Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Call of Duty vydělalo miliardy, jejich autory propustili. Pře pokračuje

  1:10aktualizováno  1:10
Tvůrci série Call of Duty a vydavatelský gigant Activision jsou na nože. Z obou stran již padlo několik žalob i obvinění a nejnovější z nich mluví o konspiraci. Cílem prý bylo zničit vývojářské studio Infinity Ward, autory bestselleru Modern Warfare 2.

Modern Warfare 2

Předzvěstí následujících událostí byla pro veřejnost v březnu 2009 výpověď, které se dočkali Vince Zampella a Jason West ze studia Infinity Ward. Byli tehdy "odejiti" ze stejného týmu, který sedm let předtím založili. Výpověď přišla jen čtyři měsíce po vydání "dojné krávy" v podobě hry Call of Duty: Modern Warfare 2, a dvojice se tak nedočkala slibovaného podílu ze zisku.

Oba vývojáři obratem podali žalobu, ve které od vydavatelského domu Activision požadovali celkem 360 milionů dolarů (zhruba 6,3 miliardy korun). Activision je posléze obvinil ze snahy ukrást zaměstnance Infinity Ward a nařkl z tajných schůzek s konkurenčním vydavatelstvím Electronic Arts (EA).

Vysoké ambice

Příběh obou vývojářů začal před řadou let. V roce 2002 slavili úspěch s titulem Medal of Honor, jenž vyvíjeli jako členové týmu 2015 spadajícího pod EA. I přes zdárné vyhlídky do budoucna se tito pánové rozhodli tým opustit a jejich novým domovem se stal právě Activision. Ten z třiceti procent financoval i jejich vývojářské studio Infinity Ward a vývoj nového titulu.

Do nového týmu si přivedli řadu kolegů, se kterými spolupracovali na Medal of Honor, a jali se společně vytvářet první díl Call of Duty. Hra se po vydání dočkala nebývalé popularity a skvělých recenzí. Oboje hru vyneslo na výsluní a položilo základy celé sérii. O sedm let později se přesto autoři dočkali ukončení smlouvy a bylo třeba hledat nový domov.

Call of Duty Black Ops

O založení nového studia prý Zampella s Westem jednali s rozličnými vydavatelskými domy. Na podmínkách se nakonec dohodli právě s EA. Je to pouze distribuční dohoda (přestože EA pravděpodobně hradí jejich výdaje) a nad společností pojmenovanou Respawn Entertainment i jejími budoucími tituly mají mít oba plnou kontrolu. Za návrat domů to však nepovažují.

Méně znamená více

Zampella a West obvinili Activision z úmyslu připravit je o podíly ze zisku. Na výpověď totiž došlo jen několik týdnů před datem jejich vyplacení. Activision tvrdí, že ony prémie rozdělilo mezi zaměstnance, kteří Infinity Ward zůstali věrní. Takový krok lze vykládat také jako snahu předejít dalším výpovědím.

Představitelé Activision se v oficiálním prohlášení podivovali nad počtem zaměstnanců, o které přišli. Každý odchod totiž znamenal větší bonusy pro všechny ostatní. Přesto k Respawn přešlo okolo čtyř desítek zaměstnanců.

Konkurenční boj

Loni v prosinci vydavatel Activision ke své obranné obžalobě připojil i obvinění společnosti Electronic Arts, a to včetně jejího ředitele Johna Riccitiella. Activision nově tvrdí, že Zampella i West začali s EA jednat již osm měsíců před jejich propuštěním. Veřejně dostupné obvinění mluví o snaze "rozvrátit a zničit Infinity Ward". EA totiž jako vydavatelský dům zaštiťuje největší konkurenční značky Battlefield a Medal of Honor.

Obvinění pojednává o důmyslném plánu odtrhnout od Activision řadu významných vývojářů (z týmu odešli výhradně lidé z předních pozic), využít jich k založení nové společnosti a pokusit se oslabit pozici Call of Duty. Pokud by se Activisionu podařilo prokázat, že West a Zampella na novém projektu pracovali ještě jako zaměstnanci Infinity Ward, měl by nárok na podíly ze zisku tohoto titulu.

Modern Warfare 2 (PC)

Diktát trhu versus vývojářská kreativita

Vedení Infinity Ward svého vydavatele Activison veřejně kritizovalo v rozmezí několika let. Zmínilo se kupříkladu o autorském přání zasadit již Call of Duty 2 mimo období druhé světové války, proti kterému se však Activision  postavil. Vydavatelství takový krok dvojici rozmlouvalo i v případě Modern Warfare 2, tentokrát však neúspěšně. O "nesmyslnosti tahu" vývojáře měla přesvědčit mimo jiné i řada marketingových studií.

