Nechce se vám věřit, že by hezká grafika mohla nějaké hře skutečně uškodit? Důkazů kolem nás leží na poličkách s CD a DVD spousta.
Lepší je ale začínat konkrétně a pozitivně. Konkrétně a pozitivně znamená třeba World of Warcraft, Sims nebo v poslední době populární Sins of a Solar Empire. O úspěchu World of Warcraft s deseti miliony pravidelně platících hráčů netřeba dlouze diskutovat.
Stejně bezpředmětné je pochybovat i o úspěchu herní série Sims, zpochybnit úspěšnost nejprodávanější PC hry všech dob by ostatně dalo spoustu práce. No a strategická hra Sins of a Solar Empire je takový exot, který ukazuje, že kvalitní hra nemusí mít obrovský rozpočet ani extrémně detailní grafiku, aby se jí prodaly stovky tisíc kopií a tvůrci slušně vydělali.
Kanadští Ironclad Games vytvořili Sins of a Solar Empire v průběhu tří let s rozpočtem menším než milion dolarů. Tvůrci svou hru distribuují na CD i elektronicky a v obou případech bez jakýchkoliv omezení. A přestože cena není nijak nízká (40 dolarů za download), prodalo se Sins už hříšných 500 tisíc kopií, pětina z toho prostřednictvím digitální distribuce.
Vydavatel úspěch přisuzuje hned několika faktorům. Kromě očividné kvality samotné hry je to absence DRM (zákazníci nejsou zloději, tak proč je omezovat) a možnost zahrát si i na nevýkonných strojích, zejména noteboocích.
Z lepšího zdroje už takovou informaci nemůžete dostat: aby se hra dobře prodávala, musí běžet na co největším počtu počítačů. Kromě toho tedy musí nabízet kvalitní zábavu. Výhodou střízlivého přístupu ke grafice a HW náročnosti je nejen rozšíření cílové skupiny, ale také úspory pro vývojáře. Extrémní kvalita grafických objektů totiž zvyšuje nároky na grafické oddělení a grafici, to není levná pracovní síla.
A teď teprve nastal čas na negativní přístup. Chcete příklady her, které to u hráčů do značné míry prohrály, protože měly v době svého vydání příliš vysoké hardwarové nároky? Co třeba EverQuest II? přímý konkurent WoW, v podstatě stejná startovací pozice, silná značka v obou případech...
Jenže počítač schopný spustit EQ2 na plné detaily neměl v době vydání snad nikdo. Jasný problém s přílišnými nároky na výkon počítače mělo i Crysis a v diskusi si určitě vzpomenete na další desítky her.
Ano, patří sem i MMORPG Age of Conan, i ten je pro obyčejné PC ze supermarketu příliš náročný. A ne, povzdechu nad mnohem optimističtější situací v případě herních konzol se nedočkáte. Dnes ne.
DRM opět v nemilosti
Systémy, které omezují práva zákazníků v zájmu „ochrany" proti potenciálně nelegálnímu šíření obsahu, to mají těžké. I když se v jeden okamžik setkaly i s pozitivní reakcí (první nabídka stahování hudby za měsíční paušál – taková hudební knihovna), většinou čelí kritice. A to i v případě kdysi oslavované hudební služby za paušál. Aktuálně se DRM velmi nelíbí hráčům Spore. Electronic Arts u této své letošní bomby totiž vyžaduje aktivaci hry a povoluje její instalaci pouze na tři rozdílné počítače.
Hráči si to nenechávají líbit a své rozhořčení projevují různými způsoby. Kromě dopisů vedení a stížností na diskusních fórech k protestům aktuálně použili i webový obchod Amazon a některé další, kde v rámci hodnocení produktu poukazují právě na tento problém a odrazují zákazníky od koupě „vadného" produktu. Zapomínají přitom na to, že díky internetovému ověření pravosti své instalace nemusejí při hraní mít v mechanice originální CD. A oslavovaný Steam také ověřuje identitu uživatele...
Počítačové hry v televizi
O propojení světa filmu a televize s herním průmyslem jsme psali mnohokrát. Pokaždé ale jen z jednoho pohledu – o tom, jak se televizní seriály stávají vzorem pro nové počítačové hry, popřípadě, jak propojení s televizní „realitou“ dodává počítačovým hrám na důvěryhodnosti a realističnosti.
Vzpomeňte si třeba na naprosto objektivní televizní zpravodajství ve hře Crusader: No Remorse. Nebo si vezměte starší hry série NHL 2K od 2K Sports. Několik desítek procent atmosféry hokejových zápasů dodávalo propojení s televizní stanicí ESPN – komentátoři, grafika „televizního přenosu“, statistiky, to vše odkazovalo k největší světové sportovní televizi.
A teď se situace obrací. Televizní vysílání ESPN od září tohoto roku používá herní technologie pro to, aby divákům nabídlo co nejpřitažlivější sportovní informace. Herní technologie vydavatelství Electronic Arts, které v roce 2005 s ESPN uzavřelo dohodu o spolupráci na patnáct let dopředu, poslouží komentátorům k přiblížení herních situací z reálných zápasů.
Komentátor se tak může pohybovat přímo mezi americkými fotbalisty na trávníku nebo se může sklouznout po ledu v Madison Square Garden.
V první fázi televize nabídne tuto technologii u přenosů amerického fotbalu a to zatím pouze před samotnými zápasy respektive jejich částmi k tomu, aby divákům přiblížila strategii a styl hry jednotlivých týmů. V budoucnosti chce ESPN nabídnout i virtuální přehrávání situací z aktuálně vysílaných zápasů.
Microsoft rezignoval: Wii neporazí
Microsoft vždy hýřil sebevědomím, ale v případě Nintendo Wii musel i softwarový gigant sklonit hlavu. Krk, který hlavu sklonil, se jmenuje Don Mattrick a působí v Microsoftu jako senior vicepresident zábavní divize firmy. Mattrick přiznal porážku v rozhovoru pro časopis Business Week:„Prodáme víc zařízení nové generace než Sony, ale v tuto chvíli nemohu říct, že se nám podaří porazit Nintendo.“
Toto přiznání přitom přišlo poté, co Microsoft v USA opět snížil prodejní cenu své mnohem výkonnější konzoly. V případě Xbox 360 Arcade Edition dokonce pod úroveň Wii, na 199 dolarů. U nás je Xbox levnější než Wii už nějakou dobu: Arcade verze stojí necelých sedm tisíc, Wii pak 7 600 korun. Ono ani 20% zvýšení prodejů, které od nižších cen očekávají analytici, na dohonění ztráty Microsoftu prostě nestačí. A z hlediska prodejů je vážně jedno, jestli 50 nebo víc procent Wii leží bez užitku ve skříních.
Sony se zatím drží stávající ceny 399 dolarů, na které už neprodělává a doufá, že si spořící Američané vyberou PS3 kvůli schopnosti přehrávat Blu-Ray filmy a slibované desetileté podpoře.