Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vydání hry očima českého vývojáře: Trh je neúprosný, konkurence obrovská

aktualizováno 
Pokud chce nezávislé studio vydat hru na největší herní digitální distribuci Steam, musí nejprve uspět u hráčů v komunitní službě Greenlight. Aleš Kříž z českého studia Alda Games pro Bonusweb popisuje, jak celý proces funguje.

Killing Room | foto: Alda Games

Defend Your Life!

Defend Your Life!

Před téměř dvěma roky jsme vám my, vývojáři z Alda Games, přiblížili, jaké to je dělat hru a snažit se na ní vydělat. Od té doby se ovšem hodně změnilo, mimo jiné jsme náš dosud největší projekt, tower defense Defend Your Life!, prohnali Greenlightem, abychom vymazali náš pocit méněcennosti, že „děláme jen hry na mobily“.

A protože jsme nepoučitelní a navíc jsme zjistili, že Steam je fajn, následně jsme se rozhodli pro tvorbu čistě PC hry. Ta je ve vývoji teprve několik měsíců, ale už má za sebou úspěšnou kampaň na Greenlightu, která nás opravňuje vydat hotovou hru na Steamu.

Aleš Kříž

Aleš Kříž je šéf českého studia Alda Games, které vydalo úspěšné hry Zachraň šneka, Sýrový svět či Defend Your Life. V Současné době připravují střílečku Killing Room.

Aleš Kříž z Alda Games

Aleš Kříž z Alda Games

O čem ten Greenlight vlastně je?

Valve, kdysi dávno firma proslavená i vývojem her, na Steamu vydělává jednoduše: bere si 30 % z částky za prodanou hru (samotní vývojáři ale kvůli dalším srážkám dostanou pouze mezi 50 a 60 %). Je to běžná výše poplatku, o kterou si říkají i další velké distribuční kanály jako Google Play nebo AppStore i tolik oblíbené herní bundly (kromě Humble Bundle, který se drží na kickstarterovských pěti procentech).

Steam se tedy snaží budovat co největší knihovnu her, která však neztratí určitou úroveň kvality, aby on neztratil důvěru zákazníka. Jaké hry na Steam přidat? Řešení je šalamounské a jmenuje se Greenlight, komunitní hlasování, na jehož základě Steam vybírá vhodné tituly, které na něm poté mohou vyjít.

Úvodní stránka Greenlightu – už přes 800 jeho bývalých účastníků na Steamu vyšlo

Úvodní stránka Greenlightu – už přes 800 jeho bývalých účastníků na Steamu vyšlo

Schvalovací proces není automatický, Steam však díky komunitě snáze vyfiltruje adepty na schválení. Uživatelé totiž hře mohou dát „ANO“, čímž vyjadřují, že by si hru koupili, kdyby na Steamu byla dostupná, a „NE“, které říká opak. Také pod projekt mohou dát komentář, diskutovat s vývojáři, zakládat témata v příslušném fóru a hru si dát do „Sledovaných“. Na základě těchto informací pak Steam snadno odhalí, o které hry by zájem byl. A takové hry následně nejspíše přijme, čímž autorům umožní svůj titul na Steamu vydat.

Kolik ANO je potřeba?

Různě. A to je nejpřesnější odpověď, kterou vám můžeme dát. Důvod je ten, že jde pouze o orientační údaje pro pracovníky Steamu, kteří pak hry vybírají manuálně. Přesto má Greenlight poměrně jasný systém, který vám dovoluje sledovat, jak si projekt stojí. Můžete sledovat počet návštěv stránky vašeho projektu, počet ANO, počet NE, počet lidí, kteří si váš projekt oblíbili i aktuální statistiky celého Greenlightu.

Greenlight poskytuje hodně aktuálních statistik, které se ale mohou každou chvíli razantně změnit, to když Steam „dá zelenou“ další várce uchazečů

Greenlight poskytuje hodně aktuálních statistik, které se ale mohou každou chvíli razantně změnit, to když Steam „dá zelenou“ další várce uchazečů

V první fázi se váš úspěch počítá na procenta. Dosažení 100 % vlastně znamená, že jste se dostali do TOP 100 na Greenlightu, tedy mezi stovku v současnosti nejoblíbenějších projektů. Sledován je i postup v téhle vytříbené společnosti, protože v každý okamžik vidíte, na kolikátém místě se nacházíte. Více o samostatném průchodu Greenligtem se na konkrétních příkladech nejen našich her dozvíte v příštím článku, bude jich celý seriál. Dá se také říct, že pokud máte štěstí, projdete i bez splnění prvního „questu“, tedy bez proniknutí mezi stovku zatím neschválených nejlepších projektů.

Dřív byl peklem Greenlight, teď je jím Steam

Greenlight se postupem času výrazně proměnil, ostatně jako celý Steam. V minulosti byl průchod složitý i pro profesionální projekty, své by mohli vyprávět například autoři parádního českého RPG ze staré školy Inquisitor. Jenže odměna stála za to, protože na Steamu vycházel oproti dnešnímu stavu zlomek titulů, a tak byla hodně velká šance, že se po vydání na Steamu vaše hra bude prodávat velmi dobře.

Killing Room

Killing Room

Dnes je situace naprosto jiná a s trochou nadsázky „projde každá kravina“. Na Steamu tak nejenže roste počet vydaných titulů, ale také počet vydávaných. To znamená, že při vydání své hry budete o přízeň a hlavně peníze hráčů soupeřit se spoustou dalších novinek. A pro běžnou indie hru je právě start na Steamu jedinou šancí, jak se ukázat většímu množství potenciálních kupujících. Takže i když projít Greenlightem už není takový problém, uspět na Steamu je den ode dne složitější. Stačí jediná chybička a povedená hra může navždy zapadnout v propadlišti dějin s pár prodanými kusy.

Co vývojář musí udělat?

Dostat se na Greenlight není velký problém. Pro ty nejdrobnější vývojáře by ho sice mohl představovat poplatek 90 eur, ale i pro vážněji myšlené amatérské projekty by to neměla být zásadní překážka. Jinak by si na Greenlight mohl kdokoliv dát cokoliv, což by pro uživatele z řad hodnotících hráčů i vývojářů rozhodně představovalo mnohem větší problémy než poplatek v ceně trochu lepší herní klávesnice. Poplatek je jednorázový a vyjadřuje, že to s vývojem her myslíte vážně a že jste tam jen nepřišli testovat svůj nápad, aniž byste měli úmysl nebo schopnosti z něj skutečně hru vytvořit.

Poté už jen stačí vytvořit stránku projektu, která obsahuje videa, screenshoty a popis vaší hry. V příštím článku popíšu řadu zkušeností s průchodem Greenlightem a bude takovým post-mortem této kampaně naší stále vyvíjené hry Killing Room.

Autor:


Témata: Steam, Valve




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.