Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Command and Conquer: Tiberian Sun

  12:18aktualizováno  9. července 2001 1:46
Command and Conquer: Tiberian Sun
Command & Conquer: Tiberian Sun

Následující zprávu vytvořil Vrah v souladu se směrnicí vydanou BonusWebem dne 14. 9. 1999. Tento dokument sleduje dva cíle. Za prvé shrnuje a zhodnocuje nejnovější zpravodajské informace všech elementů hry Tiberian Sun. Za druhé provádí vyhodnocení multiplayeru, čili hry více hráčů. Všechny osoby, které budou tento dokument číst, musí mít povolení přístupu k tajným informacím na úrovni červená nebo vyšší. Porušeních bezpečnostních procedur je přestupek, který spadá pod vojenský soud a může být trestán až smrtí.

Westwood, proslavený hrami jako trilogie Legend of Kyrandia či Lands of Lore, byl první, který světu přinesl jejich nejslavnější hru, realtime strategii Dune 2. Tohle zřejmě každý ví, ale jak se říká, opakování matka moudrosti. Onen úspěch vyvolal boom realtime stretegií. V popředí se udržely pouze dvě firmy - Westwood a Blizzard. Zatímco Westwood vytváří sérii Command & Conquer, pod níž spadá i nejnovější přírůstek, Blizzard bez problémů sekunduje svými Crafty. Ovšem po vydání Red Alerta a StarCrafta nastal jistý zlom, každá z firem se rozhodla jít jinou cestou. Westwood i nadále spoléhá na vyšlapanou cestičku realtime strategií bez podstatných změn, Blizzard na to jde se svým WarCraftem III trochu jinak. Na WarCrafta III si ještě nějaký ten pátek počkáme, oproti tomu je Tiberian Sun již dávno venku. Takže hurá na něj.

Malá poznámka pro začátečníky v oboru, kteří netuší, co se pod pojmem realtime strategie skrývá. Takže velmi zjednodušeně: Představte si dvě znepřátelené strany, které spolu bojují. Hráč těží nějakou surovinu za kterou získá peníze, které následně investuje do stavění budov a bojových jednotek. Čím více rozličných budov postaví, tím více zajímavých prostředků ke zničení nepřítele získá. Vše se odehrává v reálném čase, zvítězí většinou ten, kdo vyrobí více jednotek a má lepší strategii.

Příběh začíná ve dvacátém století, kdy se na Zemi začala objevovat neznámá látka tiberium. Ač se to nemusí zdát, tiberium se chová jako dokonalý predátor, tj. devastuje postiženou zemi, vysává z ní veškeré minerály a velmi nehezky se projevuje i na samotném člověku. Tehdy existovaly dvě frakce GDI (Global Defense Initiative - ti hodní) a Bratrstvo Nod (Brotherhood of Nod - ti špatní). I když označovat někoho za hodného a špatného by bylo možná trochu zavádějící, obě frakce měli stejné cíle, jen k tomu využívaly jiné prostředky. První válka končí prohrou NODu, myslelo se, že jejich vůdce, Kane, zahynul. A jak říká Kane, plést si ho s mrtvolou by byla politováníhodná chyba. Právě v tomto okamžiku začíná Tiberian Sun, kdy se zhruba po 30 letech Kane opět vrací na scénu. Znenadání se na jednom z terminálů základny Filadelfie, orbitálního velícího centra GDI, objevuje Kaneova tvář. Nejvyšší muž GDI, generál Solomon, pověřuje ve vedení válečné kampaně velitele Michala McNeila. Dosud rozhádané frakce původního NODu se opět sjednotily, v čele stanul samozřejmě vůdce Kane. GDI spoléhá na loajalitu svých vojáků, u NODů není neobvyklá nějaká ta vražda či zrada za účelem postupu. Do bojů zasahuje i třetí rasa, tzv. Zapomenutí, kteří v důsledku neblahého působení Tiberia přestali býti lidmi. A co teprve boj o technologie mimozemských civilizací...

Command & Conquer: Tiberian Sun

Jistě atraktivní příběh si zasluhuje kvalitní grafické provedení, o kterém bude řeč v druhé části tohoto odstavce. Nejdříve se podíváme na samotný engine a grafiku hry. První šok někomu může způsobit informace, že Tiberian Sun nepodporuje 3D kartu. Tohle ovšem Westwood proklamoval již dávno dopředu, jejich engine to prostě nepotřebuje. Kromě vychytané grafiky se mi velmi líbí i dokonalá souhra světla a stínů, při pohledu na noční prostředí, ve kterém zeleně zářilo tiberium, se mi na chvilinku zastavil dech. Zpět k 3D terénu, který se výbuchy dokonce deformuje. Například po menším výbuchu zůstane v zemi menší jamka, po větším krásný kráter. Nebo, rozstřelená jednotka vybouchne a její kusy se rozletí do okolí, přičemž pokud spadne nějaký do vody, udělá to hezké "žbluňk".

