Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České hry byly na vrcholu před deseti lety. Nyní přinejlepším stagnují

aktualizováno 
Před deseti lety se zdálo, že česká herní studia budou v dnešní době zdárně sekundovat úspěšným zahraničním týmům. Dnes je ovšem pravdou spíše opak.

České videohry

Letos je tomu deset let, co se objevil český válečný simulátor Operation Flashpoint. Do roku 2001 domácí studia produkovala takřka výhradně levné adventury, jako bylo 7 dní a 7 nocí či Polda. Originální Flashpoint, mix simulátoru pěšáka, tankisty i pilota, ve své době ale vyrazil dech svou komplexností. Oslovil masy a umístil se i v zahraničních žebříčcích nejlepších her roku.

Následovala první Mafia i další tituly, které definitivně ukázaly, že "zlaté české ručičky" zvládají konkurovat zahraničním studiím. Čeští žurnalisté přestali domácí hry vnímat jako dílko několika nadšenců a začali je nadšeně srovnávat se zámořskými hity. To celé s vidinou zlaté éry, která čeká sotva za rohem.

Dekádu poté se zdá, že českým vývojářům nadějný potenciál vyprchal. Jak a proč někdejším legendám došel dech? A dočkáme se ještě renesance českých videoher?

Bohemia Interactive: jednooký mezi slepými

Úspěch Flashpointu od studia Bohemia Interactive byl hit tak nečekaný, že ho pro své cvičení použila i americká námořní pěchota. Sourozenci Marek a Ondřej Španělové hru původně plánovali jako obyčejnou střílečku, důraz na reálné prvky přišel až později.

Přešlapy ARMA 2

Největší problémy jsou znát v kampaních pro jednoho hráče. V provedení Bohemia Interactive jsou plné desítek chyb a často selhávají v game designu samotném. Je nasnadě, že jako komplexní vojenská simulace mají jejich hry mnohem více vrstev než třeba méně náročný Battlefield. Zákazníky to ale bohužel málokdy zajímá. Tím víc je překvapí, že při vrcholné scéně ARMA 2 selže skript a oslava vítězství války se promění v peklo – to když havarují letadla, která měla oslavně přelétat nad hráčovou postavou. Ve srovnání s videoherní špičkou se nejúspěšnější české studio zkrátka dopouští velmi trapných chyb.

Nálepka vývojářů tvořících věrné simulace jim už zůstala. Po rozšířeních pro Flashpoint vydali v roce 2006 volné pokračování Armed Assault a loni ARMA 2

V současné době je to asi nejúspěšnější české studio. Na domácím poli je to ale příslovečný jednooký mezi slepými.

Za úspěch titulů Flashpoint a ARMA totiž studio vděčí především modderské komunitě, která hry masivně upravovala a vytvořila tucty vlastních kampaní i totálních předělávek. Ty hru o moderním válečnictví přesazují do období druhé světové války i do Vietnamu. Slovy jednoho z modderů: hry od Bohemia Interactive jsou více kvalitní editory pro fanoušky, než tituly, které obstojí samy o sobě.

Přesto si Bohemia Interactive udržují, jako jedni z mála českých studií, dobrou pověst a mohou si dovolit pokračovat v tom, co kdysi započali. Dokazuje to vývoj ARMA 3, která opět přinese reálnou válku proti (opět) ruským agresorům. Studio také v současné době vydává simulátor Take on Helicopters, dlouhodobě pracuje i na komplexním Carrier Command: Gaea Mission.

Před deseti lety Bohemia Interactive platili za jednu ze dvou nejvýznamnějších českých herních společností a dobrá reputace jim díky široké základně fanoušků zůstala. Druhou společností byla Illusion Softworks. Její příběh má ale smutnější konec.

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Illusion Softworks/2K Czech: ztracená dominance

Ještě dva roky před Operation Flashpoint přišla první nadprůměrná vlaštovka: taktická akce Hidden & Dangerous. V éře stříleček inspirovaných fantaskním Doomem hra pomohla nakopnout trend taktických vojenských simulací, v nichž hráč musí kromě pušky používat i mozek. Čeští vývojáři po právu sklidili úspěch. Právě odtud pramení série Ghost Recon (první díl vyšel v roce 2001), atmosféru reálných operací rozvedl i dnešní akční hrál Call of Duty.

Studio v nastoleném standartu pokračovalo. Jejich Mafia z roku 2002 vcelku důstojně konkurovala zámořskému Grand Theft Auto III, když nabídla plně 3D projíždění městem Lost Heaven. Svého konkurenta dokonce předčila ve vyprávění příběhu. Ve spolupráci se studiem Pterodon pak studio vydalo taktickou akci Vietcong, která se jako jedna z mála her odvážila na pole neslavné války ve Vietnamu.

Petr Vochozka, šéf Illusionu, tehdy v rozhovoru pro časopis Level uvedl, že jeho studio bude za vodou, až dodělá Hidden & Dangerous 2 a bude vydávat dvě až tři hry ročně.

Studio od té doby vydalo sotva šest her, z nichž řadu navíc vytvořilo ve spolupráci s Pterodonem. Sám Petr Vochozka se blýskl především tím, že byl v roce 2005 na dva týdny unesen zločinci. V roce 2008 bylo jeho studio zakoupeno zahraničními 2K Games a přejmenováno na 2K Czech. A teprve loni dokončilo dlouho očekávanou Mafii II, přičemž nadějně vyhlížená hra se dočkala velmi rozporuplných reakcí.

Letos se pak studio definitivně podvolilo trhu, když dokončilo tenisový simulátor Top Spin 4. I přes svou vysokou kvalitu (průměrné hodnocení 84 %) je tenisová hra daleko od někdejších plánů na udávání tempa trhu. Taktický Hidden & Dangerous 2 se v éře přímočarých stříleček typu Call of Duty ztratil, Mafia II zase těžce zakrývala problematický design i provedení.

