Civilization - Call to Power

  • 1108
Strategii Civilization vám asi není zapotřebí nikterak představovat, vždyť se jedná o jednu z nejoblíbenějších her všech dob. A nyní si ji mohou zahrát i příznivci Linuxu - titul Civilization - Call to Power byl portován i na tuto platformu. Zajímá vás, jak vypadá?

Civilization - Call to PowerNajde se mezi vámi někdo, kdo nikdy neslyšel magické slovo Civilizace? Ano, jedná se o strategickou hru, kterou někteří zatracují a jiní nad ní strávili své mládí. Každopádně s 2,5 milióny prodaných kopií (ve všech klonech a pluspacích) se Civilizace může pyšnit titulem nejprodávanější hry, která kdy byla. Není divu, že pánové z Loki Entertainment se rozhodli vytvořit port této hry pod Linux. Vybrali si verzi Civilization - Call to Power (CTP), kterou sice neposvětil sám Velký Sid Meier (jedná se o produkt firmy Activision), ale to hře nijak neubírá na hratelnosti a kvalitě.

Nyní ale už ke hře samotné. Jedná se o tahovou strategii, v níž je vaším cílem vybudovat civilizaci, která bude šťastná a nepodmanitelná. Musíte postavit spoustu měst a hnát technický pokrok kupředu. Aby vás nepřítel nevymazal z mapy světa, musíte stavět bojové jednotky, které neustále zlepšujete (každý uzná, že středověký rytíř proti tanku moc šancí nemá). Mimo nepřebernou spoustu pozemních, námořních a leteckých jednotek jsou zde k dispozici i jednotky speciální, které dělají hru neobyčejně pestrou. Oproti jiným klonům Civilizace jsou zde navíc jednotky jako Slaver (máte málo pracovní síly - půjčte si pár lidí u souseda), Cleric (má váš nepřítel moc peněz nebo ho mají lidé rádi - pošlete mu do města Svědky Jehovovy), Ecoterrorist (smrtící vir zaplaví město - toto je doopravdy svinstvo), Lawyer (je město nepřítele moc produktivní - pošlete mu do města právníka) a spousta dalších. Další pozitivum nacházím Civilization - Call to Powerv úplně přepracovaném stromu vynálezů. Ačkoliv v Sid Meierových verzích Civilizace bylo vynalézání možná lepší, bylo s mírnými obměnami stále na jedno brdo, proto pro mě bylo vynalézání v CTP milým oživením. To samé platí i o Divech světa - byly z velké části nahrazeny jinými (Rámajána, Zakázané město, atd...).

Jedním z problémů předešlých klonů bylo uřídit všechen ten shon, který narůstal s rostoucím počtem měst a jednotek. Stávalo se, že člověk sem tam na něco pozapomněl, což mělo katastrofální následky. CTP se toto pokusilo odstranit - na začátku každého tahu se zobrazí seznam důležitých událostí, které je třeba řešit. Dále tu přibyla možnost zadávat výrobu ve více městech naráz a přibyla i výrobní fronta, která tak zoufale ve všech předchozích klonech a verzích scházela.

CTP také změnila ráz bitvy. V původních Civilizacích bojovala vždy jedna jednotka proti jedné. Pokud vaše jednotka prohrála, přišli jste i o všechny ostatní, které stály na stejném políčku (v lepším případe byly hodně poškozeny). Z toho pramenila strategie rozprostírat armádu po více políčkách, což je od reálné situace na hony vzdálené. V CTP je tomu naopak. Jednotky se vyplatí grupovat do skupin, jejich síla se pak sčítá, počet jednotek ve skupině je však omezen na 9. Dále se změnil bojový dosah jednotky. Zatímco v předchozích Civilization - Call to Powerklonech mohla jednotka útočit pouze na sousední políčko, v CTP jsou k dispozici jednotky (např. Cannon), které mohou bombardovat okolní políčka na dálku, aniž by vstoupily do bitvy.

Ohledně budov se toho moc nezměnilo. Když chcete, aby vám město rostlo rychleji, postavte si sýpku na obilí, když ho chcete lépe bránit, postavte kolem něj hradby atd. Čím víc budov ve městě máte, tím více prosperuje. Připravte se však na to, že každá sranda něco stojí, a tak musíte za každou budovu platit poplatek na údržbu. Když nejsou peníze, nejsou budovy.

Každé město generuje určité množství peněz a je na vás, kolik z nich věnujete na vědecký pokrok a kolik jich poputuje do státní pokladny. Pokud zanedbáte vědu, brzy začnete zaostávat za ostatními národy a ty vás pak s chutí vykostí. Ze státní pokladny jsou hrazeny náklady na údržbu budov. Jak vidíte, udělat dobrý rozpočtový plán nemusí být problém jen naší současné vlády. Kromě toho je potřeba stavět mezi městy silnice, zúrodňovat pole, budovat doly a jinak rozvíjet své panství. Abyste si toto mohli dovolit, musíte nahromadit ve veřejných pracích dost bodů, které pak utratíte za konkrétní zlepšení. Tyto věci jdou dále vylaďovat změnou pracovní doby (nechápu, proč ji autoři omezili maximálně na 12 hodin, já bych nechal svůj lid dřít třeba i 18), průměrným platem a množstvím jídla přiděleného na osobu. Tyto faktory však musíte držet v rozumných mezích, jinak se vám lidé začnou bouřit.

Civilization - Call to PowerOproti Civilization II (Sid Meier) má CTP skvělou 16-bitovou grafiku. Jednotlivá herní políčka jsou krásně realistická. Pokud si CTP pustíte v módu 1280x1024, je to doopravdy zážitek. Hory vypadají skutečně jako hory (ne jako něco připomínající kupku hnoje, co má soused vedle na dvorku), lesy jako lesy... no prostě skvělé. Do hry vás uvede docela pěkné intro a pokaždé, když se vám podaří postavit div světa, se můžete kochat jeho krásou na kratičkém MPEGu. A hudba na pozadí je dokonce lepší než v Civilization II. Můžete se zaposlouchat do nádherné asijské instrumentální hudby, či do zvuku budoucnosti. Jediná vada hry je občas velmi složité ovládání - abyste zvládli maličkost, musíte často zbytečně moc klikat, ale i na to se dá zvyknout. Instalace je jednoduchá a pokud máte dobře zkonfigurované X-Windows, tak je i bezproblémová.

Takže máte-li spoustu času a nudíte se, Civilization - Call to Power je to pravé pro vás. Hratelností převyšuje starší Civilizace (Civ I, Civ II), ale Sid Meierovu Alphu Centauri zdaleka nepřekoná. Na druhou stranu Alphu Centauri si pod svým linuxovým miláčkem pustíte asi stěží.

Civilization - Call to Power
Developer: Activision
Distributor: Loki Entertainment Software
Systémové požadavky: Pentium 133 MHz, 4X CD-ROM, 32MB RAM, 80MB swap, 400 MB místa na HDD, OSS kompatibilní zvuková karta
Platforma: Linux
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Hodnocení 90%


Témata: Developer, Linux, software