Nezvyklý obchodní model: Za život postavy platíte, umírá však stářím

  • 10
Chronicles of Elyria je fascinující směsí konceptů. V rukou ostřílených vývojářů by z projektu mohl být úspěšný titul, obáváme se však nevelkého rozpočtu v rámci komunitního financování a neznámého tvůrčího studia.

Projekt je on-line hrou na hrdiny se stálým světem a řadou originálních nápadů. Zahrnuje prvky z boje o přežití, je proto třeba mírnit hlad i žízeň, předcházet únavě a nenechat hrdinu utonout.

Zajímavý je zejména systém postav, díky kterému váš hrdina stárne a jednou definitivně zemře. S tím souvisí i vytváření postav. Například určujete matku a otce, což omezuje možnosti při volbě vzhledu. Dvěma zrzkům se totiž blondýn pravděpodobně nenarodí.

Postava v Chronicles of Elyria v průměru zestárne během 10 až 14 měsíců v závislosti na vašich činech. Herní smrti její skutečnou životnost zkracují zhruba o dva dny a definitivní konec významně postavených hrdinů je ještě o poznání rychlejší. Z hráče se může stát například král a tomu k finálnímu skonání může stačit čtyři nebo pět smrtí.

Chronicles of Elyria
Chronicles of Elyria
Chronicles of Elyria

Na stárnutí a permanentní smrt je navázán též netradiční obchodní model. Místo předplatného si zde kupujete „jiskru života“, díky které si lze vytvořit jednu postavu.

Jakmile však zemře, je třeba za dalšího hrdinu opět zaplatit. Jedna jiskra života vyjde na 30 dolarů, tedy zhruba na 720 korun. Tu první ale získáte za nákup hry.

Projekt je momentálně možné objevit v rámci komunitního financování na serveru Kickstarter. Tvůrci zmiňují, že hra vzniká již rok a úvodní vývoj zafinancoval ředitel studia Jeromy Walsh.

Nyní však vývojáři na Kickstartertu žádají 900 tisíc dolarů, tedy zhruba o 21,6 milionu korun. To je však na poměry on-line her na hrdiny téměř absurdně nízká částka.

Chronicles of Elyria

Malý rozpočet, veliké plány

Ambice tvůrcům Chronicles of Elyria nechybí. Hra je totiž prošpikovaná svěžími nápady. V titulu například chybí minimapa a je třeba se orientovat podle papírového nákresu, který hrdina musí vzít do rukou.

Názvy oblastí se navíc postupem času mohou měnit, a postavy tak místa někdy označují lidovým pojmenováním. Tedy takovým, které na mapě neobjevíte.

Kromě toho váš hrdina ve světe zůstává i po odhlášení se ze hry. Tvůrci proto využívají skripty, a postava tak v mezičase může trénovat konkrétní dovednosti, prodávat předměty a bránit se i v době, kdy nesedíte u počítače.

Hráčské dovednosti mají mít navíc zásadní dopad na souboje. Útokům je možné uhýbat, vykrývat je a je třeba mít na paměti, že se postava vyčerpává. Výpady je navíc v soubojích možné větvit podobně jako v klasických bojovkách, hráčova technika však závisí na zvolené zbrani.

Vytváření vlastních předmětů pak funguje formou miniher, kde výsledek opět záleží na vašich schopnostech.

Hra místo systému povolání umožňuje trénovat jednotlivé dovednosti. Hrdinu tak lze přirozeně vycvičit v oblastech, na které se chcete soustředit.

Vývojáři navíc tvrdí, že úkoly od jednotlivých postav nemůžete opakovat a že jim zásoba misí může dojít. Úkoly však vycházejí z potřeb obyvatel světa a průběžně se tak objevují nové a nové.

Chronicles of Elyria

Koncepce projektu zní lákavě. Obáváme se však, aby si tvůrci neukousli příliš veliké sousto. Řada nápadů by mohla život zkomplikovat i vývojářským veteránům a kampaň na Kickstarteru žádná věhlasná jména ani zásadní zkušenosti neuvádí.

Autoři přitom žádají skromný rozpočet, ve videu je možné spatřit mírně nepřirozené animace postav a hra má být hotová za rok a půl.