Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Commandos 2: Men of Courage

  12:00aktualizováno  12:16
Před rokem se tato hra stala na PC obrovským hitem. Nyní máme možnost podívat se, jak dopadla její konverze na PS2. Je opatrné plížení nepřátelským táborem, ukrývání mrtvol a kladení pastí stále stejně zábavné? Neztratilo se náhodou něco z osobitého kouzla legendárního mixu strategie a logické hry?

Commandos 2

Druhá světová válka se stala námětem bezpočtu počítačových her. Valnou většinou se jednalo o klasické realtimové strategie nebo akční tituly. Najdou se ale výjimky, které nám největší válečný konflikt moderní historie představují i v jiném žánru. Asi nejúspěšnější z těchto „odpadlíků“ je série Commandos. Její první díl, který spatřil světlo světa v létě 1998, de facto založil zcela nový žánr – mix logické hry a RTS. Díl druhý, který na PC vyšel před rokem a nedávno se objevil i na dalších platformách, se na čas stal stálicí na čelních místech prodejních hitparád. V čem spočívá ono kouzlo, které očarovalo celý herní svět?

Devět kroků k úspěchu
Základ všeho spočívá především v propracovanosti a originalitě herního systému. Do vínku dostanete celkem devět postav, z nichž každá ovládá různé specifické činnosti. Dohromady jsou naprosto neporazitelný tým – zelený baret je neocenitelný v boji beze zbraně, ženista klade nálože, špión pronikne na nepřátelské území v německé uniformě a odstřelovač protivníky zneškodní dříve, než si někdo všimne, že je něco v nepořádku. A aby toho nebylo málo, tak můžete využít pomoci i dalších spojeneckých vojáků, na které narazíte. Jenže takhle by to asi nebyla moc velká zábava, protože většinu misí byste splnili dříve, než by protivník řekl „Nicht schiesen, bitte!“

Commandos 2

Valnou většinou tedy budete hrát jen s několika určitými postavami svého kádru. A pak to dostává ty správné grády. Jediný způsob, jak mise dokončit, je zevrubně se seznámit nejen se schopnostmi vašich vojáků a s jejich výbavou, ale i s celou aktuální situací – terénem, pohybem stráží, zkrátka vším. Právě tohle dělá z Commandos spíše logickou hru než běžnou strategii. Každý krok si totiž musíte přesně naplánovat, nic nesmíte opomenout. I když ke splnění zdejších dvou desítek misí vede pokaždé několik různých cest, improvizovat se moc nevyplácí. Ve správné chvíli na správném místě, to musí být heslo každého, kdo se chce prokousat až do samého konce hry. Dvakrát měřit, pak nepřátele jednou zaříznout.

Co je malé, to je hezké?
Pochopitelně, že komplexnost herního systému se odrazila v poměrně složitém ovládání. Až po několika hodinách snažení pro vás nebude hledání příslušné akce v přehršli zdejších nabídek utrpením, ale běžnou rutinou. Jak rotovat kamerou v interiérech? Jak vyměnit předměty mezi jednotlivými postavami? Jak přinutit spojeneckého vojáka, aby zalehl a spustil krycí palbu? Jak vyšplhat do okna a prolézt do místnosti? V každý okamžik máte tolik možností, co dělat, až to je někdy na obtíž. Hodně vám sice pomůže zdejší tutorial, který vás během několika hodin naučí alespoň těm nejzákladnějším trikům (vážně to trvá takhle dlouho, ale je to dobře investovaný čas), ale nepočítejte s tím, že po jeho absolvování zvládnete úplně všechno.

Commandos 2

Zde je částečně na vině i grafické zpracování hry. Ne, není ošklivé, to v žádném případě. Naopak – prostředí jsou krásně vykreslena, animace jsou plynulé a i samotný design patří mezi naprostou světovou špičku. Horší je, že Commandos 2 je původně hra pro PC a jako taková počítala s vyšším rozlišením, než jakého je PS2 schopno. Takže programátoři i výtvarníci se mohli snažit sebevíc (a snažili se, je to opravdu znát), ale i tak budete mít problémy nejen se zjišťováním, co která ikonka vlastně znamená, ale vzhledem k titěrnosti izometrického pohledu navíc horko těžko zjistíte, jaký vojáček je který. K tomu je ještě zapotřebí počítat s tím, že v temně laděných lokacích budete mít problémy s identifikováním jednotlivých předmětů, a výsledek je nepříliš potěšující – inteligentní herní rozhraní vám sice řekne, že na tomto místě můžete provést nějakou akci, ale je jen jeden způsob, jak zjistit, o jakou se jedná: vyzkoušet to. Hru lze naštěstí v libovolný moment uložit, takže případná chyba vás nenutí opakovat celou misi, ale rozhodně to není nic, co by vás mohlo potěšit.

