Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Civilization - návod (1. část)

  12:00aktualizováno  10. ledna 2001 11:05
V prvním dílu velmi podrobného návodu na legendární Civilizaci se dozvíte, s jakými typy terénů se ve hře pracuje, které druhy vlád lze vynalézt a ustanovit, jaké jednotky máte k dispozici a co která z nich dovede, a konečně je připraven i kompletní seznam vynálezů.

CIVILOPEDIA

1) TYPY TERÉNU
Arctic (polární): Okolo polárního kruhu toho moc neroste a vše je skryto pod vrstvou sněhu. Není se tedy čemu divit, že terén Arctic vyprodukuje i v případě, že je na něm tuleň, jen 2 jednotky jídla. Není-li tam tuleň, setřete, protože neprodukuje lautr vůbec nic. Navíc jej ani nelze zavodnit :-(. Pohyb po ní stojí vaši jednotku 2 MP (movement points - pohybové body).
Desert (poušť): Ani poušť není na zdroje zrovna bohatá - proto produkuje jen jeden štítek, zavodníte-li ji, produkuje 1 klas, postavíte-li tam důl, produkuje 2 štítečky a postavíte-li tam cestu, produkuje 1 jednotku obchodu. Na poušti se může vyskytovat oáza. Pak produkuje 3 klásky (se zavodněním 4), produkce štítků a obchodu se nemění. Pohyb po poušti stojí jednotku 1 MP.
Forest (les): V lese posbíráte za tah 1 klásek, ovšem vyprodukujete hnedle 2 štítečky. Na projetí sice spotřebujete 2 MP, ale zase přidává +50% k defense bonusu.
Grassland (travnaté plochy): Jak asi očekáváte, produkují hodně jídla - 2 klásky (3 se zavodněním), zato ale jen jeden štíteček a jednu jednotku obchodu - a to ještě musíte postavit cestu. Pro projetí stačí 1 MP.
Hills (kopce): Na horách toho moc neroste - 1 klásek bez a 2 se zavodněním, ale zato se v nich nachází různé zajímavé nerosty. Normálně tedy produkce 0, ale postavíte-li tam důl, zvýší se na celé 3 štítky. V horách se občas objeví uhlí, tehdy mají od začátku produkci 2 a s dolem hnedle 5 štítků.
Jungle (džungle): V džungli toho sice roste hodně, ale většinou ne zrovna to, co je třeba k pohodlnému životu civilizace. Proto pouhý jeden klásek a ostatní nulové. Na druhou stranu se v džungli občas najdou diamanty, které zvyšují obchod z 0 na 4. Ostatní zůstává. Pohyb džunglí stojí 2 MP, utěšovat vás může, že aspoň dostanete 50% obranný bonus.
Mountains (hory): Na vrcholcích už neroste lautr nic. Proto jediné, co z hor získáte, bude jeden štítek produkce - dva, pokud postavíte důl. Ovšem v horách se občas dá najít zlato. To pak produkce zůstává při starém, ale obchod vzroste rovnou na 6! Přelézat hory není žádná legrace - taky si pěkně poplatíte (3 MP). Ale partyzáni mají pré - 200% obranný bonus jim dává slušné šance.
Ocean (oceán): Cestu ani zavodnění na něm nevybudujete (jak asi… :-)), ale sám od sebe dává 1 klásek (v tomto případě spíše rybu) a 2 jednotky obchodu. Občas se najdou místa s velkým výskytem ryb - ty pak dávají místo jednoho klásku hnedle tři. Lodě na pohyb spotřebují 1 MP a obranný bonus nedostanou žádný.
Plains (stepi): Rostou na nich rostliny dávající 1 klásek bez a 2 se zavodněním, navíc produkují jeden štítek produkce. Obchod negenerují žádný, nepostavíte-li cestu. Pak se dočkáte "úžasné" 1 jednotky obchodu. Na stepi se občas pasou koně, kteří pro vás znamenají produkci nikoli 1 ale hned 3 štítky. Pohyb po stepích stojí 1 MP.
River (řeka): Oproti stepím produkuje 2 jednotky jídla (se zavodněním 3), produkce i obchod zůstávají na jedničce. Pohyb stojí 1 MP - a ještě dostanete obranný bonus 50%.
Swamp (bažiny): V základní verzi produkují jen a pouze jeden klásek. Ovšem čas od času se na nich najde olej, a to se pak dočkáte krom 1 klásku i hezkých 4 štítečků. Pro pohyb potřebujete 2 MP, obranný bonus je 50%.
Tundra (tundra): Produkuje 1 klásek a víc z ní prostě nevytáhnete. Ovšem občas se na ní vyskytnou losi nebo sobi nebo co to xakru je, a to pak dostáváte krásné 3 klásky za tah. Pohyb stojí 1 MP.

