Mimo sedmi her, které vám naše redakce přináší úplně ZDARMA jsme samozřejmě nezapomněli uvést další příspěvky do rubriky magazín a žurnál. V magazínu vám zprostředkovala redaktorka Iva Urbánková rozhovor s jedním z nejdůležitějších osobností české freeware scény - s Tatkem. Určitě si interview přečtěte, protože se každopádně dozvíte něco nového o českých free-hrách. Mimo to během týdne vyšlo několik bleskových zpráv z oblasti vývoje nových gamesek v rubrice žurnál, která také určitě stojí za vaše přečtení. V následujících řádcích se dočtete něco málo o plných hrách, které jsme na server přidali v uplynulém týdnu.
Schafjagd - je libo skopové?
První ze sedmice her, které vyšly na PH minulý týden byl Schafjagd. Jedná se o hru z dílny německého autora Tobiase Rundeho. Ten je na poli freeware gamesek dobře znám svými mnohými úspěšnými počiny a myslím, že i ten poslední stojí za stažení. Po downloadu asi 6 MB souboru se vám otevře svět pastvin, luhů a hájů, na kterých se pohybují vaše vytyčené cíle, ovce. Vy máte v ruce účinnou zbraň. Tím jsem zřejmě dost naznačil, o jaký typ hry půjde. Hra velmi blízce připomíná veleslavný Moorhuhn. Vy jakožto lovec máte za úkol na pastvině sestřelovat ovečky. Za jejich skolení se vám připisují body a přidávají se cenné vteřinky, které tak oddalují neúprosný „countdown“. Máte samozřejmě možnost kromě ovcí sestřelit i pobíhající indiány, ale doporučuji vám tak učinit až při jejich zpáteční cestě, protože…No, přečtěte si recenzi a uvidíte. Nebo ještě lépe - stáhněte hru a přijdete na to záhy. Myslím, že uděláte velmi, velmi dobře!
Giddy 3 - Pan Vajíčko se vrací
Ke staré známé a velmi kvalitní klasice jsme se vrátili vydáním hry Giddy3, která pokračuje v sérii her Dizzy. Řada z vás určitě tuto hru pamatuje ještě ze svých stařičkých 486. Hlavní roli obou těchto sérií dokonale ztvárňuje vajíčko, kterému autoři přidali (kromě standardní výbavy - žloutku a bílku) navíc obličej a končetiny aby nám „nezatuhl“ na místě nebo třeba neskončil jako „Kolumbovo vejce“. To by se mu asi moc nehodilo - ve hře má totiž opravdu zásadní funkci. Jako každý arkádový hrdina musí čelit nástrahám a nepřátelům, které mu autoři do cesty nachystali. Mimo to má za úkol řešit kromě problému zručnosti i neméně jednoduché logické „zádrhely“. Těch je ve hře opravdu požehnaně a musím uznat, že při řešení některých z nich jsem se opravdu zapotil. Někdy více než u dnešních komerčních adventur. Hra je hratelnostně na velmi vysoké úrovni a celkový dojem výborně doplňuje milý vzhled. Pokud chcete znovu okusit herní klasiku, tak směle do toho.
Little Plane - proleťte se jeskyní
Také o převratné a revoluční hry nebyla nouze - i když na první pohled nic závratného Little Plane nepřináší, ve světě freeware her je to zcela jistě revoluce v ovládání. Pravda, lidové povstání z toho nebude, ale jistě je to vítaná změna. Nebo vy už jste snad někdy hráli hru, kde celou úlohu ovládání zvládlo jediné tlačítko? Řeknete si - no jistě - třeba nedávno uvedený Elf Bowling 3. Ale pozor, zde jste sice ovládali celou hru jediným tlačítkem, ale museli jste jej doplnit pohybem myši. V této gamesce vám postačí klidně jednotlačítková myš přibitá ke stolu. Budete pilotem malého letadla, které prolétává jeskyní mezi krápníky a podobnými nástrahami. Letadlo samovolně letí stále kupředu a vy ovládáte jeho stoupání a klesání držením popř. uvolněním levého tlačítka. A to je vlastně vše! Až na to, že jakkoliv hra připadá jednoduše a banálně, je naprosto skvělá a docela náročná. Osobní posouzení je zcela ve vašich rukou…
Box - český Sokoban ve Flashi
Emulace a předělávky jsou určitě jeden z nejvděčnějších zdrojů pro tvorbu nových free i komerčních her. Pokud někdo v historii vytvořil kvalitní základ, můžete na něm stavět v podstatě do nekonečna. Co se týče komerčních her - nejlepším příkladem bude asi matka strategie Dune II. Kdybychom porovnali dnešní strategie s touto původní předlohou, tak se radikálně změnila snad jen grafika. Stejně to funguje i u freewarovek. Určitě si pamatujete Sokobana - jednu z prvních logických her, která se na našich počítačích objevila. Tenkrát ještě v grafice EGA - snad pouze ve 4 barvách. Úkolem celé hry bylo dopravit bedny rozmístěné po skladišti na jedno vyznačené místo. Zprvu jednoduchá záležitost, ale situaci ztížila skutečnost, že jste bedny mohli pouze tlačit před sebou a to vždy jen jednu. V podstatě stejnou hrou je Box. Je ale českých autorů, je zpracován ve flashi a přítomen je level editor. Určitě ho vyzkoušejte, protože stáhnou 330kB je i na modemu chvilička.
