Colin McRae: DIRT

  12:01
Rallye hry existovaly už před mnoha a mnoha lety, ale teprve příchod prvního dílu CMR z nich učinil plnohodnotný žánr. Mistr zakladatel se nyní vrací a zprávu o jeho formě si můžete přečíst právě dnes.

Colin McRae: DIRT Je poměrně dost překvapivé, že ačkoliv je tu s námi Xbox 360 již více než rok a půl, první pořádné offroadové závody na něm vycházejí až nyní. Na druhou stranu je ale název hry příslibem, že se bude jednat o tu největší kvalitu. Ostatně byly to právě hry s bývalým mistrem světa Colinem McRaem v názvu, které před mnoha lety vzbudily vlnu zájmu o rallye hry, a přestože se časem objevila řada silných konkurentů, série od Codemasters si stále držela místo mezi těmi nejlepšími. Nyní tedy máme možnost zajezdit si v jejím prvním next-gen zjevení.

Víceméně každou ze zdejších disciplín lze jezdit s řadou různých vozů, jichž zde najdeme několik typů.

Bohužel ale musíme hned v úvodu konstatovat, že pro nás je DIRT spíše zklamáním. Rozhodně se jedná o dost fajn hru, ale hapruje v ní tolik jednotlivostí, Colin McRae: DIRT že se člověk spíše až diví, že to nakonec dopadlo ještě takto dobře. Pokud tedy patříte mezi vášnivé fanoušky rallye sportu, můžete v podstatě v tuto chvíli přestat číst, protože v případě DIRTU nedostanete něco, co by uspokojilo vaše choutky po maximálně realistickém svezení na tratích skutečného mistrovství světa. Hry ze série Colin McRae byly postupem času sice považovány spíše za arkádovější variantu rallye her, ale v tomto případě to podle našeho názoru tvůrci už možná lehce přepískli. První varování tak přichází již v samotném úvodu hry, kdy nás přivítá hlas Travise Pastrany, což je úspěšný motokrosař, jenž v poslední době přesedlal na rallye vozy. Rozhodně mu nechceme upírat závodnické kvality, ostatně pokud nás paměť neklame, tak velmi slušně zabodoval na posledním Race of Champions, ale přeci jen je to týpek, kterého bychom čekali spíše v nějaké hře založené na licenci X-Games než v rallye simulaci.

Colin McRae: DIRT DIRT ovšem nejenže není drsnou simulací, ale navíc se ani ortodoxně nezaměřuje pouze na rallye scénu. Vedle klasických rallye rychlostních zkoušek se tu tak setkáme i s několika dalšími závodními disciplínami. Hodně se nám líbil rallyecross, kde se jezdí jak po asfaltu, tak i v terénu, a potěšily nás i závody do vrchu, zejména pak proto, že se zde objevuje i legendární, ale přesto mezi širší veřejností méně známá trať na Pikes Peak, což je v případě, že se nemýlíme, videoherní premiéra. Muziku klasického závodění pak svou basou tvrdí Crossover, což není nic jiného než v poslední době velmi populární soupeření dvou rallye vozů na klikatém okruhu, jenž se navíc kříží tak, že ačkoliv oba jezdci startují zdánlivě v odlišných drahách, ve skutečnosti jedou na stejné trati. Tedy jinými slovy se jedná o to, čemu se v našich končinách říká superspeciálka. Tvůrci do hry ale vcelku pochopitelně v zájmu vyšší pestrosti zařadili i další závodní disciplíny, které nás ale spíše rozladily. V prvé řadě se jedná o CORR (Championship Off-Road Racing), což jsou závody terénních vozů na krátkých terénních okruzích. V manuálu je uvedeno, že Colin McRae: DIRT se jedná o největší americký šampionát svého druhu, ale vzhledem k tomu, jak nezáživné a nepřínosné jsou tyto závody ve hře, bychom to tipovali na poctivý blábol. Posledním do party pak je Rally Raid, což je disciplína velmi podobná CORRu, akorát s tím rozdílem, že vám do jízdy mluví navigátor.

Víceméně každou ze zdejších disciplín lze jezdit s řadou různých vozů, jichž zde najdeme několik typů. Vedle známých rallye mašin (které jsou ovšem jen zřídkakdy vyvedeny ve známých barvách) tak zde narazíme na dva typy bugin, rallyecrossové a vrchařské speciály, ale i na zajímavé modely jako například Lotus Exige v rallyecrossové úpravě nebo závodní kamiony a tahače. Kamiony závodí v rallye režimech, ovšem tahače jsou zde speciálně upraveny pro závody do vrchu, což z těchto podniků dělá ještě o něco zajímavější zkušenost. Až dosud tedy pořád ještě v zásadě pohodička.

Stačí si projet pár takových úseků, aby bylo jasné, že život rallye pilota v reálu asi nebude žádný med.

