Bust-A-Move 4 - nesmírně zábavné kuličky

12:00aktualizováno  27. července 2001 9:39
Chcete zažít skvělou zábavu, přitom si trošičku lámat hlavu a hlavně na několik hodin zapomenout na strasti a slasti okolního světa? Pak jsou Bust-A-Move 4, nesmírně chytlavý logický rychlík od Acclaimu, záležitostí právě pro vás. Nevěříte? Přečtěte si tuto recenzi.
Bust-A-Move 4

Chcete zažít skvělou zábavu, přitom si trošičku lámat hlavu a hlavně na několik hodin zapomenout na strasti a slasti okolního světa? Pak tu pro vás mám jeden návod. Jděte do obchodu a kupte si (nebo u známého půjčete, každému jak je libo) hru Bust-A-Move 4 (BAM 4). Potom jděte domů, vytáhněte z krabičky příslušnou kazetku a zasuňte do příslušného otvoru ve vašem GameBoyovi. Zkontrolujte životnost baterek, které jej napájí a zapněte svého malého přítele. Probroďte se příslušnými volbami a spusťte hru samotnou. Tak - a jste tam. Jste ve světě plném kuliček, které slibují spoustu hodin skvělé zábavy, přemýšlení a odreagování se.

Sestřelovat kuličky a nenechat je dotknout se spodní části obrazovky (tedy spíše displeje) - přesně to je pointa nesmírně chytlavé logické záležitosti jménem Bust-A-Move 4, u níž jsme já, moje přítelkyně i její sestra strávili desítky hodin čistého času. Fakt, že tato hra zaujala všechny, jimž jsem ji ukázal a že mi dlouhou dobu okupovali GameBoye a přitom vybili spoustu baterek, již o něčem svědčí, v čem tedy tkví kouzlo tohoto logického rychlíku?

Sednete si pohodlně do pohovky, vyberete si postavičku (celkem vybíráte z deseti charakterů (z toho tři ženské)), s níž budete rušit kuličky a následně mod hry. Na výběr máte celkem tři - Puzzle, Player vs. CPU a Challenge. Tyto popíšu níže, nejprve si ale řekněme, o co v BAM 4 jde. Bust-A-Move 4 Princip je jednoduchý - seshora se na vás řítí kuličky několika barev a vy se jich musíte zbavovat. Úkolem však není bezduše mačkat příslušná tlačítka a tyto sestřelovat, ale musíte vystřelovat kuličky tak, aby se na sebe nalepily tři stejné barvy, čímž dosáhnete jejich exploze a následného vyrušení.

Nebude to ovšem tak lehké, jak se může zdát. Nejenže se občas nemusíte trefit, některé úrovně však skrývají zrádná místa v podobě kladek, na nichž kuličky visí jako hrozny a podaří-li se vám odrovnat jejich propojení, začnou se po určité době převažovat na jednu či druhou stranu podle toho, která z nich bude těžší. I zde pak pochopitelně platí, že pokud se jakákoliv kulička dotkne země (což je vzhledem k velkým skokům na kladkách více než reálné), máme tu game-over a level (v případě Puzzle modu) rozjíždíte znova.

Když už jsem opětovně nakousnul jednotlivé mody a vysvětlil, kterak hra funguje, dobereme v tomto odstavci celou kapitolu do jejího úplného konce. Mod Puzzle spočívá v tom, že stojíte na začátku pyramidy složené z písmen abecedy, sami si volíte, na které písmenko postoupíte, každému pokročení v této hierarchii však předchází nutnost dohrát pět úrovní (her/obrazovek). Nepodaří-li se vám to, danou obrazovku opakujete, přičemž k dispozici máte šest životů. Ve chvíli, kdy je vyčerpáte, pro vás hra skončila. Challenge funguje na stejném principu s tím rozdílem, že postupujete po náhodně vygenerovaných úrovních, kterých je celkem 25 (pět stáží po pěti obrazovkách) a máte neomezeně životů s tím, že když se kuličky dotknou spodního okraje, nic se neděje a hra nepokračuje. Na konci už však můžete zapomenout na to, že obdržíte zlatý pohár za úspěšně dohraný Challenge. No a Player vs. CPU je, jak už název napovídá, souboj s počítačem, kdy se obrazovka rozdělí na dvě části a vy i počítač se snažíte co nejsvědomitěji vyrušovat kuličky, čímž se jich jednak u sebe zbavujete a zároveň je protivníkovi přidáváte.

Bust-A-Move 4

No a nyní se dostávám ke grafice. Jak jsem již zmínil výše, kuličky jsou rozmanitých barev, ovšem můžete si být jisti, že se vám v žádném případě plést nebudou, jako tomu bylo v případě GameBoy Colorovského Logicalu. Postavičky jsou také pěkné a jejich občasné animace (těch si užijete hlavně v multiplayeru) jsou i přes nízké rozlišení, které displej GameBoye dovoluje, milé a propracované. Připočtu-li k tomu přehledné a vkusné prostředí okna, řadí se Bust-A-Move 4 svým zpracováním mezi nadprůměrné tituly (a to má být ještě překonán připravovaným Bust-A-Move Collection, který vyjde na podzim tohoto roku).

Co jsem v této recenzi ještě nezmínil je hudba a zvuky. Co se zvuků týče, je jasné, že při "kuličkované" si jich moc neužijete, neboť slyšíte pouze jejich vystřelování/lepení se na jiné kuličky a výbuchy, ovšem hudba je opravdu pěkná. Hudební motivy jsou veselé a hravé (zavolej mi, 0609...), nevtírají se, nenarušují hráčovu pozornost a soustředění se na přemýšlení nad správnými kombinacemi, ale zároveň jej stále udržují při životě (při hře). Jedinou vadou na kráse může pro někoho být fakt, že hudba nelze vypnout jinak, než kolečkem volume, čímž vypnete i SFX zvuky, ovšem mě osobně to nijak nevadilo.

Co dodat závěrem. Bust-A-Move 4 je titul, který rozhodně stojí za to, abyste se k němu nějakým způsobem dostali a zahráli si jej. Garantuji vám, že vás na určitou dobu zabaví, pobaví a zároveň vám díky své jednoduchosti a geniálnosti zároveň zlepší logické myšlení. Ostatně jak praví klasik - v jednoduchosti je krása - a hoši z Acclaimu, kteří mají tento titul na svědomí, jeho slova BAMem 4 jen potvrzují.