Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Slyšíme a nasloucháme: co recenzovat?

  12:00aktualizováno  12:52
V úvodníku nejnovějšího GameStaru se opět začalo rozebírat palčivé téma recenzování počítačových her z beta či jiných nehotových verzí hry. Proto jsme se rozhodli přispět svou troškou do mlýna i my touto drobnou glosou.

Takže, máte před sebou opět číslo plné článků, novinek a recenzí. Samozřejmě recenzí vytvořených na základě testování finálních verzí her – to říkám hlavně proto, že v poslední době se v některých herních médiích začínají čím dál tím více objevovat recenze sice ve značném předstihu, ale též značně neobjektivní. Neobjektivní z jednoduchého důvodu – recenzenti zkrátka hrají betaverzi, a těžko tak mohou ohodnotit finální podobu titulu, kterou si pak běžný hráč koupí, případně jinak opatří. Nebudu nad tímto neblahým jevem ale hořekovat, je totiž na čtenářích, aby posoudili, co je pro ně výhodnější (hloupé je jen to, že leckdy nemají šanci poznat, z jaké verze ta která recenze je)…

Jiří Sládek, editorial 55. čísla časopisu GameStar

„Nikdy nebudeme recenzovat z betaverzí,“ čítávali jsme v desateru GameStaru a smáli jsme se tomu, když se o pár stránek dál objevila recenze ze „zaručeně“ finální verze hry. Redakce GameStaru se vyměnila. Nahradil ji tým lidí, z nichž většina začínala s herně-žurnalistickou kariérou právě v BonusWebu. Lidé se mění, hesla přetrvávají, praktiky se nemění.

Když jsem včera otevřel nový GameStar č. 55 a začetl se do editorialu, usmíval jsem se při čtení pasáže citované v úvodu této úvahy. Usmíval proto, že jako první jsem si proletěl obsah a v sekci Recenze objevil českou válečnou strategii Korea: Forgotten Conflict. Hru, která vyjde koncem října a která stále není hotová.

Je tomu pár dní, co jsem s vývojáři z Plastic Reality Technologies, kteří mají tento projekt na svědomí, diskutoval o hodnocení jejich titulu v anglickém magazínu PC ZONE (64%). Divili se, který nezodpovědný člověk poskytl dva měsíce starou betaverzi a označil ji jako review kód (= nehotová verze hry, ve které je implementována většina vychytávek, lze ji dohrát a je relativně stabilní). Hodnocení 64% přitom u verze, kterou mělo k dispozici PC ZONE, považovali za obrovský úspěch.

Osmdesátka, kterou ocenil Koreu český GameStar, by je jistě potěšila více, ovšem v případě finální verze. Takto nad ní jen spráskli ruce a raději ji nijak nekomentovali. Ostatně, chlubit se vysokým hodnocením v recenzi, jejíž autor nemohl ani náhodou ocenit klady a zápory hry, se nenosí ani mezi českými vývojáři. A z vývojového kódu, který měl GameStar k dispozici a z nějž ostatní herní magazíny publikovaly preview či první dojmy, dokáže kvalitu, hratelnost a zábavnost hry ohodnotit pouze věštec.

Chápu papírové magazíny i jejich taktiku recenzovat z betaverzí. Od redakční uzávěrky do uvedení časopisu na stánky trafik uběhnou klidně i dva týdny, konkurence je velká, obsah je tedy potřeba oživit „exkluzivitami“. Je logické, že papírový časopis si na rozdíl od webzinů nemůže dovolit publikovat první dojmy z betaverze a o čtrnáct dní později recenzi finální hry. Vzhledem k měsíční periodicitě a výrobní době může být totiž jeho skluz až šest týdnů, což je docela hodně.

Nechápu ale, proč Jíra v úvodníku obvinil konkurenční magazíny, že recenzují z betaverzí, přesvědčoval čtenáře, že GameStar testuje pouze finální verze hry a uvnitř téhož čísla nabídnul „recenzi“ na nehotovou Koreu psanou z verze, o které nelichotivě mluví i sami vývojáři. Odpovědí je snad závěr v úvodu citované pasáže: „čtenáři leckdy nemají šanci poznat, z jaké verze ta která recenze je.“ Já bych snad jen dodal, že je někdy možná lepší nevědět, než být obelháván a hodnocení či verdikt považovat za relevantní.

Pokud kupujete GameStar i Score, přečtěte si recenzi v GameStaru a první dojmy v novém Score. Odmyslete si „vatu“ a budete-li mít chuť, prozraďte nám v diskusi, o co je podle vás recenze informativnější než první dojmy.

Autor:
Témata: Testování
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...