Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Červený kříž by chtěl ve hrách zavést Ženevské konvence

aktualizováno 
Budeme za střelbu do virtuálních zajatců bručet v reálném vězení? Zatím naštěstí ne, ale chvíli to tak skoro vypadalo. Mezinárodní červený kříž totiž upozornil na primitivní využití násilí ve videohrách.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Počátkem prosince se v Ženevě konala pravidelná 31. Mezinárodní konference Červeného kříže. V jejím rámci proběhla separátní debata na téma dodržování Ženevských a Haagských úmluv uvnitř virtuálního světa videoher. Na chvíli se tak zdálo, že respektovaná organizace bude požadovat zavedení těchto úmluv i v interaktivní zábavě.

Nakonec ale došlo na mnohem konstruktivnější závěry: páchání reálného a virtuálního zločinu logicky není totéž. Videohrám by ale prospělo, pokud by se o humanitární právo alespoň otřely.

600 milionů válečných zločinců

Účastníci konference především řešili, do jaké míry je názor veřejnosti ovlivňován volnými pravidly videoher. "Ačkoliv se naše organizace snaží po celém světě urputně propagovat mezinárodní humanitární právo, existuje také zhruba 600 milionů hráčů, kteří toto právo mohou porušovat ve virtuálním prostředí," uvedl zahajovací popis celé akce.

Co jsou Ženevské konvence

Jsou to mezinárodní smlouvy na ochranu obětí války. Zakazují například nezákonné deportace či uvěznění osob, úmyslné ničení civilního majetku nebo nelidské experimenty na zajatcích.

První smlouva vznikla už v roce 1864, poslední část úmluv pochází z roku 1949. Ratifikována byla 194 státy, následující trojici dodatků ale některé státy dodnes nepřijaly v plné šíři.

Diskuze se soustřeďovala především na válečné série jako Call of Duty, Battlefield či Rainbow 6. Nalezla přitom řadu porušení zákonů jako střelbu do neozbrojených účastníků boje, mučení nebo používání zbraní, jež způsobují nepřiměřená zranění.

"Je politováníhodné, že herní vývojáři věnují minimální úsilí možnosti kreativně začlenit pravidla mezinárodního práva, či alespoň zobrazit zastupitele našich institucí," sdělovaly zprávy z debaty.

V reakci na to se objevily spekulace, že Mezinárodní červený kříž využije svého vlivu k prosazování zákonů, které by limitovaly hráčovy možnosti v násilných hrách. Herní servery po celém světě horečnatě informovaly o dalším chystaném limitování a hráči kroutili hlavami nad další zbytečnou kontroverzí.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

Achillova pata videoher

Pozdější doporučení komise ale uznalo práva videoher na vlastní autorský obsah. Ten navíc loni hrám přiznal i amerických Nejvyšší soud v procesu Brown vs. EMA, jenž řešil, jsou-li hry spíše něco jako film či spíše něco jako pornografie, a lze-li je limitovat například zákazem pro děti do 18 let.

Ženevská komise sdělila, že v průběhu jednání zvažovala různé způsoby, jimiž by vnesla pravidla války do her. Jejich vyjádření dokonce i adresuje obavy hráčů z limitování videoher: "Částí mandátu Červeného kříže je propagování respektu k mezinárodnímu humanitárnímu právu. Násilná historie videoher je tedy jednoznačně v rámci našeho mandátu."

Command & Conquer: Generals 2

Command & Conquer: Generals 2

Není obtížné přiznat, že doporučení Červeného kříže udeřilo na "Achillovu patu" válečných videoher. Ty válečné konflikty mnohdy zjednodušují na souboj mezi dvěma armádami, ve kterém absentují civilisté. Pokud by se ale hráč při vhození granátu do okna virtuální budovy musel rozmýšlet, jsou-li uvnitř ozbrojenci, nebo ukrývající se rodina, mělo by to vliv na hratelnost i kvalitu titulu.

Závěry Červeného kříže tak rozpoutaly lavinu úvah i na respektovaných herních webech. Podle mnohých možná přišel čas vytvořit střílečku, jež by Ženevské konvence brala v potaz.





Nejčtenější

Ryse: Son of Rome
Dubnové hry zdarma s Xbox Live Gold: akce Ryse a seriál Walking Dead 2

V dubnu se majitelé s aktivním předplatným Xbox Live Gold mohou zdarma vydat ve hře Ryse: Son of Rome v kůži římského generála zabíjet barbary. Ale i zbylé hry...  celý článek

GoG Galaxy
Vyšla dosud největší aktualizace GoG Galaxy, konec bety je na spadnutí

Nepovinný klient GoG Galaxy digitální distribuce GoG se naučil spoustu nových funkcí a brzy opustí betu. Finální verze bude dostupná během dubna, zájemci však...  celý článek

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Resident Evil 7: Biohazard
Klíčem k úspěchu nového Resident Evilu byla 90. léta

Inspirací pro sedmý díl Resident Evilu bylo pojetí her v minulosti. Titul se přitom původně přikláněl k akčnějšímu stylu šestého dílu.  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Další z rubriky

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

Ghost Recon Phantoms
TÉMA: Jediná střela znamenala smrt. Historie taktické série Ghost Recon

První díl taktické akce Ghost Recon vyšel v roce 2001. Během let se však důraz na taktiku vytrácel na úkor zjednodušování. Nahlédněte s námi do historie, jak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.