Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Carmageddon TDR 2000

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:52
Považujete brutalitu ve hrách za zbytečnou a nesmyslnou? Zdá se vám odporné, když ve hře narazíte na volně se povalující krvácející údy? Bojíte se rychlé jízdy plné smyků a karambolů? V případě, že je jedna z vašich odpovědí kladná, raději ani nečtěte dál.

Carmageddon TDR 2000Považujete brutalitu ve hrách za zbytečnou a nesmyslnou? Zdá se vám odporné, když ve hře narazíte na volně se povalující krvácející údy? Bojíte se rychlé jízdy plné smyků a karambolů? V případě, že je jedna z vašich odpovědí kladná, raději ani nečtěte dál. Stejně jako v třetím pokračování dnes již kultovního Carmageddonu se ani v téhle recenzi krví nijak šetřit nebude.

Nejdříve si vysvětlíme pojmy. Zákon schválnosti opravdu funguje, jinak si totiž nedovedu vysvětlit, proč jsem dostal na recenzi verzi, ve které se místo chodců a důchodců vyskytují zatuchlé zombies. Červenou tekutinu nahradil odporný zelený sliz, jenž z mrtvolek při porážce stříká. Někdo má prostě tu smůlu, že zemře dvakrát. V existenci více verzí nehledejte nic mystického, vysvětlení je poměrně nasnadě. V některých státech se krvavá verze Carmageddonu nesmí prodávat (Velká Británie, Německo, Itálie...), proto se autoři uchýlili k takovéhle fintě. Buďte rádi, že nežijete například v Německu.

Druhý díl se vyznačoval tím, že samotné závodění občas ustupovalo příliš do pozadí na úkor přejíždění lidiček a domácích mazlíčků. Proto autoři přišli s kompromisním řešením tří herních režimů ve hře. Ten nejzákladnější, důležitý zejména pro hru jednoho hráče, tvoří Carmageddon TDR 2000obsáhlá kampaň. V kampani na vás čeká celkem devět odlišných herních prostředí, přičemž každé z nich obsahuje hned několik misí. Ano, misí - mimo závodění se v Carmageddonu objevuje také plnění přehršle úkolů. Každé prostředí lze definovat jako soběstačné, bez závislosti na vaší osobě v něm funguje systém dopravy, chodci si vesele štrádují po ulicích... To vše dává dojem, že se neustále něco děje.

Rozmanitost misí dává tušit, že se při jejich vytváření někdo docela hodně bavil. Ačkoliv sužující časový limit občas docela naštve, nápaditost a kvalitní návrhy úrovní vám to bohatě vynahradí. Někdy stačí pouze někam dojet, vyzvednout to a zavést na stanovené místo. Jindy zase naložíte bombu a na určeném místě ji odpálíte, či tlačítkem aktivujete nějakou akci. Třeba ohromná gorila v prvním prostředí vám svými pěstmi vydláždí cestu do další úrovně. Zajímavá je i mise, opět jedna z prvních, kdy se autem snažíte zneškodnit žraloka ve vodě. Možná si říkáte, že to není nijak složité, ale chyba lávky, ve vodě se pohybujete mnohem pomaleji.

Velké zásluhy na skvělé hratelnosti nelze upřít bezesporu velmi kvalitnímu enginu. Jeho síla je ukryta v jeho otevřenosti, ve hře prakticky nenarazíte na objekt, po němž by vaše auto nemohlo jet. Že vás oponent vymrštil až na střechu nějakého baráku? Žádný problém. To také Carmageddon TDR 2000zřejmě vedlo k zařazení ohromného množství skokánků, klopených zatáček, odrazových můstků a propastí. Kromě již zmíněné dopravy, zombíků a soupeřících vozů můžete ve hře narážet téměř do všeho. Tabulky skla místní kavárny se za příslušného zvuku tříští, popelnice a lavičky převracejí, dokonce lze porazit i semafor. Povím vám, že je to opravdu fajn pocit vidět, jak okolí reaguje na vaše chování.

