Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Colin McRae Rally 04

  12:00aktualizováno  6:35
Konečně! Po dlouhých letech se i na PC dostává hra s tématikou automobilových soutěží, za kterou se rozhodně nemusíme stydět. Co Colin McRae Rally 04 nabízí čtěte v naší recenzi doplněné názorem profesionálního závodníka.

Colin McRae Rally 04

Konečně! Po dlouhých letech se i na domácí počítače dostává hra s tématikou automobilových soutěží, za kterou se rozhodně nemusíme stydět. V posledních letech prim tohoto žánru hrály konzole, kde kralovaly hlavně série Colin McRae Rally a WRC, zatímco na našich miláčcích jsme museli vzít zavděk ne úplně povedenými konverzemi Rallisport Challenge, třetího dílu Colina McRae či třeba V-Rally 3. Opravdu kvalitním titulem byla jen historická Rally Trophy, která si však výběrem starých aut a z toho plynoucí obrovskou náročností a nakonec i jakousi suchopárností celého titulu mnoho fanoušků nezískala.

Podobně jako u předchozího dílu, i tentokráte vychází PC verze čtvrtého Colina o několik měsíců později za konzolovými verzemi. A tak zatímco ve trojce jsme jezdili s továrním Fordem, Colin McRae již závodil ve světovém šampionátu v barvách francouzské značky Citroën. Do čtverky tak autoři vyměnili hlavní auto, než se však hra na našich monitorech stihla objevit, Colin dostal padáka a v současné době je bez trvalého angažmá (v nedávné době odjel Rallye Paříž-Dakar a uvažuje o startu ve vytrvalostním závodě v Le Mans). A čím zdůvodňují autoři toto časové zpoždění? Oficiálním důvodem časové náročnosti konverze je úprava grafiky a zdokonalení multiplayeru. Pravým důvodem je však dohoda mezi Codemasters a Sony (a následně i Microsoftem) o „exkluzivním“ vydání pro konzole. Časová prodleva (a hlavně fušersky odvedená práce) minulému dílu hodně uškodila, proto většina fanoušků čekala na čtyřku s velkými obavami. Tyto obavy částečně rozehnala demoverze, která ukázala, že tentokráte by se konverze mohla podařit. A jak ukazuje plná verze, která se mi dostala do rukou před týdnem, autorům se to podařilo!

Názor závodníka Martina Prokopa

Colin McRae Rally 04 Jak hodnotí Martin Prokop, v současnosti vedoucí muž absolutní klasifikace mezinárodního mistrovství ČR v automobilových soutěžích a nedávný vítěz Rallye Šumava startující za Jipocar Racing s vozem Škoda Octavia WRC.

Martin Prokop: „Oproti předchozímu dílu se podařilo výrazně vylepšit hratelnost celé hry, obzvlášť ovladatelnost auta je velice dobrá. Mně osobně se nejvíc líbí prvky simulující skutečný závod jakou jsou např. časová penalizace v servisu, že mlíko (vypáskování tratě, dříve se používaly obaly od mlíka - pozn. PLuto) není zeď a dá se protrhnout, že auto není Colin McRae Rally 04 nesmrtelné (porucha turbodmychadla, chladiče, mazání). Vyzvednout je třeba také grafiku, která je úchvatná. Naopak zvuk se zrovna moc nepovedl. Hlavně mi tam chybí rozdíly mezi různými auty, všechny mají podobný zvuk a ještě k tomu ne moc závodní. Co se mi ale nelíbí nejvíc je chování motoru. Průběh jeho výkonu totiž nemá s realitou nic společného, to je ale nemoc asi všech soutěžních simulátorů. Celkově tedy vzato si myslím, že se hra velmi povedla. Tvůrci se poučili z ne moc povedené trojky a udělali hru, která se již velmi blíží skutečnému světu automobilových soutěží.“

