Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vše o sérii Half-Life

  12:00
O sérii Half-Life toho bylo napsáno už skutečně mnoho. Ale i dnes se zajisté naleznou tací, co o této hře, jejích datadiscích, Counter-Striku a prokletém Steamu neví zhola nic. A proto vám přinášíme tento souhrnný článek.

série Half-Life Jak to všechno začalo?
O sérii Half-Life od Valve Software bylo napsáno už skutečně mnoho, stále se o ní píše a dlouho ještě psát bude. Ale i dnes se zajisté naleznou tací, co o této hře, jejích datadiscích, Counter-Striku a prokletém Steamu neví zhola nic. A proto vám přinášíme tento souhrnný článek.

Začněme tedy od kořenů. Vývojářskou společnost Valve Software založil v roce 1996 bývalý zaměstnanec Microsoftu a současný šéf, Gabe Newell, a ihned se spolupracovníky začali pracovat na hře Half-Life. Použili k tomu kompletně přepracovaný Quake 2 engine, na který jim dala licenci konkurenční společnost ID Software Johna Carmacka. Možná právě kvůli tomu byly nároky na vybavení PC Half-Life tak nízké. Neobsahuje krásné textury, zvuky a hudba jsou v nízké kvalitě.

Half-Life 1 a nároky na železo

S postupným vydáváním nových a nových patchů se stále zvyšuje hardwarová náročnost Half-Life a CS. Dnes, oproti původním 200 MHz, potřebujete ke správnému chodu nejnovější verze aspoň PC s procesorem o taktu 1 GHz. Proč? Pokud srovnáte grafiku CS 1.1 a CS 1.6, uvidíte v texturách propastný rozdíl kvality. A co teprv CS: Condition Zero... I když grafika zaostává, hardwarová náročnost je stále na nejnovější úrovni. To je právě kvůli enginu původního HL, který nezvládá textury s vyšším rozlišením a hodně se zpomaluje. Tento zlozvyk engine HL zdědil po svém předkovi, Quake 2 enginu.

Half-Life
Co vedlo tedy k jeho úspěchu? Tato hra byla původně dokončena již v roce 1997, ale zhodnocena jako naprosto průměrná tuctová střílečka. Rozhodlo se tedy o jejím kompletním přepracování. To a betatesting finální verze (který očividně nebyl moc důkladný - zkuste si ve verzi 1.0 přebít při plném zásobníku Glock :-)) trval dalších 12 měsíců. Half-Life tedy spatřil světlo světa v roce 1998 a byl všemi počítačovými a herními magazíny vynášen do nebes. Co je k tomu vedlo? Především dosud neviděné způsoby zakomponování adventurních prvků. Možná, že to dnes zní směšně, ale v té době jste si opravdu museli při přemýšlení, jak se "dostat dál", namáhat hlavu. Další záležitost, co učinila Half-Life tak úspěšný, je atmosféra. Nikdy nezapomenu na ty časy, kdy jsem se plížil ve větrací šachtě a v každé "zatáčce" na mě mohlo čekat potenciální nebezpečí, na ty časy, kdy likvidování emzáků byla pro mě naprosto vážná záležitost. Mohl bych vyprávět celé hodiny. Příběh také není vůbec špatný.

Byl jste Gordon Freeman a vyučoval jste na vídeňské univerzitě fyziku. Jednoho dne vám ale přišel dopis z USA, kde vás zvali na výzkum nějakých neprozkoumaných a neznámých látek. Nabídku jste tedy samozřejmě přijal a sedáte do prvního letadla, které série Half-Life letí do New Yorku. Tam už na vás na letišti čeká asistentka, která vás doprovodí do helikoptéry. Když doletíte na přistávací plochu oné "Black Mesa", přivítá vás tam jiný vědec, a ten vám sděluje, že už se vše připravuje na experiment s nějakou látkou z Alpha Centauri. Vědci předpokládali, že se látka z Alpha Centauri rozpadne. Ale nestalo se tak. Místo toho začalo v reaktoru vznikat nevyčíslitelné množství energie. Pak nastane obrovský výbuch. Zatmělo se vám před očima a octnete se na pár sekund na opačném konci vesmíru. Ano, vesmír se na pár vteřin zalomil. Naštěstí se ale po krátké chvilce objevíte znovu v komplexu Black Mesa a okolo je mnoho divných příšer, které vypadají, jako by pocházely právě z toho opačného konce vesmíru. A nejsou zrovna přátelské... Takový byl začátek neuvěřitelného dobrodružství, prchání z komplexu Black Mesa a likvidování potvor, které byly obdařeny ve svém rodném listu zkratkou "MZ" :-).

Datadisky
Jak už jsem tedy uvedl, spousta časopisů neváhalo nad absolutním ohodnocením této akční pecky a na komerční úspěch série Half-Life reagovalo Valve vydáním dvou datadisků. Oba se vlastně dívají na události v Black Mesa z jiného úhlu pohledu. Pohledů Adriana Shepharda, řadového člena speciálních jednotek, které měly zahladit důkazy po tom, co se po experimentu dělo. A Barneyho Calhouna, člena ochranky komplexu Black Mesa, jehož osud byl podobný osudu Gordona Freemana - musel se vypořádat se speciálními jednotkami a mimozemšťany po svém, protože mu také šli po krku.

