Call of Duty - dojmy

  12:00
Válka, která změnila svět a titul, jenž se snaží pojmout její dění zase trochu jinak než dosavadní herní produkce – Call of Duty, nová 3D akce s fantastickou filmovou atmosférou. Jak se nám líbí a co nás nepotěšilo?

Jiný styl?
Call of Duty Válka, která změnila svět a titul, jenž se snaží pojmout její dění zase trochu jinak než dosavadní herní produkce – Call of Duty. Nebudeme hrát pouze za Američany, nabízejí se totiž i Britové a Rusové, vše zasazené do skutečných historických událostí. Tou podstatnou a vítanou změnou však prošlo vlastní jádro hry, poněvadž nešéfujeme žádnému elitnímu týmu vojáků, kteří plní speciální úkoly, ale stáváme se (samozřejmě pouze do jisté míry) tím jedním z mnoha, jenž sám o sobě válku nevyhraje, ale postupuje vpřed s ostatními. Další důležitý aspekt Call of Duty představuje filmové pojetí celého titulu, reálné lokality, zbraně, zvuky – vše se podřizuje rychlému tempu, vše pro co nejvíce intenzivní zážitek. Stále však mějme na paměti jednu podstatnou věc – Call of Duty se nechystá pouze na PC, ale i na PS2, X-Box a GameCube, což ve většině případů předurčuje i akčnější styl hry. A demoverze to jenom potvrzuje. Call of Duty skutečně není a nikdy neměla být realistickou hrou; jde však o akci, která nabízí zase o něco jinačí zážitek, než všechny předchozí válečné FPS.

Call of Duty

První dojmy
Na začátku si zvolíme obtížnost, jež dosti předurčí styl hry – na zelenáče hráč nezemře, ani pokud si sám hodí 3 granáty pod nohy, na veterána je jakákoliv nesmyslná akce, třeba přímý útok na kulometné hnízdo, trestána smrtí. Spolu s několika vojáky útočíme na německé pozice, tj. kulometné hnízdo a vojáky v dobrých pozicích v baráku. Můžeme / musíme se krčit, plazit, schovávat se za překážky, třeba mrtvou krávu, kolem vybuchují dopadající střely, zemina vylétává do vzduchu, na obloze vidíme letadlový výsadek, první spojenci padají k zemi mrtví, zalehnuté uši od výbuchu, rozklížený neostrý obraz, už je to v pořádku, výbuch, zamířit... celá plejáda vizuálních vjemů, kterou je hráč okamžitě zahlcen, aniž by se stačil rozkoukat.

O zbraních a umírání
Ze zbraní můžeme střílet dvojím způsobem – buď normálně, nebo s mířením přes pažbu (obdobně jako ve Vietcongu). Při normální střelbě nejsme tolik přesní, míříme opravdu jen na hrubo; s mířením sice Call of Duty zaměřujeme přes mušku, ale zase se skoro nehneme. Hodí se oboje. Zbraně samozřejmě lze sbírat i po padlých nepřátelích, každopádně díky limitu si nemůžeme brát všechno, co nalezneme. Interaktivní zůstávají i kulometná hnízda po nepřátelích, stačí stisknout příslušnou klávesu – jmenujme si například závěr mise v demoverzi, zde se takováto akce přímo nabízí. Autoři si dost vyhráli i s umíracími sekvencemi vojáků, které by jim leckterý kompars z Hollywoodských akčních trháků mohl tiše závidět. Posmrtný masakr nehybné mrtvoly však zůstává morbidním hráčům zapovězen.

Kde se ti vojáci, kde se jen berou?
Jak již bylo řečeno, pohybujeme se se skupinou vojáků, kteří se automaticky průběžně doplňují, což sice příliš nerealistické není, ale během bitevní vřavy si téhle berličky těžko všimneme. Spolubojovníci toho mohou dost vykonat za samotného hráče, ale nikdy neudělají všechno – mise je rozkouskovaná na okamžiky a místa, kde na hráče jednoduše čekají až on udělá první krok. Pro udržení atmosféry se tak například v polorozbořeném baráku za zdí budou stále Call of Duty objevovat nacisté, dokud hráč neudělá první krok. Taktika jak hru hrát se odvíjí od obtížnosti, na zelenáče si opravdu hrajeme na likvidátora, na vyšší obtížnost už vyniká design úrovně, kdy si lze před samotnou ztečí odněkud zboku částečně vyčistit oblast.

Další postřehy
Dobrým dojmem působí chování vojáků a to především vizuálně, poněvadž se ukrývají za překážky, plíží se podél zdí, kooperují a nedělají zvrácenosti proti logice. Díky tomu, že hráč coby voják zosobňuje pouze jednoho z mnoha mi nijak nechybí příkazy a pokud se nad stylem hry zamyslíme, byly by vesměs zbytečné. Vojáci prostě mají svoje místa, kde na hráče čekají a jakýkoliv jiný vzorec chování se neslučuje s tím, co autoři zamýšleli. Nepřátelé ovládání počítačem si počínají vesměs slušně, s jednou výhradou – dobrý pohyb, ale špatná priorita střelby na cíl. Na lehčí obtížnosti se tak klidně staneme svědkem toho, že nepřítel (stojím krok od něj) do vás střelí, nabije, vystřelí si z okna po někom jiném a teprve potom vystřelí znova po vás. Sebevrah. Grafické zpracování nevypadá, díky tomu, že se pořád kolem něco děje a díky spoustě objektů, vůbec špatně, teprve zastavíme-li se na chvilku a důkladně se porozhlédneme, zjistíme, že bez toho všeho pozlátka jde o nadprůměrnou, ale ne nejšpičkovější záležitost (hra běží na silně modifikovaném engine Quake 3). Otázkou zatím zůstává, jaká bude hra více hráčů a další prvky – tak či onak, pokud se sháníte po atmosférické 3D akci z druhé světové, Call of Duty (homepage) zřejmě nezklame.

Index očekávání: 9/10
Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...