Lidé (prý) nejsou na online připraveni – pondělí 7. července 2003
Viceprezident pro marketing americké pobočky společnosti Nintendo George Harrison přišel se šokujícím odhalením: zákazníci prý zatím nejsou na nějaké velké online hraní připraveni. Proto se také současná generace herní konzole GameCube žádné komplexnější podpory pro využití internetu nedočká – to snad přijde až s jeho nástupcem, prozatím označovaným jako „N5“. Nintendo se v současnosti tváří, jako by hraní po internetu vůbec neexistovalo – sice čas od času vydá nějaký online titul, vždy se však jedná o third-party projekty.
Harrison své tvrzení, které lze vzhledem k silné medializaci služeb Play Online a Xbox Live (o silné online komunitě u PC nemluvě) považovat za poněkud kontroverzní, opírá o zajímavá čísla. Zatímco PS2 a Xbox vlastní zhruba 60 milionů lidí, na internet se s ním připojuje prý jen 1 až 2 miliony hráčů. Podle Harrisona to vyplývá z faktu, že málokdo je ochoten platit za samotné hraní, když už byl předtím nucen utratit nezanedbatelnou částku za konzoli a samotnou hru.
Na jednu stranu je možné dát Harrisonovi (a tedy i Nintendu) za pravdu: krátkodobě není rozjezd online podpory zrovna dvakrát výhodný. Současný hardware v sobě nemá přímou podporu pro využití všech funkcí, jež internet nabízí, je nezbytná masivní (a tedy příslušně drahá) marketingová kampaň a stávající model předplatného nové zákazníky rozhodně nepřiláká – lidí ochotných platit měsíční paušál opravdu není mnoho. Jenže děj se co děj, přijde doba, kdy levný broadband nebude jen prchavým snem a kdy marketingová oddělení vymyslí způsob, jak ze zákazníků peníze vyždímat tak, aby jim to vadilo co nejméně. A pak se může odmítavý postoj k online problematice Nintendu krutě vymstít – těžko bude hráče přesvědčovat o tom, že společnost změnila na podporu internetu názor, že v ní skutečně vidí budoucnost trhu a že má na výplatní listině ty největší odborníky z celého světa, kteří zaručí, že „Nintendo Online“ je o třídu lepší než konkurenční služby.
Jestli ono by nebylo lepší, kdyby Harrison řekl něco ve smyslu: „Pracovat na podpoře stávajícího GameCube by bylo příliš náročné a neekonomické, raději se tedy soustřeďujeme na jeho novou generaci. Ta bude využívat všech výhod, jež internet nabízí...“ a nějaké další obecné fráze. Významově se sice tento „proslov“ nijak neliší od toho skutečného, ale zní o poznání lépe. A co je nejdůležitější – nijak Nintendu neodežene zákazníky, kteří by byli ochotni za online hry nějaký ten paušál platit. Pan Harrison se tedy jakožto viceprezident pro marketing moc nevyznamenal.
Zdroj: Puget Sound Business Journal
Thajsko vypsalo „stanné online právo“ – úterý 8. července 2003
Thajské úřady se rozhodly zatočit s online hraním. Tedy, abychom jim nekřivdili – chtějí něco udělat s narůstající závislostí mládeže na něm. Tento druh „psychické narkomanie“ se totiž stává čím dál tím větším problémem – není výjimkou, když se znaky závislosti začnou projevovat na dětech sotva sedmiletých.
Jen málokdo z herní komunity je rád, když mu někdo hází klacky pod nohy, ale uznejme, že thajští zákonodárci byli ve svých omezováních vcelku umírnění. O co tedy jde? Herní servery v jurisdikci tohoto asijského státu budou muset být v době od deseti hodin večer do šesti ráno vypnuté, do stejných hranic se také musí vejít otevírací doba internetových kaváren. V těch budou navíc zavedeny „herní přestávky“ – po dvou hodinách budou muset návštěvníci na čas své počítače opustit. Důvodem k tomuto kroku je nejspíš snaha zabránit ucpání cév krevní sraženinou, což může potkat lidi sedící dlouho v jedné pozici; několik hráčů tímto způsobem v internetových kavárnách již zemřelo.
