Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare | foto: Activision

Čas změn. Představení hry více hráčů v Call of Duty: Advanced Warfare

  • 2
Jednou z hlavních událostí herní výstavy Gamescom bylo bezesporu odhalení oblíbené multiplayerové části pro letošní pokračování válečné akční série Call of Duty.

Okolnosti nasvědčovaly výraznějšímu posunu. Za tříletým vývojem stojí poprvé studio Sledgehammer Games, tedy tvůrci hororové akce Dead Space, hra prošla výraznějším grafickým posunem a autoři ke hře údajně přistupovali téměř jako k nové značce.

Futuristické prostředí padesátých let 21. století a s tím související zbraně a technologie navíc skýtaly zajímavý potenciál právě pro hru více hráčů. Jak to tedy celé po prvních dojmech vypadá?

Budoucnost ve znamení mobility

Největší změnou v Call of Duty: Advanced Warfare jsou bezesporu exoskelety, tedy mechanické konstrukce připevněné na těla vojáků, jejichž prototypy existují již nyní. Divák je mohl vidět i nedávno ve filmech jako Elysium či Na hraně zítřka, kde se v nich proháněli Matt Damon nebo Tom Cruise. V Advanced Warfare hráč díky těmto hračičkám dokáže skákat mnohem výše a provádět tzv. dvojité skoky.

Vhod přijde i efektivní možnost prudce uhýbat do stran, a to klidně i ve vzduchu. Vrací se populární sklouznutí, které je však v kombinaci s exoskeletem podstatně razantnější. Konečně je také možné vyskočit do výšky a následně protivníka na zemi zlikvidovat jediným střemhlavým úderem pěstí.

zdroj: www.youtube.com

Mapy jsou této vylepšené pohyblivosti uzpůsobeny. Mnohem častější je pohyb například po střechách, zvyknete si i na náhlé skoky skrze prosklené stropy a tak dále.

Vrací se i interaktivní mapy. Podobně jako ve čtvrtém Battlefieldu tak na jedné mapě část bojiště spláchne tsunami, jindy je zase možné protivníka nachytat rozstřelením pohybujícího se barelu s jedovatou látkou nebo aktivovat automatické střílny. Mapy jsou přitom rozlohou spíše menší. I to je jeden z prvků, který hru více přibližuje předešlým Black Ops 2 a nikoliv loňským Ghosts.

Dosud nejdetailnější možnost tvorby postavy

Ghosts však trošku připomene opravdu silný důraz na tvorbu vizáže vaší postavy. Upravitelné je na ní snad úplně všechno včetně chráničů, rukavic či helmy. Kromě těchto povrchnějších, kosmetických možností úpravy však hráčům vývojáři dali k dispozici ohromnou svobodu při tvorbě arzenálu, respektive třídy.

Call of Duty: Advanced Warfare

Každé třídě nyní kromě klasických perků (bonusů vylepšující bojové vlastnosti), zbraní a všemožného vybavení použitelného v boji, můžete přidělit i scorestreaky.

Co je scorestreak?

Scorestreaky jsou odměny za dosažené skóre v jednotlivých hrách, které si shromažďujete, dokud vás někdo neklepne. Pak začíná shromažďování nanovo, což šlo u dílů Modern Warfare 3 a Ghosts obejít speciálním balíčkem "nemizejících" odměn. O něčem takovém nyní řeč nebyla.

Sledgehammer spíše navazuje na autory Black Ops 2, avšak novinkou je možnost si jednotlivé odměny dále upravovat a vylepšovat.

Příkladem pořádně "vytuněného" scorestreaku může být původně stacionární věž, kterou lze ještě vytrhnout ze země a volně se s ní pohybovat. Taková odměna však zákonitě musí stát více nashromážděných bodů a je na hráči, aby zvážil své dovednosti.