Mnoho záleží i na volbě dopravního prostředku - v případě Carmageddonu JE z čeho si vybírat. Mně už z předchozích dílů asi nejvíce sedl Eagle MK4, ono červené vozítko, které vidíte na obrázcích kolem. Ovšem narazíte na všechno možné, třeba kruhový válcovitý stroj, kombajn a tank. Dohromady něco kolem padesáti různých dopravních vozidel. Záleží jen a jen na vás, zda dáváte přednost hrubé síle (a raději soupeře pěkně potrápíte svými bodáky) před rychlostí (prostě jim ujedete). Ale běda vám, když se s tintítkem dostanete do spárů šílence s kombajnem... A pokud už se tak stane, karoserie vašeho vozidla to dá znatelně najevo - pokroutí se, odpadnou části plechů. Není nic krásnějšího, než vyjít vítězně z čelní srážky a ztratit něco železa. Bojem ošlehaný hrdina a správní chlapi přece něco vydrží.

Carmageddon TDR 2000Ovládání se značně liší v závislosti na zvoleném vehiklu, ale obecně platí pravidlo, že všechny se řídí velmi příjemně. Pohyb obstarávají kurzorové klávesy, majitelé force feedback volantu si přijdou též na své. Kvůli Carmageddonu bych si ho snad i pořídil :-). Často využijete klávesy k rychlému opravení, samozřejmě za příslušnou částku peněz. Opravování probíhá v reálném čase, takže sami přímo uvidíte, jak se karoserie vyrovnává. Když už jde jo do tuhého či se rázem na svět díváte o 180 stupňů obráceně (na střeše), existuje možnost okamžitého obnovení. Pochválit musím ruční brzdu, která je na rozdíl od jiných závodních her použitelná a dobře využitelná.

Závod probíhá velmi jednoduše - na dráze, kterou určuje spousta šipek, ve správném pořadí projíždíte checkpointy, za což získáváte i trochu času k dobru. Během závodu vás totiž sužuje časový limit, během něhož musíte dojet do cíle. A zde jsem zaznamenal asi ten nejpodstatnější rozdíl od druhého dílu - mnoho času navíc ve hře nezískáte. Za přejíždění a mrzačení zombíků obdržíte o poznání méně bonusového času než v předchozích dílech. Hra se tak více věnuje závodění, než jatkám chodců. Ale nezoufejte, druhý režim "volná jízda", v níž si nastavíte úplně všechno (včetně času), vás opět uvrhne v bezduché (a zatraceně zábavné) přejíždění zombies.

Carmageddon TDR 2000Bonusy získáváte opravdu za všechno. Stačí předvést nějaký pěkný kousek, kdy zombík zemře nějakým obzvlášť ohavným způsobem, a body s časem máte v kapse. "Extra style bonus", "2x Combo", "Billiard bonus" - toť pouze zlomek z toho, s čím na vás Carmageddon vyrukuje. Další typy bonusů se válejí různě po ulicích a dokáží třeba zombíky dvakrát zvětšit či budete obdařeni dočasným turbem a podobně. Nezapomnělo se ani na zbraně - arzenál tvoří blesky, výbušné koule, olejové skvrny a další lahůdky.

Z ozvučení musím vyzdvihnout zejména hudbu, opět v podobě tracků na CD. Iron Maiden a Sentience ve dvoje znějí skvěle a ani tentokrát na vás nečeká nic jiného než nářezový metal a techno. Rozpliznutý zombík sice vydává zvuky, ale nic nepředčí burácivý zvuk motoru každého z vozidel.

Závěr - i když došlo ke změně konceptu směrem k závodění, přesto o svoji krvavou lázeň nepřijdete. Velmi slibně vypadá hra více hráčů rovnou se šesti typy her. Kdo měl rád předchozí díly, tenhle třetí si dozajista zamiluje. Super.

Carmageddon TDR 2000
Výrobce: Torus
Distributor: Sci
Minimální konfigurace: Pentium II 350, 64 MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 500, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Krvavá jatka potřetí... a lepší než minule.
Hodnocení: 86%

Autor:


Témata: Důchodci, lázně


Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.