Colin McRae Rally 04 Pojďme ale úplně od začátku. Nejdříve je nutné hru nainstalovat. Tentokráte se hra rozlézá na čtyřech discích (případně jednom DVD) a jediná možná instalace zabírá více než dvě a půl giga. Po spuštění hry a nutném probliknutí několika nutných log se spustí náznak intra, které podobně jako u trojky za moc nestojí. Také menu nedoznalo mnoha invencí, opět je použit klasický rotující carousel. Ke klasickým položkám jako šampionát, quick race, time trial, options a exit se po jednodílové pauze vrací položka rally, i když v trochu jiné formě. Nejdříve bych začal v options. Klasické jsou možnosti nastavení grafiky, ovládání, zvuků. Velmi zajímavou položkou je možnost volby spolujezdce, který vás bude na trati navigovat. Jako primární je zvolen Colinův spolujezdec (v době účinkování u Citroënu) Derek Ringer, možné je však zvolit i spolujezdce jiných národností a také alternativního copilota mluvícího anglicky (jímž je Colinův původní spolujezdec Nicky Grist), jehož diktát mi přišel rozhodně kvalitnější. Další dvě položky, na které bych rád upozornil, považuji za zápor. Codemasters použili svůj „osvědčený“ způsob získání cheatů a tak pokud chcete získat všechny tratě, auta či jiné serepetičky a nechce se vám je vyjíždět, jedinou legální cestou je zavolat na některou ze zobrazených Colin McRae Rally 04telefonních linek a za drahý poplatek vám po nahlášení vašeho unikátního číselného kódu nahlásí hesla. Naštěstí existují šikovní programátoři, kteří dokáží velice rychle zareagovat generátorem… Druhým mínusem je nemožnost přepnutí americké měrné soustavy na metrickou, takže veškerá rychlost zobrazovaná ve hře bude pouze v mílích za hodinu.

Základní herní módy jsou v podstatě tři. Tím základním je šampionát. Ten můžete odjet buď ve třídě dvoulitrových vozů s jedinou poháněnou nápravou, s klasickými přeplňovanými čtyřkolkami nebo se superrychlými speciály v osmdesátých letech zakázané skupiny B (tedy ne jen s Fordem Focus WRC, jako u minulého dílu). U každého z těchto šampionátů máte možnost volby trojí obtížnosti. Ty se od sebe liší jak výkonností vašich soupeřů, tak také velikostí míry poškození soutěžního stroje. Konečně tedy autoři zareagovali na přání fanoušků a umožnili tak i těm hardcorovějším lepší požitek z jízdy. I zde je však potřeba hledat nedostatky. Jedním z nich je určitě to, že zde dosažené časy v rychlostních zkouškách se nezapisují do tabulky rekordů (nechápu proč). Dalším mínusem je počet soupeřů, kterých je opět jenom patnáct (vzhledem již v minulé Colin McRae Rally 04 recenzi vysvětlované absenci oficiální licence se smyšlenými jmény) soupeřů, kteří navíc na rozdíl od trojky přestali odpadávat. Navíc i na těžší obtížnost počítačoví oponenti živým hráčům rozhodně nestačí. Ostatní části šampionátu zůstaly vesměs nezměněny. Opět je možné projet si před soutěží shakedown, opět je možné nastavit si v servisní zóně auto, opět máte před každou sekcí jedné či dvou zkoušek možnost podrobně si prohlédnout informace o nadcházejících testech. Nic překvapivého zde není, jen oproti trojce ubyly mezianimace projíždění startovní rampou či průjezdy časovou kontrolou. Naopak celkem zajímavou novinkou je způsob získávání některých vylepšených dílů. Před každou soutěží šampionátu se objeví nabídka na testování, během kterého má hráč dva pokusy na to získat kvalitnější náhradní díly. Je libo lepší tlumiče? Proč ne, ale musíte projet určitý úsek v časovém limitu a ještě přitom zatížit tlumiče na určitou míru. Autorům rozhodně invence nechyběla, pro lepší převodovku je potřeba dokázat přesnost řazení, pro keramické brzdy prokázat schopnost správně odhadnout brzdnou dráhu atd.