Call of Duty: Advanced Warfare

Scorestreaky však poprvé v sérii také můžete zcela ignorovat a ušetřené body (třináct pro každou třídu) investovat jinde. Například do rozmanitějšího vybavení, lepších zbraní nebo nově také do speciálních schopností vašeho exoskeletu. Tyto schopnosti se během používání vybíjejí a patří mezi ně například částečná neviditelnost (lze "vyrušit" třeba speciálním granátem) nebo schopnost déle se vznášet ve vzduchu.

Odměny pro všechny

Hráč navíc nyní v průběhu hraní kromě získávání dalších zkušeností a postupu na novou úroveň získává i další odměny, které jsou opět odstupňované. Může jít o věci kosmetického rázu, ale i specifičtější typy zbraní nebo občas dokonce i bonusový perk či silný scorestreak "za vytrvalost". Ty nemají být časté, avšak mají odměnit méně zkušené hráče, kteří by se k nim jinak nedostali.

A ještě k těm scorestreakům: poprvé v sérii lze využít některé z nich i více hráči najednou. Jeden například pomáhá identifikovat cíle, zatímco druhý má na starost jejich eliminaci. Možností, jak hrát, je v novém Call of Duty zkrátka požehnaně. Toho si byli tvůrci samozřejmě vědomi, takže aby hráči nemuseli testovat svoji třídu "naostro" během zápasů, mohou kdykoliv v herní lobby vstoupit na virtuální střelnici, kde si svého vojáka otestují.

První předvedenou hrou je střelnice Call of Duty: Advanced Warfare. Microsoft...

Když už jsme u té lobby, hráči v ní poprvé v sérii uvidí všechny oponenty, kteří se objeví v nadcházející hře. Nejde pouze o jména, ale opravdové 3D modely jejich "reprezentativních" tříd, včetně výzbroje a výstroje. A ano, ženské postavy slaví návrat.

Futuristický basketbal v podání CoD

I ve výběru módu vzdávají tvůrci hold kolegům z Treyarchu tím, že do hry vracejí oblíbený mód Hardpoint a po dlouhé době i War, který se naposledy objevil ve World at War. Ten je pro Advanced Warfare přejmenovaný na Momentum. V tom jde o kontrolu pěti stanovišť, z nichž však pouze jedno je vždy aktivní.

Call of Duty: Advanced Warfare

Z dvanácti herních módů jinak velmi zajímavě vypadá nový Uplink, v němž hráči bojují o satelit, který je třeba dopravit do "branky" soupeře. Hráč, který má satelit pod kontrolou, nemůže střílet, zato lze satelit "přihrát" spoluhráči. Tým získává dva body, pokud někdo z hráčů proskočí se satelitem checkpoint, jeden bod, pokud satelit kontrolním stanovištěm prohodí.

Slepenec, který funguje?

Zkušenější hráči v popisu výše jistě zaznamenali řadu inspirací z jiných her. Je však třeba mít na paměti, že AW byla dlouho ve vývoji a v některých případech podobnost může být dílem náhody. Ale když se to vezme kolem a kolem, příliš na tom nesejde.

Co na tom, že exoskelety jsme viděli v Crysis, "levoluci" map a "battlepacky" v Battlefieldu? Znamenají specifičtější typy zbraní mrknutí směrem k Borderlands? A je vskutku na škodu, že agilnější bojovníci se nám po monitorech a televizích promenádují také v letošním Titanfallu?

Call of Duty: Advanced Warfare se na rozdíl od loňských Ghosts nezdá být "zabetonovaným" titulem, který by se bál přijímat inspiraci odjinud, což je sympatické. Navíc tradičně masivní rozsah hry pro více hráčů co do počtu módů, map, zbraní, vybavení a scorestreaků slibuje v kombinaci s novinkami hru pro všechny, v níž by měla být radost experimentovat. A to Sledgehammer ještě nepředstavil svou verzi kooperace.

Hra vychází 4. listopadu na PC, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3 a PlayStation 4.


Témata: Call of Duty