Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Call of Duty 3

  12:02aktualizováno  10:15
Pokračování jedné z nejúspěšnějších válečných sérií konečně dorazilo na první next-gen platformu. Je libo opět zatopit náckům? Pak vzhůru do Francie!

Láďa Leimer
Call of Duty 3 Druhá světová válka neustále přitahuje hráče s neutuchující vervou, stejně jako německé turisty dálnice E55. Activision si je toho moc dobře vědom a proto nám přináší již třetí díl konzolové série Call of Duty. Call of Duty 3 (dále jen COD3) ovšem není pokračováním výborného COD2 pro X360 a PC, nýbrž „pouze“ obstojného COD2: Big Red One, který jste měli tu možnost okusit na minulé generaci konzolí. To, že mají tedy hru na svědomí vývojáři z Treayarch a ne Infinity Ward, je znát již na první pohled. Ano, rukopis tohoto kalifornského studia je natolik typický. Pokud jste totiž hráli onen COD2:BRO, tak víte přesně, do čeho s COD3 jdete.

Snaha o oživení jinak lehce stereotypní střílečky je patrná a tvůrcům vychází.

První, co nás tak trochu více zaskočilo, byl fakt, že celá hra je umístěna do Francie. Zatímco se COD2 i COD2:BRO odehrávaly po Call of Duty 3 celém světě, tak pouhá jedna lokace působí ve hře docela jako laciný trik. Kromě zákopů, rozbořených budov, vojenských základen a francouzského venkova totiž ve hře neuvidíte nic jiného. Zapomeňte na mise typu výsadek v Africe a smiřte se s tím, že kromě travnaté Francie opravdu ve COD3 nic jiného neuvidíte. Nedá se nic dělat, válka je holt pes.

Hra začíná krátkým tutoriálem, ve kterém vám bude osvětleno základní ovládání. To se nese v duchu všech X360 stříleček a pochválit lze jeho velkou komfortnost a přesnost. Design misí je tak trochu předvídatelný, ale tak tomu už u většiny WWII FPS bývá. Budete chránit vlastenecké barikády, dobývat nepřátelské, ničit kulometná hnízda, označovat světlicemi obrněné vozy Němců k vybombardování atd., atd. Nic, co v COD3 zažijete vás neuvrhne v úžas. Celá hra, je totiž v prvé řadě řemeslně pečlivě odvedená práce a nenabízí nic moc navíc. Což do jisté míry nepotěší, ale na druhou stranu to je svým způsobem lepší, než kdyby tvůrci vymýšleli kdoví co, ale ona „řemeslná stránka“ hry pokulhávala.

Call of Duty 3 Zamrzí tak víceméně jen silně viditelná přítomnost naskriptovaných scén. Podivná je i nutnost dostavit se na přesný bod na mapě, což je u této série již zvykem, ale zrovna tomto bodě by trocha inovace neuškodila. Pokud se tak například nedostavíte na vrcholek kopce, kde na vás čeká zbytek jednotky a nasměrujete si to přímo za cílem mise, který je umístěn za metrovým plotem, tak máte smůlu. Sami nejste jakkoliv schopni plot překonat a musíte se vrátit za svým plukem, aby vám jeden z jeho členů plot rozkopl. Ve psané formě se to může zdát úsměvné, ale nás to občas dohánělo k šílenství. Takovýchto scén je totiž ve hře několik.

Životnost hry se pohybuje na solidním průměru deseti hodin při zvolení střední obtížnosti.

Call of Duty 3 Jakmile však přijde ke slovu střelba, tak jsme zpět u kvalitní hratelnosti, která naštěstí ze série nikdy nevymizela. Zajímavá je i jediná pořádná novinka – přetlačování. Nejednou ve hře narazíte na okamžik, kdy vás odzbrojí nepřátelský voják a vy jste nuceni pomocí tlačítkové kombinace vybojovat svou zbraň zpět a poslat Němčoura na věčnost. Snaha o oživení jinak lehce stereotypní střílečky je patrná a tvůrcům vychází. Navíc má hráč ještě větší pocit vcítění se do válečné vřavy. Samozřejmě nejste v žádném případě ochuzeni o útok pažbou zbraně, který přijde vhod především při nedostatku munice. Oživení hry mezihrami ve stylu rytmických akcí jsou přítomny i ve formě pokládání bomby, veslování, či páčení zabarikádovaných dveří.

Pokud jste již hráli libovolný díl série, tak jistě víte, že dobová zbrojní výbava je její silnou stránkou. V tomto směru není ani COD3 Call of Duty 3 výjimkou. Velkou roli hrají i granáty. Kromě toho, že se ve své výbavě dočkáte i kouřových typů, připravte se na možnost odhodit již odjištěný granát vržený nepřítelem. Velkou roli však hraje časování. Pokud vezmete do ruky granát již delší dobu odjištěný, tak počítejte, že místo, kde exploduje, bude vaše dlaň.

