Další milionový hit – úterý 7. října 2003
Šlágrem loňského roku byla jednoznačně gangsterka GTA: Vice City pro PS2. Jen její předobjednávky se počítaly v milionech a na předních místech prodejnosti se držela úctyhodný počet týdnů. A jak se zdá, na obzoru se vylupuje další podobný hit. Nejedná se o žádný akční titul, ani o žádnou nahypovanou strategii, jak by se dalo čekat. Je to – zadržme dech – fotbal. A není to FIFA. Je to Pro Evolution Soccer 2, u kterého vydavatelství Konami deset dní před oficiálním vydáním jen v Británii zaregistrovalo přes milion předobjednávek. Slušné, ne?
Fenomenální úspěch Vice City se ale podle všeho opakovat nebude. Série Pro Evolution Soccer je sice všeobecně považována za lepší a především za fotbalovější než její kolegyně od Electronic Arts, ale to na srovnání s dobrodružstvím Tommyho Vercettiho stačit nebude. Zatímco Vice City se totiž dočkalo nesmírné popularity po celém světě, PES2 se bude dobře prodávat jen v zemích, které mají k běhání za kulatým nesmyslem blízko – a to hodně snižuje okruh potenciálních zákazníků. Konami navíc neuvádí, jestli onen milion je počet, který si objednaly obchody, nebo přímo zákazníci. V prvním případě by totiž nebylo zdaleka jisté, jestli se toto množství opravdu prodá (i když asi ano). I tak to je ale nečekaný úspěch – kdo by řekl, že se bude čutaná prodávat po milionech?
Zdroj: GamesPress
Vivendi má konečně kupce – středa 8. října 2003
Už dlouhou dobu sledujeme snahy francouzského mediálního giganta Vivendi Universal prodat svou zábavní divizi. Spekulovalo se o všech možných kupcích z herní branže i mimo ni, padlo samozřejmě také jméno Microsoftu (jako u každé plánované akvizice, u níž se neví, jak dopadne). Kdo je nakonec tím šťastlivcem, který získá práva na tituly jako Half-Life, Warcraft nebo Lord of the Rings? Nebude to ani Electronic Arts, ani Bill Gates. Bude to společnost General Electric. Mohlo by se zdát, že tato firma nemá se zábavou nic společného, ale uvědomme si, že má svou vlastní mediální divizi – NBC. Jejím spojením se zábavní částí Vivendi Universal vznikne jedna z největších mediálních firem na světě. General Electric totiž nezískalo jen herní část, ale také různé zábavní parky, televize, noviny a podobně. Vzniklá společnost NBC Universal bude mít účetní hodnotu zhruba 43 miliard dolarů (1,6 bilionu korun... ufff), přičemž 80 procent akcií bude vlastnit General Electric, zbývající pětinový podíl připadne Vivendi Universal.
Zdroj: Reuters
Nintendo zlevnilo, spustilo řetězovou reakci? – čtvrtek 9. října 2003
Když japonské Nintendo výrazně zlevnilo své GameCube, vypadalo to (pouze chvíli), že se schyluje k další cenové válce konzolí. Veškeré naděje hráčů ovšem zmizely poté, co Microsoft nepřímo řekl, že jej nějaké Nintendo nezajímá a že svou cenovou politiku bude koordinovat jen a pouze v závislosti na PS2 od Sony. Znamená to snad, že se zlevnění „velkého duumvirátu“ nedočkáme? Možná, že přece jen ano. Pád ceny GameCube totiž měl nečekané důsledky na jeho prodejnost. V něco podobného asi nedoufali ani ti největší optimisté z Nintenda.
