Civilization V: ovládnout svět ještě nikdy nebylo tak snadné

Série Civilization a její hraní bylo vždy skvělou zábavou. Civilization V zpřístupnila širokým hráčským masám pocit, že mohou vládnout národům od starověku až po éru vesmírných letů.
85

Civilization V

Platforma: PC
Výrobce: Firaxis

  • Nový a taktičtější bojový systém
  • Vypulírovaná grafika
  • Jednodušší a přehlednější pravidla
  • Koncept městských států
  • Primitivní diplomacie
  • Absence špionáže či náboženství

Už pátý díl legendární tahové strategie přijde v modernizovaném hávu, který se bude týkat i intuitivního ovládání a zjednodušených, byť nikoliv přehnaně, herních mechanismů.

Herní karta

Civilization 5

Tahové strategie série Civilization staví hráče do role vůdce národa, s nímž se snaží ovládnout svět. Budujete města, zkoumáte technologie, vedete války a vůbec máte na starost všechno, co nás v hodinách dějepisu tolik nudilo. Co by se na úspěšném herním konceptu mělo měnit? Sid Meier´s Civilization V, jak zní plné jméno hry, tentokrát nepřichází bavit pouze ostřílené stratégy, ale i nováčky v žánru.

Mnoho povyku pro CiV

Důvodů, proč se o Civilization V zajímat je několik. V první řadě je to opojná moc, kterou hráč nad svým národem získá. Stavění měst a odklikávání výzkumů nezní příliš dramaticky, jenže tato příprava na válčení a jiné druhy nechutností umožňuje hráči volit si vlastní herní styl.

civ_01 civ_02

Civilization nemá žádnou kampaň ani předpřipravené situace. Hráč začíná s jediným osadníkem 4000 let před letopočtem a země kolem něj je stále ještě plná panenských lesů a nedotčených oceánů.

Brzy po založení prvních měst hra těší průzkumem neznámých krajin a opatrným navazováním kontaktů s jinými civilizacemi. Jak se rozvíjejí technologie, stupňuje se závod o lepší a efektivnější zbraně (a infrastrukturu) stejně jako snaha uzurpovat klíčové strategické suroviny.

Hráč má nad svou strategií plnou kontrolu. Chce-li pomalu postupující pěchotu krytou katapulty, je to stejně platná možnost, jako chce-li rychlé nájezdníky na koních.

A právě díky tomu, že celá éra od roku -4000 po rok +2050 probíhá na jediné mapě, je zde přítomná kontinuita hraní. Hráč stále cítí potřebu splnit další strategický cíl. Ještě získám ložisko železa. Ještě ho ubráním před Římany. Ještě jim dobudu Řím. Ještě s nimi srovnám technologický krok. Ještě jim dobudu ten ostrov. Ještě prozkoumám jejich kontinent. A najednou jsou čtyři hodiny ráno a vám se motá hlava.

Čím víc se impérium rozpíná do světových stran, tím víc je třeba intrikovat s počítačem řízenými národy proti jiným počítačem řízeným národům, stejně jako snažit se poskočit v technologickém žebříčku. Pamatujete si na ony skvostné momenty z Tajemné záře nad Pacifikem či Dne nezávislosti, kdy technologicky méně vyvinuté národy ani zbla nechápaly šíleně vyspělé zbraně protistrany? Civilization vám umožní tuto situaci zažít z obou stran barikády.

Tohle všechno jsou důvody, proč bylo hraní her série Civilization vždy skvělou zábavou. Avšak také to byly důvody, proč hráči nevyžívající se v historii a herní komplexnosti na hru často zanevřeli.

civ_03

Stokrát nic zabilo vola

Dietní kůra kúra, která postihla Civilization V (dále jen CiV), ji zbavila nánosu tabulkového editoru s grafickým rozhraním. Nejenže výhled na mapu světa je mnohem blíže a informací méně, řada starých herních konceptů chybí. Nebo jsou zcela překopány.

Místo tradičního nastavování kolik procent rozpočtu věnujete do výzkumu, kultury, špionáže a dalších možností je v CiV jediná položka: spokojenost. Čím větší stát máte, tím rychleji přibývá nespokojenců. A nespokojenci se nemnoží ani nebudují nové stavby a jednotky. Kdo chce nespokojenost snížit, musí stavět kolosea a divadla a získávat zdroje luxusních surovin (perly, stříbro, velryby, atd.). Zjednodušením ubylo čísel, ale zůstala původní hratelnost nutící civilizace jít si po krku kvůli nezbytné expanzi.

Do finální verze se neprobojovaly ani jiné tradiční záležitosti jako rozšiřování hranic skrze kulturu či špionáž. Políčka na mapě si, až na výjimky, kupujete za peníze (a ekonomika je také ovlivněná štěstím populace). Na sabotáže u sousedů zkrátka zapomeňte. Stejně jako na složitější diplomacii.

Harcovníky série možná chytají mrákoty, většina uvedených změn je ale ku prospěchu a plynulosti zážitku. Rozličné koncepty, od špionáže po náboženství, se v minulém díle stejně málokdy doplňovaly a hráč si mnohdy v jedné hře nevyzkoušel ani polovinu možností. A především, vývojářský tým pod vedením Jona Shafera nezůstal jenom u škrtání "nedotknutelných" pravidel.