2) EFEKTY PŮSOBÍCÍ NA POVRCH
Fortress (pevnost): K postavení pevnosti musíte vynalézt CONSTRUCTION. Zdvojnásobuje sílu jednotek, které brání její čtvereček a ještě k tomu nejsou zničeny všechny najednou: nepřítel je musí porazit pěkně postupně.
Irragination (zavodnění): Zvyšuje příjem klásků na těchto površích: River, Grassland, Plains, Desert, Hill. Aby mohl být čtverec zavodněn, musí být horizontálně nebo vertikálně na vedlejším čtverci voda.
Mining (doly): Doly zvyšují produkci na těchto površích: Desert, Hill, Mountains.
Pollution (znečištění): Kromě toho, že znečištění ubírá bodíky z Civilization score, ještě ke všemu může způsobit globální oteplování a vylití oceánů následkem rozmrznutí ledovců. Může být vyčištěno Settlerem, ale zabere to 4 tahy.
Roads (cesty): Snižují potřebné MP na 1/3. Navíc zvyšují jednotky obchodu generované následujícími terény: Grasslands, Plains, Desert. Dokud nevynaleznete BRIDGE BUILDING, nemůžete stavět cesty na terénu typu River.
Railroads (železnice): Pohyb nestojí žádné MP. Navíc zvyšují produkci jídla, obchodu a štítečků o 50% (zaokrouhleno dolů).

3) TYPY VLÁDY
Anarchy (anarchie): Období mezi výměnou vlád, občas vzniká samovolně, nejsou-li občané s vaší vládou spokojeni. Maximální generace obchodu, klásků a štítků je 2. Vojenské jednotky ve městě snižují nespokojenost. Nevybírají se žádné daně a negenerují se žárovičky vývoje.
Communism (komunismus): Výhodou komunismu je, že korupce je stejná ve všech městech. To se hodí, když máte hodně rozlehlou civilizaci. Navíc vojenské jednotky ve městě snižují nespokojenost. Bohužel potřebujete 1 štíteček na udržení jednotky a nedostanete pražádný bonus ke zdrojům.
Democracy (demokracie): Pod demokracií neexistuje korupce. Všechny čtverce, které produkují obchod, produkují od změny vlády o 1 jednotku víc. Na druhou stranu jednotky ve městě nesnižují nespokojenost a k tomu ještě nejsou-li ve městě, naopak nespokojenost zvyšují. A to je ještě musíte vydržovat jedním štítečkem.
Despotism (despotismus): Primitivní, avšak pro začínající civilizace výhodný systém vlády. V něm jednotky, pokud je jejich počet menší než velikost města, nevyžadují údržbu, navíc jednotky ve městě snižují nespokojenost. Maximální produkce je však 2.
Monarchy (monarchie): Nijak neomezuje, ani ale nezlepšuje ekonomiku. Produkce není nijak omezena, ale nemáte ani žádné zvláštní bonusy. Jednotky vyžadují jeden štítek na údržbu. Aspoň že svou přítomností ve městě snižují nespokojenost.
Republic (republika): Nejpokročilejší a nejvýhodnější způsob vlády. Čtverečky s obchodem dostanou +1, musíte přijmout všechny nabídky k míru, jednotky ve městě nesnižují nespokojenost, naopak ji zvyšují, když jsou mimo město.

4) SCHOPNOSTI JEDNOTEK
Disband (rozpustit): Takto se zbavíte nepotřebné nebo nepohodlné jednotky z vlastních řad. Hodí se třeba na živořící milice v době tanků apod. Aktivační klávesa je D.
Fortify (opevnit): Opevněné jednotky dostávají bonus 50% k obraně. Aktivační klávesa je F.
Pillage (plenit): Aktivuje se klávesou P. Můžete takto zničit zavodnění nebo doly.
Clean Pollution (čistit znečištění): Může jedině Settler. Klávesou K ve čtyřech tazích zrušíte znečištění na daném čtverci.
Sentry (hlídka): Hlídající jednotka nereaguje, ale pokud se v její blízkosti objeví nepřítel, začne blikat.
Found new city (postavit město): Může pouze Settler. Založí město o velikosti 1. Sám se stane jeho součástí, takže jej pak nemůžete využívat.
Add to city (přidat se k městu): Opět může pouze Settler. Usadí se natrvalo ve vybraném městě a zvýší jeho velikost o 1.
Build irragination (postavit zavodnění): Může pouze Settler. Na daném čtverci postaví zavodnění.
Build mining (postavit doly): Může pouze Settler. Na daném čtverci postaví doly.
Build roads/railroad (postavit cesty/železnici): Může pouze Settler. Na daném čtverci postaví cestu nebo železnici.
Build Fortress (postavit pevnost): Může pouze Settler. Na daném čtverci postaví pevnost.
Change to forest (změň na les): Může pouze Settler. Zalesní daný čtverec.