Jak se tak již stalo u CoD zvykem, tak nesmějí chybět plně ovladatelné tanky. Nově přibyly i džípy s kulomety a v multiplayeru i motocykly, respektive sajdkáry. Při řízení těchto vozidel potěší fakt, že lze kdykoliv přepnout kameru z pohledu první osoby do třetí. Pravdou je, že vozidla v COD3 hrají větší roli než kdykoliv předtím. Zda se vám tento fakt bude zamlouvat, necháme už jen na vás, nám větší zapojení vozidel do hry vyhovovalo.

Samozřejmě, že většinu herního času si to ale ve válečném teritoriu budete šlapat hezky po svých a to za příslušníky nyní čtyř Call of Duty 3 národů. Návrat hlásí Američané i Britové, ale s hrdými Sověty se v COD3 již nesetkáme. V osvobozování Francie totiž sehráli daleko větší roli Poláci a Kanaďané, kteří jako hratelné národy v COD3 samozřejmě nesmějí chybět. Nový úhel pohledu na druhou světovou válku je vítán. Za nově přítomné strany ve hře jsme si to totiž ještě neměli nikdy možnost vyzkoušet.

CoD 3 přichází s až 24 hráči na jednu mapu a hlavně vozovým parkem, což setrvávání na jedné pozici znesnadňuje.

Velkou neznámou byl design levelů. V dosud zveřejněných videích vypadala hra otevřeně, ale žádný z předchozích dílů takový nebyl. Bohužel vás budeme muset zklamat – COD 3 je striktně lineární. Za celou dobu hraní jsme nenarazili na možnost vybočit z hlavní cesty. Jdete tedy rovně za nosem a to až k cíli a nikdy jinak. I když to mnohdy vypadá, že se můžete projít po Call of Duty 3 otevřenějším okolí, tak obvykle narazíte na nějakou překážkou, bohužel i v podobě neviditelné zdi. Celkově tak působí level design spíše průměrným dojmem, ale vyloženě špatný opravdu není.

Když už jsme zmínili přítomnost nepříjemných neviditelných zdí, tak nesmíme opomenout ani větší přítomnost bugů. Díky šikovně rozmístěným checkpointům se dá celkem zvládnout prapodivné zasekávání spolubojovníků o textury, ale horší je to s levitujícími předměty po výbuších. Ty mnohdy znemožní postup jedinou možnou cestou. To se nám často přihodilo v ten nejmíň chtěný okamžik, obvykle při nuceném ústupu před přesilou. Zahrazení cesty levitujícími předměty se tak mnohdy rovná úmrtí a zobrazení obrazovky s válečným citátem jednoho z mnoha vojevůdců dob minulých. AI nepřátel i spolubojovníků se však naštěstí dočkalo celkově výrazného zlepšení. Už to nejsou jen hloupé kachničky nad odstřel, jako v COD2:BRO a dočkali jsme se i viditelného Call of Duty 3 taktizování. Velmi působivě vypadá i útok na vaší osobu, pokud se plazíte. Nepřítel na vás nehodlá plácat náboje a jednoduše do vás začne kopat. Když jsme byli u tohoto aktu poprvé, tak nás vysloveně nadchnul.

Životnost hry se pohybuje na solidním průměru deseti hodin při zvolení střední obtížnosti. Celkově obsahuje hra 14 misí, což ale ve výsledku není až tak malé číslo. Velmi mile nás překvapil multiplayer. Ten je možné hrát na rozdělené obrazovce ve čtyřech hráčích a po system linku a Xbox Live ho lze zprovoznit až ve 24 osobách. Obsahuje celou řadu módů a jeho výjimečnost tvoří především přítomnost rozličných vozidel, které mu dodávají tu správnou šťávu a drive. Hra podporuje klasicky i headset, jehož přínos pro hraní jistě nemusíme popisovat.

Systém léčení

… je v COD3 velmi příjemný a povedený. V celé hře nenarazíte na jedinou lékárničku, nic takového. Pokud budete delší dobu vystavěni nepřátelské střelbě, tak zrudne obrazovka a vy budete nuceni vyhledat úkryt. Pokud tak neučiníte, zemřete. Tento systém se sice nemusí zdát jako bůhvíjak vynalézavý, originální, ani reálný, ale v praxi funguje na jedničku a my k němu nemáme žádné výhrady.

Call of Duty 3 Z technického hlediska jsme se dočkali toho, co jsme již dávno očekávali. Vyložené grafické orgie se nekonají, ale modely postav vypadají nadmíru dobře a ani okolí není k zahození. Nejlépe ve hře však vypadají výbuchy, které jsou díky částicovým efektům opravdu nádherné. Hudba je typickou válečnou směskou nejrůznějších motivů a svoji roli ve hře zcela jistě zvládá. COD3 je kvalitní hra u které jsme se většinu času bavili. Mnohokrát nás však přepadal pocit, že jsme již něco podobného hráli a nepříliš nadšeni jsme byli i z linearity a překvapivě hojného počtu přítomných bugů. Vyznavači válečných akcí však budou u COD3 chrochtat blahem.

