Co přinesla do PoR třetí edice D&D?

  12:00
Jedním z největších lákadel na nedávno vydané RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor bylo bezesporu začlenění třetí edice pravidel D&D. Jak tato implementace dopadla? Co přinesla nového? Co starého zrušila? A jak to vlastně všechno dopadlo? Na tyto zásadní otázky vám odpovíme již nyní, krátce před vydáním recenze.

Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor Není žádným tajemstvím, že největším lákadlem na nedávno vydané RPG Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor byla kromě grafiky hlavně implementace třetí edice pravidel Dungeons & Dragons. Protože se jedná o skutečnost pro žánr počítačových RPG poměrně závažnou, rozhodli jsme se vám ještě před samotnou recenzí (která je již za rohem, nebojte) přinést článek o tom, jaké jsou hlavní rozdíly mezi doposud používanou druhou edicí a tou novou a jak je s nimi v Pool of Radiance naloženo. Jak asi tušíte, některé změny jsou dobré, některé ne, u jiných záleží na tom, jak na věc nahlížíte... Tak tedy žádné další zdržování a vzhůru do toho.

Poměrně viditelné (i když ve svém principu vesměs nepříliš převratné) změny nastaly u vašich hrdinů. Hned na první pohled si asi všimnete, že kvalita útoku a obrany (tedy THAC0 a AC) už se nezlepšují směrem dolů (čím nižší, tím lepší), ale rostou, což je podle mého názoru o něco přehlednější. V PoR jsou obsažena všechna nová povolání (Sorcerer, Barbarian a Monk) známá již z Baldur´s Gate II, ale bohužel zde chybí druid, bard a klasický mág, jehož kouzlení se od Sorcerera přeci jen liší. Hráči mající v oblibě gnómské postavy budou zklamáni Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor absencí této vypečené rasy, na druhou stranu je zde půlork, což potěší. Postavy mají stále šest hlavních vlastností (síla, obratnost, odolnost, inteligence, moudrost a charisma), ale u některých se změnil význam (ponechme teď stranou, že se trochu změnily bonusy a postihy). Kupříkladu charisma má vliv na úroveň kouzel, které je Sorcerer maximálně schopen seslat - čaroděj s charismou 15 se časem propracuje až ke kouzlům páté úrovně, zatímco čaroděj s charismou 11 skončí hned u prvolevelových kouzel typu Magic Missile či Sleep. To mě osobně připadá jako obrovský nesmysl, pochopil bych to u ovládacích kouzel, ale aby na charismě čaroděje záviselo, zde je schopen seslat Fireball či nikoliv, to je do nebe volající hloupost. Charisma je tak pro čaroděje důležitější než inteligence. Ta však obecně patří mezi důležité vlastnosti, neboť upravuje příděl získávaných zkušeností (zatímco v AD&D příděl XP nezávisel na inteligenci, ale postavy s hlavní vlastností 16 či víc měli bonus 10%) a také přibývání dovedností, což je další novinka v PoR.

U všech postav se objevují dovednosti jako poslouchání, všímavost, hledání, léčení, plížení a podobně, navíc některé postavy mají v závislosti na povolání i speciální dovednosti (odemykání zámků, odstraňování pastí, poznávání kouzel a další) a schopnosti (uhýbání před Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor střelami, barbarský "rage", zlepšená iniciativa a podobně). Některé tyto dovednosti se zhorší, pokud postavě obléknete brnění (například plížení), brnění navíc může přivodit neúspěch při sesílání kouzel. Sama existence těchto dovedností je velice potěšující (i když v „papírovém“ AD&D byly, jen se neobjevily v žádné počítačové konverzi), ale zamrzí jiná věc. S postupujícími úrovněmi se postavám sice dovednosti zlepšují, k naštvání ale je, že si nemůžete při přestupu na vyšší level sami rozdělit nějaké body, ale počítač vám postavu "přestoupí" automaticky, včetně náhodného nahození hitpointů. To docela naštve, jelikož bodový systém dovedností přímo vybízí k "piplačce" s postavami ve stylu hrdiny her Fallout či Arcanum.

Mezi dovednostmi se vůbec neobjevují zbraňové skilly, ale postava s danou zbraní prostě buď umí nebo neumí (třeba čaroděj s obouruční sekerou). Opět odklon od logiky, ale hra PoR si v tomto zjednodušovacím trendu celkem libuje. Naopak krokem kupředu jsou kouzla nultého levelu (u kněze i u čaroděje), které zahrnují takové drobnosti jako světlo, vyléčení jednoho hitpointu a podobně (ovšem kdo zná různá rozšiřující pravidla pro AD&D, ten se již s „Cantripy“ asi setkal). Změnou prošel i systém kouzlení - už není potřeba Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor memorovat či modlit kouzla dopředu a mít je pak fixně připravena k použití, ale postava prostě může seslat určitý počet libovolných kouzel z každého levelu. Tato změna bude mít nejspíš své zastánce i odpůrce - já osobně si myslím, že papírové D&D ztratí na kráse spočívající v nutnosti předvídat další vývoj, ale pro počítačovou hru je to nejspíš vylepšení (konec konců přiznejme si, že když jste někam vlítli se špatným portfoliem kouzel, tak jste boj buď vyřešili i bez nich, nebo jste použili Load).

V PoR je nově řešena i kombinace povolání u jedné postavy - při každém přestupu na vyšší úroveň si prostě zvolíte, v jakém povolání se má postava vylepšit. Třetí edice použitá v PoR přináší samozřejmě mnohem více změn, ale pro účely tohoto článku byl stručný přehled novinek použitých v PoR snad dostačující. Pokud byste považovali za důležitou i nějakou další změnu, tak tu samozřejmě máme diskusi :o). A pro ty trpělivé čtenáře, kteří se dostali až sem, mám na rozloučenou jeden veselý citát Great Wyrma Athauglase: „Welcome to the greatest treasure-house in all the realms…Oh, and welcome to your deaths.“

Autor:
Témata: Fallout
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...