5) JEDNOTKY
ARMOR (tank): Může útočit třikrát za kolo. K jeho vyrobení musíte vynalézt AUTOMOBILE. Stojí vás 80 štítků, avšak má do útoku sílu 10 a do obrany 5. Disponuje 3 MP. Ideální bojová jednotka, později přijdou ještě dokonalejší artilérie a atomovky. Přesto zůstane Armor základní jednotkou vašich sil po celou dobu hry.
ARTILLERY (dělostřelectvo): K postavení musíte mít vynalezeny ROBOTICS. Když útočí, nebere se v potaz obranný bonus daný CITY WALLS, mají sílu 12 a obranu 2, pro pohyb mají 2 MP. V podstatě velmi účinný nástupce katapultů.
BATTLESHIP (válečná loď): Musíte vynalézt STEEL. Nejúčinnější vodní jednotka. Krom toho, že má sílu 18 a obranu 12 má ještě 4 MP a může bombardovat jednotky na břehu. Navíc vidí o jeden čtvereček dál než normální lodě. Ale stojí vás 160 štítků.
BOMBER (bombardér): Musíte vynalézt ADVANCED FLIGHT. Skvělá útočná jednotka na "nahlodání" měst a následné obsazení pozemními jednotkami (letadla ani lodě město obsadit nemohou). Jeho výroba stojí 120 štítků, do útoku má 12 a do obrany 1, uletí 8 čtverečků a každý druhý tah se musí vrátit do města nebo na letadlovku natankovat. Další jeho výhodou je, že na něj nijak nemají efekt CITY WALLS.
CANNON (kanón): Slabší předchůdce ARTILLERY, který začnete hromadně vyrábět po vynalezení METTALURGY, protože v té době budou se svými 8 do útoku a 1 do obrany při 1 MP nejlepší útočnou jednotkou. Navíc stojí jen 40 štítků. Jakmile ale vynaleznete ARTILLERy, už si žádný kanón nevyrobíte.
CARAVAN (karavana): Výborná jednotka pro ty, kdo nechtějí zvítězit jen hrubou silou. Dojeďte ke vzdálenému městu, založte obchodní stezku a hned se budou penízky hrnout jedna radost. Stačí vynalézt TRADE a skvost s útokem 0, obranou 1, jedním MP a cenou 50 štítků je váš.
CARRIER (letadlovka): Pokud chcete používat letadla, bez letadlovky se pravděpodobně neobejdete. Výborné je, že má obranu 12, takže ji i s jejím útokem 1 jen tak někdo neohrozí, a tak ji nemusíte hlídat tak úzkostlivě jako TRANSPORT. Ujede 5 čtverečků, její cena je 160 štítků a unese 8 letadel a/nebo atomovek.
CATAPULT (katapult): Vrhací zbraň, předchůdce CANNONu. K jeho postavení vám stačí znalost MATHEMATICS, po krátkou dobu se stane nejlepší útočnou jednotkou - až do doby, kdy přijdou kanóny. Jakmile vynaleznete METALLURGY, nebudete už katapulty moci ani vyrábět (na co by vám byly). Takový katapult stojí 40 štítků a má tyto vlastnosti: útok 6, obrana 1, pohyb 1.
CAVALRY (kavalérie): Jezdci, k jejichž výrobě vám stačí HORSEBACK RIDING, jsou velmi slabou jednotkou (útok 2, obrana 1), ale zase mají dojezd 2 čtverečky, takže se v počáteční fázi hry hodí na průzkum. Jiné využití mě nenapadá. S klidem se na ně můžete vykašlat.
CRUISER (křižník): V podstatě zbytečná jednotka. Má sílu, obranu i dojezd 6, tedy neobstojí v boji proti válečným lodím, jedinou jeho výhodou je cena: 80 štítků. Po vynalezení COMBUSTION už se ale vyplatí si tu chvilku na válečnou loď počkat.
DIPLOMAT (diplomat): Výborná nemilitantní jednotka, v podstatě nezbytná, pokud chcete hru vyhrát diplomatickou nebo ekonomickou cestou. Umí toho opravdu hodně:

  • 1) Establish Embassy (založit ambasádu). Založením ambasád získáte přístup k informacím o dané civilizaci: tzn. kolik má obyvatel, jak jsou šťastni, jak je na tom s financemi apod.
  • 2) Investigate City (prozkoumat město). Zobrazí vám městskou obrazovku daného města, takže vidíte, co se zrovna vyrábí, kolik a jakých jednotek město chrání nebo jaké stavby ve městě jsou.
  • 3) Steal Technology (ukrást vynález). Ukradnete vynález, který jste ještě sami nevyvinuli. Docela se občas hodí.
  • 4) Industrial Sabotage (sabotáž). Sabotáží přerušíte právě probíhající výrobu. Třeba když soupeř staví nějaký nepříjemný Wonder nebo vojenskou jednotku. Veselé.
  • 5) Incite a Revolt (podnítit revoluci). Za patřičný obnos odpovídající loajalitě města jej převedete pod vaši kontrolu. Takto můžete zvítězit ekonomicky - našetříte peníze, překonvertujete město, našetříte peníze…
  • 6) Meet with King (setkání s králem). Setkáte se s vůdcem dané civilizace a můžete prokázat své diplomatické schopnosti. Můžete vyjednat mír, požadovat daň nebo vynález, můžete vynález měnit, naopak daně platit, anebo danou civilizaci za určitý obnos poštvat proti nějaké jiné.

