Civilization: Call to Power

Civilization: Call to Power
Civilization: Call to Power

Není to tak dávno, co mladičká, ale zkušená firma Firaxis Games vydala svojí prvotinu Alpha Centaury. Bylo docela povedená hra s několika malými chybičkami, která byla vesměs kladně přijata (u nás dostala nádherných 7/10). Když jsem na AC psal někdy před třemi měsíci recenzi, tak jsem tuším uvedl něco jako, že je tu nový král tahových strategií. Teď musím napsat, že je tu "zrádný rytíř," který se uchází o trůn. Pojďte se mnou a podívejte se, jak se nové Civilizaci: CTP (dále jen CTP) bude dařit.

Nejdříve si ale trochu připomeňme historii. Takže dlouho nebylo nic, pak vznikla firma Microprose, kde začal pracovat jeden mladý a nadaný človíček, který se jmenoval Sid Meyer. Ten ze sebe v naprosto geniální chvilce vychrlil nápad hodný nějaké herní Nobelovy ceny. Napadlo ho, jak všichni jistě víte, udělat hru, kde vy byste byli naprosto neomezenými vládci jednoho národa. Postupně osidlujete svět, stavíte města, silnice, doly a samozřejmě taky vojáky, bez nich by se to neobešlo. Jak se tak hezky roztahujete po ještě panensky čistých koutech země, tak narazíte na jiný národ. Okamžitě se s ním dáte do kontaktu, můžete se spřátelit, měnit svoje vědomosti, napadnout nějaký třetí národ, který je vám nepohodlný, nebo můžete nově objevený národ usurpovat. Taká v Sidově hře šlo o výzkum, ekonomii, politiku a hlavně o obchod, bez kterého se prostě váš národ, a nebo proč se tomu výrazu bránit, civilizace. Tak vznikla jedna z nejdokonalejších her všech dob, Civilization. Civilization: Call to Power O několik let později se Sid Meyer snaží překonat sám sebe a vydává Civilization 2, která ale kromě více jednotek a objevů a naprosto na dobu vzniku C2, fantastickou grafiku neukázala světu nic nového, stejně to byla, ale i tak pecka, která měla jednu naprosto neodpustitelnou chybu, neměla možnost multiplayeru, což bylo fatální. Pak bylo zase několik let ticho, Sid Meyer odešel od Microprose, založil firmičku Firaxis a vytvořil již zmiňovanou Alphu Centauri. Zjednodušeně se dalo říct, že AC byla Civ ve vesmíru a v budoucnosti. Jestli jste si ještě nevšimli, tak u všech těchto titulů, které jsem vyjmenoval byl společný Sid Meyer, člověk který položil základní kámen tohoto "velmi" oblíbeného žánru. Vy si možná říkáte proč o hře, u které se musí přemýšlet, píše člověk, který normálně v hrách tak maximálně přemýšlí, jestli na toho mutanta s rotačákem je dobré použít brokovnice nebo raketomet. Já totiž jsem odjakživa miloval všechny Meyerovy hry, akorát ona AC mi nějak nepřirostla k srdci, a hlavně člověk musí i dělat občas nějaké změny, protože z neustálého střílení bych asi brzo zblbl (to už se stalo - by redakce). No, ale toto byla jen taková "kulturně přemýšlivá vložka" (já používám zásadně jen intimku Always, protože odvádí i případné pachy - by Big Peter) a pojďme dál, třeba ještě co se na nás brzo vyvalí. Tak vlastně je to jen jeden titul Civilization 2: The Test of Time, což ale není vůbec žádný nový díl, ale kompilace C2 a datadisku, tuším, že se to jmenovalo Fantastic (óóóóó - by Big Peter) Worlds a bude přiděláno několik nových vynálezů a nebude se končit doletěním kolonistů do soustavy Centauri, ale bude se pokračovat dál, sice nic mě nenapadá, snad jen půjde o anihilaci, všech národů (přislíbeni jsou i Albánci, Srbové a Muslimové). Ale neděste se, C2: TOT je, jak lidé s Microprose říkají, jen mezi schůdek k Civilization 3, na kterou se už teď nemůžu dočkat.