Chybička se vloudila
Commandos 2 je sice hra, která nemá ve svém žánru konkurenci, ale rozhodně není bez chyb. Obtížnému ovládání se asi nešlo vyhnout bez toho, že by byl okleštěn herní systém, takže se s ním musíme prostě smířit. Jistě ale bylo možné upravit třeba pohyb vozidel, který je natolik špatně zpracován, že se dopravním prostředkům raději vyhnete. Ikony představující jednotlivé Commandos 2 činnosti by měly být jasněji identifikovatelné – jen málokdo asi bude mít náladu je luštit s očima přilepenýma na obrazovku. Jednoduchý popisek by jistě stačil. A jistě by neškodilo odstranit i těch pár bugů v jinak kvalitním enginu. Když voják šplhá po žebříku, ze žebříku přejde na stěnu a z ní plynule pokračuje ve své cestě k nebesům, aniž by mu nevadilo, že mu je oporou pouhý vzduch, je třeba se nad tím zamyslet.

Jinak vás ale tento nejnovější počin z dílen Pyro Studios asi nezklame. Konverzí z PC utrpěl jen minimálně, a to vlastně jen po grafické stránce. Komu nevadí komplikované ovládání a dává přednost logickému uvažování před bezduchou krvavou akcí, ten by si jej neměl nechat ujít. A už se můžeme těšit na další díl – Commandos 3 by měli být ještě lepší.

Váš tým - Commandos

Jack O´Hara – zelený baret
Specialista na boj muže proti muži. Dokáže přenášet těžká břemena, ať už je to barel s benzínem nebo mrtvý nepřítel. Umí se zahrabávat do písku či sněhu, případně se skrýt v křoví.
Francis Woolridge – odstřelovač
Mezi jeho hlavní přednosti patří neobyčejně přesná muška i na extrémní vzdálenost. Boji nablízko se většinou vyhýbá.
Samuel Brooklyn – řidič
Nejen, že dokáže řídit vše, co má kola, ale umí z vozu i střílet. Nejšťastnější však je, když může usednout k dělu nebo těžkému kulometu.
James Blackwood – námořník
V batohu nosí nafukovací člun, umí se dobře potápět. Pod vodou většinou bojuje s harpunou, na souši se zase spoléhá na pistoli.
Thomas Hancock – ženista
Jako jediný umí zacházet se všemi druhy výbušnin. Dále umí hledat miny, klást mechanické pasti a podobně. Spíše než na přímý boj se spoléhá na svou pyrotechniku.
Rene Duchamp – špión
S oblibou proniká na nepřátelské území v přestrojení za běžného vojáka či důstojníka. Střelné zbraně nepoužívá, do jeho tradiční výzbroje patří éter a smrtící injekce. Stejně jako zelený baret, i on umí schovávat těla padlých či omráčených nepřátel.
Nataša Nikočevová
Stejně jako špión, ani ona nebyla stvořena pro boj. Dokáže ale odvádět pozornost nepřátelských vojáků, případně je zezadu omráčit.
Paul Toledo – zloděj
Umí otevírat zámky a je zručný kapsář. Mezi jeho další schopnosti patří míchání jedovatých či uspávacích nápojů.
Whiskey
Původně maskot čety, nyní nedocenitelný pomocník. Dokáže odvést svým štěkáním pozornost nepřátelských vojáků.

Commandos 2: Men of Courage
Výrobce/Vydavatel Pyro Studios/Eidos
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 115kB
Verdikt: Skvělý mix taktické realtimové strategie a logické hry. Minimalismus grafického zpracování je sice někdy na obtíž a na ovládání je třeba si delší čas zvykat, i tak ale rozhodně stojí za pozornost.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:


Témata: Xbox


Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje, populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.