Kdo je Sid Meier?

Vývojář ze staré gardy stojící nejen u zrodu celé série Civilization, ale také dnes už zapomenutých legend jako NATO Commander či Kennedy Approach (simulace letového kontrolora).

Byť je Sid zcela jednoznačně nejznámější tváří firmičky Firaxis, která sérii Civilization produkuje, už dávno není hlavním game designerem. Tím je u CiV mladičký Jon Schafer.

Dnes Sid okupuje teplé místečko "kreativního ředitele", což v praxi znamená, že může navrhovat úplně cokoliv a přesto na ramenou nenese odpovědnost. Gratuluji k práci snů, Side!

Jon Schafer a Sid Meier
civ_schafer civ_sid

Válka není vždycky stejná

Ačkoliv lze dosáhnout vítězství i nevojensky, třeba nechat se zvolit v OSN vůdcem světa, stvořit utopii či vyslat kolonizační hvězdolet k Alpha Centauri, bez válčení se stejně žádná úspěšná velmoc neobejde. A právě naprosto překopané boje jsou hlavní devizou CiV.

Zatímco v minulých dílech bylo možno uložit libovolný počet jednotek na jediné políčko (ba se to doporučovalo), nyní může každý hex okupovat jednom jediná jednotka. CiV tak obrovskou mírou získává na taktičnosti, protože hráč musí neustále správně manévrovat a hlídat si strany i záda.

Dělostřelectvo a lučištnící konečně střílejí přes několik čtverečků, ale v boji na blízko jsou křehcí jako porcelán. Mnohdy tak dobrý taktik může obchvatem zvítězit i nad početnější armádou, protože bez palebné podpory se prostě neobejdete.

civ_05 civ_06

Také boj o města prošel revolucí. Města se brání sama (byť je možné je jednou jednotkou posílit) včetně toho, že odstřelují na dálku. Dobytí města vyžaduje spíše manévrování než soustředěnou palbu, jak jsme byli zvyklí z minulých dílů. A hlavně už vám nebráněné město neobsadí žádný zbloudilý mušketýr.

Komplexnost nového boje jde ruku v ruce s jeho intuitivností. Vývojáři se ostatně inspirovali u starších taktických strategií typu Panzer General a znovu se potvrdilo, že krást od těch nejlepších se vyplácí.

Mír pro naší dobu

Další novinkou jsou městské státy. Tyto jedno-městské civilizace jsou rozeseté po celém světě a často sedí na ložisku strategických surovin. Stejně jako v reálném světe může zažehnout světovou válku touha zajistit si malé naleziště v jednom malém městečku, které je ale shodou okolností pod ochranou obrovské říše. Právě městské státy vynahrazují nutnou míru intrik a jsou jistým motorem hratelnosti v pozdější fázi.

Navzdory vyjmenovaným superlativům ale není všechno zlato, co se třpytí. Dlouhodobějším hráčům vynechaná špionáž či osekaná diplomacie zkrátka chybět bude. Nu, možná se jich dočkáme v rozšíření. Chybí také vazalství, tolik oslavované na Civilization IV, a paradoxně kvůli svému zjednodušení je diplomacie mnohem nepřehlednější.

Také oceňované překopání válčení přináší několik nepromyšleností. Protože nemůžete jednotky přesunovat společně, je třeba hýbat s každou samostatně. Většinu hry to nemusí vadit, ale při přesouvání invazní flotily přes půl globu zatoužíte po jednoduchém označení jednotek do bloku.

Manévrování s větším počtem jednotek po malém území je vůbec horor, protože jednotky se často navzájem blokují. Zvláště v terénu bez silnic a železnic svou formaci změníte jen stěží.

Chléb a (video)hry

Zmínit bych mohl i dokonalou vizuální stránku, ale obrázky řeknou víc než tisíc slov. Hudební podkres je, pravda, o něco chudší než licencované chorály v Civ IV, ale přesto umí atmosféru správně dokreslit. A rozverné detaily, jako přepnutí výhledu do "deskové" verze mapy, potěší i hráče se slabší konfigurací.

Pro někoho esenciální strategický "deskový" výhled.
civ_desk1 civ_desk2

Strohou řečí statistiky je CiV méně bohatší než předchozí díl, jenže statistika není vše. Podíváte-li se nalevo a napravo, zjistíte, že strategické hry nám vymírají. Kdysi prosperující žánr se letos dočkal nových zajímavých zástupců, ale jejich počty už nejsou, co bývaly. Zjednodušování je cesta k přežití, přičemž zjednodušení v CiV je provedené s maximálním citem k finální hratelnosti.

Nadávat tvůrcům za to, že se hru snaží prodat širšímu publiku, by bylo jako žádat ji o bankrot. Zvláště v éře různých placených i neplacených přídavků si profi hráči CiV stejně opepří řadou modů. A naopak, příležitostnější světovládci nebudou umírat pod záplavou čísel a tabulek.

Podstatné totiž je, že v jádru CiV nechybí to, kvůli čemu jsme si sérii my staří hráči zamilovali: strhující mix expanze, intrik, válčení a technologického pokroku.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

80 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1142 čtenářů

Témata: Obchvat
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...