Úředníci samozřejmě tuší, že tato omezení nebudou příliš populární a že jejich vymáhání možná bude obtížné. Aby se tedy vyhnuli blamáži v podobě zrušení této normy, sami oznámili, že od 15. července do 30. září se bude jednat jen o jakýsi „zkušební provoz“. Poté bude jeho platnost zrušena, prodloužena na neurčito, nebo se pravidla mírně pozmění a poběží další „betatest“. Uvidíme, jaké budou reakce, a hlavně jestli se opravdu podaří růst závislosti na online hraní zpomalit. Bylo by to hezké, ale že bychom tomu nějak výrazně věřili...
Zdroj: GamesIndustry
Republic: The Revolution – hra, nebo šaškárna? – středa 9. července 2003
Situace kolem hry Republic: The Revolution vypadá jako vystřižená z nějaké burlesky. Už dlouhé měsíce (nebo snad roky?) jsme ujišťováni o tom, že se práce na tomto titulu blíží do závěrečné fáze a že hra vyjde co nevidět. Avšak ouha – pokaždé se objeví nějaký ten malý (a blíže nespecifikovaný) zádrhel, kvůli němuž se uvedení na trh o nějaký ten čas zpozdí. Koncem června se zdálo, že přece jenom dočkáme. Pro vydavatelství Eidos totiž bylo velice důležité, aby se Republic: The Revolution objevil na pultech obchodů před 30. červnem, neboť v tento den končil společnosti fiskální rok a všechny plány počítaly s alespoň nějakými příjmy z tohoto titulu. Ale co to? Krátce před uplynutím zmíněné lhůty se objevila zpráva o tom, že se hra opět odsouvá; náhradní termín nebyl uveden.
Mohli bychom pokrčit rameny s lakonickou poznámkou, že tak to v herním byznysu chodí – plnění slibů je spíš výjimkou než pravidlem. Jenže zmatek do všeho vnesli samotní vývojáři z Elixir Studios, kteří se ohradili proti nařčení, že nejsou schopni odevzdat svou práci včas. Podle jejich slov „se nikdy nezavázali k tomu, že by měli svůj projekt dokončit tak, aby byl v prodeji již v červnu tohoto roku – a tak se nijak nesnažili tento termín stihnout“. Tečka. Co se to proboha děje? V oficiálních materiálech Eidosu – včetně těch určených akcionářům – bylo jasně uvedeno, že Republic: The Revolution má být v obchodech nejpozději v posledním červnovém týdnu. Copak to Elixir Studios nikdo neřekl? A není to náhodou vydavatel, který určuje datum uvedení na trh, protože všechno platí a má tak finální slovo? Jestli nás někdo nevodí za nos, tak si tohle pár lidí asi nehezky odskáče.
Zdroj: CVG
Střípky a zajímavosti:
- Z průzkumu společnosti SN Systems vyplývá, že videoherní vývojáři mají ze všeho nejraději platformu PlayStation 2 – hlasovalo pro ni 38 procent respondentů. Druhé místo obsadil Xbox s 21 procenty, pro GameCube se vyslovilo 17 procent vývojářů a 10 označilo za nejoblíbenější platformu handheld GameBoy Advance. Další příčky připadly starším platformám jako Mega Drive či Saturn. Do průzkumu se bohužel „nevešlo“, co si vývojáři myslí o PC. Škoda. Nemůžeme se také ubránit dojmu, že studie není moc průkazná – je jasné, že vývojáři mají nejraději tu platformu, na které pracují. A zde má PS2 jasnou převahu.
- Dvanáct let fungovalo studio Trecision. Dvanáct let. Byla to nejstarší vývojářská společnost v Itálii. A nyní je s ní konec – vstoupila do likvidace. Její zánik souvisí s krachem francouzského vydavatelství Cryo Interactive, s níž úzce spolupracovala. Sbohem.
- Dne 27. července měl v americkém státě Washington vstoupit v platnost zákaz prodeje násilných počítačových her mladistvým (informovali jsme vás o tom zde). Kvůli stížnosti organizace IDSA k tomu však možná nedojde – federální soud právní účinnost této normy pozdržel a pokud justice dojde k názoru, že je neústavní (jak tomu bylo u této obdobné vyhlášky), smete ji ze stolu jednou provždy.
- Šéfem vývojářského studia Blizzard North se stal hlavní programátor Rick Seis. Jeho jmenování nebylo nijak nečekané – připomeňme, že minulý týden tuto společnost opustili čtyři klíčoví zaměstnanci, mimo jiné právě i vedoucí studia, jehož post bylo nutné rychle zaplnit. Seis byl již od začátku považován za nejžhavějšího kandidáta ze všech uchazečů.
Zdroj: GamesPress, GamesIndustry, Reuters, BusinessWire