Ondra Zach:
O základních rysech hry je zbytečné debatovat – CoD zůstává i nadále hrou plně skriptovanou, striktně lineární, tedy Call of Duty 3 určenou pro co největší okruh hráčů. FPS, v níž se ještě dalo zabloudit, jsou zkrátka nenávratně pryč a upřímně řečeno, nebereme to jako ztrátu. Autoři opět připravili ucelené tažení, v němž tentokrát osvobozujeme Paříž. Bohužel z toho plyne, že se nepodíváme do oblíbeného Ruska. Herní mechanismy se nemění, v misích tradičně naviguje kompas s hvězdičkou, jejíž pozice se mění v závislosti na aktuálním úkolu.

Na pár místech je až příliš očividné, že právě tady se spustil skript.

Za největší klad hry považuji schopnost vtáhnout do děje. Iluze je dokonalá – většinu času nevnímáte, že venkovní prostor je ve skutečnosti omezený na danou cestu. Vaši parťáci na vás pokřikují, jasně naznačují, abyste se hnuli a vy prostě běžíte tam, kde vás potřebují. Tuto atmosféru přiživují drobnosti jako zásah granátem, kdy ležíce na zemi z vlastního notně Call of Duty 3 rozostřeného pohledu sledujete, jak vás kamarádi táhnou stranou. Nálože nyní umísťujete aktivně, pěkně část po části. Občas vás překvapí nacista tváří v tvář, kdy se střídavým mačkáním tlačítek přetahujete o zbraň a čekáte na vhodný okamžik k úderu. Novým elementem se stávají vozidla – jízda džípem skrze nepřátelská stanoviště, kdy vedle vás dopadají střely a granáty je prostě úžasná. V podobných intencích se nese i první vstup do města, s rozsáhlou scenerií baráků a především dominantní řeky, do níž se zřítí sestřelený letoun. Ačkoliv je hra lineární, pořád je na hráči, jestli zvolí Rambo styl, nebo se pokusí vpadnout nepříteli do zad. Lví podíl na úspěšné iluzi války má vynikající grafické zpracování (zejména na TV poporující vysoké rozlišení); francouzský venkov, staré mlýny, klasy na polích ohýbající se pod náporem větru, všudypřítomné výbuchy a křik, v tom všem je trocha krásy.

Call of Duty 3 Za hru více hráčů po Live sklízela kladné body již dvojka. Bohužel se zde vyskytoval problém častého betonování na jedné pozici, což na maximální počet osmi hráčů nebylo to pravé ořechové. CoD 3 přichází s až 24 hráči na jednu mapu a hlavně vozovým parkem, což setrvávání na jedné pozici znesnadňuje. Mapy se mohou pyšnit mnoha průchody a překážkami, nejvíce nás asi zaujaly boje na vesnici – tj. kombinace baráků a otevřeného prostranství. Náš tým zkoušel nepřítele z jedné strany obejít, když tu z druhé neuvěřitelně rychle přijel nepřítel v džípu a jednoduše nás rozjezdil. Na výběr máme mezi několika povoláními, zdravotník tak dokáže léčit, skaut zase přivolává leteckou podporu a podobně. Právě se skautem jsem se jednou proplížil do týlu

Klady a zápory

Plus Zdravá hratelnost
Plus Příjemná audiovizuální stránka
Plus „Přetlačování“ s nepřátelskými vojáky
Plus Vynikající multiplayer

Mínus Mnohdy až příliš lineární
Mínus Skriptované scény
Mínus Nepříjemné bugy

nepřítele, vyhledal si pohodlné místečko v prvním patře budovy a zezadu ostřeloval nic netušící ubožáky. Můj život byl posléze ukončen střelou z tanku.

CoD 3 přichází s až 24 hráči na jednu mapu a hlavně vozovým parkem, což setrvávání na jedné pozici znesnadňuje.

Pár slov k záporům. Občas se některý z vojáků zasekne za překážkou, jednou jsem narazil na kolem osy se otáčející levitující mrtvolu a na pár místech je až příliš očividné, že právě tady se spustil skript. Škoda je, že se nepodíváme do Ruska, nicméně tematicky to je zcela v pořádku. I přes tyto chyby narušující iluzi konfliktu musím ale konstatovat, že se jedná o solidní válečnou akci.

Call of Duty 3
Výrobce/Vydavatel Treyarch/Activision
Platforma Xbox 360, PlayStation 3, Wii, PS2, Xbox
Multiplayer: 2-24 hráčů
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 64 kB
Verdikt: Povedená akce z druhé světové války, která by si však zasloužila méně linearity a bugů.
Hodnocení: Láďa 75%, Ondra 88% (info)

Autor:




Nejčtenější

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Super Nintendo Entertainment System: Super NES Classic Edition
Zpátky do devadesátek. V září vyjde retro konzole SNES Mini

Na úspěšnou retro konzoli NES Mini, kterou přestalo Nintendo i navzdory vysoké poptávce vyrábět, letos v září naváže SNES Mini. Vrátíme se tak do devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.