Sins of Solar Empire (PC)

Sins of Solar Empire (PC)

Co může ublížit skvělé hře? Fenomenální grafika

  • 49
Vysoké nároky na výkon počítače ublíží i těm nejlepším hrám. A naopak: když podprůměrná hra běhá dobře, bude se prodávat.

Nechce se vám věřit, že by hezká grafika mohla nějaké hře skutečně uškodit? Důkazů kolem nás leží na poličkách s CD a DVD spousta.

Lepší je ale začínat konkrétně a pozitivně. Konkrétně a pozitivně znamená třeba World of Warcraft, Sims nebo v poslední době populární Sins of a Solar Empire. O úspěchu World of Warcraft s deseti miliony pravidelně platících hráčů netřeba dlouze diskutovat.

Stejně bezpředmětné je pochybovat i o úspěchu herní série Sims, zpochybnit úspěšnost nejprodávanější PC hry všech dob by ostatně dalo spoustu práce. No a strategická hra Sins of a Solar Empire je takový exot, který ukazuje, že kvalitní hra nemusí mít obrovský rozpočet ani extrémně detailní grafiku, aby se jí prodaly stovky tisíc kopií a tvůrci slušně vydělali.

Sins of Solar Empire (PC)Kanadští Ironclad Games vytvořili Sins of a Solar Empire v průběhu tří let s rozpočtem menším než milion dolarů. Tvůrci svou hru distribuují na CD i elektronicky a v obou případech bez jakýchkoliv omezení. A přestože cena není nijak nízká (40 dolarů za download), prodalo se Sins už hříšných 500 tisíc kopií, pětina z toho prostřednictvím digitální distribuce.

Vydavatel úspěch přisuzuje hned několika faktorům. Kromě očividné kvality samotné hry je to absence DRM (zákazníci nejsou zloději, tak proč je omezovat) a možnost zahrát si i na nevýkonných strojích, zejména noteboocích.

Z lepšího zdroje už takovou informaci nemůžete dostat: aby se hra dobře prodávala, musí běžet na co největším počtu počítačů. Kromě toho tedy musí nabízet kvalitní zábavu. Výhodou střízlivého přístupu ke grafice a HW náročnosti je nejen rozšíření cílové skupiny, ale také úspory pro vývojáře. Extrémní kvalita grafických objektů totiž zvyšuje nároky na grafické oddělení a grafici, to není levná pracovní síla.

Crysis A teď teprve nastal čas na negativní přístup. Chcete příklady her, které to u hráčů do značné míry prohrály, protože měly v době svého vydání příliš vysoké hardwarové nároky? Co třeba EverQuest II? přímý konkurent WoW, v podstatě stejná startovací pozice, silná značka v obou případech...

Jenže počítač schopný spustit EQ2 na plné detaily neměl v době vydání snad nikdo. Jasný problém s přílišnými nároky na výkon počítače mělo i Crysis a v diskusi si určitě vzpomenete na další desítky her.

Ano, patří sem i MMORPG Age of Conan, i ten je pro obyčejné PC ze supermarketu příliš náročný. A ne, povzdechu nad mnohem optimističtější situací v případě herních konzol se nedočkáte. Dnes ne.

DRM opět v nemilosti
Systémy, které omezují práva zákazníků v zájmu „ochrany" proti potenciálně nelegálnímu šíření obsahu, to mají těžké. I když se v jeden okamžik setkaly i s pozitivní reakcí (první nabídka stahování hudby za měsíční paušál – taková hudební knihovna), většinou čelí kritice. A to i v případě kdysi oslavované hudební služby za paušál. Aktuálně se DRM velmi nelíbí hráčům Spore. Electronic Arts u této své letošní bomby totiž vyžaduje aktivaci hry a povoluje její instalaci pouze na tři rozdílné počítače.

Spore (PC)Hráči si to nenechávají líbit a své rozhořčení projevují různými způsoby. Kromě dopisů vedení a stížností na diskusních fórech k protestům aktuálně použili i webový obchod Amazon a některé další, kde v rámci hodnocení produktu poukazují právě na tento problém a odrazují zákazníky od koupě „vadného" produktu. Zapomínají přitom na to, že díky internetovému ověření pravosti své instalace nemusejí při hraní mít v mechanice originální CD. A oslavovaný Steam také ověřuje identitu uživatele...

Počítačové hry v televizi
O propojení světa filmu a televize s herním průmyslem jsme psali mnohokrát. Pokaždé ale jen z jednoho pohledu – o tom, jak se televizní seriály stávají vzorem pro nové počítačové hry, popřípadě, jak propojení s televizní „realitou“ dodává počítačovým hrám na důvěryhodnosti a realističnosti.

Vzpomeňte si třeba na naprosto objektivní televizní zpravodajství ve hře Crusader: No Remorse. Nebo si vezměte starší hry série NHL 2K od 2K Sports. Několik desítek procent atmosféry hokejových zápasů dodávalo propojení s televizní stanicí ESPN – komentátoři, grafika „televizního přenosu“, statistiky, to vše odkazovalo k největší světové sportovní televizi.

NHL 09A teď se situace obrací. Televizní vysílání ESPN od září tohoto roku používá herní technologie pro to, aby divákům nabídlo co nejpřitažlivější sportovní informace. Herní technologie vydavatelství Electronic Arts, které v roce 2005 s ESPN uzavřelo dohodu o spolupráci na patnáct let dopředu, poslouží komentátorům k přiblížení herních situací z reálných zápasů.

Komentátor se tak může pohybovat přímo mezi americkými fotbalisty na trávníku nebo se může sklouznout po ledu v Madison Square Garden.

V první fázi televize nabídne tuto technologii u přenosů amerického fotbalu a to zatím pouze před samotnými zápasy respektive jejich částmi k tomu, aby divákům přiblížila strategii a styl hry jednotlivých týmů. V budoucnosti chce ESPN nabídnout i virtuální přehrávání situací z aktuálně vysílaných zápasů.

Microsoft rezignoval: Wii neporazí
Microsoft vždy hýřil sebevědomím, ale v případě Nintendo Wii musel i softwarový gigant sklonit hlavu. Krk, který hlavu sklonil, se jmenuje Don Mattrick a působí v Microsoftu jako senior vicepresident zábavní divize firmy. Mattrick přiznal porážku v rozhovoru pro časopis Business Week:„Prodáme víc zařízení nové generace než Sony, ale v tuto chvíli nemohu říct, že se nám podaří porazit Nintendo.“

XBox360Toto přiznání přitom přišlo poté, co Microsoft v USA opět snížil prodejní cenu své mnohem výkonnější konzoly. V případě Xbox 360 Arcade Edition dokonce pod úroveň Wii, na 199 dolarů. U nás je Xbox levnější než Wii už nějakou dobu: Arcade verze stojí necelých sedm tisíc, Wii pak 7 600 korun. Ono ani 20% zvýšení prodejů, které od nižších cen očekávají analytici, na dohonění ztráty Microsoftu prostě nestačí. A z hlediska prodejů je vážně jedno, jestli 50 nebo víc procent Wii leží bez užitku ve skříních.

Sony se zatím drží stávající ceny 399 dolarů, na které už neprodělává a doufá, že si spořící Američané vyberou PS3 kvůli schopnosti přehrávat Blu-Ray  filmy a slibované desetileté podpoře.