  • FIGHTER (stíhačka): Největší nevýhodou jednotky, která jako jediná může útočit na letadla a atomovky, je fakt, že se musí každý tah vracet do města nebo na letadlovku. Má ale dolet 10 čtverečků, takže to až tak nevadí. K jejich výrobě musíte vynalézt FLIGHT a stojí vás 60 štítků. Jejich útok je 4 a obrana 2.
    FRIGATE (fregata): Předchůdce transportu, jehož vynalezením také jeho výroba skončí. Může nést až čtyři jednotky, stojí vás 40 štítků, útok i obrana jsou rovny 2 a ujede tři čtverečky. K jejímu vynalezení potřebujete technologii MAGNETISM.
    CHARIOT (vůz tažený koňmi): Nějakou dobu bude vaší nejsilnější útočnou jednotkou. Stojí 40 štítků, k jeho výrobě potřebujete THE WHEEL. Do útoku má 4, do obrany 1, ale hlavně má 2 MP, což znamená, že se díky němu můžete vykašlat na kavalérie. Jakmile ale vynaleznete rytíře, už si žádný CHARIOT nevyrobíte.
    IRONCLAD (parník): Předchůdce křižníků. V době jeho vynalezení ale bude k BATLLESHIPkám pěkně daleko (stačí mít vynalezený STEAM ENGINE), a proto se jejich výroba vyplatí - chcete-li tedy už v době vynalezení STEAM ENGINU na moře, což se mi tak často nestává. Ale parník stojí 60 štítků, útok i obranu má 4 a 4 má i MP.
    KNIGHTS (rytíři): Předchůdci tanků (zajímavá věc, ale je to tak… :-)). V podstatě zbytečná jednotka. V době, kdy vynaleznete CHIVALRY, ještě většinou nebudete chtít útočit a navíc - CHIVALRY je slepá větev, klidně si ji můžete nechat až úplně na konec hry, kdy už není co vynalézat. Ale kdyby náhodou, tak rytíři stojí 40 štítků, útok mají 4, obranu 2 a mají 2 MP.
    LEGION (legie): První slušná jednotka pro boj, ale v devadesáti procentech případů ji vůbec nevyužijete, protože v době vynalezení IRON WORKING se do boje rozhodně hnát nebudete. Stojí 20 štítků, útok má 3, obranu 1 a dojezd 1 MP.
    MECHANISED INFANTRY (obrněná pěchota): Docela zajímavá univerzální jednotka, kterou ale dostanete až skoro na konci hry. Může útočit třikrát za kolo, má do útoku i do obrany 6, ujede 3 MP a stojí jen 50 štítků, musíte mít ale vynalezenu LABOR UNION.
    MILITIA (milice): Úplně první vojenská jednotka. Takže si asi (správně) tipnete, že bude nejslabší. Nemá žádné požadavky co se týče vynálezů, stojí 10 štítků, má útok i obranu 1 a ujede 1 MP. Když vynaleznete mušketýry, její výroba končí.
    MUSKETEERS (mušketýři): Velmi slušná obranná jednotka, kterou budete nějaký čas využívat, než si vynaleznete RIFLEMEN. K výrobě mušketýrů musíte mít GUNPOWDER a 30 štítků. Vznikne jednotka s útokem 2 a obranou 3, která ujede 1 MP. Opevněte ve městě a kanóny mají po legraci.
    NUCLEAR (atomovka): Nejsilnější, nejzhoubnější a nejsviňáčtější jednotka ve hře. Musíte mít vynalezenu ROCKETRY a NUCLEAR FISSION. Stojí 160 štítků, ale její schopnosti stojí za to. Útok má 99. Obranu 0. V každém kole musí být uskladněna na letadlovce nebo ve městě - pokud ovšem není použita k útočení. Ujede 16 MP. Ale to nejlepší: je neviditelná pro nepřítele!!! Jestli chcete vyhrát vojensky, není lepší zbraň, ale pozor - jednak může mít soupeř ve městech SDI DEFENSE a potom: atomovky příšerně znečišťují prostředí a může dojít ke globálnímu oteplení a tání ledovců.
    PHALANX (falanga): Úplně první slušná obranná jednotka. Po vynalezení BRONZE WORKING dostanete za 20 štítků jednotku s útokem 1 a obranou 2. Ujede 1 MP. Dokud nemáte mušketýry, používejte místo nich právě falangu. Proti katapultům ideální.
    RIFLEMEN (pěchota): Pěchota je jednou z nejlepších obranných jednotek. V podstatě jde o vylepšenou verzi mušketýrů s útokem 3 a obranou 5, a to za cenu 30 štítků. Ujedou 1 MP a k jejich vynalezení potřebujete CONSCRIPTION. Doporučuji dávat jako základní obrannou jednotku.
    SAIL (karavela): Předchůdce fregaty. Unese jen 3 jednotky, útok i obranu má 1. Ujede 3 čtverečky a stojí 40 štítků. Nutným předpokladem pro výrobu je NAVIGATION.
    SETTLERS (osadníci): Nejdůležitější jednotka ve hře. Funkce osadníků jsem už popsal výše. Nepotřebují žádný vynález, stojí 40 štítků, mají obranu 1 a útok 0, ujedou jen 1 čtvereček, ale přesto mají poměr cena/výkon lepší než všechny ostatní jednotky. Jen si pěkně znova přečtěte, co všechno umí…
    SUBMARINE (ponorka): Ponorka je určena k napadání lodí. Většinou - pokud příliš nebojujete na moři - ji ani nevyužijete. Ale kdyby náhodou, uvádím její parametry: útok 8, obrana 2, ujede 3 MP, stojí 50 štítků, vyžaduje MASS PRODUCTION. Navíc vidí o čtvereček dál.
    TRANSPORT (transport): Nejdůležitější loď. Oproti trapným karavelám a fregatám unese až 8 jednotek, přitom stojí jen 50 štítků a vůbec nevadí, že má útok 0 a obranu jen 3, když ujede 4 MP. K výrobě potřebujete INDUSTRIALIZATION, tak se k ní snažte propracovat co nejdřív.
    TRIREME (triréma): Nejslabší, nejpomalejší, nehorší loď, kterou v Civilization můžete vyrobit. Pokud není na konci kola na jednom z vedlejších čtverečků země, může se potopit. K výrobě potřebujete MAP MAKING, stojí 40 štítků. Unese jen 2 jednotky, má útok 1 a obranu 0 a ujede 3 MP. Naštěstí je brzy nahrazena karavelami.

