Dočkáme se NHL 2005 a MGS 6?

  12:00
S rostoucími náklady na vývoj her se čím dál více začíná prosazovat trend takzvaných game brands – čili úspěšných sérií her, jejichž pokračování mají předem zajištěný komerční úspěch. Vydavatelé tak dávají čím dál méně prostoru novým originálním projektům. Proč se tak děje a jak bude situace vypadat v budoucnu?

Po hektickém týdnu plném těžko uvěřitelných, leč přesto reálných, událostí je na čase vrátit se zpět k čistě herní tematice. Přeci jenom je sobota dnem odpočinkovým. Odpočívat se dá ostatně všelijak – například u dobré hry. Co třeba Final Fantasy IX, nebo Red Alert 2? Že nemáte strategie rádi – tak co třeba Gran Turismo 3, nebo NHL 2001? Nevoní vám ani sportovní hry? Quake 3, Icewind Dale, popřípadě Falcon 4 to jistí. Stačí se podívat na jména těchto titulů a člověk si představí desítky hodin skvělé zábavy, které prožil jak přímo u nich, tak u jejich předchůdců, následníků či datadisků. Vítejte do stojatých vod slavných herních sérií, čili „brands“, které mají miliony skalních fanoušků slepě kupujících všechna další pokračování. Ano, opravdu slepě – lavina nadávek, která se na mou hlavu snesla, když jsem si na loňské E3 dovolil po hodině hraní bety kritizovat některé prvky ještě nevydaného Diabla 2, toho byla jasným důkazem...

Vůbec nejklasičtějším případem společnosti, která se zajímá o čistě „brands“ tituly, je Electronic Arts, přesněji řečeno EA Sports. Situace v této pobočce mamutího vydavatele dospěla doslova do extrému – jejich tituly mají natolik silné postavení na trhu a natolik skvělou pověst, že se (zatím) konkurenci nevyplatí investovat do vývoje her, které by jim mohly plnohodnotně konkurovat. Ono také není divu – zatímco ostatní by začínali takříkajíc „od píky“, stojí za vývojáři EA Sports více než pětileté zkušenosti s výrobou nejlepších her ve svém oboru. Ano, objevují se hlasy, že jak NHL, tak FIFA rok od roku upadají a stávají se jenom extrémně předraženými datadisky, ale jakmile vyjde nový díl, stejně půjde většina oněch kritiků do obchodu, koupí si ho, a začne v něm pořádat turnaje. Sebevědomí vydavatele i vývojářů tak má prostor k dalšímu růstu, ale zároveň se ztrácí určité množství motivace – proč by se měli tvůrci hry piplat s nějakou extrémně složitou implementací pokročilé inteligence brankářů a zamezení stoprocentních gólů jednou provždy, když si nový díl stejně koupí všichni, co hokej na počítači hrají. A upřímně řečeno, nelze se ani jedné straně divit...

Co vlastně stojí za nevídaným rozmachem všech těch pokračování a natahování slavných sérií pomalu až do nekonečna? Hlavním důvodem jsou již tolikrát omílané peníze – těch je potřeba na vývoj kvalitní hry čím dál více a s rostoucími částkami je stále těžší jejich obhájení před vydavatelem. A takoví vydavatelé dokážou být často pěkné držgrešle – něž „pustí chlup“, pokládají různé nepříjemné otázky jako „Co ti lidé už dokázali? Mají se o co opřít? Jaká bude odezva trhu?“. Pokud byste například před několika lety přišli coby český vývojář, který chystá revoluční pěchotní simulátor z dob studené války, za zástupci Electronic Arts, mohli by vás odpálkovat s tím, že „válečné hry už nikdo nehraje a my nebudeme financovat propadák“. Co by však řekli nyní, kdybyste chtěli coby vývojář nejúspěšnější české hry, která úspěšně atakuje hranici milionu prodaných kusů, financovat druhý díl? Odpověď je zřejmá, stejně jako fakt, že si onen tým pro spolupráci na pokračování s velkou pravděpodobností smluvně „podržel“ vydavatel původní hry. Je nám líto, pánové z EA, zkuste to někdy jindy...

Specifický případ „brands“ představují jména slavných osobností. To ostatně potvrdil při našem rozhovoru i Sid Meier, když přiznal, že jeho jméno na krabici je velmi silnou zbraní při hledání vydavatelů nových her. Potenciální zákazník bude spíše důvěřovat hře, která má v názvu jméno legendárního vývojáře, protože si automaticky spojí nový titul s úspěšnými počiny z minulosti. Jenom pozor na „devalvaci“ jména celebrity – stačí dvě, tři vyloženě nepovedené velké hry v řadě a ona spotřebitelská důvěra je tatam. To ostatně platí i o ostatních sériích – úspěch právě chystaného dílu totiž razantně ovlivňuje množství prostředků vydaných na pokračování, ale s rostoucím číslem ustupuje i tento faktor do pozadí. Pokud bude propadákem „dvojka“ s „trojkou“, může se celá série odepsat. Pokud se však nepovede desátý díl, neděje se nic zas tak tragického – série žije dál a autoři se navenek prezentují jako „poučení neúspěchem“.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že kvůli těm všem pokračováním úspěšných her nezbývá prostor pro zbrusu nové projekty, nejde o situaci, kterou by musel člověk jednoznačně odsuzovat. Pokračování již hotových her totiž umožňují efektivnější práci s finančními prostředky na vývoj, kterých je ještě ke všemu ve většině případů více než v případě debutujících titulů. Proto je také nejlepší závodní hrou GT3, nejlepším hokejem NHL2001 a série Final Fantasy, Baldur’s Gate či Command & Conquer kralují svým kategoriím. Obrovská síla zkušených herních týmů spolu s dostatečným množstvím peněz zkrátka udělá svoje. Zároveň však na trhu bude vždy existovat prostor pro ambiciózní nové projekty, byť to jejich autoři nebudou mít tak jednoduché, jako před pár lety. I mezi vydavateli se najde relativně dost lidí, kteří dokážou reálně zhodnotit kvality nabízené hry...

Ještě k otázce z nadpisu článku – dočkáme se opravdu NHL 2005 a MGS 6? Jsem pevně přesvědčený, že pokud nedojde k výraznému zemětřesení na herním trhu, tak ano – jakkoliv mohou vývojáři rezolutně prohlašovat, že „druhý díl je poslední“, síla peněz nakonec zvítězí. A zachování světa i idey MGS je logickým komerčním krokem, byť třeba za cenu změny názvu a smrti původního hrdiny.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...