Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Civilization 5: Gods & Kings vrací do hry náboženství a špionáž

aktualizováno 
Přídavek k pátému dílu komplexního simulátoru světových dějin přináší mnoho novinek. Tou nejvýznamnější je návrat náboženství.
80

Civilization V: Gods and Kings

Platforma: PC
Výrobce: Firaxis Games

  • dobře zpracované náboženství
  • mnoho obsahových novinek
  • stará dobrá hratelnost
  • málo novinek pro pozdní fáze hry
  • příliš zjednodušená špionáž

Velmi povedený přídavek k vynikající hře, který by neměl minout žádný z fanoušků originálu.

Herní karta

Civilization 5: Gods & Kings

Před několika dny obletěla svět zpráva o deset let trvající partii v Civilizaci 2 (více zde). Možná je to jen součást reklamní kampaně na nový přídavek k pátému dílu, ale už skutečnost, že je věrohodný, dodává této sérii nádech nekonečnosti.

Ten jistě dobře znají i hráči pátého dílu (přečtěte si naši recenzi). Tento simulátor světových dějin funguje skvěle i ve své moderní verzi a při nesčetných hodinách strávených hraním nám nepřišlo, že by mu něco chybělo.

Civilization 5: Gods & Kings

Jakmile jsme se ale ponořili do hlubin přídavku Gods and Kings, vyšlo najevo, že v pětce přeci jen něco chybělo. Nebo to můžeme obrátit: datadisk přinesl novinky, které původní hru smysluplně rozšiřují.

Především jsou to dva pro Civilizaci 5 nové, ale pro veterány série dobře známé aspekty: náboženství a špionáž. K tomu si připočítejte nové jednotky, národy, zázraky, technologie, scénáře, a dokonce přepracovaný systém námořních bitev. Před pořízením hry si tedy nezapomeňte vzít dovolenou.

Pro ty, kdo s principem Civilizace ještě z nějakého důvodu nejsou obeznámeni: vyberete si národ a ten provedete historií od doby kamenné až do budoucnosti. Partie probíhají tahovým způsobem na mapě světa.

Civilization 5: Gods & Kings

Největší devizou hry jsou rozsáhlé možnosti, jak národ vyvíjet, a zároveň variabilní hratelnost, která se s postupem jedné partie neustále mění. Zatímco v době kamenné se budete starat o dobytek a rozdělávání ohně, v moderní době si užijete válčení s pomocí tanků či vývoj raketoplánu.

Náboženství bylo důležitým prvkem ještě v Civilizaci 4. Pro pátý díl ho autoři nejprve škrtli, aby ho v aktuálním přídavku mohli opět oživit v kompletně přepracované podobě.

Civilization 5: Gods & Kings

Zatímco ve čtvrtém dílu došlo po výzkumu určité technologie k automatickému objevení určitého směru víry, můžete si tentokrát své náboženství sami zvolit. Jakmile se vám v úvodních fázích prostřednictvím výstavby určitých budov nebo objevení městského státu povede nasbírat dostatečný počet bodů víry, můžete položit základní kámen vlastnímu náboženství. Víra přitom funguje stejně jako zlato nebo kultura, je tedy samostatnou herní "surovinou", kterou produkujete stavbou určitých budov nebo bonusy.

Jak své náboženství pojmenujete, je pouze a jen na vás. Stejně tak se rozhodnete, na jakých základech bude stát. Čím déle hrajete, tím více základů můžete aktivovat. Maximálně je jich pět, akorát Byzantinci (jeden z devíti nových národů ve hře) mohou své náboženství opřít o šest prvků.

Civilization 5: Gods & Kings

Podle toho, pro jaký ze základů se rozhodnete, bude mít náboženství také efekt. Můžete například získávat spoustu bodů víry, ale náboženství lze využít i pragmatičtěji k vyšší produkci či kulturnímu rozmachu.

S náboženstvím si užijete vůbec spoustu zábavy. Například se můžete pokusit ho rozšířit do co možná nejvíce koutů světa.

Fotogalerie

Vrátila se ale také špionáž, i když přeci jen v poněkud osekané podobě. Namísto klasických špionů coby jednotek se tentokrát vše odehrává přes samostatné menu. Bohužel se činnost špionů nedá příliš ovlivňovat. Jakmile je rozešlete do jejich cílových měst, nastoupí automaticky na svou běžnou dráhu. Občas se jim podaří ukrást nepřátelskou technologii nebo předpovědět pohyb cizích jednotek, ale bez větší kontroly na to nelze příliš spoléhat.

Přes určité zklamání ze špionáže je však Civilization 5: Gods and Kings povinností pro všechny fanoušky pátého dílu. Pro ně představuje skvělý důvod, proč se ke hře vrátit, pokud už ji opustili. Zklamáni by být neměli.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 137 čtenářů



Nejčtenější

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.