    6) VYNÁLEZY
    Klíčové vynálezy, ke kterým se musíte stůj co stůj dopracovat co nejrychleji, jsou napsány kurzívou.
    ADVANCED FLIGHT (pokročilé létání): Požadavky: FLIGHT, ELECTRICITY. Umožňuje: ROCKETRY (s ELECTRONICS) a jednotky BOMBER a CARRIER.
    ALPHABET (abeceda): Umožňuje: CODE OF LAWS, MAP MAKING, MATHEMATICS (s MASONRY) a WRITING.
    ASTRONOMY (astronomie): Požadavky: MYSTICISM, MATHEMATICS. Umožňuje: NAVIGATION (s MAP MAKING), THEORY OF GRAVITY (s THE UNIVERSITY) a zázrak COPERNICUS´ OBSERVATORY.
    ATOMIC THEORY (teorie atomů): Požadavky: THEORY OF GRAVITY, PHYSICS. Umožňuje: NUCLEAR FISSION (s MASS PRODUCTION).
    AUTOMOBILE (automobily): Požadavky: COMBUSTION, STEEL. Umožňuje: MASS PRODUCTION (s THE CORPORATION) a jednotku ARMOR.
    BANKING (banky): Požadavky: TRADE a THE REPUBLIC. Umožňuje: INDUSTRIALIZATION (s RAILROAD), THE CORPORATION (s INDUSTRIALIZATION) a stavbu BANK ve městě.
    BRIDGE BUILDING (stavba mostů): Požadavky: IRON WORKING, CONSTRUCTION. Umožňuje: RAILROAD (se STEAM ENGINE).
    BRONZE WORKING (zpracování bronzu): Umožňuje: CURRENCY, IRON WORKING, jednotku PHALANX a zázrak COLOSSUS.
    CEREMONIAL BURIAL (pohřbívání): Umožňuje: THE MONARCHY (s CODE OF LAWS), MYSTICISM a stavbu TEMPLE.
    CODE OF LAWS (právo): Umožňuje: THE MONARCHY (s CEREMONIAL BURIALem), TRADE (s CURRENCY), LITERACY (s WRITING), THE REPUBLIC (s LITERACY) a stavbu COURTHOUSE.
    COMBUSTION engine (výbušný motor): Požadavky: REFINING, EXPLOSIVES. Umožňuje: FLIGHT (s PHYSICS), AUTOMOBILE (se STEEL) a jednotku CRUISER.
    COMMUNISM (komunismus): Požadavky: PHILOSOPHY, INDUSTRIALIZATION. Umožňuje: LABOR UNION (s MASS PRODUCTION) a zázrak UNITED NATIONS.
    COMPUTERS (počítače): Požadavky: MATHEMATICS, ELECTRONICS. Umožňují: SPACE FLIGHT (s ROCKETRY), ROBOTICS (s PLASTICS) a zázrak SETI PROGRAM.
    CONSCRIPTION (branná povinnost): Požadavky: THE REPUBLIC, EXPLOSIVES. Umožňuje: jednotku RIFLEMEN.
    CONSTRUCTION (konstrukce): Požadavky: MASONRY, CURRENCY. Umožňuje: ENGINEERING (s THE WHEEL), BRIGDE BUILDING (s IRON WORKING) a stavby AQUEDUCT a COLOSSEUM.
    CURRENCY (měna): Požadavky: BRONZE WORKING. Umožňuje: TRADE (s CODE OF LAWS), CONSTRUCTION (s MASONRY) a stavbu MARKETPLACE.
    ELECTRICITY (elektřina): Požadavky: METTALURGY, MAGNETISM. Umožňuje: ELECTRONICS (s ENGINEERING) a ADVANCED FLIGHT (s FLIGHT).
    ELECTRONICS (elektronika): Požadavky: ENGINEERING, ELECTRICITY. Umožňuje: COMPUTERS (s MATHEMATICS), ROCKETRY (s ADVANCED FLIGHT), NUCLEAR POWER (s NUCLEAR FISSION) a stavbu HYDRO PLANT a zázrak HOOVER DAM. Docela dost toho umí, co?
    ENGINEERING (konstruktérství): Požadavky: THE WHEEL, CONSTRUCTION. Umožňuje: ELECTRONICS (s ELECTRICITY), INVENTION (s LITERACY).
    EXPLOSIVES (výbušniny): Požadavky: GUNPOWDER, CHEMISTRY. Umožňuje: COMBUSTION (s REFINING) a CONSCRIPTION (s THE REPUBLIC).
    FEUDALISM (feudalismus): Požadavky: MASONRY, THE MONARCHY. Umožňuje: CHIVALRY (s HORSEBACK RIDING).
    FLIGHT (létání): Požadavky: COMBUSTION, PHYSICS. Umožňuje ADVANCED FLIGHT (s ELECTRICITY) a jednotku FIGHTER.
    FUSION POWER (štěpná reakce): Požadavky: NUCLEAR POWER, SUPER CONDUCTOR. Když vynaleznete FUSION POWER, už se nemusíte bát výbuchů jaderných elektráren. Právě jste ovládli sílu štěpící reakce!!!