Colin McRae: DIRT Colin McRae DIRT ovšem poměrně trestuhodně selhává v oblasti hratelnosti, na čemž nese vinu v prvé řadě zdejší fyzikální model. Když jsme vstoupili do prvního závodu v kariéře, nestačili jsme se divit tomu, že náš vůz se v podstatě nadá ovládat. Řízení je totiž dost citlivé a trvalo nám pěkných pár závodů, než jsme si všechny možné závodní kategorie trochu osahali a přizpůsobili jsme se zdejším zvyklostem. Místy jsme měli pocit, že se auta chovají ještě živěji než rtuť a občas je docela obtížné ukočírovat třeba jen Ranault Clio. Pokud bychom tedy byli obchodníky, rozhodně bychom tuto hru do promo stojanu ve své prodejně nedali, jelikož nás jímá podezření, že první cvičný závod by každého potenciálního zájemce odradil.

Zdejší auta navíc až na několik málo výjimek disponují brzdami z jiné planety, takže dokáží zastavit prakticky na onom příslovečném pětníku, což sice Colin McRae: DIRT nezní nijak moc reálně, ale ve výsledku se jedná spíše o výhodu. Když už si totiž na zdejší jízdní model zvyknete, tak se naučíte víceméně každou zatáčku projíždět na srdce, kdy stačí brzdit až hodně pozdě a poté se už vaše auto do zákruty zlomí velmi ochotně a hbitě. A to víceméně na jakémkoliv povrchu. Výjimku samozřejmě tvoří těžší tonáže jako kamiony, případně off-road pick-upy. Jistě, s brzdami se dá pohrát v nastavení vozu, ale tak nějak žijeme v domění, že v každé závodní hře se v autě začínáme rýpat proto, abychom jeho vlastnosti vylepšili, nicméně tady jsou přinejmenším brzdy nastaveny „hodně kvalitně“.Těžko říci, zdali je to citlivým ovládáním, ale poměrně obtížné je zde i dosáhnout plně kontrolovaného smyku. Rozhodně nehodláme tvrdit, že to je v reálu kdovíjaká brnkačka, ale přeci jen když to srovnáme s WRC, kde stačí zajet pár „erzet“ a máte to rámcově v ruce, tak z toho DIRT nevychází zrovna dobře. Časem se nám samozřejmě podařilo dosáhnout stavu, kdy jsme zejména na hlíně a šotolině Colin McRae: DIRT dokázali smyky využívat ke svému prospěchu, ale nikdy jsme neměli pocit, že bychom to měli pod kontrolou zcela na sto procent.

Pochválit naopak ale musíme chování aut na nerovnostech. Ano, sice se tu setkáme i se situacemi, kdy s kamionem vystřihnete desetimetrový skok, jen to hvízdne, ale obecně je tato složka hry velmi uspokojivá. Auta reagují prakticky na každý výmol či hrbol a do hry samozřejmě vstupuje i sklon povrchu. Pokud tedy například na plný kotel napálíte zatáčku umístěnou na ostřejším horizontu, připravte se, že se po dopadu stanete svědky úryvku z dramatu „velká ručička honí malou“ a podobně. I přes značně arkádový přístup to tedy chce jezdit se velkým rozmyslem a cení se zde spíše lehčí noha na plynu. Zejména kamiony totiž není problém při hrubším zacházení převrátit. Škoda jen, že tento dobrý dojem na druhou stranu kazí různé podivné kolize, kdy to například se Colin McRae: DIRT smečkou soupeřů za zády napálíte do zídky z pneumatik, vznesete se, předvedete ukázkový „backside 360 no-hander can-can“ a dopadnete zase zpět víceméně do potřebného směru s tím, že po následném rozjezdu neztratíte ani jednu pozici. Obecně se ale dá říci, že i kolize jsou v zásadě v pořádku.

Až tak úplně v pořádku ovšem již není celkový jízdní model, protože vedle již zmíněné značné živosti prakticky všech vozů se nám občas zdálo, že auta po trati spíše jaksi podivně plují než že by mocnými záběry kol drtila vše, co se pod nimi vyskytne. Ale naproti tomu jsme zde zaznamenali vyloženě sympatické okamžiky, kdy nás například skok donesl do místa s nahromaděnou hlínou a okamžitě po dopadu se od našich kol zvedl hodně slušný mrak, který rozhodně neodpovídal tomu, co odlétává od kol při jízdě v ideální stopě. Hra tedy evidentně počítá s lecčíms, ale výsledek tomu ne vždy odpovídá. Takže pořád tak trochu Colin McRae: DIRT jako na houpačce, každou chvíli se objeví něco zajímavého, ale každou druhou chvíli je to zbytečně rušeno něčím nedomyšleným nebo snad nedodělaným.