Civilization: Call to Power

A co teď? Nejdříve by bylo dobré říci, že za CTP nestojí Microprose ani Firaxis, ale vydavatelský gigant Activision. Vlastně jde o první Civilization hru bez Sida Meyera a uvidíte, že to jde i bez něj. Jestli si pamatujete, tak před dvěmi lety byl jeden vleklý soudní spor právě mezi firmami Activision a Microprose. Problém byl asi takovýto: firma Activision koupila práva na deskovou hru Civilization a chtěla udělat stejnojmennou hru na počítače, jenže tu byla firma Microprose, která vlastní práva na jméno Civilization na všech počítačích. Activision chtěl mermomocí použít názvu Civilization a Microprose chtěl oprávněně peníze za svoji známku. Takže nakonec se obě firmy domluvily, že zbohatnou na nás obě dvě. Activision zaplatil těžké prachy za licenci na jméno Civilization a Microprose jim ho poskytla, no a navíc ještě s každé prodané kopie CTP dostane Microprose nějaké procenta s ceny, uff. To by jsme měli za sebou.

Teď bychom se mohli podívat na zoubek CTP, jestli nemá nějaké kazy a co má vlastně za novoty. Takže já to vezmu lišácky odzadu, takže novinek je poměrně dost. Dříve jste mohli svoji ohromnou říši rozmisťovat jen po souši, nyní se splnil můj odvěký sen, aby se mohlo civilizovat i mořské dno, no a aby toho nebylo málo, tak autoři přidali možnost ještě osídlit blízké okolí naši v té době již hodně špinavé planety, to znamená, že budete stavět i ve vesmíru. Tak to by byla první velká změna, další podstatnou změnou je systém stavění infrastruktur. Dříve jste prostě chtěli mít důl, tak jste tam poslali settlera a ten ho za určitou dobu postavil. Tady si musíte nastavit takzvané povinné práce, kdy se určité procenta s produkce měst odvádí do veřejně prospěšné činnosti jako jsou silnice, doly, farmy, radary, letiště, líhně ryb a později i na různá podmořská a kosmická zařízení. Vlastně PW, jak jsou označené tyto "roboty," jsou určitý credit a když chcete postavit třeba silnici, tak si kliknete, kam ji chcete umístit a s vašeho PW konta se odečte příslušná cifra. Myslí si, že toto je velmi dobrý nápad, protože pamatujete si to peklo, když jste založili několik měst, tak jste měli skoro nulovou produkci, teď jste potřebovali postavit nového settlera, to trvalo moc dlouho díky nízké produkci, byl to takový trochu uzavřený kruh. Civilization: Call to Power Teď si jen naklikáte co a kde chcete postavit a stačí mít dostatečné množství PW. A ještě jedna významná změna se týká vaší armády. Takže jsou zde tři stupně vaši armády. První stupeň je pohov, to vás armáda nic nestojí, kasárna jsou prázdná, vojáci chlastají v hospodách, taky tak vypadá jejich zdraví, mají jen poloviční množství života, než by měli mít. Druhý stupeň je ostraha, to znamená, že jednotky mají 2/3 života, ale jelikož jsou částečně seskupené, tak vás stojí již víc peněz. No a konečně třetí stupeň je stupněm válečným, vaše jednotky budou mít maximální hodnotu zdraví, budou okamžitě připravené k mobilizaci, schopné rozdrtit nepříjemného nepřítele. Ale tento stupeň, kdy se hodí jít do války, je naprosto šíleně náročný na objem zlata ve vaší státní pokladnici, protože nejsou-li prachy, nebudou jednotky, prostě se vám vypaří. Důležitou změnou je i grupování jednotek, co v C2 nebylo vůbec potřeba, AC jen nakouslo, ale tady v CTP je grupování jednotek nutností k správnému útoku. Protože jednotkám přibyl jeden nový atribut a to útok na dálku, odstřelování, takže v hromadném útoku se několik jednotek zničí hned v první kole boje a několik zbývajících je poškozeno a takže vám už moc neublíží, zvláště pokud máte mocné Leviathanny, které mají útok 40!!! Jediná jejich chyba je, že se mohou pohybovat jen v rovinách bez komunikaci nebo na silnicích i v jiných prostředích rychlostí jedno políčko za tah, což je hodně málo, když k nejbližšímu nepřátelskému městu máte nějakých dvacet políček, naštěstí existují transportéry. Já jsem vlastně ještě nezmínil průběh bojů, tak teda pokud se na jedné či druhé straně potká více než jedna jednotka, tak se vám zobrazí aktuální rozmístění jednotek na bitevním plánu, vy sice nijak nemůžete zasáhnout do bitevní vřavy, ale je to hezké a efektivní, tak proč něco vyčítat. A ještě jedna novinka je, když vaše město dojde zažalovat právník, tak vy se ho můžete zbavit, tak že na něj zaútočíte libovolnou vojenskou jednotkou a nebo bez boje na něj pošlete právníka svého, a ten nepřátelského vyžene z města.