Rally - silniční podnik se stanovenou průměrnou rychlostí, který se úplně nebo částečně odehrává na silnicích otevřených pro normální provoz
Rychlostní zkouška zkouška rychlosti s měřením času na trati uzavřené jen pro rally
Posádka posádka každého vozidla je složena ze dvou osob. Tito dva členové posádky se označují jako jezdec a spolujezdec
Vozidla rally se mohou zúčastnit jen následující vozidla: Cestovní vozy včetně WRC, Produkční vozy a Ostatní vozidla specifikovaná dle národních řádů
Servis servis je definován jako neomezená práce na soutěžním vozidle. Po celou doby trvání rally nesmí být servis na soutěžních vozidlech prováděn jinde než v servisním parkovišti
Časová kontrola v těchto kontrolách komisaři stanoviště zaznamenávají do jízdního výkazu čas, ve kterém jim posádka výkaz předložila
Shakedown testovací zkouška může být uspořádána jen na trati, která je charakteristická pro celou rally a není součástí žádné RZ
Výsledky se stanoví jako součet časů z rychlostních zkoušek, časových penalizací udělených ve spojovacích úsecích a všech ostatních penalizací vyjádřených v čase

Colin McRae Rally 04 Další z možností je time trial. V tomto módu si můžete projet libovolnou trať s libovolným autem na čas, jedinou podmínkou je, že jste si je již vybojovali. V Colinovi je totiž opět použit „výherní systém“, kdy jsou v úvodu odemčeny jen základní auta a první rychlostní zkoušky všech soutěží. Ostatní se v nabídce objevují až postupem v jednotlivých šampionátech. Důležitým faktem je, že pouze v time trialu a v rally je možné zapsat se do tabulky rekordních časů. I zde je možnost volby obtížnost (v tomto případě se určuje hlavně míra poškození auta) a po velké negativní reakci hráčů se sem vrátila i možnost nastavení auta před zkouškou. Závěrečný replay je samozřejmostí, novinkou v této fázi je uložení nejrychlejší jízdy na disk, kterou je pak možné pustit během závodu jako ghost car (po trati jeden červený „duch“ znázorňující právě rekordní jízdu). Poslední volbou je rally. Na výběr jsou všechny klasické ve hře zahrnuté soutěže, speciální sady zkoušek (asfaltová soutěž, šotolinová soutěž i závod poskládaná ze zkoušek s řadou horizontů) a překvapivě se objevuje i „custom rally“, kam je možné vybrat libovolnou šestici zkoušek. Také zde je možnost nastavení auta před zkouškou i volba míry poškození. Poslední možnost je ale degradována tím, že zkoušky nevystupují jako celek, ale jedou se jako by byla každá vlastním závodem = i když na prvním testu poškodíte vůz téměř na hranici pojízdnosti, před další je připravené, jakoby se nic nestalo.

Colin McRae Rally 04

Velice důležitou součástí každé závodní hry je vozový park a také tratě, na kterých se souboje odehrávají. Co se týče aut (seznam můžete vidět ve speciálním rámečku povalujícím se někde tady kolem), žádná extra sláva to není. Některé z nich jsou dokonce téměř natvrdo okopírované z třetího dílu, u některých se alespoň vyměnila textura. U tratí je to naštěstí trochu jiné. Soutěže zůstaly úplně stejné jako u trojky, každá z nich má celkem šest rychlostních zkoušek (u některých je přítomen i superspeciální test), což dává dohromady slušný počet 52 (přičemž je ještě k dispozici možnost tratě zrcadlově obrátit). Oproti předchozímu dílu jsou tratě určitě rozmanitější, kilometrově i časově krapánek delší a také náročnější. Řadu úseků budou pravidelní hráči této série určitě poznávat, některé pasáže byly v různých směrech použity v předchozích třech dílech. Každopádně žádná ze zkoušek není naprosto přesnou kopií některé dřívější. Povrchy zůstaly zachovány, Španělsko tedy zůstává asfaltové, Austrálie, Řecko, Finsko a USA jsou šotolinové, Japonsko se jede na uklouzaném mokrém asfaltu, Švédsko na sněhu a ledu a Anglie je mixem toho všeho dohromady. Autoři opět pokračují v trendu zužování cest, obzvláště jedna hodně úzká pasáž v Austrálii mezi vzrostlými stromy určitě stojí za zmínku.