Bratrská nevraživost

Hlavní tituly ze série Call of Duty střídavě vyvíjely společnosti Infinity Ward a Treyarch (Black Ops, World at War). Mezi oběma týmy však panovala značná řevnivost a lidé z Infinity Ward několikrát veřejně urazili zástupce Treyarchu.

O tyto negativní nálady se opírá i část žaloby, kterou Activision podal. Tvrdí, že lidé z Infinity Ward úmyslně vypustili upoutávkové video k Modern Warfare 2 ve stejný den jako Treyarch trailer k World at War. "Zveřejníme naše video? Rozdrtíme je a zničíme našim videem?," cituje žaloba údajnou SMS reakci na vypuštění videa k World at War.

Odložte vydání

Nejnověji zveřejněná část obžaloby mluví o výměně e-mailů mezi vedením EA a Infinity Ward. Obě strany v nich údajně sjednaly odklad přídavného balíku pro Modern Warfare 2. Infinity Ward prý mělo vyčkat do zahájení prodeje Battlefield: Bad Company 2.

Activision v obžalobě též tvrdí, že dva dny po propuštění Westa se Zampellou zaslal šéf marketingu EA několika spolupracovníkům e-mail, ve kterém píše: "Před několika měsíci jsem požádal Vince (Zampellu), aby do našeho prodeje počkali s vydáním jejich balíku map (dlužil mi to). Vzhledem k tomu, že už vydělali miliardu, s tím neměl problém. Kotick (ředitel Activision) to pochopitelně vnímal jako agresi." EA ovšem tvrdí, že šlo o interní vtip, který právníci z Activision odmítali pochopit.

Hledá se partner

Battlefield: Bad Company 2 - Vietnam

Zprávy z půlky ledna tvrdí, že West Zampellou o vydavatelské dohodě jednali též s THQ (Warhammer, Company of Heroes či Red Faction). Jednání nakonec selhala, protože dvojice vyžadovala práva na duševní vlastnictví budoucího titulu a těch se West i Zampella odmítli vzdát.

Na takové podmínky však později bylo ochotné kývnout vedení EA, které je nyní jejich partnerem. Možná je však pouze jedna verze příběhu: buďto je pravdivé obvinění ze strany Activision, ve kterém se mluví o plánované konspiraci s EA, anebo probíhala různá jednání a o takovém spiknutí nemůže být řeč.

Podle odborníků je možné, že je jediným cílem dodatečných obvinění odsunutí soudního přelíčení. West i Zampella totiž na rozdíl od Activision hradí výdaje z vlastní kapsy a celá záležitost pro ně znamená značnou finanční zátěž. Podle jejich prohlášení navíc odčerpává cenný čas a brání práci na vlastním projektu. Jejich nová společnost Respawn Entertainment prý zaměstnává již několik desítek zaměstnanců. Více odhalí až soudní přelíčení, které by mělo proběhnout 23. května letošního roku.

Autor:




Nejčtenější

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Obličej v MLB The Show 17
Baseballisté kvůli chybě ve hře vypadali jako zrůdy

Technická chyba ve sportovní hře MLB The Show 17 proměňovala postavy na příšery připomínající hororové hry. Potíže způsoboval editor postav, kde táhlo pro...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
Nechte hráče na pokoji, obořil se australský politik na vládu

Australská cenzura přiměla senátora David Leyonhjelma k razantnímu vystoupení. Kritizoval v něm přístup státu k videohrám a volal po změnách.  celý článek

GoG Galaxy
Vyšla dosud největší aktualizace GoG Galaxy, konec bety je na spadnutí

Nepovinný klient GoG Galaxy digitální distribuce GoG se naučil spoustu nových funkcí a brzy opustí betu. Finální verze bude dostupná během dubna, zájemci však...  celý článek

The Occupation
V The Occupation budeme zachraňovat britskou svobodu

Je právě 24. října roku 1987 a hlavní hrdina, novinář, má čtyři hodiny na to, aby zabránil přijetí kontroverzního zákona.  celý článek

Další z rubriky

Zaklínač 3: Krev a víno
Vybíráme nejbláznivější recenze her: Nic pro dospělé, ti rádi zabíjejí

Při čtení uživatelských recenzí je jednou za čas možné narazit na perly, které vás posadí do židle. Ať už svým humorem nebo nezamýšlenými kvalitami. Vybíráme...  celý článek

Alone in the Dark: Illumination
Hrajeme nejhorší hry všech dob: Alone in the Dark je ukázkově zneužitá značka

Předloni vydaná hra Alone in the Dark: Illumination nutila položit si otázku, jak projekt souvisí s klasickou značkou z devadesátých let. Alone in the Dark...  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.