Všechny vozítka dokonale kopírují terén, z kopce například jezdí rychleji než do kopce. Letecké jednotky mají svůj stín, který se opět věrně zobrazuje na plastické krajině.

Zdají-li se vám jednotky moc titěrné, nebo naopak veliké, můžete si přepínat mezi rozlišením 640x400, 640x480 a 800x600 (a po stažení neoficiálního prográmku i více). Někde se možná dočtete, že Tiberian Sun podporuje pouze 640x480, což svědčí pouze o kvalitě onoho recenzenta a důvěryhodnosti magazínu. Animace bojových jednotek se ve valné míře povedly, hlavně těch větší. Někde bych možná uvítal víc animačních fází, nicméně za tohle může jen a jen moje profesionální zmlsanost. Ruku v ruce s nádhernou grafikou jdou animované sekvence (schválně neříkám renderované), které se mohou pyšnit opravdu tou nejlepší kvalitou - jak po stránce technické, tak po té herecké. U Red Alerta se mi nelíbil přístup k animovaným sekvencím. Jednak se mi nezdála kvalita (prokládání) a hlavně, pořád se v nich jenom mluvilo, žádná akce. Westwood se naštěstí poučil, takže v Tiberian Sun je vše příjemně rozvrženo, chvilku se mluví, pak následuje akce a naopak. Ne vše je renderované, například interiéry některých místností jsou opravdu skutečné (rozuměj: postavené). Ve skloubení renderované grafiky a reálných herců jsem nenašel chybu, vše vypadá přirozeně. Takový přelet bitevních letounů Orca nad nepřátelskou základnou či vyhozený most do vzduchu, to se musí vidět.

Command & Conquer: Tiberian Sun

Hudba ve hře mi letos připadá trošičku horší, i když, takhle bych to neřekl, spíš se zdá taková nevýrazná. V bojové vřavě to ani nepostřehnete, zde svoji roli hrají více zvuky, kde nemám opět co vytknout. Charakteristické zvuky jednotlivých zařízeních a strojů, hlas oznamující že byla odpálena raketová střela, kovový hlas cyborgů dotváří maximální iluzi správné bitky.

Žádná ze stran nemá nějak výrazně extrémně silné jednotky (až na vyjímky) a hlavně, nenajdete žádnou univerzální, která by byla schopna bránit se proti všem typům útoku (pěšáci, vozidla, vzduch). Začneme u GDI, protože právě za ně jsem hrál kampaň. Klasický pěšák se hodí tak akorát na zmírnění postupu nepřítele a pro počáteční bitky. Diskobol, tedy granátník co hází disky, které se odráží, patří mezi zajímavé jednotky a celkem jsem si divil, jak dlouho mi vydržely (pozn.: než začal počítač používat plamenometný tank :). Létající pěchota slouží k rychlý útokům proti nekrytým pozemním cílům, medik léčí jednotky ve svém okolí. Drobných změn jsme se dočkali u inženýrů, kteří konečně mohou zajmout nepřátelskou budovu ať je jakkoli poškozená (tj. stejně jako v prvním díle vám stačí jeden inženýr na zabrání cizí budovy). Inženýr dále vrací plné zdraví všem budovám, do kterých vstoupí a třetí vymožeností je opravování mostů. Mosty ve hře znamenají mnoho, můžete je strategicky zbourat a po připravení útoku následně opravit. Samotný most toho moc nevydrží, takže to, že spolu s mostem do řeky spadnou i tanky po něm projíždějící, není až tak neobvyklá situace. Mluvící duch vyhazuje pouhým dotekem do vzduchu budovy a jeho puška může eliminovat až několik nepřátel jedním výstřelem. Tím také končí pěchota a mi se přesouváme k mechanickým strojům. První z nich zastupuje Wolverine, malá rychlá jednotka, vhodná proti nepřátelské pěchotě. Titán, jak se tenhle mechoidní kolos jmenuje, se skvěle hodí proti buginám a tankům, proti pěchotě se vůbec nechytá. Vznášedlo střílí rakety, nemá žádné terénní postihy takže kromě toho, že málo vydří a je docela drahý, není tak špatný. Stejně tak Narušitel, který se velmi podobá Sonickému tanku z Duny 2. Mammoth Mark II je nejsilnější jednotkou za GDI, jediným výstřelem ničí nepřátele a hodně toho vydrží. Bohužel, jedná se zatím o prototyp, což pro hráče znamená, že může vyrobit pouze jeden. Kromě dopravního vozidla a letadel nesmím zapomenout ani na bitevní letoun Orca, který svou rychlostí (a raketami) dokáže zvrátit průběh bitvy. Bombardér Orca snad nepotřebuje komentář, ve větším počtu zničí cokoliv. Za NODy mě zaujala technologie podhrabávání a zahrabávání (obšlehnuté ze StarCraftu), z jednotek pak jednoznačně Artilerie, která střílí hodně do dálky a navíc se vždy trefí. Dojem na mě udělal i letoun Banshee neboli Siréna s mimozemskou technologií, která je pekelně rychlá. Ale mohl být silnější.