4WD
Citroën Xsara WRC
Objem motoru: 1997 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 314 koní
Váha: 1198 kg
Ford Focus WRC
Objem motoru: 1998 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 310 koní
Váha: 1210 kg
Mitsubishi Lancer E7
Objem motoru: 1999 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 310 koní
Váha: 1200 kg
Peugeot 206 WRC
Objem motoru: 1997 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 312 koní
Váha: 1150 kg
Subaru Impreza WRC
Objem motoru: 1998 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 312 koní
Váha: 1205 kg
2WD
Citroën Saxo S1600
Objem motoru: 1587 ccm
Pohon: přední
Výkon: 207 koní
Váha: 943 kg
Fiat Punto S1600
Objem motoru: 1597 ccm
Pohon: přední
Výkon: 215 koní
Váha: 950 kg
Ford Puma S1600
Objem motoru: 1596 ccm
Pohon: přední
Výkon: 200 koní
Váha: 948 kg
MG ZR S1600
Objem motoru: 1588 ccm
Pohon: přední
Výkon: 212 koní
Váha: 952 kg
VW Golf Kit Car
Objem motoru: 1990 ccm
Pohon: přední
Výkon: 230 koní
Váha: 970 kg
skupina B
Audi Quattro S1
Objem motoru: 2110 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 550 koní
Váha: 1090 kg
Ford RS 200
Objem motoru: 1804 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 420 koní
Váha: 1140 kg
Lancia 037 Rally
Objem motoru: 2111 ccm
Pohon: zadní
Výkon: 325 koní
Váha: 963 kg
Peugeot 205 T16
Objem motoru: 1755 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 480 koní
Váha: 910 kg
bonus
Citroën 2 CV
Objem motoru: 425 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 50 koní
Váha: 735 kg
Ford Escort 1600
Objem motoru: 1798 ccm
Pohon: zadní
Výkon: 200koní
Váha: 1027 kg
Ford Transit
Objem motoru: 2400 ccm
Pohon: zadní
Výkon: 200 koní
Váha: 2000 kg
Lancia Delta HF Int.
Objem motoru: 1995 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 325 koní
Váha: 1132 kg
MGC Sebring GTS
Objem motoru: 2968 ccm
Pohon: zadní
Výkon: 202 koní
Váha: 1250 kg
Mitsubishi Pajero
Objem motoru: 3496 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 250 koní
Váha: 1800 kg
Subaru Impreza STi
Objem motoru: 2212 ccm
Pohon: 4x4
Výkon: 285 koní
Váha: 1270 kg

Nejzásadnějším bodem každého automobilového simulátoru je určitě fyzikální model auta. Zatímco na konzolích byla trojka i čtverka velice dobrá, na PC se třetí díl po této stránce absolutně nepovedl a právě špatné chování auta bylo hlavním důvodem, Colin McRae Rally 04 proč jej řada fanoušků odsuzovala. Naštěstí si z toho vzali chlápci v Codemasters ponaučení a tentokráte tomuto bodu věnovali důkladnou pozornost a určitě se to vyplatilo, auta se totiž chovají velice realisticky a na PC téměř nemají konkurenci. Je opravdu poznat velký rozdíl i v chování jednotlivých vozů, obzvlášť u lehkých vozů třídy Super1600 jdou poznat rozdíly ve váze i chování samotného auta. A bavit se o rozdílu mezi jednou poháněnou nápravou a oběma asi nemá smysl. Navíc každá i sebemenší úprava na autě (změna pneumatik, délka rychlostních stupňů v převodovce, výška vozu) má na jeho chování výrazný (a také rozpoznatelný) vliv. A rozhodně neplatí, že by šlo zkoušky projet bez použití brzd, jak bývalo dříve zvykem. To vše podtrhuje i podařený systém poškození (dle stupně obtížnosti), kdy je možné autu poškodit téměř vše. Od krásně promáčknutých dveří po lehkém nárazu do stromu až po možnost dojetí do cíle zkoušky pouze po ráfku. Největším překvapením ale pro mě bylo, když se během jízdy mému notně poškozenému autu zastavil motor a já jsem ho musel v klidovém stavu znovu startovat! Naopak jako zápor lze opět považovat relativně brzké vrácení na trať při jejím opuštění i nezničitelnost některých dopravních značek.