    GENETIC ENGINEERING (genetické inženýrství): Požadavky: MEDICINE, THE CORPORATION. Umožňuje: zázrak CURE FOR CANCER.
    GUNPOWDER (střelný prach): Požadavky: INVENTION, IRON WORKING. Umožňuje: METTALURGY (s THE UNIVERSITY), EXPLOSIVES (s CHEMISTRY) a jednotku MUSKETEERS.
    HORSEBACK RIDING (jízda na koni): Umožňuje: CHIVALRY (s FEUDALISM) a jednotku CAVALRY.
    CHEMISTRY (chemie): Požadavky: THE UNIVERSITY, MEDICINE. Umožňuje: REFINING (s THE CORPORATION) a EXPLOSIVES (s GUNPOWDER).
    CHIVALRY (rytířství): Požadavky: FEUDALISM, HORSEBACK RIDING. Umožňuje: jednotku KNIGHTS.
    INDUSTRIALIZATION (industrializace): Požadavky: RAILROAD, BANKING. Umožňuje: COMMUNISM (s PHILOSOPHY), THE CORPORATION (s BANKING), STEEL (s METALLURGY) a jednotku TRANSPORT a stavbu FACTORY a zázrak WOMEN´S SUFFRAGE.
    INVENTION (vynalézání): Požadavky: ENGINEERING, LITERACY. Umožňuje: STEAM ENGINE (s PHYSICS) a GUNPOWDER (s IRON WORKING).
    IRON WORKING (zpracování železa): Požadavky: BRONZE WORKING. Umožňuje: BRIDGE BUILDING (s CONSTRUCTION), GUNPOWDER (s INVENTION) a jednotku LEGION.
    LABOR UNION (jednota stavů nebo tak něco): Požadavky: MASS PRODUCTION, COMMUNISM. Umožňuje: jednotku MECHANISED INFANTRY.
    LITERACY (literatura): Požadavky: WRITING, CODE OF LAWS. Umožňuje: THE DEMOCRACY (s PHILOSOPHY), INVENTION (s ENGINEERING), PHILOSOPHY (s MYSTICISM), THE REPUBLIC (s CODE OF LAWS) a zázrak GREAT LIBRARY.
    MAGNETISM (magnetismus): Požadavky: NAVIGATION, PHYSICS. Umožňuje: ELECTRICITY (s METALLURGY) a jednotku FRIGATE.
    MAP MAKING (výroba map): Požadavky: ALPHABET. Umožňuje: NAVIGATION (s ASTRONOMY), jednotka TRIREME a zázrak LIGHTHOUSE.
    MASONRY (zednictví): Umožňuje: MATHEMATICS (s ALPHABET), FEUDALISM (s THE MONARCHY), CONSTRUCTION (s CURRENCY), stavby PALACE a CITY WALLS, zázraky PYRAMIDS a GREAT WALL.
    MASS PRODUCTION (masová výroba): Požadavky: AUTOMOBILE, THE CORPORATION. Umožňuje: NUCLEAR FISSION (s ATOMIC THEORY), SUPER CONDUTOR (s PLASTICS), RECYCLING (s DEMOCRACY), LABOR UNION (s COMMUNISM), jednotku SUBMARINE a stavbu MASS TRANSIT.
    MATHEMATICS (matematika): Požadavky: ALPHABET, MASONRY. Umožňuje: ASTRONOMY (s MYSTICISM), PHYSICS (s NAVIGATION), THE UNIVERSITY (s PHILOSOPHY), COMPUTERS (s ELECTRONICS) a jednotku CATAPULT.
    MEDICINE (medicína): Požadavky: PHILOSOPHY, TRADE. Umožňuje: CHEMISTRY (s THE UNVERSITY), GENETIC ENGINEERING (s THE CORPORATION) a zázrak SHAKESPEARE´S THEATRE.
    METALLURGY (slévání): Požadavky: GUNPOWDER, THE UNIVERSITY. Umožňuje: STEEL (s INDUSTRIALIZATION), ELECTRICITY (s MAGNETISM) a jednotku CANNON.
    MYSTICISM (mystika): Požadavky: CEREMONIAL BURIAL. Umožňuje: ASTRONOMY (s MATHEMATICS), PHILOSOPHY (s LITERACY) a zázrak ORACLE.
    NAVIGATION (navigace): Požadavky: MAP MAKING, ASTRONOMY. Umožňuje: PHYSICS (s MATHEMATICS), MAGNETISM (s PHYSICS), jednotku SAIL a zázrak MAGELLAN´S EXPEDITION.
    NUCLEAR FISSION (technologie využití jaderné energie pro válku): Požadavky: MASS PRODUCTION, ATOMIC THEORY. Umožňuje: NUCLEAR POWER (s ELECTRONICS) a zázrak MANHATTAN PROJECT.
    NUCLEAR POWER ("mírumilovné" využití štěpných reakcí pro výrobu energie a dodávání do sítě): Požadavky: NUCLEAR FISSION, ELECTRONICS. Umožňuje: FUSION POWER (se SUPER CONDUCTOR) a stavba NUCLEAR PLANT.
