Blizzard opustili klíčoví vývojáři – pondělí 30. června 2003
Za úspěchem každé firmy stojí především její zaměstnanci. To je fakt, nad kterým asi nemá cenu diskutovat. V tomto světle nevypadá budoucnost společnosti Blizzard nijak růžově – minulé pondělí ji opustili čtyři klíčoví pracovníci. Jedná se o spoluzakladatele Ericha Schaefera, Maxe Schaefera a Davida Brevika, k nimž se ještě přidal viceprezident Bill Roper. Kdo nezná jejich jména, tomu by mělo stačit říct, že právě oni přivedli na svět sérii akčních RPG Diablo. Okamžitě poté, co na veřejnost proniklo toto oznámení, se začalo spekulovat o důvodech. Nejpravděpodobnější se zdály neshody s vydavatelem, kterým je finančními problémy tížený mediální gigant Vivendi Universal.
Nakonec se ukázalo, že tyto odhady nebyly až tak daleko od pravdy. Bill Roper pro internetový magazín GameSpot uvedl, že rozhodnutí bylo náhlé a vyplývalo ze vztahů Blizardu s Vivendi – zmíněná čtveřice byla formálně ve vedení studia, avšak neměli možnost prosadit žádný ze svých plánů. Převedeno do srozumitelné řeči: vztahy mezi oběma firmami se nejspíš delší dobu pohybovaly pod bodem mrazu, došlo k prudkému sporu a číše trpělivosti přetekla.
Vzhledem k tomu, že smlouvy „odpadlíků“ s vydavatelem neobsahují žádnou tzv. konkurenční doložku, hodlají v nejbližší době založit vlastní vývojářskou společnost. Poslední léta sice strávili v managementu, ale na své kořeny nezapomněli – bratři Schaeferové jsou například grafici a Brevik je programátor, kromě toho se všichni čtyři podíleli na designu svých projektů.
Otázkou je, nakolik odchod klíčových pracovníků poznamená Blizzard a potažmo i Vivendi. Vývojáři z toho jistě nemají radost, ale vzhledem k tomu, že čtvero dezertérů mělo na starosti jen jednu sérii, nemělo by to chod studia výrazně poznamenat. V o něco horší situaci se možná ocitne vydavatel. Blizzard se totiž v jeho herním portfoliu skvěl jako diamant na koruně a odchod části klíčových pracovníků rozhodně nevypadá navenek moc dobře. Avšak i zde jsou možná chmury zbytečné. Vivendi se totiž nedávno rozhodlo, že než aby prodalo herní divizi samostatně, raději ji přidruží k jiným aktivitám, aby tak získalo více finančních prostředků najednou. Veškeré dosavadní nabídky za pobočku s přídomkem „Games“ totiž byly o polovinu nižší, než by si mediální kolos představoval, takže sloučení s jinými branžemi vyznívá jako jediný rozumný krok.
Zdroj: Reuters, GameSpot
Miliardy na internetu, ovšem jak pro koho – pondělí 30. června 2003
Chcete si počíst o online hraní na internetu a máte rádi vizionářské přístupy? Pak by vás jistě zaujala zpráva společnost DFC Intelligence nazvaná The Online Game Market 2003, která na 475(!) stranách zevrubně analyzuje současnou situaci a přináší odhady vývoje trhu (vcelku relevantní, žádné „cucání z prstu“) až do roku 2008.
Na začátek potěšíme všechny fanatické zastánce online hraní – tento segment zábavního průmyslu totiž čeká nebývalý rozvoj. Zatímco loni měl online trh hodnotu 875 milionů dolarů (24 miliard korun), v roce 2008 to bude již více než 5 miliard dolarů (zhruba 140 miliard korun). Zklameme ale ty hráče, kteří ohrnují nos nad konzolemi: největší podíl na tomto nárůstu totiž budou mít právě videoherní platformy, které je již nyní možné připojit k internetu a jejichž nové generace plánované na rok 2005 budou mít podporu ještě řádově kvalitnější. Nezanedbatelné procento však připadne pochopitelně i na PC, a to díky velkému rozvoji broadbandového připojení.
Co se samotných lidí týče, online hraní by se mělo v roce 2008 věnovat zhruba 198 milionů obyvatel planety a dohromady stráví na internetu celkem 35 miliard hodin – oproti roku 2002 se jedná o neuvěřitelný nárůst ve výši 450 procent. Neznamená to ale, že by se z online her stal zlatý důl. Ředitel DFC Intelligence David Cole předpokládá, že ziskovost bude stejná jako nyní, tedy že většina projektů se sotva uživí. „Je sice pravda, že některé hry dokáží generovat zisk přes 100 milionů dolarů, ale to je spíš výjimka než pravidlo. Ačkoliv si většina titulů po čase vybuduje slušnou hráčskou základnu, na finančních výsledcích se to nijak neprojeví,“ říká Cole. Upozorňuje také na to, že v současné době nabídka na trhu silně převyšuje poptávku, což se do budoucna asi moc nezmění. Holt každý doufá, že ony miliony poputují právě do jeho kapsy.
