Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Call of Duty 3

  12:02aktualizováno  10:15
Pokračování jedné z nejúspěšnějších válečných sérií konečně dorazilo na první next-gen platformu. Je libo opět zatopit náckům? Pak vzhůru do Francie!

Láďa Leimer
Call of Duty 3 Druhá světová válka neustále přitahuje hráče s neutuchující vervou, stejně jako německé turisty dálnice E55. Activision si je toho moc dobře vědom a proto nám přináší již třetí díl konzolové série Call of Duty. Call of Duty 3 (dále jen COD3) ovšem není pokračováním výborného COD2 pro X360 a PC, nýbrž „pouze“ obstojného COD2: Big Red One, který jste měli tu možnost okusit na minulé generaci konzolí. To, že mají tedy hru na svědomí vývojáři z Treayarch a ne Infinity Ward, je znát již na první pohled. Ano, rukopis tohoto kalifornského studia je natolik typický. Pokud jste totiž hráli onen COD2:BRO, tak víte přesně, do čeho s COD3 jdete.

Snaha o oživení jinak lehce stereotypní střílečky je patrná a tvůrcům vychází.

První, co nás tak trochu více zaskočilo, byl fakt, že celá hra je umístěna do Francie. Zatímco se COD2 i COD2:BRO odehrávaly po Call of Duty 3 celém světě, tak pouhá jedna lokace působí ve hře docela jako laciný trik. Kromě zákopů, rozbořených budov, vojenských základen a francouzského venkova totiž ve hře neuvidíte nic jiného. Zapomeňte na mise typu výsadek v Africe a smiřte se s tím, že kromě travnaté Francie opravdu ve COD3 nic jiného neuvidíte. Nedá se nic dělat, válka je holt pes.

Hra začíná krátkým tutoriálem, ve kterém vám bude osvětleno základní ovládání. To se nese v duchu všech X360 stříleček a pochválit lze jeho velkou komfortnost a přesnost. Design misí je tak trochu předvídatelný, ale tak tomu už u většiny WWII FPS bývá. Budete chránit vlastenecké barikády, dobývat nepřátelské, ničit kulometná hnízda, označovat světlicemi obrněné vozy Němců k vybombardování atd., atd. Nic, co v COD3 zažijete vás neuvrhne v úžas. Celá hra, je totiž v prvé řadě řemeslně pečlivě odvedená práce a nenabízí nic moc navíc. Což do jisté míry nepotěší, ale na druhou stranu to je svým způsobem lepší, než kdyby tvůrci vymýšleli kdoví co, ale ona „řemeslná stránka“ hry pokulhávala.

Call of Duty 3 Zamrzí tak víceméně jen silně viditelná přítomnost naskriptovaných scén. Podivná je i nutnost dostavit se na přesný bod na mapě, což je u této série již zvykem, ale zrovna tomto bodě by trocha inovace neuškodila. Pokud se tak například nedostavíte na vrcholek kopce, kde na vás čeká zbytek jednotky a nasměrujete si to přímo za cílem mise, který je umístěn za metrovým plotem, tak máte smůlu. Sami nejste jakkoliv schopni plot překonat a musíte se vrátit za svým plukem, aby vám jeden z jeho členů plot rozkopl. Ve psané formě se to může zdát úsměvné, ale nás to občas dohánělo k šílenství. Takovýchto scén je totiž ve hře několik.

Životnost hry se pohybuje na solidním průměru deseti hodin při zvolení střední obtížnosti.

Call of Duty 3 Jakmile však přijde ke slovu střelba, tak jsme zpět u kvalitní hratelnosti, která naštěstí ze série nikdy nevymizela. Zajímavá je i jediná pořádná novinka – přetlačování. Nejednou ve hře narazíte na okamžik, kdy vás odzbrojí nepřátelský voják a vy jste nuceni pomocí tlačítkové kombinace vybojovat svou zbraň zpět a poslat Němčoura na věčnost. Snaha o oživení jinak lehce stereotypní střílečky je patrná a tvůrcům vychází. Navíc má hráč ještě větší pocit vcítění se do válečné vřavy. Samozřejmě nejste v žádném případě ochuzeni o útok pažbou zbraně, který přijde vhod především při nedostatku munice. Oživení hry mezihrami ve stylu rytmických akcí jsou přítomny i ve formě pokládání bomby, veslování, či páčení zabarikádovaných dveří.

Pokud jste již hráli libovolný díl série, tak jistě víte, že dobová zbrojní výbava je její silnou stránkou. V tomto směru není ani COD3 Call of Duty 3 výjimkou. Velkou roli hrají i granáty. Kromě toho, že se ve své výbavě dočkáte i kouřových typů, připravte se na možnost odhodit již odjištěný granát vržený nepřítelem. Velkou roli však hraje časování. Pokud vezmete do ruky granát již delší dobu odjištěný, tak počítejte, že místo, kde exploduje, bude vaše dlaň.