Civilization: Call to Power Velká část CTP je inspirována historií naší země. Začnete roku 4000 před Kristem a končíte roku 3000 našeho letopočtu. Můžete opět vyhrát několika možnými způsoby, tak zaprvé všechny postřílíte a zabijete, nebo si všechny podplatíte a koupíte takzvané ekonomické vítězství, a nebo do třetice všeho dobrého můžete vyhrát vědeckou cestou (můj případ) a naklonovat tak mimozemskou entitu. Stejně mě hodně pobavilo, když se mi někdy kolem roku 1450 podařilo vyzkoumat tajemství internetu, to by byl vývoj. Ale prvního mimozemšťana bychom se stejně dočkali až v roce 2168, takže nám to nehrozí (škoda, protože já a strejda Mulder bychom byli šťastní).

Tak a teď velmi důležitá část technického zpracování. CTP má naprosto skvělou grafiku, která je později naprosto šíleně pomalá. To je jeden s největších záporů CTP, tak krvavé hardwarové požadavky jsou už dlouho neviděl. Grafika je sice hezká, ale je to pořád jen 2D grafika, která by se měla hýbat na P2-300 svižně. Toto se musí programátorům vytknout, protože když se podivám na nedávnou mnou recenzovaný titul HOMAM3, tak s hrůzou zjistím, že grafika H3 je mnohem lepší a přitom mnohem rychlejší. Muzika je v podobě audiostop a k tomuto poklidnému typu hry se velmi hodí.

Civilization: Call to Power
Výrobce: Activision
Distributor: Activision
Minimální konfigurace: P133, 16MB RAM
Doporučená konfigurace: PII-233, 64MB RAM, velký HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Fantastická tahová strategie. CTP nasadila velmi vysoko laťku Civilization: TOT i samotné C3. Uvidíme, jak dopadnou, a proto si nechávám rezervu.
Hodnocení 9/10

V CTP se ale objevily dvě naprosto nehorázné chyby. Zaprvé nevidíte nepřátelskou jednotku, jak se pohybuje po vašem území, takže se kolikrát dostanete do války, že ani nevíte, jak a za druhé, když kliknete někam, kam má jednotka dojít, tak už tento povel nejde zrušit, a tak skloubení těchto dvou problémů dohromady může být přímo až smrtící. To jako když nechťa pošlete svojí vražednou skupinu někam do pryč a teď si všimnete, že u vašeho slabě bráněného města je mašinérie nepřátelských jednotek, to se většinou loaduje. Další nepříjemností je skoro totální absence klávesových zkratek, a nebo když už jsou, tak stojí za prd. Kdo by totiž chtěl na quicksave skratku shift+2. Nebo další nepříjemnost je, že když vystřelíte třeba atomovou hlavici na nepřátelské město a v příme trajektorii letu se ocitne nějaká jednotka, tak raketa bez váhání zaútočí na tuto jednotku, což je považováno za vyhlášení válečného konfliktu. No a nakonec je tu již zmiňovaná hardwarová náročnost.

Pokud hledáte nějaké shrnutí, tak ho hledáte marně, protože já jsem už moc vysílen a musím jít pařit Civilization:CTP. Nebýt těch chyb tak to mohla být jasná...