Chcete vlastní webzin? Zamyslete se...

  12:00
Také jste mladí a neklidní, nemáte relativně do čeho píchnout a říkáte si, že uděláte díru do internetového světa, nebo se alespoň pohodlně stanete náruživým herním závislákem? Rada zní: nechte si zajít chuť. Ptáte se proč? To se vám pokusím nastínit v dnešní úvaze.

Také jste mladí a neklidní, nemáte relativně do čeho píchnout a říkáte si, že uděláte díru do internetového světa, nebo se alespoň pohodlně stanete náruživým herním závislákem? Rada zní: nechte si zajít chuť.

Může se zdát divné, že právě na stránkách BonusWebu čtete něco myšleno lehce proti hrám, ale to není tak úplně pravda. Hry jsou dobrá věc - skvělá zábava na volný čas a prakticky nový životní styl, ale i zde platí, že všeho moc škodí a i tohle má své minusy. Abych vás uvedl do obrazu, vězte, že tento článek píši jako čerstvě devatenáctiletý človíček, kterého hry velmi zajímaly již od dětství, stejně jako později internet oslňující svými možnostmi. Dnes se již považuji za vcelku zkušeného člověka, který má v této oblasti ledacos za sebou, a tak bych rád těm mladším (nejlépe okolo patnácti let) malinko otevřel oči dříve, než může být pozdě - a popsat jim zároveň své zkušenosti s internetem.

Právě ve svých patnácti letech jsem totiž také, stejně jako mnozí z vás, začal objevovat kouzlo internetu, jeho prakticky neomezených možností a hlavně jsem si jako většina mladých lidí myslel, že na internetu je možné v extrémně krátké době vydělat velké množství peněz. Nesmysl! Dříve, někdy v letech 1998 až 1999, byl opravdu velký internetový boom, kdy se do internetových serverů a společností proinvestovalo nepochopitelně velké množství peněz, ovšem šlo již o zaběhnuté servery a navíc ani tyto investice nebyly nejšťastnější.

To se ostatně ukázalo na internetových společnostech v USA, které krachují jedna za druhou, a to, že nepříliš známý a zaběhnutý internetový projekt získá investora, není příliš pravděpodobné. Říkejme tomu třeba vystřízlivění velkých firem, podobně by si to však měli přeložit i mladí a energií nabití lidé, kteřé láká vidina založení webového projektu, kterým bude konkurovat již existujícím webům. Po čase však i největši optimista i přes přílišně růžové plány prozří a uzná, že není příliš velká šance dosáhnout toho, co si v úvodu vytýčil.

Pokud se mám věnovat oblasti her, drtivá většina vznikajících projektů se pochopitelně snaží konkurovat již zavedeným a profesionálním webům. Dělají vše pro to, aby se jim vyrovnali po designované i obsahové stránce, netuší však, že naděje na úspěch jsou pramalé. Většina lidí si ale tohle prostě nechce přiznat a říká si: “Když to můžou zvládnout oni, tak proč ne my - fandové, kterým přece nejde o peníze, ale hlavně o zábavu? Chceme se nějak seberealizovat a ukázat, že něco umíme.” Zas tak jednoduché to ale není. V pozadí přípravy internetových herních webů se pohybuji už několik let (mám za sebou například projekty gamepage.cz, gameweb.cz) a myslím si, že nebudu příliš lhát, když řeknu, že vím, jak to tady funguje. Přístup fandů k vytvoření opravdu dobrého herního webu není určitě špatný a dříve byla každá podobná aktivita vítaným impulsem dnešních herních molochů typu BonusWeb pro zlepšení svých funkcí, dnes je však ale podle mého názoru zcela beznadějný. Dříve totiž dělali tyto projekty opravdu pouze fanoušci jako svého koníčka a nesnažili se na tom něco trhnout, po čase je začali oslovovat investoři a strategičtí partneři (nebo naopak) a pokud se obě strany dohodly, získal daný projekt obrovské zázemí a upevnil si svou pozici na trhu a náskok před weby, za nimiž silná firma nestojí. Podobný vývoj zaznamenal i BonusWeb, dříve one-man show, dnes profesionální herní web se vším, co počítačové hráče zajímá. K tomu, co dnes BonusWeb nabízí, je však potřeba zázemí, bez kterého žádný podobný projekt, byť je sebevíce ambicióznější, nemá šanci uspět.