Jak se tak již stalo u CoD zvykem, tak nesmějí chybět plně ovladatelné tanky. Nově přibyly i džípy s kulomety a v multiplayeru i motocykly, respektive sajdkáry. Při řízení těchto vozidel potěší fakt, že lze kdykoliv přepnout kameru z pohledu první osoby do třetí. Pravdou je, že vozidla v COD3 hrají větší roli než kdykoliv předtím. Zda se vám tento fakt bude zamlouvat, necháme už jen na vás, nám větší zapojení vozidel do hry vyhovovalo.

Samozřejmě, že většinu herního času si to ale ve válečném teritoriu budete šlapat hezky po svých a to za příslušníky nyní čtyř Call of Duty 3 národů. Návrat hlásí Američané i Britové, ale s hrdými Sověty se v COD3 již nesetkáme. V osvobozování Francie totiž sehráli daleko větší roli Poláci a Kanaďané, kteří jako hratelné národy v COD3 samozřejmě nesmějí chybět. Nový úhel pohledu na druhou světovou válku je vítán. Za nově přítomné strany ve hře jsme si to totiž ještě neměli nikdy možnost vyzkoušet.

CoD 3 přichází s až 24 hráči na jednu mapu a hlavně vozovým parkem, což setrvávání na jedné pozici znesnadňuje.

Velkou neznámou byl design levelů. V dosud zveřejněných videích vypadala hra otevřeně, ale žádný z předchozích dílů takový nebyl. Bohužel vás budeme muset zklamat – COD 3 je striktně lineární. Za celou dobu hraní jsme nenarazili na možnost vybočit z hlavní cesty. Jdete tedy rovně za nosem a to až k cíli a nikdy jinak. I když to mnohdy vypadá, že se můžete projít po Call of Duty 3 otevřenějším okolí, tak obvykle narazíte na nějakou překážkou, bohužel i v podobě neviditelné zdi. Celkově tak působí level design spíše průměrným dojmem, ale vyloženě špatný opravdu není.

Když už jsme zmínili přítomnost nepříjemných neviditelných zdí, tak nesmíme opomenout ani větší přítomnost bugů. Díky šikovně rozmístěným checkpointům se dá celkem zvládnout prapodivné zasekávání spolubojovníků o textury, ale horší je to s levitujícími předměty po výbuších. Ty mnohdy znemožní postup jedinou možnou cestou. To se nám často přihodilo v ten nejmíň chtěný okamžik, obvykle při nuceném ústupu před přesilou. Zahrazení cesty levitujícími předměty se tak mnohdy rovná úmrtí a zobrazení obrazovky s válečným citátem jednoho z mnoha vojevůdců dob minulých. AI nepřátel i spolubojovníků se však naštěstí dočkalo celkově výrazného zlepšení. Už to nejsou jen hloupé kachničky nad odstřel, jako v COD2:BRO a dočkali jsme se i viditelného Call of Duty 3 taktizování. Velmi působivě vypadá i útok na vaší osobu, pokud se plazíte. Nepřítel na vás nehodlá plácat náboje a jednoduše do vás začne kopat. Když jsme byli u tohoto aktu poprvé, tak nás vysloveně nadchnul.

Životnost hry se pohybuje na solidním průměru deseti hodin při zvolení střední obtížnosti. Celkově obsahuje hra 14 misí, což ale ve výsledku není až tak malé číslo. Velmi mile nás překvapil multiplayer. Ten je možné hrát na rozdělené obrazovce ve čtyřech hráčích a po system linku a Xbox Live ho lze zprovoznit až ve 24 osobách. Obsahuje celou řadu módů a jeho výjimečnost tvoří především přítomnost rozličných vozidel, které mu dodávají tu správnou šťávu a drive. Hra podporuje klasicky i headset, jehož přínos pro hraní jistě nemusíme popisovat.

Systém léčení

… je v COD3 velmi příjemný a povedený. V celé hře nenarazíte na jedinou lékárničku, nic takového. Pokud budete delší dobu vystavěni nepřátelské střelbě, tak zrudne obrazovka a vy budete nuceni vyhledat úkryt. Pokud tak neučiníte, zemřete. Tento systém se sice nemusí zdát jako bůhvíjak vynalézavý, originální, ani reálný, ale v praxi funguje na jedničku a my k němu nemáme žádné výhrady.

Call of Duty 3 Z technického hlediska jsme se dočkali toho, co jsme již dávno očekávali. Vyložené grafické orgie se nekonají, ale modely postav vypadají nadmíru dobře a ani okolí není k zahození. Nejlépe ve hře však vypadají výbuchy, které jsou díky částicovým efektům opravdu nádherné. Hudba je typickou válečnou směskou nejrůznějších motivů a svoji roli ve hře zcela jistě zvládá. COD3 je kvalitní hra u které jsme se většinu času bavili. Mnohokrát nás však přepadal pocit, že jsme již něco podobného hráli a nepříliš nadšeni jsme byli i z linearity a překvapivě hojného počtu přítomných bugů. Vyznavači válečných akcí však budou u COD3 chrochtat blahem.