Command & Conquer: Tiberian Sun

Z budov bych zmínil, že GDI si některé budovy vylepšuje, což opět trochu zavání StarCraftem. Například pokud chcete věž, musíte nejdřív postavit podstavec a na ní pak přimontovat příslušný díl (kulomet, dalekonosné granáty či protivzdušnou obranu). Z Duny 2 se zase převzal dobrý nápad s betonovým "chodníkem", který se vyplatí stavět. Pokud ho postavíte, nezůstávají v zemi krátery a nepřátelské jednotky u vás nemohou vyhrabat. Vylepšila se také informace o energii, která je mimoděk reprezentována i číselně. Nechci prozradit všechno, najdete zde i budovy vyloženě obranného charakteru, například u NODů maskovací generátor vhodný pro multihru, který vám zobrazuje terén, ovšem už ne vaše jednotky. Nepřítel tak sice vidí, jenom všechny jednotky v tomto ochranném poli budou neviditelné. A co teprve raketové silo a chemická bomba... nádhera.

Mise se dělí na tři typy: 1) S partou panáčků někam dojít, něco zničit, něco obránit. 2) Stavíte základnu, těžíte, vyrábíte jednotky a cílem je obvykle totální anihilace nepřítele. 3) Kombinace těchto dvou předchozích. Nutno podotknout, že počáteční "vojáčci only" mise mě vůbec nebavily. Čím dál jsem se ovšem v kampani dostával, tím lepší se mi zdály, už to nebylo pouze o chození, zapojit se musela i taktika a s jistou nadsázkou trochu myšlení. Velmi příjemně mě překvapil výborný design všech misí, se skvělým načasováním různých událostí. Pokud hrajete podruhé, budete již vědět, kdy a kde se jaké jednotky objeví a podle toho se připravíte, ovšem při prvním hraní, to je jiná písnička. Single playeru se podřídila umělá inteligence počítače, čímž myslím, že ji autoři trochu přiškrtili. Zkuste si pak schválně zahrát skirmish s počítačem třídy AI 2 a uvidíte, že zas tak špatný není.

S proklamovaným povyšováním jednotek to nedopadlo jak jsme si asi všichni představovali, protože to jednak trvá dlouho a nenašel jsem rozdíl mezi povýšenou jednotkou od normální. V propagačních materiálech se psalo, že povýšená jednotka získá nové schopnosti a pod., což sice vyloučit nemohu, ale jak jsem říkal, nevyužijete to. Přitom stačilo tak málo a tipoval bych, že pokud si Westwoodu bude stěžovat hodně hráčů, nějaký opravný patch na sebe nenechá dlouho čekat.

Bez povšimnutí nemohu nechat ani multiplayer, protože právě díky němu získal Tiberian Sun ocenění nejvyšší. Můžete hrát po modemu, Internetu, síti a sériovém kabelu. Hlavně onu poslední možnost některé firmy zanedbávají, protože jinak s kamarády multiplayer vlastně nehraji. Stačí naložit počítač do auta (v hroším případě do tašky :), vyhradit si nějaký volný den a multiplayerový dýchánek může začít. Multiplayer jsem testoval jeden den a rád bych se s vámi podělil o mnou nashromážděné informace. Předně, mezi mnohými nastaveními se konečně objevila možnost nezničitelných harvesterů a random map. Při hře dvou hráčů není dobré, pokud se sejdou dva defensivní typy, jelikož Tiberian Sun přímo inklinuje ke stavění velké základny, kterou v pozdějších fázích nelze dobýt. Je to tak, potom musí nastoupit nižší tech level který doporučuji klidně nastavit i na menší hodnoty, protože jen tak si užijete bojů techniky a ne pouze záškodnických akcí spolu se zbraněmi hromadného ničení. Mezi vymoženostmi GDI naleznete generátor Požární bouře v podobě ochranných zdí, přes které se nedostane NIC. Mnohokrát se stalo, že si kamarád všimnul mé letky Sirén, zapnul zeď a já ztratil polovinu letky. Dále Sirény potřebují určitý prostor k manévrování, čímž další polovina z poloviny se rozbila o onu zeď. Pak už naštěstí došla energie k vytvoření pole a já se se svoji poslední Sirénou vrátil zpět na základnu. Mimochodem, létající jednotky nevybuchují ve vzduchu, ale padají k zemi, o kterou se tak nádherně roztříští. Naopak NOD disponuje Obeliskem a Artilerií, přes kterou ve větším počtu nepronikne nic. Dostřelí nejdále ze všech jednotek, po dopadu v zemi vznikají obrovské krátery a pokud se vám nepodaří vymyslet nějakou chytrou strategii, partie končí patem. Opravdu hodně záleží na dohodách se soupeřem, které zbraně nebudete tolik nebo vůbec používat, protože hra pak ztrácí hodně ze svého kouzla.