Na první pohled si pochavalu zcela jistě zaslouží i technické zpracování. Jelikož se zápolení v DIRTu odehrává povětšinou mimo závodní okruhy, tak je rozhodně na co koukat. Zejména rallye zkoušky jsou zhusta lemovány nejrůznější vegetací, která zaprvé vypadá skvěle a zadruhé i vrhá slušné stíny, což je sice samozřejmě pochopitelné, ale máme nyní na mysli zejména efekt přechodu mezi sluncem osvícenými částmi tratě a těmi stinnými. Ty jsou totiž skutečně smrtonosné a mnohdy to chce opravdu řádnou dávku odvahy a důvěry navigátorovi, abyste to tam pustili naplno. Stačí si projet pár takovýchto úseků, aby bylo každému jasné, že život rallye pilota v reálu asi opravdu nebude žádný med. Jenomže tu máme další zádrhel, který zcela zbytečně kazí výsledný dojem. Dost často se totiž stává, že Colin McRae: DIRT dochází ke zcela zřetelnému zpomalení snímkovací frekvence, díky čemuž se hra sice rozhodně nestává nehratelnou, ale při maximálním soustředění na jízdu vás to nepříjemně vyvede z koncentrace. Navíc je poměrně ostudné, že při tak značné dálce viditelnosti, jakou předvádějí některé zdejší lokace dochází v některých momentech ke zcela zřetelnému doskočení nějakého toho křovíčka v bezprostřední blízkosti trati. A aby toho nebylo málo, tak vám čas od času přejede přes obrazovku slabý proužek coby důsledek haprující synchronizace.

Kariérní pyramida

Hlavním režimem je samozřejmě Kariéra, která je ale řešena poměrně zajímavě. Závody jsou uspořádány do pyramidy o jedenácti patrech, kdy každé patro představuje jednu úroveň. Začíná se samozřejmě úplně na dně a další závody se odemykají až na základě zisku bodů v podnicích již odemknutých. Hra vás v kariérním postupu samozřejmě protáhne všemi zdejšími závodními variacemi a sympatické je i to, že před každým závodem zvlášť je možné zi zvolit jednu z pěti obtížností, přičemž pochopitelně čím vyšší obtížnost, tím vyšší finanční odměna. A čím více peněz, tím více aut si do garáže můžete pořídit. A pokud nechcete celá auta, můžete si pořídit alespoň některé z dostupných schémat, jimiž bude váš bourák polepen. Podle zvolené obtížnosti se samozřejmě mění i míra poškození vozů, takže na tu nejnižší můžete vcelku v klidu vymetat příkopy, zatímco na té nejvyšší stačí jeden pořádnější ťukanec a budete svoje auto dávat do kupy rok, přičemž budete rádi, když ho vůbec zvládnete nějak dořídit do cíle aktuální erzety.

Colin McRae: DIRT Alespoň zvuky jsou naštěstí zcela v pořádku. Motory znějí velmi věrohodně a navigátor odvádí velmi slušnou práci, přestože ne bezchybnou. Občas se totiž zdá, že vám chce nahlásit celou RZ až do konce, občas jsme měli dojem, že mu hlášení některé zatáčky vypadlo, ale celkově je navigace opravdu dost v pohodě. Docela značně pak člověku stoupne hladina adrenalinu v krvi v okamžiku, kdy má nahlášenu dvousetmetrovou rovinku a za její polovinou stále čeká, co mu navigátor nahlásí na jejím konci. Jak totiž známo, pořádné rallye mašiny to umí odlepit tři sta z místa, a tak i na dvou stovkách metrů dokážete nabrat hodně nebezpečnou rychlost, zvláště když se kolem vás jako o život míhají stromy.

Klady a zápory

Plus Přitažlivá grafika
Plus Chování vozů na nerovnostech
Plus Několik závodních tříd
Plus Závody do vrchu a Pikes Peak

Mínus Příliš arkádové pojetí
Mínus Některé závodní třídy vcelku nudné
Mínus Technické nedostatky

A na závěr ještě jeden zajímavý paradox. Přestože se tedy hra tváří spíše jako arkáda, nabízí slušné možnosti nastavení vašich vozů. Dá se nastavit kdeco, počínaje přítlakem a konče úhlem posazení kol a rozložením účinnosti brzd. Naproti tomu ale hra vede ve statistikách takové položky jako například nejdelší skok, nejdelší smyk nebo nejdelší jízda po dvou kolech. Trochu nás rovněž zarazilo, že jízdní vlastnosti vozů jsou charakterizovány víceméně pouze poměrem výkon/hmotnost a točivým momentem.

Takže celkově asi takto. Pokud patříte ke hráčům, kteří si čas od času rádi zahrají všechno, není důvod, abyste se u DIRTu slušně nepobavili. Pokud ale patříte k těm, kteří vyhledávají co nejreálnější rallye zábavu, asi zůstanete u WRC, případně u Rallisport Challenge. A ti nejdrsnější, kteří už dávno uposlechli výzvy z úvodu recenze, ti už zase drtí záludné erzety v Richard Burns Rally.

Hru zapůjčila firma Gamehouse.

Colin McRae: DIRT
Výrobce/Vydavatel Codemasters/Codemasters
Platforma Xbox 360, PlayStation 3
Multiplayer: 1-100 hráčů
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 550 kB
Verdikt: Z našeho pohledu je příklon k akci až příliš velký a vyskytuje se v něm příliš mnoho nedotažených věcí, ale z pohledu nevyhraněného hráče se jistě bude jednat o velmi slušné závodní vyžití.
Hodnocení: 75% (info)

  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...