Není známo, že by dnešní 2K Czech pracovalo na dalším titulu, byť se tak bezpochyby děje. Poslední zprávy na jejich webu se ovšem nesou loňské datum. Z firmy navíc nedávno odešel designér a scénárista Dan Vávra a založil si vlastní studio.

Mafia

Mafia

Výběr z ostatních studií

Illusion Softworks/2K Czech a Bohemia Interactive samozřejmě nejsou jedinými hráči mezi českými vývojáři. Pověst velkého studia ve své době mělo i studio ALTAR Interactive (dnes ALTAR Games). Ve stejný rok, kdy překvapoval Flashpoint, se ALTAR pyšnil svou taktickou strategií Original War. A vskutku: originální pojetí (vzdáleně podobné pozdějším zahraničním Company of Heroes) se snoubilo s originálním příběhem. Šlo o menší hru, studio svůj potenciál mělo předvést o dva roky později v titulu, který byl předělávkou jedné z nejlepších herních značek 90. let.

Jejich hry UFO: Aftermath (2003), UFO: Aftershock (2005) a UFO: Afterlight (2007) byly svérázným pokusem na poli taktických akcí v době, kdy jejich éra byla dávno za zenitem. Vysoká obtížnost a repetetivnost se daly vytknout každé z nich. I přes oprávněnou kritiku se série úspěšně etablovala a došla ke zdárnému konci. Od té doby ovšem na studio sedá prach. Tím víc, že ze společnosti odešel její zakladatel Martin Klima.

České kamiony

Většinou se úspěšné české hry po roce 2005 profilují skrze cílení na omezenou skupinu hráčů, jako třebas SCS Software se svou kamioňáckou sérií 18 Wheels of Steel. Výjimkou z pravidla jsou pak Vatra Games, kteří tvoří pokračování hororové hry Silent Hill s podtitulem Downpour. K vydání má dojít příští rok.

Dalším někdejším sprinterem bylo pražské studio Black Element Software. Jejich akční adventura Shade: Wrath of Angels vyšla v roce 2004, získala ale sotva průměrná hodnocení. Následující akce Alpha Prime (2007) dopadla podobně. A dnes oficiální stránky studia nabízejí pouze lakonický nápis UNDER CONSTRUCTION ("ve výrobě").

Smutnou pravdou zůstává, že i další menší vývojářská studia zoufale neuspěla se svými projekty v poslední dekádě. Mindware Studios vydali v roce 2005 dlouho vyvíjenou plíživou akci Cold War ve stylu Metal Gear Solid. Na její mírný úspěch později navázali expanzí pro Painkiller a před dvěma lety ambiciózním Dreamkillerem, který se dočkal průměrného hodnocení 70 %. I jejich stránka se už dva roky nedočkala aktualizace.

Na záchranu (ne)překvapivě přicházejí nezávislí vývojáři, kteří nikdy ani neměli ambice pokořit zahraniční komerční špičku.

UFO: Aftershock

UFO: Aftershock

Amanita: nezávislé želízko v ohni

Bez nadsázky můžeme říct, že jediná (!) domácí hra, která od roku 2003 (vydání Vietcongu) příjemně překvapila a zároveň nešlo o pokračování, je Machinarium od nezávislého studia Amanita Design.

Etablovaní vývojáři stojící i za úspěšným Samorostem, si stále najdou čas na výbuch kreativity, jak dokázali v jarním interaktivním klipu Osada. Není překvapivé, že jejich míření mimo komerční superhry jim dovoluje značnou dávku svobody, a tak se lidé z Amanity svým designem už podíleli také na filmu Kuky se vrací režiséra Jana Svěráka.

V říjnu 2011 navíc po rozličných portech Machinaria oznámili svou novou hru Botanicula.

Machinarium

Machinarium

Rozevírání nůžek

Právě Bohemia Interactive společně s ALTARem, Black Element Software a Centauri Production založila společnou iniciativu IDEA Games, která podporuje menší domácí studia. Může jít o světlo na konci tunelu, prozatím ale skupina neoznámila nic nového kromě titulů Bohemia Interactive.  

Před několika měsíci také probleskla zpráva, že Dan Vávra, bývalý člen Illusion Softworks, respektive 2K Czech, společně s Martinem Klímou z ALTARu založili nové herní studio Warhorse. Drby tvrdí, že Warhorse pracují na hře na hrdiny z prostředí Husitů.

Čeští vývojáři se za poslední dekádu bohužel nemají příliš čím chlubit. Není to ovšem nutně jejich chybou, trh se od roku 2001 jednoduše změnil a preferuje superdrahé produkce, v nichž není místo pro chybu. Mluví se o rozevírání nůžek mezi komerčními hrami a nezávislou scénou.

Česká studia, i přes svou snahu, bohužel patřila právě do střední třídy. V zámoří byli nedávno uzavřeni Kaos Studios, autoři střílečky Homefront. I tito přišli z vod nikoliv nepodobných nadšeneckému českému prostředí. Náročné konkurenční prostředí bylo ale nad jejich možnosti.

Během deseti let studia jako Illusion Softworks vystřílela svůj potenciál sázkou na hrstku titulů, které neprorazily. Další vývojáři se pod tíhou nutnosti přeorientovali na menší trh. I přes sliby staronových lidí v IDEA Games nebo Warhorse se přitom nezdá, že máme důvod být optimističtí.

Možná tak nakonec české hry budou nejlépe prezentovat nezávislá studia jako je Amanita. Nebylo by to poprvé v historii médií, kdy by spása přišla z naprosto neočekávaného směru.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.