konfigurace: Pentium 266 Mhz, 32 MB RAM, 3D karta 8MB
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 Mhz, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Skrz naskrz průměrné hopsání s broukem v hlavní roli.
Hodnocení: 50%

Autor:


Témata: bitka, software


Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.