Ondra Zach:
O základních rysech hry je zbytečné debatovat – CoD zůstává i nadále hrou plně skriptovanou, striktně lineární, tedy Call of Duty 3 určenou pro co největší okruh hráčů. FPS, v níž se ještě dalo zabloudit, jsou zkrátka nenávratně pryč a upřímně řečeno, nebereme to jako ztrátu. Autoři opět připravili ucelené tažení, v němž tentokrát osvobozujeme Paříž. Bohužel z toho plyne, že se nepodíváme do oblíbeného Ruska. Herní mechanismy se nemění, v misích tradičně naviguje kompas s hvězdičkou, jejíž pozice se mění v závislosti na aktuálním úkolu.

Na pár místech je až příliš očividné, že právě tady se spustil skript.

Za největší klad hry považuji schopnost vtáhnout do děje. Iluze je dokonalá – většinu času nevnímáte, že venkovní prostor je ve skutečnosti omezený na danou cestu. Vaši parťáci na vás pokřikují, jasně naznačují, abyste se hnuli a vy prostě běžíte tam, kde vás potřebují. Tuto atmosféru přiživují drobnosti jako zásah granátem, kdy ležíce na zemi z vlastního notně Call of Duty 3 rozostřeného pohledu sledujete, jak vás kamarádi táhnou stranou. Nálože nyní umísťujete aktivně, pěkně část po části. Občas vás překvapí nacista tváří v tvář, kdy se střídavým mačkáním tlačítek přetahujete o zbraň a čekáte na vhodný okamžik k úderu. Novým elementem se stávají vozidla – jízda džípem skrze nepřátelská stanoviště, kdy vedle vás dopadají střely a granáty je prostě úžasná. V podobných intencích se nese i první vstup do města, s rozsáhlou scenerií baráků a především dominantní řeky, do níž se zřítí sestřelený letoun. Ačkoliv je hra lineární, pořád je na hráči, jestli zvolí Rambo styl, nebo se pokusí vpadnout nepříteli do zad. Lví podíl na úspěšné iluzi války má vynikající grafické zpracování (zejména na TV poporující vysoké rozlišení); francouzský venkov, staré mlýny, klasy na polích ohýbající se pod náporem větru, všudypřítomné výbuchy a křik, v tom všem je trocha krásy.

Call of Duty 3 Za hru více hráčů po Live sklízela kladné body již dvojka. Bohužel se zde vyskytoval problém častého betonování na jedné pozici, což na maximální počet osmi hráčů nebylo to pravé ořechové. CoD 3 přichází s až 24 hráči na jednu mapu a hlavně vozovým parkem, což setrvávání na jedné pozici znesnadňuje. Mapy se mohou pyšnit mnoha průchody a překážkami, nejvíce nás asi zaujaly boje na vesnici – tj. kombinace baráků a otevřeného prostranství. Náš tým zkoušel nepřítele z jedné strany obejít, když tu z druhé neuvěřitelně rychle přijel nepřítel v džípu a jednoduše nás rozjezdil. Na výběr máme mezi několika povoláními, zdravotník tak dokáže léčit, skaut zase přivolává leteckou podporu a podobně. Právě se skautem jsem se jednou proplížil do týlu

Klady a zápory

Plus Zdravá hratelnost
Plus Příjemná audiovizuální stránka
Plus „Přetlačování“ s nepřátelskými vojáky
Plus Vynikající multiplayer

Mínus Mnohdy až příliš lineární
Mínus Skriptované scény
Mínus Nepříjemné bugy

nepřítele, vyhledal si pohodlné místečko v prvním patře budovy a zezadu ostřeloval nic netušící ubožáky. Můj život byl posléze ukončen střelou z tanku.

CoD 3 přichází s až 24 hráči na jednu mapu a hlavně vozovým parkem, což setrvávání na jedné pozici znesnadňuje.

Pár slov k záporům. Občas se některý z vojáků zasekne za překážkou, jednou jsem narazil na kolem osy se otáčející levitující mrtvolu a na pár místech je až příliš očividné, že právě tady se spustil skript. Škoda je, že se nepodíváme do Ruska, nicméně tematicky to je zcela v pořádku. I přes tyto chyby narušující iluzi konfliktu musím ale konstatovat, že se jedná o solidní válečnou akci.

Call of Duty 3
Výrobce/Vydavatel Treyarch/Activision
Platforma Xbox 360, PlayStation 3, Wii, PS2, Xbox
Multiplayer: 2-24 hráčů
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 64 kB
Verdikt: Povedená akce z druhé světové války, která by si však zasloužila méně linearity a bugů.
Hodnocení: Láďa 75%, Ondra 88% (info)

Autor:




Nejčtenější

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.