Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrono Trigger

  12:00aktualizováno  19. července 3:17
V rámci našeho ""klasického"" ohlédnutí za videoherními tituly minulosti jsme se protentokráte zaměřili na klasické RPG z dílen mágů ze Squaresoftu, kteří před ""dávnými časy minulého tisíciletí"" přinesli na 16-ti bitovou konzoli SNES úchvatné dobrodružství, jež stojí za to dnes připomenout!

Chrono Trigger

Před nedávnem japonská firma Squaresoft - v rámci přibližování se Evropě - vydala pro platformu PS One PALovou verzi hry, jejíž vznik se datuje ještě do éry prastaré SNES. Jak správně tušíte, jednalo se o Final Fantasy VI. Viditelně byli tímto činem potěšeni mnozí evropští hráči, kteří si tak mohli vychutnat plody práce zkušených tvůrců, jimiž squaresofťáčtí vývojáři zaručeně byli, jsou a dá-li bůh, tak i budou. A jak jsem tak onehdy dokončoval recenzi na zmíněnou FFVI, vzpomněl jsem si shodou okolností na další z řady snesáckých her, stejně tematicky i žánrově laděnou, ze stejné dílny a přece tak jinou. Její název je uveden v titulku tohoto článku. Chrono Trigger. A o co že v něm vlastně tenkrát šlo?

V zásadě o zcela běžnou zápletku ve světě zejména japonských RPG. Lidstvo je opruzováno zlovolnou smečkou zlosynů, jejichž přičiněním se má vlády nad světem "zmocnit" Lavos - entita, která je snad tím nejhorším, co by je mohlo potkat. Nezbývá tedy, než vyrazit do boje a pokusit se tuto hrozbu odvrátit. Vyvoleným pro tento úkol se stává víceméně nezkušený chlapec jménem Crono (pochopitelně lze jeho jméno změnit). Nejen díky kouzelnému medailónku se mu podaří objevit tajemství cestování v čase, což se také stane jednou z podmínek pro zažehnání blížící se katastrofy.

Systém hry bude pro dnešního hráče RPG známým momentem, takže se nikdo nepodiví, že v podstatě jde o "vedení" herních postav po mapě světa, na níž se vyskytují různé lokace jako lesy, panská sídla, vesnice, hospody, přístavy a spousta dalších. Po příchodu do citovaných míst se aktivací příslušného tlačítka gamepadu "přepne" váš hrdina do detailní obrazovky dané lokace, přičemž zde se již může Chrono Trigger v poklidu věnovat potřebným činnostem, mezi něž patří nákup nebo prodej zbraní a jiných předmětů, rozhovory s místními obyvateli a také souboje s nepřátelskými kreaturami. Příjemnou změnou oproti náhodně se objevujícím monstrům (série FF) je skutečnost, že své potencionální nepřátele povětšinou vidíte a díky tomu se jim lze často i vyhnout.

Crono samosebou nemůže, jako člověk, existovat sám a tudíž se k němu - v rámci zachování stylu - časem přidají další postavy. Pár hodin po opuštění rodné vesničky už má s sebou řadu přátel, kteří mu zdatně pomohou při boji se zlem a někdy i dobrem.

Soubojový systém, včetně inventáře, je prakticky totožný s tím, který známe z tehdejších (a kupodivu i dnešních) RPGček, takže nepřekvapí skutečnost, že akční tým je tvořen vždy trojicí postav, jež lze později ve hře obměňovat podle momentálních potřeb a okolní situace. Standardní bojové vybavení se prezentuje v podobě chladných i střelných zbraní, přičemž každý člen party smí používat pouze svůj specifický druh (meč, pěsti, kuše, atd.). Poněkud volnější výběr je v oblasti brnění, které se občas dělí na pánské a dámské.

Prvotní pocit, že vlastně o nic nového (vztaženo k době vzniku Chrono Trigger) nejde, umocňuje i přítomnost klasických doplňkových předmětů, tzv. accessories. Ale přece jen zde něco nehraje, a tím je systém kouzel. Žádný totiž není. Namísto toho disponuje každá z postav 3 skupinami tzv. technických útoků, které sice někdy lze označit jako magické, jindy však se jedná naopak o ryze Chrono Trigger fyzické ataky. Do tří skupin se dělí proto, neboť je lze provádět jedincem, dvojicí anebo trojicí postav, přičemž aktivace můžete dosáhnout až při "ready" stavu všech zúčastněných. Už proto je vhodné investovat získané bonusy (kupříkladu speed tab pro zvýšení rychlosti) rovnoměrně a ne pouze do jediné postavy.

Pozitivní odlišnosti, uvedené v předchozích řádcích, ve mně zanechaly rozporuplné pocity. Na jedné straně radost nad inovací dnes již "ohraného" schématu FF a na straně druhé zklamání nad absencí jakéhokoliv pokračování, i když... Proč se Chrono Trigger nedočkal stejné frekvence dalších pokračování jako konkurenční Final Fantasy? Vždyť nehledě na krásně větvený a přitom snadno pochopitelný děj i boje v něm nejsou žádnou obyčejnou kolovou mlátičkou. Jde o velmi promyšlený systém, při němž je nutné myslet mnohdy strategicky a ne jen bezhlavě útočit. Monstra (a zejména pak bossové) jsou zpravidla vybaveni odolností vůči "magickým" či fyzickým útokům, takže jejich porážka spočívá v odhalení právě toho správného léku na jejich bolest. Malá ukázka. Máte před sebou bossáka, který je doslova nezničitelný - magie takřka neúčinkuje a stejné je to při použití zbraní. Co teď? Stačí do něj pustit pár tisíc voltů v podobě blesku a rázem je odolnost ta tam a můžete se do toho pořádně opřít. Několik úderů a nestvůra je poražena. I když zas tak jednoduché to být nemusí - seslání blesku ovládá pouze Crono a ten je v závěrečné fázi hry stručně řečeno neaktivní. Bitva se stejným monstrem je v této chvíli úděsným maratónem, neboť přes podstatné zvýšení úrovní postav mu tyto pramálo ublíží.

Chrono Trigger

Svět RPG však není jen pouhou bojovkou, takže pokud zrovna nesváděli souboje, ubírali se naši hrdinové světem plným hovoruchtivých lidiček a mohli tak snáze rozlousknout mnohé logické hádanky a tajemství, se kterými se cestou setkali. Přitažlivé toulky časem je zavedly do různých epoch, počínaje prehistorickou minulostí a konče přetechnizovanou, leč zničenou budoucností.

Co se grafického zpracování týče, nezadá si Chrono Trigger se svými souputníky a totéž platí o skvělé hudební kulise. Koneckonců vyšel v srpnu 1995 a tudíž se stal jednou z posledních "velkých" her, stvořených pro Super Nintendo Entertainment System. Je mi tak trochu líto, že o něm lze psát už jen v rubrice "klasika", v opačném případě bych totiž ještě více mohl rozvést příběh fantastického dobrodružství, který byl tady hráčům nabízen. Doba nás však tlačí kupředu a proti tomu nikdo nic nezmůže, ale slibuji vám, že se ke Chrono Triggeru ještě vrátím a to v připravovaném článku o pokračování po pěti letech, o před třemi roky vydané NTSC pařbě pro PSX s názvem Chrono Cross.

Autor:


Témata: katastrofy


Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Další z rubriky

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.