Colin McRae Rally 04 Nač by byl pěkný fyzikální model, kdyby se na hru nedalo dívat. Tak o tohle se v Colinovi 04 rozhodně bát nemusíme, grafika byla už v předchozím díle velice pěkná. Autoři si tentokráte více dali záležet na často polygonových divácích, zlepšili vzhled okolní krajiny (hlavně stromů), opět přidali pár polygonů do závodních aut. Grafická stránka je tedy opravdu plusem.Zato u zvuků je to hodně rozporuplné. Hra poprvé podporuje systém EAX 4.0 (Creative Labs hru vydává dokonce jako jeden z pilotních projektů systému) a na kvalitě je to opravdu znát. Zvuky motoru, při pohledu z kabiny odfukování turba – to vše je zpracováno asi nejrealističtěji, co se zatím v závodních hrách objevilo. Leč, do reality to má pořád ještě daleko. To zvukové efekty průjezdu kaluží, stírání stěračů, nárazy do kamene, řinčení vysypaného skla – ty se celkem podařily.

Zmínit je potřeba také multiplayer. Na jednom počítači můžou hrát až čtyři hráči (i při rozdělené obrazovce!, jinak je možné použít klasický alternate mód). K dispozici je tentokráte možnost využít připojení přes internet nebo síť, kde může hrát až osm hráčů. Zde je hra koncipována jako klasické rally, většinou tedy stejně Colin McRae Rally 04 pojedete pouze proti času (což ale u automobilových soutěží nelze považovat za zápor).

Jako úplně poslední věc jsem si nechal vychytávku, kterou jsem několik let bombardoval známé u Codemasters, až se ve hře nakonec objevuje (ovšem nakolik to ovlivnila má nedobytnost nemohu posoudit). Tím je speciální mód Extreme, který je téměř totožný s realitou. Pokud se vám podaří tuto variantu hry vybojovat (a není to jednoduché), budete si připadat téměř jako na reálné soutěži. V „Extreme“ šampionátu je totiž míra poškození nastavena na maximum, soupeři jsou také hodně kvalitní, jediný použitelný pohled je ten od volantu a navíc jsou vypnuty všechny pomůcky, které se v závodním autě v reálu nevyskytují (směrové šipky ukazující, kudy povede trať, probíhající čas, mezičasy atd.). A tak nezbývá, než se spoléhat na otáčkoměr s tachometrem a slova spolujezdce. A přestože se mi ještě nepodařilo odstoupit, vězte, že náraz v plné rychlosti v tomto módu znamená konec nadějí na slušné umístění. Přesto je tato varianta bezpochyby zlepšením, bohužel ne úplně dotaženým Colin McRae Rally 04 k dokonalosti.

Takže si to shrňme. Konzolisté mohou určitě považovat čtvrtý díl jako takový datadisk ke trojce. Vzhledem k (ne)kvalitám třetího PC dílu nezbývá u čtverky nic jiného než „takhle měla vypadat trojka“. Konečně se autorům podařilo překonat (podle některých vyrovnat) zatím nejkvalitnější druhý díl celé série. Několik mušek či větších much se sice pořád vyskytuje (pořád krátké RZty, narážení do značek, vytáčení motorů WRC i dvoukolek do 7000, málo diváků podél zkoušek, předimenzovaná účinnost brzd atd.) přesto máme co do činění s nejlepším simulátorem automobilových soutěží současnosti. Bude to však i po příchodu Richard Burns Rally?

Colin McRae Rally 04
Minimum: P-800, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Optimum: P-1400, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Multiplayer: split-screen, LAN
Další informace: PS2 recenze / wallpapery/ screenshoty/ video/ trainer
Výrobce/distributor: Codemasters
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Konečně pořádný simulátor automobilových soutěží.
Hodnocení: 85%
Autor:




Nejčtenější

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.