    PHILOSOPHY (filozofie): Požadavky: MYSTICISM, LITERACY. Umožňuje: THE DEMOCRACY (s LITERACY), MEDICINE (s TRADE), THE UNIVERSITY (s MATHEMATICS), RELIGION (s WRITING) a COMMUNISM (s INDUSTRIALIZATION).
    PHYSICS (fyzika): Požadavky: MATHEMATICS, NAVIGATION. Umožňuje: ATOMIC THEORY (s THEORY OF GRAVITY), MAGNETISM (s NAVIGATION), STEAM ENGINE (s INVENTION) a FLIGHT (s COMBUSTION).
    PLASTICS (umělé hmoty): Požadavky: REFINING, SPACE FLIGHT. Umožňuje: SUPER CONDUCTOR (s MASS PRODUCTION), ROBOTICS (s COMPUTERS) a stavbu SS COMPONENT.
    POTTERY (hrnčířství): Umožňuje: stavbu GRANARY, zázrak HANGING GARDENS.
    RAILROAD (železnice): Požadavky: STEAM ENGINE, BRIDGE BUILDING. Umožňuje: INDUSTRIALIZATION (s BANKING) a zázrak DARWIN´S VOYAGE. Hlavně ale po vynalezení RAILROAD mohou vaši Settleři stavět železnice.
    RECYCLING (recyklace): Požadavky: MASS PRODUCTION, THE DEMOCRACY. Umožňuje: stavbu RECYCLING CENTER.
    REFINING (rafinace): Požadavky: CHEMISTRY, THE CORPORATION. Umožňuje: COMBUSTION (s EXPLOSIVES), PLASTICS (se SPACE FLIGHT) a stavbu POWER PLANT.
    RELIGION (náboženství): Požadavky: PHILOSOPHY, WRITING. Umožňuje: stavbu CATHEDRAL, zázraky MICHELANGELO´S CHAPEL a J.S. BACH´S CATHEDRAL.
    ROBOTICS (robotika): Požadavky: PLASTICS, COMPUTERS. Umožňuje: jednotku ARTILLERY, stavby MFG. PLANT a SS MODULE.
    ROCKETRY (technologie raketového motoru): Požadavky: ADVANCED FLIGHT, ELECTRONICS. Umožňuje: SPACE FLIGHT (s COMPUTERS) a jednotku NUCLEAR.
    SPACE FLIGHT (technologie vesmírných letů): Požadavky: COMPUTERS, ROCKETRY. Umožňuje: PLASTICS (s REFINING), stavbu SS STRUCTURAL a zázrak APOLLO PROGRAM.
    STEAM ENGINE (parní motor): Požadavky: PHYSICS, INVENTION. Umožňuje: RAILROAD (s BRIDGE BUILDING) a jednotku IRONCLAD.
    STEEL (ocel): Požadavky: METALLURGY, INDUSTRIALIZATION. Umožňuje: AUTOMOBILE (s COMBUSTION) a jednotku BATTLESHIP.
    SUPER CONDUCTOR (supravodivost): Požadavky: PLASTICS, MASS PRODUCTION. Umožňuje: FUSION POWER (s NUCLEAR POWER) a stavbu SDI DEFENSE.
    THE CORPORATION (korporace, obchodní společnost): Požadavky: BANKING, INDUSTRIALIZATION. Umožňuje: MASS PRODUCTION (s AUTOMOBILE), REFINING (s CHEMISTRY) a GENETIC ENGINEERING (s MEDICINE).
    THE DEMOCRACY (demokracie): Požadavky: PHILOSOPHY, LITERACY. Umožňuje: RECYCLING (s MASS PRODUCTION).
    THE MONARCHY (monarchie): Požadavky: CEREMONIAL BURIAL, CODE OF LAWS. Umožňuje: FEUDALISM (s MASONRY).
    THE REPUBLIC (republika): Požadavky: LITERACY, CODE OF LAWS. Umožňuje: BANKING (s TRADE) a CONSCRIPTION (s EXPLOSIVES).
    THE UNIVERSITY (univerzity): Požadavky: MATHEMATICS, PHILOSOPHY. Umožňuje: CHEMISTRY (s MEDICINE), METALLURGY (s GUNPOWDER), THEORY OF GRAVITY (s ASTRONOMY) a stavbu UNIVERSITY.
    THE WHEEL (kolo): Umožňuje: ENGINEERING (s CONSTRUCTION), jednotku CHARIOT.
    THEORY OF GRAVITY (teorie gravitace): Požadavky: ASTRONOMY, THE UNIVERSITY. Umožňuje: ATOMIC THEORY (s PHYSICS) a zázrak ISAAC NEWTON´S COLLEGE.
    TRADE (obchod): Požadavky: CURRENCY, CODE OF LAWS. Umožňuje: MEDICINE (s PHILOSOPHY), BANKING (s THE REPUBLIC) a jednotku CARAVAN.
    WRITING (písmo): Požadavky: ALPHABET. Umožňuje: RELIGION (s PHILOSOPHY), LITERACY (s CODE OF LAWS), jednotku DIPLOMAT a stavbu LIBRARY.