Jenom o zázemí to však rozhodně není a asi nejdůležitější věcí vůbec z hlediska čtenáře je obsah. Když se ale podíváte, co všechno už stávající herní servery nabízejí, říkáte si, že i kdyby nějaké to zázemí bylo (tatínek vám dá milion, ať si synek podniká), co mohu čtenářům nabídnout více, když oni už mají všechno a za několik let dozadu, zatímco vy byste teprve začínali. Berte v úvahu, že nemáte vlastní servery, redakční systém ani obsáhlou databázi plnou informací (archiv), prostě vůbec nic. A abych zůstal u oblasti mě nejbližší, budete si chtít vytvořit server nabízející plné hry zdarma. Seženete si vlastní server, redakční systém i dostatek peněz a za pár dní nabídnete ke stažení 10 plných her. Proč by ale lidé chodili k vám, když konkurence v podobě již existujících projektů (PlneHry.cz, GameWeb.cz) jich má v současné době k dispozici už téměř 400? Navíc je jasné, že kvalitní recenzi, jimiž jsou plné hry na obou výše zmiňovaných serverech doplněny, za pár minut prostě nenapíšete a dohnat tak kvalitou a kvantitou již zaběhnuté herní servery je prostě nepříliš reálný cíl. Někdo by si mohl myslet, že v tom případě stačí zkopírovat hry a databázi článků z již zavedeného projektu a ty pak zveřejnit na svém serveru (jeden nejmenovaný projekt to také udělal). Není to ale zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Nejen, že to je silně proti jakékoliv etice a provozovatel takovéhoto „zlodějského serveru“ si v žádném případě nezíská důvěru čtenářů (o případném investorovi nemluvě), tak je takovéto počínání trestné. I na materiály publikované na internetu se vztahuje autorský zákon a ten je v tomto případě nesmlouvavý. A dojde-li navíc i ke kopírování designu, má pak trestající ruka zákona jednoduchou práci. Tudy tedy cesta také nevede.

I přesto se však stává, že se mladí lidé neznajíc tyto zákonitosti rozhodnou do podobného projektu pustit. Mě osobně je vždy líto jejich snahy, protože ačkoliv se ten projekt tváří co možná nejprofesionálněji, je předem mrtvý, ať už proto, že jeho tvůrci po několika měsících s mizivou návštěvností vzdají svůj boj o čtenáře, nebo proto, že na něj nikdy nebudou z nejrůznějších důvodů lidé chodit. V čem je ale ten zakopaný pes?

Tvorba herního magazínu jako je BonusWeb není jen psaní článků a zveřejňování nejnovějších informací z herní scény, ale další milion organizačních věcí okolo, což znamená to, že taková práce onomu mladému člověku zabere veškerý volný čas a dělá-li to pro peníze, je spíše pravidlem než vyjímkou, že nakonec stejně skončí v minusu. A i v tomto může být kámen úrazu - tvorba webu vás bude bavit, budete stoupat v žebříčku a posilovat svoji pozici na webu, budete stále větší a silnější, to může být relativně příjemné, pravidlem však bohužel je, že z toho nakonec stejně nic nebude a vy nad tímto svým projektem prosedíte nejlepší roky svého života!

Že se to jiným povedlo a nechápete, proč byste nemohli podobně uspět i vy? Ano, je pravdou, že ještě před pár lety tímto stylem prorazit šlo - internet byl ještě v plenkách a žádná pořádná konkurence tu vlastně neexistovala. Ostatně podobně začínal i Vreco s BonusWebem a jiní vedoucí dalších úspěšných projektů. Šlo o jejich koníček, postupem času si jejich servery vypěstovaly stálou čtenářskou základnu, nakonec se pro ně našel i investor nebo strategický partner. Dnes je to však opravdu zcela o něčem jiném, investoři jsou opatrnější a přetáhnout čtenáře profesionálním webům není nic jednoduchého.

Proč o tom všem vlastně píšu a proč je tento článek vyvěšen na BonusWebu? Rozhodně to není proto, že by se Vreco či kdokoliv ze stálé redakce BonusWebu bál konkurence a snažil se potencionální webmastery tímto způsobem odradit, jde spíše o to, že sebevědomých tvůrců podobných webů je stále dost a dost i v době, kdy existuje spousta lepších věcí, hlavně proto, že je to jen zábava, která je ale ve své podstatě tvrdou prací.

Já osobně, ačkoliv na internetu již asi 3,5 roku nezkrachovavše působím (GameWeb.cz je toho důkazem, byť jej už však nevedu, neboť jsem přijal Vrecovu nabídku a přešel jsem do dříve konkurenčního projektu PlneHry.cz), až poslední rok jsem však trošku procitl. Zjistil jsem totiž, že reálný život je vlastně úplně bezva, ačkoli si každý stěžuje, jak je vše v životě hrozně těžké. Možná je to pravda, ale když si příliš nebudete lámat hlavu s problémy (obrnit se) a vše budete brát s vitalistickou tendencí (tzn. radovat se z každé maličkosti), zjistíte, že na světě je opravdu krásně.

Proto jste-li nějaký mladý kluk, hrajte hry, brouzdejte po internetu a klidně si udělejte i nějakou tu stránku věnovanou vaší nejoblíbenější hře, pamatujte však na přísloví “všechno s mírou” a nesnažte se na síti sítí za každou cenu něco dokázat. Úspěch se vždy dostaví sám, ať už na internetu nebo někde jinde, navíc dokud je člověk mladý, má si užívat. Třeba vám tohle zamyšlení pomůže k tomu, že si to uvědomíte dříve a nebudete muset vše dohánět až důchodovém věku, jako třeba já ve svých devatenácti.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...