Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chrome - skvělá taktická sci-fi akce

  12:00
Chrome je 3D akce nabízející možnost hrát stejnou misi různým stylem. Těšit se můžete na implantáty, používání vozidel či vznášedel a tři různá zakončení. Více se dozvíte v naší vyčerpávající recenzi.
84

Chrome

Platforma: PC
Výrobce: Techland

Herní karta

Když se řekne...
Chrome Na Chrome, které mimochodem pochází od našich polských sousedů, jsem se od od jisté doby docela těšil. Za všechno mohla preview verze, již jsme získali na naší výpravě na letošní E3 – ostatně coby doplňující zdroj informací lze stále brát naše první dojmy. Ale začněme od začátku; o co jde? Chrome můžeme charakterizovat jako taktickou sci-fi 3D akci, která nabízí ovladatelný vozový park, používání implantátů, poutavý, ale zbytečně neukecaný příběh a před tím vším ještě, po stránce designu, dobře zvládnuté mise. K tomu si připočítejme schopný engine z vlastní produkce, pár vylepšení týkající se mapy, navigace a inventáře, hru více hráčů a v neposlední řadě schopnost "vtáhnout do děje". I přes několik drobných chybek lze konstatovat, že Chrome se jednoznačně povedlo. A o tom, jak se hraje a co dohromady nabízí, už pojednává naše recenze.

Příběh
Hráč zosobňuje nájemného žoldáka Logana, který za peníze plní úkoly pro různé korporace. Parťákem se Chrome stala tentokrát žena, jež pomáhá z orbitu užitečnými informacemi o planetě (případně místech, kde se daná mise odehrává) a celkově táhne děj různými dialogy a výměnami názorů kupředu. Všechno ale začíná překvapivou zradou během první mise – děj pak nabírá obrátky, máme tu mstu, záchranu unesené dcery, obranu planety, tichou infiltraci orbitální planety, všechno se nakonec ještě více zamotává... ale působí to celistvým dojmem. Tím jsem nakousl charakter jednotlivých misí a myslím, že kdo hrál demoverzi, dokázal si udělat slušný obrázek. Každá mise má svůj cíl, většinou víme co dělat, ale teprve během celé mise se dozvídáme jak. Tím, jak zjišťujeme nová fakta, případně objevujeme komplikace, hra dokáže upoutat, protože máte pocit, že se stále něco děje.

Dobrodružství
Příklad určitě neuškodí – máme zachránit profesora, nicméně když se přiblížíme k cílové budově, zjistíme, že Chrome ji obklopuje silové pole. Kontaktujeme parťáka, jenž odpoví, že kousek od cílové lokace nalezneme generátor onoho silového pole (umístění se označí v mapě). Ten vypojíme, vrátíme se zpátky a zjišťujeme, že jeden z vchodů střeží automatická obrana. Vchod na druhé straně je volný a na konci komplexu budovy nalezneme terminál, do nějž se hackneme pomocí jednoho z implantátů a automatickou obranu vypneme. Vrátíme se, vysvobodíme profesora a nasedneme do ozbrojené buginy postávající kolem. Profesor řídí, hráč střílí... všechno jde hladce, než zjistíme, že pokud chceme odletět z téhle planety zdrávi, musíme projet celou nepřátelskou základnou v jiné části ostrova. Zde po nás samozřejmě střílejí vojáci, mechové, každopádně atmosféru skvěle podtrhuje i komunikace mezi profesorem a Loganem: "Sakra, tohle je slepá ulička", "Teď doprava!".

Výbava
Chrome Během výše popsaného dobrodružství zmiňme několik příjemných vlastností týkajících se ovládávání a výbavy. Na prvním místě máme mapu, na niž se zaznamenávají cílové lokality a hned vedle krátký popisek informuje co kde provést. Na radaru v levém dolním rohu se po jeho okrajích vyznačuje směr oněch bodů. Jako docela užitečná volba se jeví umístění jednoho vlastního stanoviště na mapě. K detekci nepřátel využijeme automatického detektoru pohybu (dolní střed obrazovky), nebo dalekohledu, který cíle orámuje barevným kolečkem. Velmi užitečná věcička. Chrome se totiž nehraje jako úplně klasická střílečka, přízvisko taktická akce si určitě zaslouží, protože vběhnout mezi hromadu nepřátel se rovná sebevraždě. Musíme se krýt, dávat si pozor, abychom nemuseli nabíjet v nejméně vhodné situaci a samozřejmě správně používat zbraně. Brokovnice s krátkým dosahem se výborně hodí v komplexech s malými místnostmi, ale venku... ne. S tím souvisí i omezený inventář, do nějž se vejde jen jedna pořádná zbraň, jedna horší a musí zbýt místo na náboje, lékárničky, granáty, maskovací techniku a další... Občas se stane, že během mise dojdou náboje, které si Chrome hráč určil výběrem zbraně před misí, a musí tak prohledat mrtvoly a obrat je o jejich zbraně.

