Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České adventury - díl 1

  6:12aktualizováno  25. ledna 2000 7:01
České adventury - díl 1
Tajemství Oslího Ostrova

V minulém díle ze seriálu českých her jsem se věnoval real-time strategiím, dnes se podíváme na žánr pro Česko typický - tedy adventury. První český pařanský časopis se objevil "téměř" po revoluci, na první českou komerčně prodávanou PC hru jsme si museli počkat až do roku 1994. Čtyřicetiletá komunistická brzda se podepsala i na kvalitě prvních titulů. Zatímco v zahraničí vyházely skvělé adventury od Lucas Games... zkrátka, jsme pozadu. Mimochodem, víte že ještě někdy kolem roku 1990 se v některých oblastech používaly telefonní ústředny z druhé světové války, které k nám přivezli němci?

Vžijte se do atmosféry kolem roku 1994. V této době bylo ještě možné, aby si distributor hry napsal recenzi na svoji hru :-). Konkrétně mám na mysli hru Světák Bob, kterou si recenzoval sám Petr Vochozka. Tohle je již nenávratně pryč, stejně jako Vochozka Trading, který nyní povýšil nejméně o jednu třídu. Tím se již konečně dostáváme k první komerční PC hře vůbec.

7 dní a 7 nocí

Dobře pamatuji na onen Excalibur, ve kterém vyšla opravdu velmi euforická recenze na adventuru Tajemství Oslího Ostrova od Pterodon Software. Tajemství Oslího Ostrova čerpal svým námětem hry ze slavného Monkey Islandu od Lucas Arts, hlavní hrdina byl po grafické stránce téměř dokonale okopírován. TOO kromě pc-speaker intra neobsahoval žádné zvuky ani hudbu, ale to Pterodonům dokázal každý odpustit. To nejdůležitější, tedy hratelnost, TOO měl, dobře se hrál a snad i díky nízké ceně a počátečnímu okouzlení z první české hry se stal hitem.

Druhou českou hru, taktéž adventuru, měl na svědomí opět Pterodon Software. Euforie vyprchala a na 7 dní a 7 nocí již každý bral trochu přísnější metr, než na TOO. Nicméně ani Pterodon nezaspal, vymyslel humorný příběh, namaloval a rozanimoval průměrnou grafikou a doplnil nadprůměrnou hudbou. Hlavní hrdina, soukromý detektiv Venca Záhyb byl milionářským tatíkem pověřen, aby po dobu jeho nepřítomnosti ohlídal jeho 7 dcer. Mavlin: Vesmírný útok Jenže ještě téhož dne se Venca se svým kámošem vsadí, že je všechny "dostane". Lehce erotický titul s maličko ujetou zápletkou ovšem pokazila jedna věc - nelogické kombinace předmětů.

Tím také zdánlivě končí éra Pterodon Software, jenže všemu je jinak. Pterodon odjíždí za prací do Německa, kde pracoval na několika dalších hrách. Škoda mluvit, jedna zajímavě vypadající adventura (na jméno se nevzpomenu), která by s přehledem strčila po grafické stránce do kapsy i Poldu (rok 1995) však nevyšla ani v Německu. Pterodon dále existuje, nyní znovu pracuje pro Petra Vochozku, jehož firma se již jmenuje Illusionsoftworks. Illusionssoftworks se k českým hrám již nehlásí, pracuje pouze pro zahraniční trh.

Na přelomu roku 1995 vyšel i propadák Mavlin: Vesmírný únik, o kterém snad ani nemá cenu hovořit. Následovala kompilace dvou textovek (Muzeum mrtvol, Stíny noci) a simulátoru hracího automatu pod souhrnným názvem Triptych PC her č.1. Pokud máte zájem, Stíny noci se na Internetu dají někde volně sehnat, jako výchozí bod vašeho hledání doporučuji naši download sekci.

Agent Mlíčňák

Vochozka pokračuje ve vydávání her a do obchodů se dostává ukázkově průměrná adventura Ramonovo kouzlo s ukázkově ošklivou krabicí. Hráč se díval "svýma očima", čímž také odpadla práce s animací hlavního hrdiny. V Ramonově kouzle to měl animátor opravdu jednoduché, neboť ve hře se nic nehýbalo. Fotka střídala fotku a hráč se opravdu pekelně nudil. Ani příběhem, posledním pilířem v případě, že selže grafika, se Ramonovo kouzlo moc chlubit nemohlo.

Ovšem Vochozka přichází s další novinkou - překládá zahraniční (polské :) hry a první na přetřes přišel opravdu povedený Agent Mlíčňák, kterého pěkně přeložil Andrej Anastasov (tedy až na pár nehorázných narážek, které ve hře neměly co dělat). Později pak následovaly Příběhy z galské země a vše završil Dr. Šílenec.

O posledním adventure titulu roku 1995 a v jistém slova smyslu dalším mezníku, si povíme zase příště. Prozradím, že se jedná o Dračí historii, vy se mějte fajn a nezapomeňte, za týdnem na vás čeká pokračování.

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava pavoučí Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Další z rubriky

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Fyzické odměny za 60 dolarů pro fanoušky hry Mighty No. 9
Špatný vtip, nebo podvod? Podívejte se, co dostali fanoušci za 60 dolarů

Po více než roce od vydání dostali kickstarteroví přispěvatelé „prokleté“ hry Mighty No. 9 slíbené odměny. Jejich provedení je ovšem otřesné a autoři jsou opět...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.