GameEkonom – Británie volá o pomoc

  12:00
Byl nedávno skončený London Games Week voláním o dotace? || Američané vědí, kdo jsou příznivci počítačových her. Puberťáci to nejsou. || Dvě studie organizace ELSPA.

Herní společnosti se ocitají v krizi – úterý 25. srpna 2003
Západní Evropou se šíří poplašná zpráva: herní branže se ocitá v krizi. Problém přitom není, že by lidé ztráceli o tento druh zábavy zájem. Naopak – tržby neustále rostou, a to navzdory některým pesimistickým předpovědím. Ale lidé, kteří je přivádějí na trh, odcházejí. V posledních měsících nabral tento trend na obrátkách. Vydavatelé se začínají čím dál tím víc zaměřovat na americký trh, zakázky na výrobu her pak směřují do Evropy východní. Dává to smysl. Amerika není jen obrovský jednolitý trh, ale také to je Hollywood. A Hollywood, to je množství výnosných filmových licencí. Západoevropské vydavatelské domy jako Eidos, Ubi Soft či Infogrames (potažmo jeho divize Atari) si začínají uvědomovat, že pokud mají v tvrdé konkurenci přežít, musejí se zaměřit především na amerického hráče, ne na evropského. A co se zakázek na vývoj týče – na východ od Německa jsou mzdové a další náklady o poznání menší, než na západ od Aše.
Výsledek? Hra se udělá někde na Karpatech a prodá se především v Americe. Také jste si všimli, že nám tu vznikla jistá geografická mezera? Nejste sami. Zaregistrovala to i britská herní scéna, která minulý týden v Londýně (souběh s veletrhem ECTS není náhodný) uspořádala akci nazvanou London Games Week, jejímž cílem bylo vnutit odborné veřejnosti myšlenku, že „Británie je centrem evropského herního dění“. Jinými slovy – tonoucí se stébla chytá. Jenže je otázka, zda mají takovéto aktivity vůbec smysl. Británie je v této oblasti třetím největším trhem na světě, a protože ani Japonsko, ani USA se v západní Evropě nenachází, je zřejmé, že v tomto regionu je tato země opravdu svým způsobem ústředním bodem veškerého dění. O tom není pochyb, takže ani není důvod, proč se o tom snažit odbornou veřejnost přesvědčovat. Ta to dávno ví. Vnucuje se tedy myšlenka, jestli cílem London Games Week nebylo spíš zaujmout vládní činitele, kteří by mohli pustit vývojářským studiím nějakou tu dotaci a zajistili jim tak konkurenceschopnost v boji, kde na jedné straně stojí bohaté americké společnosti, a na druhém břehu pak levná východoevropská studia. Na druhou stranu, proč ne? Jak píše jinak seriózní (čti suchopárná) agentura Reuters, „konkurenční podmínky se změnily z tvrdých na brutální“, a v takovou chvíli je každý prostředek k přežití dobrý.
Zdroj: Reuters

Kdo jsou vlastně hráči? – úterý 25. srpna 2003
Ano, správná otázka. Kdo jsou vlastně hráči? Zatímco u nás o tom můžeme mít jen velice matnou představu, v USA v tom mají jasno. Organizace Entertainment Software Association (dříve Interactive Digital Software Association, neboli IDSA) provedla průzkum trhu a výsledky jsou poměrně překvapující. Počítačové hry už nejsou zdaleka doménou mužů ve věku 15 až 25 let. Celých 17 procent činí lidé nad 50 let, žen je dokonce ještě víc – 38 procent. Teď už je jasné, proč se všechna ta Hair Studia, Barbie a potažmo i The Sims tak dobře prodávají... Je ovšem pravda, že mladí muži tvoří i nadále největší cílovou skupinu – vezmeme-li si jejich populaci v rozmezí od 18 do 38 let, vyjde nám, že tvoří zhruba 38 procent hráčů.
Zajímavá jsou i průměrná čísla. Průměrnému hráči je kolem 29 let a svému koníčku věnuje 6,5 hodin týdně. Tak je to alespoň v USA. Máme neodbytný dojem, že u nás by byly výsledky trošku jiné – herní doba delší, věk nižší. Tedy v případě, že se nepočítají Tetris, Solitaire a Miny. To jsou ale vlastně také počítačové hry, tak proč ne.
Zdroj: ESA

Líná ústa, holé neštěstí – čtvrtek 27. srpna 2003
O něco výše jsme vám nastínili nepříliš optimistickou situaci, která panuje v herní branži za Lamanšským průlivem. Poměrně zajímavě v tomto světle vypadají výsledky průzkumu organizace ELSPA pořádaného na veletrhu ECTS – a především způsob jejich prezentace. Zmíněné výsledky totiž spatřily světlo světa ve dvou studiích, výmluvně nazvaných „Kulturní život počítačových her a videoher“ a „Počítačové hry a videohry: britský fenomén na cestě světem“. Už z jejich jmen si asi odvodíte, že jejich smyslem je vnutit čtenáři myšlenku, že počítačové hry jsou nesmírně důležitou součástí naší kultury a že Británie je jejich tahounem.
Nechápejte nás špatně – nehodláme s výsledky těchto studií polemizovat, zpochybňovat je, nebo je označovat za účelové. Ale už jen začátek první z nich, který říká, že „hraní mění celý náš pohled na svět“, nám přijde poněkud nadnesené. A to nemluvíme o ústřední myšlence, že počítačové hry by se mohly v brzké době stát dominantní formou média. Když se na ně ale podíváme a uvědomíme si, že zhruba ve stejnou dobu, jako byly tyto dokumenty zveřejněny, se na sebe snažila britská herní scéna co nejvíce upozornit, musíme se pousmát. Zdá se nám totiž, že se jedná jen o další součást kampaně stojící za myšlenkou London Games Week, která rozhodně nebyla zaměřena jen na širokou veřejnost. Zvlášť, když si všimneme vět jako tato: „Každý rok britská herní scéna přinese miliony liber svému státu a potěšení hráčům z celého světa, přesto se vývojářské a vydavatelské společnosti netěší takové publicitě a prestiži, jako jejich protějšky z oblastí filmu, televize a hudby.“ Tak kde jsou ty dotace?
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Korejská společnost NCsoft Corporation vytvořila joint venture s tchajwanským vydavatelstvím Gamania. Výsledkem by měla být nabídka korejských online titulů hráčům z Tchajwanu. Vzniklý spolek patří ze 49 procent Ncsoftu, zbylých 51 procent vlastní Gamania.
- Dva nevlastní bratři z amerického Tennessee ve věku 13 a 16 let si našli originální zábavu: stříleli z pušky na projíždějící auta. Zastřelili přitom jednoho muže a těžce zranili jednu ženu. U soudu tvrdili, že se inspirovali ve hře Grand Theft Auto a chtěli zasáhnout jen korby nákladních automobilů. Dobrá. Nejsme soudci, takže nechme otázku viny a trestu stranou. Ale jak je možné, že se proboha dostali k pušce? A to nemluvíme o tom, že zmíněný titul je jasně označený jako „pro dospělé“. Nezdá se, že by to rodiče obou dětí nějak zajímalo.
- Bratři Jeremy Heath-Smith a Adrian Heath-Smith – oba před nedávnem opustili řady společnosti Core Design zodpovědné za sérii Tomb Raider – si založili vlastní vývojářské studio. Od svého bývalého zaměstnavatele prý dokonce přetáhli několik klíčových pracovníků. Více podrobností o nové firmě a jejích plánech bychom se měli dozvědět v průběhu tohoto týdne.
Zdroj: GameSpy Daily, Reuters, CVG

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...