Otázkou je, jaká bude situace u nás. Dle našich odhadů budeme za světem spíš zaostávat, než abychom s ním drželi krok. Vycházíme z předpokladu, že největšími tahouny mají být konzole a broadband. Nezdá se totiž, že by se z vysokorychlostního internetu stala v dohledné době „zábava pro střední vrstvy“ (zavedení potřebné linky je oproti světu drahé a navíc silně geograficky omezené), a co se videoherních platforem týče – jsme v zemi, kam se například ještě nedostal Xbox a zprovoznění služby PlayOnline je také někde ve hvězdách. Snad se ale mýlíme; pět let je ostatně hodně dlouhá doba na to, aby se spousta věcí změnila.
Zdroj: GameInfoWire
„My chceme Star Trek,“ skanduje Activision – úterý 1. července 2003
Při pohledu na některé seriály nejednoho jistě napadne, že nejlepší ze všeho by bylo jejich tvůrce zažalovat. Něco podobného se stalo společnosti Viacom. Ne snad že by produkovala škvár, spíš právě naopak: k soudu se dostala kvůli kultovnímu Star Treku, přesněji řečeno protože dílů vycházejících z jejích studií je příliš málo. A kdo si stěžuje? Vydavatelství Activision, které má na hry s touto tématikou výhradní licenci.
Základem sporu Activision versus Viacom je dohoda, jež měla být pro obě strany výhodná: Viacom bude uvádět filmové a televizní Star Treky, čímž by se měl zlepšit prodej her vytvořených podle nich. Activision se zase zavázal, že tyto tituly bude uvádět na trh včas, aby podpořil tržby Viacomu. Dokonalá symbióza – ovšem jen do chvíle, kdy ji podle Activisionu hodil Viacom za hlavu. Nenatáčí filmy a seriál, neposkytuje vývojářům slíbenou podporu a podobně. Abychom byli konkrétní: od uzavření dohody spatřil světlo světa jen jeden Star Trek a žádný další není v plánu.
Mohlo by se zdát, že je pouze věcí Viacomu, jakým projektům se bude věnovat, ale Activision našel skulinku: ve stížnosti podané k rukám Nejvyššího soudu v americké Kalifornii uvádí, že „odmítáním pokračovat ve slíbeném rozšiřování a podpoře sérii Star Trek Viacom zásadně snížil hodnotu licence vlastněné společností Activision... čímž společnosti Activision vznikla nezanedbatelná škoda.“ Herní vydavatelství pochopitelně smlouvu pro její „hrubé porušení“ vypovědělo.
Odpověď Viacomu na sebe nenechala dlouho čekat – vyšla hned následující den. Viacom se v ní pohoršuje nad přístupem Activisionu a žalobu považuje za „bezpředmětnou“. Herní vydavatelství se prý jen snaží touto cestou získat lepší podmínky než při podpisu smlouvy v roce 1998. Poukazuje na to, že Star Trek je jeden z nejoblíbenějších seriálů na světě a vypočítává, kolik dílů se jej natočilo, kolik filmů se objevilo v kinech, kolik se po celé planetě prodalo knih, videokazet a DVD... Bohužel neuvádí, zda hodlá vesmír Star Treku rozšiřovat, jak stojí ve smlouvě s firmou Activision, nebo jestli se spokojí s opakovaným propíráním již známých epizod.
Zdroj: PRNewswire
Střípky a zajímavosti:
- Není to tak dávno, co se Infogrames přejmenovalo na Atari, a máme zde další změnu názvu významného vydavatelství: Virgin Interactive zemřel, ať žije Avalon Interactive. Mateřskou společnost Titus Interactive k tomuto kroku vedly vleklé problémy Virginu, od nichž se chce změnou jména (mimo jiné) navždy odpoutat.
- Akcionáři společnosti Sega odsouhlasili v květnu oznámenou změnu na ředitelském postu. Křeslo, v němž doposud seděl Hideki Sato, usedne Hisao Oguči. Sato odešel poté, co jím vedená nekonečná jednání o sloučení se strategickým partnerem skončila fiaskem a vyvolala bouři nevole.
- Vývojářská studia na severu Anglie se začínají spojovat. Nejedná se však o tradiční slučování v obchodním slova smyslu, nýbrž o účast v iniciativě nazvané Game Republic založené ve smyslu rčení „v jednotě je síla“. Jednotlivá studia budou i nadále zcela autonomní, ale „herní republika“ jim bude připravena podat pomocnou ruku při shánění vydavatelů, úvěrů a podobně. Zakládajícími členy jsou Code Monkeys, Team 17 a Revolution. Během necelého týdne se přidalo několik dalších.
- Společnost Capcom opustil tvůrce her Street Fighter II a Final Final Yošiki Okamoto. Důvodem prý byly tvůrčí neshody s vedením. Nyní si hodlá založit vlastní firmu. Tak hodně štěstí...
Zdroj: GamesPress, GamesIndustry, MCV, GameSpy Daily