Command & Conquer: Tiberian Sun
Výrobce: Westwood studios
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: Pentium 166 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 233 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: I když vím, že budu za své hodnocení mnoha lidmi lynčován, musím dát této hře desítku a to hlavně kvůli multiplayeru, který je prostě geniální.
Hodnocení 10/10
Druhá strana mince by Leech
Po velkých slibech a velkých odkladech Westwoodu přichází dílko jaksi nedokonalé. Možná je to jenom mnou, že jsem čekal daleko víc originálních nových nápadů. Neříkám, že C&C: TS by byla špatná hra, ale není ani nijak extra.
Hodnocení 6/10
Třetí strana mince by Vreco
C&C: TS je bezesporu kvalitní a technicky brilantně vyvedená hra propracovaná do nejmenších detailů, na druhou stranu i přes snahu tvůrců na vás stále působí dojmem, že něco takového už tady někdy bylo.
Hodnocení 8/10
Jak říkám, nebojte se experimentovat s tech levelem jednotek, užijete si pak mnohem více zábavy. Mezi defensivní přístroj NODů patří také Maskovací generátor, který zneviditelní všechny jednotky a budovy v dosahu tak, že nepřítel uvidí pouze holý terén bez jednotek. Bombardovací letouny Orca za GDI zase v hojném počtu zničí jakoukoli budovu, proti 8 bombardérům postavte na obranu Constructon Yardu a War Factory větší množství Samů (12), spolu s připraveným inženýrem k obnově budovy. Multiplayer TS hodnotím velmi pozitivně, užijete si totiž hodně těch záškodnických akcí.

V samotném závěru se zmíním ještě o spoustě klávesových zkratek, promyšlenému systému way-pointů, možnosti vypínání elektrické energie budovám a další spoustě vymožeností, které z TS dělají ohromnou záležitost. Obtížnosti single playeru se mohou zkušenější kolegové pouze pousmát, ty nechť rovnou hrají na tu nejtěžší. Ve skirmish se nejlepší počítač chová občas docela velmi prohnaně, snaží se útočit na slabší místa v obraně, používá inženýry a všechny jemu dostupné technologie. Třeba bitka hráč (GDI) vs. počítač AI level 2 (NOD) dopadá v hodně případech prohrou hráče.

Single player si zahrajete na historickém stroji P166 s 32 MB RAM a 200 MB volného místa na disku. Pro vychutnání požitku při hraní bych doporučoval nějaký ten Celeron či PII s 64 MB RAM a pokud hodně ukládáte pozice a obrázky (Ctrl + C) tak i nějakých 300 MB na disku. Tiberian Sun mi na Celeronu 300A s 64 MB RAM šlape jako hodinky a vůbec se netrhá ani při větším počtu jednotek.

Tiberian Sun se u nás prodává s českým manuálem, výhrady bych měl opět pouze ke kvalitě krabice (klasická česká) a manuálu, u kterého bych u obálky uvítal tlustší papír.

Teď si asi každý z vás všimnul, jaký ortel jsem vyřknul. Je mi jasné, že mě díky tomu nebudou mít někteří lidé rádi, ty odkážu na názor Xentara. Na druhou stranu mě Tiberian Sun opravdu zaujal, líbí se mi, výborně se hraje a za svým hodnocením si stojím. Pokud se chcete dobře pobavit, jděte do koupě. Skloubení výborné grafiky a hratelnosti ve výtečném single playeru a multiplayeru mě přesvědčilo, abych udělil hodnocení nejvyšší, proto Tiberian Sun doporučuji všem milovníkům realtime strategií.

Autor:




Nejčtenější

Shadow Warrior (PS4)
Stáhněte si nového Shadow Warriora zdarma. Ale pospěšte si, čas běží

Nabídka, která se neodmítá. Vynikající akční hra z roku 2013 je po omezenou dobu k mání zdarma v internetovém obchodě Humble Bundle. Nepromeškejte tuto...  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Obal prvního Dooma je nezapomenutelný
Tajemství odhaleno. Předlohou „Doomguye“ je samotný John Romero

Slavný vývojář John Romero se na svém blogu pochlubil tím, že právě on se stal předlohou slavného „Doomguye“, který zdobil obal prvního dílu kultovního Doomu.  celý článek

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.