    Autor:




    Nejčtenější

    Syberia 3
    VIDEO: V příběhovém traileru Syberie 3 potká Kate starého přítele

    Od vydání očekávané adventury Syberia 3 nás dělí méně než měsíc a ačkoliv trojka má být podle autorů úplně jiná, na konci nového traileru se hlavní hrdinka...  celý článek

    Secret World Legends
    Secret World před lety neuspěl, nyní se vrátí jako akční hra na hrdiny

    Mysteriózní on-line hra na hrdiny The Secret World před lety komerčně propadla. Studio Funcom však svému dítku věří a letos na jaře spustí pod jménem Secret...  celý článek

    Syrian Warfare
    Strategie Syrian Warfare ve zkratce: Kontroverzní téma a krutá obtížnost

    Tvůrci hry Syrian Warfare se žánr strategií rozhodli pojmout nezvyklým způsobem. A to hned na několika rovinách. Netěžíte v ní suroviny a nestavíte základnu,...  celý článek

    Heroes of the Storm 2.0
    Heroes of the Storm čekají výrazné změny a amazonka z Diabla 2

    Heroes of the Storm 2.0. Za tímto názvem se ukrývá řada systémových změn, které výrazně změní způsob, jakým bude arénová strategie od Blizzardu odměňovat...  celý článek

    Film Tomb Raider
    Alicia Vikanderová jako nezkušená Lara v chystaném filmu. Podívejte se

    Povedený restart známé herní série Tomb Raider z roku 2013 ukázal Laru jako křehkou, nezkušenou dívku. Zároveň se stal předlohou i pro restart filmové série.   celý článek

    Další z rubriky

    PlayStation 4 Pro - 4K - Rise of the Tomb Raider
    Media Player v PlayStation 4 Pro nově zvládne videa ve 4K

    Aktualizace aplikace Media Player v PlayStation 4 Pro přidává podporu 4K. Pozor, neznamená to, že konzole nyní přehraje 4K Blu-raye, tuto funkci nelze přidat...  celý článek

    Vikings: Wolves of Midgard
    RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

    Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

    Figurka Widowmaker
    Figurka sexy Widowmaker z Overwatche stojí skoro čtyři tisíce korun

    Figurka oblíbené postavy Widowmaker z týmové akce Overwatch je k mání v oficiálním obchodě Blizzardu.  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.