První datadisk se jmenoval Opposing Force a převyšoval dokonce kvality původní hry. Nabídl přibližně stejnou délku hraní, nové zbraně a nová monstra. Dokonce v něm spatříte Gordona Freemana, při čemž ukápne nejedna nostalgická slza :-). Druhý datadisk nevybočoval názvem ze systému pojmenovávání hlavního hrdiny přídavku z pohledu Gordona Freemana. Datadisky se v překladu jmenovaly "Soupeřící vojenské jednotky" a "Modrý oblek". Používat tyto názvy je sice trochu primitivní, ale velice efektní :-). Ano, v druhém datadisku s názvem Blue Shift jste hrál za člena ochranky vědeckého komplexu, ve kterém došlo k tomu katastrofickému a nezdařenému experimentu. Blue Shift avšak oproti předešlým dvěma dílům nenabídl prakticky nic nového, spíš naopak. Zbraní ubylo a doba dohrání se velice zkrátila. Snad jediné pozitivum byl tzv. High Definiton Pack, který bylo možné aplikovat i na předešlý datadisk a původní hru. Obsahoval hlavně nové modely zbraňového arzenálu a kvalitnější textury s vyšším rozlišením.

Valve Software

Tato firma, založená v roce 1996 bývalým pracovníkem Microsoftu, čítá okolo 50 zaměstnanců, mezi kterými je i jeden z tvůrců původního CS, Jess Cliffe. Veškeré projekty této firmy jsou spojeny s Half-Lifem. Však je to jediná herní série, kterou tato společnost vyprodukovala. Původní HL engine prodali pod licencí např. na vytvoření hry SWAT 3. Source engine už také vydělal svým majitelům pěkný peníz, poběží na něm mimo jiné hra společnosti Troika Games, Vampire: The Masquerade - Bloodlines. A jak to vypadá s dalším osudem Valve? Budoucnost tohoto kalifornského studia se bude nyní především odvíjet od úspěchu Half-Life 2. Kolují zprávy, že se dokonce chystá pokračování datadisků Opposing Force a Blue Shift, samozřejmě na Source enginu. A dál? Team Fortress 2, Half-Life 3 a možná něco z úplně jiného soudku...

Modifikovatelnost
Další skvělou vlastností Half-Life je jeho modifikovatelnost a škálovatelnost, kterou předvedla už v první verzi Valve Software multiplayerovým přídavkem "Team Fortress". Byl úplně o něčem jiném, než multiplayer původní hry. Hráči se rozdělili na dva týmy (červení a modří) a každý z nich si vybral z několika "povolání". Medik, sniper, tvrdý voják, bylo jich více. A každý z nich měl jiný počet životů a k dispozici různé zbraně. Medik mohl navíc léčit ostatní členy svého týmu.

Příchod Counter-Strike
Avšak to, co se v roce 1999 zrodilo v hlavách dvou hráčů Half-Life, nemá dodnes obdoby. Američan s přezdívkou "cliffe" a japonec "gooseman" stvořili totální předělávku Half-Life, kterou nazvali Counter-Strike. Hráči se rozdělili do dvou týmů, teroristů a policajtů. Policisté měli za úkol osvobodit rukojmí a odvést je do bezpečné zóny, teroristi neměli dělat nic jiného, než jim v tom zabránit. A jak? Counter-Strike obsahoval již ve své první verzi realistické a skutečné zbraně, které se daly používat svým obvyklým způsobem :-). Pravidelně na Counter-Strike vycházely updaty, které přidávaly nové mapy, zbraně a upravovaly vlastnosti hráčského arzenálu. Dělaly se i nové tzv. scénáře. V první verzi CS existovaly pouze mapy s předponou "cs_", což bylo obvyklé zachraňování rukojmí. Autoři ale nelenili a vytvořili scénář "de_", kde měli série Half-Life policisté za úkol zabránit teroristům v položení bomby. Counter-Strike se stával stále oblíbenější a oblíbenější a brzy se stal nejhranější multiplayerovou hrou planety, kterou je dodnes.

Steam
Trnem v oku se ale hráčům stal revoluční distribuční systém Steam, přes který se distribuují všechny hry od Valve počínaje CS 1.6. Funguje na bázi updatů, které se stahují při normálním hraní a rychlejší připojení prakticky nezatěžují. Dnes Steam prakticky splňuje, to co má, ale jeho první verze byly otřesné. Servery Valve byly stále vytížené, nešlo se do Steamu vůbec přihlásit, CS 1.6 byl ve svých začátcích spíš kritizovaný, než opěvovaný, ale dnes je tomu skutečně naopak. Jakto? Steam "dospěl" - Valve ho optimalizovalo, upgradovalo servery a stále vydává aktualizace na CS 1.6 a jeho singleplayerovou verzi s kampaní s názvem Counter-Strike: Condition Zero. Přes Steam se bude distribuovat i pokračování původního Half-Life - s číslovkou 2 na konci. O něm snad nemá ani cenu hovořit, o HL2 byly napsány tuny stránek, a měl by být vydán "snad" v průběhu září.

série Half-Life Budoucnost
Blízká budoucnost série Half-Life tkví určitě v předělání původní hry na Source engine. Nabídne lepší fyziku, grafiku a vlastně o celkovém vylepšení nemůžou být vedeny žádné diskuse. "Half-Life: Source" by měl být dodáván v krabici s Half-Life 2, ale uvidíme, jak to nakonec dopadne. Předělávka CS 1.6 na Source engine se jmenuje Counter-Strike: Source a je teď ve fázi betatestování v kavárnách zapojených do Valve CyberCafé programu. Ke konci roku se má ve Valve začít pracovat na Team Fortress 2, který měl původně vyjít místo Half-Life 2, ale od tohoto plánu naštěstí Valve upustilo a z Team Fortress 2 bude plně komerční produkt, nezávislý na tom, jestli hráč bude vlastnit Half-Life 2. Chystá se už dokonce Half-Life 3, jehož vývoj bude záležet na úspěchu Half-Life 2. Zde bude prý už hlavní hrdinkou "parťačka" Gordona Freemana z "dvojky". A co se stane s Gordonem Freemanem? Nezbývá nám nic jiného, než čekat na Half-Life 2 :-)

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....