České logické a akční hry

  • 24
České logické a akční hry
Alchemix

České (a jedna slovenská) logické hry patří k tomu nejlepšímu, co se dá u nás sehnat. Logické hry většinou nesází na grafiku, ale na dobrý nápad a s tím spojenou hratelnost, která se většině českých her upřít nedá. Začněme abecedně.

Alchemix
Prvním počinem firmy BBS se stala jednoduchá logická hra Alchemix se slušným grafickým i technickým zpracování. Alchemix šel spustit jak na PC, tak na MACu v české a anglické verzi. Představte si několik baněk s kyselinou a klapkami ve zkumavkách, které vhozenou kuličku zastavili, či ji přesunutím klapky do druhé pozice naopak uvolnili cestu. Ono se to poměrně těžko vysvětluje, i když samotný princip pochopí každý po pár minutách hraní. Soupeříte s počítačem, který například na nejtěžší obtížnost nedělá chyby a i na tu nejnižší vám dá pořádně zabrat. Hru si můžete zpestřit sázkami o určitý obnos peněz, nicméně ani to nedokázalo výrazně posílit hratelnost. Chvályhodná je také hra více hráčů na počítači, pokud ovšem najdete někoho, kdo by si s vámi chtěl zahrát. Ke grafickému zpracování nemám výhrad, renderovaná grafika ke stylu hry přesně sedí. Co naplat, Alchemixe si zahrajete jednou, dvakrát, možná ještě zítra a během pár dalších dní zmizí z vašeho disku. Aby nedošlo k omylu, Alchemix se nehraje špatně, jen prostě dlouho nevydrží.

Boovie
Opět prvotina, tentokrát mé oblíbené firmy Futuregames, která na trh vstoupila zábavnou logickou hrou Boovie. Nevím, jak bych přesně charakterizoval postavičku Boovie, mrkněte se na obrázek. Hráč má za úkol v každém z levelů přesunout kámen na určité místo. Musela se různě upravovat cesta, využívat teleportů a dalších skopičinek, obtížnost s každým levelem vzrůstala. Moc se mi líbila Boovieho zbraň v podobě kuličky, které se odrážela od stran a omračovala nepřátele. I v tak milé hříčce se objevovala krev, například pokud shodíte kámen na nepřítele, který usiluje o život našeho hrdiny. To vše pohodově rozhýbáno v trošičku kostrbaté grafice, bohužel pod DOSem. Existuje i jakási free obdoba Boovieho, Bloodie, kde zase pomocí zaměřovacího kurzoru střílíte po nepřátelích.

Boovie

Boovie II
Na druhý díl si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat, nicméně přiblížím vám, čeho se v druhém díle dočkáme. Prakticky řečeno, všechny neduhy z prvního dílu budou zřejmě eliminovány. Například grafika se vyšvihne na 640x480 high color, engine se programuje pod Windows a spousta nápadů na sebe nenechá dlouho čekat.

Lurid Land
První hra od Illusionsoftworks alias Vochozka Trading, i když Illusion se k ní asi moc nehlásí, přece jen, vypadala stále jako česká hra než zahraniční. CD Lurid Land stačilo zasunout do mechaniky a mohlo se začít hrát. Vysoké rozlišení, windows engine, možnost hra po síti - po technické stránce opravdu vydařená česká hra. Pokud se dobře vzpomínám, hráč se měl se svým čarodějem dostat na určité místo a cestou osvobodit všechny zajatce. Lurid Land se mi zdál docela těžký, asi hlavně proto, že jsem se moc daleko nedostal :).

Quadrax
Zatím nejlepší logická hra k nám přicestovala až od našich slovenských přátel. Stovkou levelů plných nástrah a chytáků musí projít dva neohrožení dobrodruzi. Ano, ve hře ovládáte dvě postavičky, které si musí asistovat v případě, že chcete úspěšně dokončit level. Můžete hrát s kamarádem (s kamarádkou) a vymýšlet tru jedinou správnou cestu. Pokud spoluhráče nemáte, vystačíte si sami - mezi postavičkami si jednoduše přepínáte. Grafika se celkem povedla, až na některé renderované sekvence a přílišnou topornost našich hrdinů.

České akční hry... a ten zbytek

Colony 28
První hra od Napolen Games, ve které se hráč v podobě robota měl prostřílet přes několik levelů. Grafika, až v rozlišení 320x200 se docela povedla a se spoustou renderovaných střihů měla docela spád. Bohužel, spustit hru pod Windows byl docela problém a popravdě řečeno, samotný styl hry "vystřel nebo budeš zastřelen" se mi moc nelíbil. Příliš dokonalý nepřátelé, nepochopení samotného principu akčních her se autorům docela vymstilo.

Colony 28

Katapult
Ać nedopadl Katapult zrovna nejlépe, u mě docela zabodoval, hlavně svoji pěknou grafikou. Na jedné obrazovce se sešlo několik katapultů, kteří po sobě stříleli různými zbraněmi. K dispozici byl i editor levelů a multihra. A teď k těm chybám, začneme hloupou inteligencí nepřátel, pokračujeme přes technické nedokonalosti a skončíme u multiplayeru, který byl na jedné klávesnici díky nereagování kláves doslova peklo. Aby ne, až nedávno jsem zjistil, po jakým jazykem se katapult vytvářel (pod Turbo Pascalem 7).

Oil Empire
Mix adventury, strategie a akční hry, který vůbec nikdo nepochopil, čímž neprávem sklízel silně negativní hodnocení. Oil Empire jsem dohrál a slušně se bavil, hlavně díky některým vtípkům ve hře. V Oil Empire se těžila ropa, bojovalo s tankem, hasilo požárním letadlem, připravovaly se záškodnické akce proti oponentům a samozřejmě, používaly se předměty.

Turbo Speedway
Závody autíček na úrovni freeware, které se dokonce prodávaly v obchodech. Nevím, kolik lidí si to koupilo, ale pokud máte zájem, autoři hry dali někde na Internetu k dispozici.

Unlimited Warior
První česká bojová hra ve stylu Mortal Kombat, které toho k dokonalosti chybělo hodně. Projekt ztroskotal hlavně na programátorských schopnostech autorů a celkovému nedotažení. Pokud někdo z vás prahne po téhle bojovce, bez problémů se dá v bazaru sehnat do 100 Kč.

Tím také končí naše povídání o českých hrách, příště seriál definitivně zakončím nějakým tím zhodnocením celé české tvorby.


Témata: Robot