AntiNeph - Quake 3: Arena trochu jinak
Tento týden se nám na serveru PH objevily hned dva klony moorhuhnu. První jsem avizoval o pár řádků výše. Hra antineph je zpracována v Quake 3 Arena looku ale namá s ním v herní podstatě nic společného. Podobnost je zde ovšem v tom, že místo slepic zde střílíte (railgunem) členy českého progamingového klanu Neophyte. Takže pokud patříte k jejich odpůrcům, tak se vám hra bude asi zamlouvat. Navíc hra přináší několik obměn, čímž se liší od ostatních klonovaných bratrů. O těchto rozdílech se můžete dočíst v recenzi, kde je určitě více informací, než vám mohu nabídnout já na těchto místech. V každém případě musím uznat, že Antineph patří k málu kvalitních napodobenin Moorhuhnu. Vzniklo jich už opravdu mnoho, ale obvykle pouze tupě kopírují svou geniální předlohu. Navíc jsou mnohokrát zpracovány opravdu úděsně a nenabízejí nic než střílení po pohyblivých cílech. Mezi ně se ale tato hra určitě neřadí. Tak ji zkuste!
Manotou - japonský Mario
A máme tu dalšího arkádového hrdinu z rodu nekonečně se opakujících, nakopírovaných Máriů. Tentokrát ale pochází z Japonska. Je až neuvěřitelné kolik různých her může vzniknout na jedno, stále stejné téma. A ještě nepochopitelnější je, že my hráči to stále hrajeme. Další arkáda, další stahování, další hraní. Zajímalo by mě, co si o tom říkají psychiatři. Na druhou stranu je mi to vcelku jedno. Prostě, dokud mě to bude bavit, budu hrát. Až mě to omrzí, pustím se do něčeho normálního a přínosného. Třeba do bungee-jumpingu J. Manotou je normální arkádovka s malinko pozměněnými standardy. Jste časově omezeni na 6 minut, za které musíte projít celý level. Ten se zakončí posbíráním všech mincí. Nemusíte se bát o ztrátu životů, protože tu žádné nejsou. Pokud vám cestu někdo nebo něco zkazí začínáte ve stejném levelu. Hru budete mít za chviličku dohrátou, protože je velmi krátká, ale určitě vás pobaví.
Neku Garu POP! - souboj s míčky!
Poslední hra, která vyšla v sobotu s sebou z Japonska přinesla hlavně velmi originální nápad. Pravdou je, že onen dobrý nápad znamená u většiny her i velmi dobrou hratelnost. Tato hra sice přinesla opravdu originální námět, to ovšem bohužel neznamená, že musí být nějak úžasná. Originální totiž neznamená kvalitní. Ve hře si zahrajete malou blondýnku, která se brání před padajícími balónky tím, že je při pádu na svou hlavu musí bleskurychle propíchnout. Na výběr máte dva levely, ale vesměs v nich není zásadní rozdíl. Hra slavila své úspěchy hlavně na dnes už zastaralém ZX Spectru. I když na pohled mi připomínala spíš gameboyové hry. Jedná se tedy o emulaci. Svého času byla velmi oblíbená a uznávaná. Nepodařilo se nám ovšem zjistit proč. Není to vyloženě špatná nebo hloupá hra, ale že by to byla nějaká revoluční věc se také říci nedá. Řekl bych průměr, takže nechápu, kde vzala tenkrát tu slávu. No…třeba na to přijdete vy.