Co se vlastně stalo? Například v USA se za první týden od zlevnění prodalo o 20 procent více konzolí GameCube, než veleúspěšného PS2, a dokonce dvakrát více než Xboxů. Vzhledem k tomu, že prodeje Sony i Microsoftu na trhu s herními konzolemi v poslední době stagnují, nebude nejspíš dlouho trvat a budou svého „slabšího bratříčka“ následovat. Nejde totiž jen o to, že když tento krok pomohl tak výrazně oživit prodej GameCube, musí mít zákonitě obdobný efekt i u jeho – alespoň v Americe – populárnějších sourozenců. Jde i o prestiž. Například Microsoft si nemůže dovolit, aby jej Nintendo na jeho vlastním domácím tru odstrčilo v celoročním součtu na nelichotivé poslední místo v počtu prodaných konzolí. A pokud zlevní Xbox, bude jej PS2 během několika málo dnů následovat.
Krok Nintenda, který z počátku vypadal jako volání o pomoc, tedy bude mít nejspíš velké následky. Za prvé – hráči (alespoň ti noví) ušetří, protože pořizovací cena všech platforem bude nižší. Za druhé – pravděpodobně se o pár měsíců (i když asi opravdu jen o pár) uspíší příchod nových generací herních konzolí, protože Sony i Microsoft se budou chtít vyhnout tomu, aby byly jejich výrobky na trhu „za babku“ příliš dlouho – zákazníci by si na to mohli zvyknout a pak by se zdráhali zaplatit za PS3 či Xbox 2 sumy několikanásobně překračující ceny jejich předchůdců. Vždyť proč obě společnosti odmítaly zlevnit? Právě kvůli tomu, že příchod nových verzí jejich výrobků je ještě docela daleko. A do třetice všeho dobrého – zdá se, že GameCube alespoň na chvíli chytilo druhý dech. Management Nintenda totiž již nějakou dobu trápil ožehavý problém snižující se podpory ze strany vydavatelů, vývojářů i prodejců. Rozjížděla se ošklivá spirála – čím méně vývojářů, tím méně vydavatelů, tím méně prodejců, tím méně vývojářů... Teď se karta obrací. Některé obchodní řetězce prohlásily, že vracejí GameCube do prodeje. Pokud se zájem veřejnosti o tuto platformu udrží do doby předvánočního šílenství, možná bude mít Nintendo vyhráno. Alespoň na čas. Podstatné pro něj ale stejně bude, jak si povede nástupce dnešního GameCube...
Zdroj: GamesIndustry
Střípky a zajímavosti:
- Novým generálním ředitelem britské pobočky společnosti Nintendo se stal bývalý australský ředitel prodeje a marketingu David Yarnton. Ten nahrazuje v křesle Andyho Williamse, který již v červnu tohoto roku oznámil, že odchází do společnosti MGM Entertainment. Yarnton pracuje v Nintendu osm let a staral se například o uvedení GC a GBA SP na australský trh.
- A je to tady zase. Zase další společnosti se rozhodly natočit film podle počítačové hry (to už není kde jinde hledat náměty?). Tentokrát to je survival horror Fatal Frame od firmy Tecmo. Prací na adaptaci by se měla ujmout společnost DreamWorks Studios vedená Stevenem Spielbergem. No, snad to bude stát za to. Snímky s herní licencí nás v poslední době opravdu moc neuchvátily...
- Vydavatelství Electronic Arts se probojovalo do prestižního indexu e-50 časopisu Fortune, který sdružuje významné společnosti „internetové ekonomie“. EA je první herní firmou, která se tak probojovala do sousedství gigantů jako jsou Sun, Microsoft a Cisco.
- Společnost Sega opouští jeden z jejích klíčových vývojářů, Tetsuja Miziguči. K tomuto rozhodnutí jej podle jeho vlastních slov vedla skutečnost, že zanikl jeho interní tým United Game Artists. Na herní branži však nezanevřel – i nadále se hodlá věnovat tomu, co umí nejlépe. Uvidíme, jak se na jeho kreativitě podepíše odchod z firmy, v níž strávil posledních 14 let – zda pozitivně, nebo negativně.
Zdroj: GamesIndustry, GameInfoWire, GameSpot