Implantáty
Zajímavá novinka spočívá v používání implantátů, které jsou napojeny na nervový systém. Dosáhneme tak lepších schopností, ale pouze na omezenou dobu – pokud totiž nervový systém přetížíme, nejen že se poraníme, ale na pár okamžiků se nám zatmí před očima, což v přestřelce zrovna nepotěší. Pasivní implantát se týká nabourávání se do počítačů – to když potřebujeme otevřít důležité zamčené dveře, vypojit komunikaci a podobně. Hackování probíhá tak, že si zahrajeme malé pexeso s omezeným množstvím tahů – na obrazovce otáčíme kartičky a hledáme dvojice, případně trojice znaků patřících k sobě. Zbylých sedm implantátů se týká bojových vlastností: osobně jsem nejvíce využíval ostřejšího míření, což znamená, že když přes pravé tlačítko myší zamíříme přes mušku, pohled se vůči nepřátelům přiblíží. V pozdějších fázích se hodí zbystřené reakce, z čehož plyne, že si zpomalíme čas a máme tak dostatek času na zamíření. Ze zbylých za úvahu stojí redukce zranění či rychlejší Chrome pohyb. Přetížení indikuje modrý proužek v pravé dolní části obrazovky (zelený = náboje, červený = zdraví). Lze používat více implantátů naráz, ale dle předpokladu se úměrně krátí doba používání. Po vypnutí implantátů modrý proužek pozvolna klesá.

Mise
Pojetí misí mi přijde originální a nápadité a první polovinou jsem zcela nadšen. Vyhazujeme do vzduchu generátory, zachraňujeme důležité osoby, likvidujeme piráty, zahrajeme si na odstřelovače, prozkoumáváme tajnou základnu, nakonec zabraňujeme použití nanoviru proti kolonistům... Na jedné planetě zase s ostatními spolubojovníky chráníme barikádu před nájezdem nepřátel. Když se přiblíží těžká technika, musíme provést diverzní akci ze zálohy – pořád se něco zajímavého děje. V odstavci "dobrodružství" padla zmínka o ozbrojené bugině, nicméně najdou se i mise, kde skutečně hráč přebírá ovládání a vozí se po kopcovitém terénu planety. Mimo buginy si ještě zasvištíme na neozbrojeném vznášedle, případně se posadíme do kabiny dvounohého obřího robota (dva typy). Nechybí Chrome souboje s obtížnějšími protivníky a procentuální hodnotou jejich zdraví, zkrátka paráda. V druhé polovině přijdou o poznání tužší dvě stealth mise, které osobně příliš v lásce nemám. Jednu misi jsem musel opakovat úplně od začátku, poněvadž jsem si nevybral pistoli s tlumičem a každý výstřel rovná se prozrazení. V těchto misích používáme maskovací zařízení (bohužel příliš dlouho nevydrží) a pokud dojde na střelbu, jako že dojde, musíme mířit velmi přesně (jedna střela do hlavy = jedna mrtvola) a rychle. Jediný výstřel ze strany nepřátel prozradí. V jeden okamžik jsem se divil, jak to, že se spustil alarm, a tak věřte, že prozradí i prostřelení skleněné stěny ve zdánlivě prázdné místnosti. Když si misi dáte znovu, už víte co a jak... V následujících misích už autoři částečně pouze recyklovali nápady, nicméně i tak se jedná o hratelné kousky. A konečně takovou třešničkou na dortu je trojí možné pokračování v závěru hry. Rozmýšlíme se, ke komu se nakonec přidáme - i když to jsou všechno více či méně pěkný mrchy.

Chrome Zpracování a závěr
Grafické zpracování mi přijde velmi příjemné a pohledné, engine schopný, ale poněkud náročný na HW. Chce to pro plné detaily a hezky vypadající prostředí trochu silnější mašinku. Jedna poznámka k mrtvolám a nepřátelům. Do mrtvol lze střílet a podle toho, do jaké části zamíříme, sebou mrtvola škubne. Vlastně i během přestřelek vojáci házejí někdy až těžko uvěřitelné pády, na druhou stranu vypadají efektně. Třeba odstřelovač padající přes zábradlí ze své věže na zem. Umělá inteligence mi přijde průměrná, vojáci většinou nepřekvapí, občas se mi jeví pasivní více než by bylo zdrávo, ale snaží se krýt a úplně blbí také nejsou (už utíkají před granáty). Hudba se mi libí, spouští se skriptem v "dobrých" momentech a celkově se povedla. Pokud pominu vyšší nároky na HW a trošičku horší druhou polovinu misí, přičemž k dobru přičtu dobrou cenu, mnoho originálních nápadů, tři možné konce a pěkně připravené mise, vychází mi z toho velmi povedená taktická sci-fi akce. Chrome totiž disponuje jednou skvělou vlastností: dokáže vtáhnout do děje. Alespoň z mé strany určitě.

Chrome
Minimum: P3 900 Mhz, 256 MB RAM
Optimum: P4 2000 Mhz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Techland / Take 2
Distributor v ČR: Cenega, české titulky
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Poutavá sci-fi 3D akce s originálními prvky
Hodnocení: 84%
Autor:

Hodnocení hry

Redakce

84 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 212 čtenářů

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...