Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co připravuje AMD (1. část)

  12:00aktualizováno  21. prosince 5:36
Firma AMD, která letos slavila velmi úspěšný rok, rozhodně nehodlá spát na vavřínech. Frontální útok na pozice Intelu bude pokračovat i v příštích létech, takže o trvalé snižování cen a zvyšování výkonu by mělo být nadále postaráno. Ať žije konkurence!

Po celá léta byly procesory od AMD levnou variantou, kterou si pořizovali zejména lidé s nízkým rozpočtem na výpočetní techniku a vysokým smyslem pro experimenty. Marná sláva, ještě dnes (i když ve stále menší míře) platí, že pokud se nechcete zatěžovat hardwarovou a softwarovou kompatibilitou, sáhnete po procesoru od Intelu. I když jsem byl vždycky příznivcem alternativních (rozuměj: neintelovských) procesorů, není sporu o tom, že vždy vyžadovaly více laborování, abyste získali bezproblémový chod. Není divu – když má většina lidí Intel, vyvíjejí softwarové firmy svoje programy také na procesorech Intel a proto je zde chod zaručen. To se týká aplikačního softwaru, her i ovladačů pro různá zařízení.

V AMD už pochopili, že prosazování vlastních standardů (3DNow! apod.) vyžaduje enormní přesvědčování tvůrců softwaru, aby optimalizovali a větvili svoje kódy jaksi navíc, místo aby se mohli plně soustředit na účel programu. Proto podle mě nelze čekat, že by se v procesorech od AMD objevily nové, s Intelem nekompatibilní technologie. Naopak, AMD si licencovalo instrukční sadu SSE2, která je zabudována v Pentiu 4, protože je zřejmé, že Intel napře svou marketingovou mašinérii právě směrem k prosazení SSE2 všude, kde to bude mít nějaký smysl. Pro AMD bude tedy rozhodně jednodušší, když se bude soustředit na vylepšování svých procesorů a ne na přesvědčování jiných firem o výhodách svých s Intelem nekompatibilních řešení. Dojde-li jednou k tomu, že AMD bude na procesorovém trhu skutečným a nezpochybnitelným číslem jedna v očích celého počítačového průmyslu, pak si bude moci dovolit zavádět své nové technologie, které budou ostatní muset akceptovat.

Co tedy bude v blízké budoucnosti proudit z továren AMD? Soudě podle jejich kódových názvů, budou to nejdřív samá ušlechtilá koňská plemena (jen se podívejte do svých slovníčků :-). Počátkem roku 2001 by se měl objevit čip jménem Palomino, procesor založený na jádru Thunderbird, který bude vylepšen tak, aby produkoval méně tepla a umožnil další zvyšování frekvence. Athlony byly vždycky „horké“ procesory a představitelé AMD se nechali slyšet, že by Palomino mělo vykazovat o 20 % nižší zahřívání. Frekvence prvních modelů bude 1,5 GHz.

Dalším produktem by měl být stále ještě velmi podobný Thoroughbred, procesor vyráběný již 0,13mikronovým procesem a disponující menší velikostí čipu (die) – méně než 100 mm2 oproti 120 mm2 u stávajících Thunderbirdů. To mu umožní dosáhnout frekvence kolem 1,7 GHz.

Nakonec by měly na řadu přijít těžké 64bitové kalibry – SledgeHammer a ClawHammer – přičemž první z nich bude určen pro velké servery (bude mít 1 – 4 Mb cache L2) a druhý pro stolní počítače a malé servery (méně než 1 Mb chache L2). Jejich první generace bude zřejmě ještě vyráběná 0,18mikronovým procesem, ale velmi záhy se přejde na 0,13. Tyto procesory v sobě budou slučovat 32bitové jádro Thoroughbred a novou architekturu AMD X86-64, kteréžto hybridní řešení umožní bezproblémový běh „starých“ 32bitových programů a zároveň otevře cestu nové generaci softwaru. Z uvedených faktů lze usuzovat, že 32bitový výkon SledgeHammeru a ClawHammeru bude ekvivalentní jako u Thoroughbredu.

Hammery by skutečně mohly uhodit správný hřebíček na hlavičku, protože v plánech Intelu je zatím pouze jediný 64bitový serverový procesor – Itanium, který zřejmě nebude kompatibilní se stávajícím softwarem. Pokud se Intel nepokusí tuto díru na trhu nějak dodatečně zacelit, lze AMD přisoudit slušné šance na úspěch.

Zdroj: Target PC

Autor:


Témata: Intel, software


Nejčtenější

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.