Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co přinesla do PoR třetí edice D&D?

  12:00aktualizováno  10:53
Jedním z největších lákadel na nedávno vydané RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor bylo bezesporu začlenění třetí edice pravidel D&D. Jak tato implementace dopadla? Co přinesla nového? Co starého zrušila? A jak to vlastně všechno dopadlo? Na tyto zásadní otázky vám odpovíme již nyní, krátce před vydáním recenze.

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor Není žádným tajemstvím, že největším lákadlem na nedávno vydané RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor byla kromě grafiky hlavně implementace třetí edice pravidel Dungeons & Dragons. Protože se jedná o skutečnost pro žánr počítačových RPG poměrně závažnou, rozhodli jsme se vám ještě před samotnou recenzí (která je již za rohem, nebojte) přinést článek o tom, jaké jsou hlavní rozdíly mezi doposud používanou druhou edicí a tou novou a jak je s nimi v Pool of Radiance naloženo. Jak asi tušíte, některé změny jsou dobré, některé ne, u jiných záleží na tom, jak na věc nahlížíte... Tak tedy žádné další zdržování a vzhůru do toho.

Poměrně viditelné (i když ve svém principu vesměs nepříliš převratné) změny nastaly u vašich hrdinů. Hned na první pohled si asi všimnete, že kvalita útoku a obrany (tedy THAC0 a AC) už se nezlepšují směrem dolů (čím nižší, tím lepší), ale rostou, což je podle mého názoru o něco přehlednější. V PoR jsou obsažena všechna nová povolání (Sorcerer, Barbarian a Monk) známá již z Baldur´s Gate II, ale bohužel zde chybí druid, bard a klasický mág, jehož kouzlení se od Sorcerera přeci jen liší. Hráči mající v oblibě gnómské postavy budou zklamáni Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor absencí této vypečené rasy, na druhou stranu je zde půlork, což potěší. Postavy mají stále šest hlavních vlastností (síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost a charisma), ale u některých se změnil význam (ponechme teď stranou, že se trochu změnily bonusy a postihy). Kupříkladu charisma má vliv na úroveň kouzel, které je Sorcerer maximálně schopen seslat - čaroděj s charismou 15 se časem propracuje až ke kouzlům páté úrovně, zatímco čaroděj s charismou 11 skončí hned u prvolevelových kouzel typu Magic Missile či Sleep. To mě osobně připadá jako obrovský nesmysl, pochopil bych to u ovládacích kouzel, ale aby na charismě čaroděje záviselo, zde je schopen seslat Fireball či nikoliv, to je do nebe volající hloupost. Charisma je tak pro čaroděje důležitější než inteligence. Ta však obecně patří mezi důležité vlastnosti, neboť upravuje příděl získávaných zkušeností (zatímco v AD&D příděl XP nezávisel na inteligenci, ale postavy s hlavní vlastností 16 či víc měli bonus 10%) a také přibývání dovedností, což je další novinka v PoR.

U všech postav se objevují dovednosti jako poslouchání, všímavost, hledání, léčení, plížení a podobně, navíc některé postavy mají v závislosti na povolání i speciální dovednosti (odemykání zámků, odstraňování pastí, poznávání kouzel a další) a schopnosti (uhýbání před Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor střelami, barbarský "rage", zlepšená iniciativa a podobně). Některé tyto dovednosti se zhorší, pokud postavě obléknete brnění (například plížení), brnění navíc může přivodit neúspěch při sesílání kouzel. Sama existence těchto dovedností je velice potěšující (i když v „papírovém“ AD&D byly, jen se neobjevily v žádné počítačové konverzi), ale zamrzí jiná věc. S postupujícími úrovněmi se postavám sice dovednosti zlepšují, k naštvání ale je, že si nemůžete při přestupu na vyšší level sami rozdělit nějaké body, ale počítač vám postavu "přestoupí" automaticky, včetně náhodného nahození hitpointů. To docela naštve, jelikož bodový systém dovedností přímo vybízí k "piplačce" s postavami ve stylu hrdiny her Fallout či Arcanum.

Mezi dovednostmi se vůbec neobjevují zbraňové skilly, ale postava s danou zbraní prostě buď umí nebo neumí (třeba čaroděj s obouruční sekerou). Opět odklon od logiky, ale hra PoR si v tomto zjednodušovacím trendu celkem libuje. Naopak krokem kupředu jsou kouzla nultého levelu (u kněze i u čaroděje), které zahrnují takové drobnosti jako světlo, vyléčení jednoho hitpointu a podobně (ovšem kdo zná různá rozšiřující pravidla pro AD&D, ten se již s „Cantripy“ asi setkal). Změnou prošel i systém kouzlení - už není potřeba Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor memorovat či modlit kouzla dopředu a mít je pak fixně připravena k použití, ale postava prostě může seslat určitý počet libovolných kouzel z každého levelu. Tato změna bude mít nejspíš své zastánce i odpůrce - já osobně si myslím, že papírové D&D ztratí na kráse spočívající v nutnosti předvídat další vývoj, ale pro počítačovou hru je to nejspíš vylepšení (konec konců přiznejme si, že když jste někam vlítli se špatným portfoliem kouzel, tak jste boj buď vyřešili i bez nich, nebo jste použili Load).

V PoR je nově řešena i kombinace povolání u jedné postavy - při každém přestupu na vyšší úroveň si prostě zvolíte, v jakém povolání se má postava vylepšit. Třetí edice použitá v PoR přináší samozřejmě mnohem více změn, ale pro účely tohoto článku byl stručný přehled novinek použitých v PoR snad dostačující. Pokud byste považovali za důležitou i nějakou další změnu, tak tu samozřejmě máme diskusi :o). A pro ty trpělivé čtenáře, kteří se dostali až sem, mám na rozloučenou jeden veselý citát Great Wyrma Athauglase: „Welcome to the greatest treasure-house in all the realms…Oh, and welcome to your deaths.“

Autor:


Témata: Fallout


Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Počítačové hry na Olympijských hrách
Pořadatelé pařížské olympiády přemýšlí nad zařazením počítačových her

Pořadatelé letních olympijských her, které se uskuteční ve Francii v roce 2024 , zvažují zařazení počítačových her mezi sportovní disciplíny.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.