Commandos 3 - pár správných chlapů

  • 88
Potřetí se vydáváme do nacistického Německa, abychom pomohli vyhrát druhou světovou válku. Budou Commandos 3 výrazně odlišní od druhého dílu? Zdá se, že ano - kvalitnější příběh, výpravnost a lepší efekty jsou minimálně třemi razítky pokroku, a k tomu připočítejte variabilní vyprávění.

Commandos 3Odklon herního průmyslu od fantastických reálií fantasy vesmírů podpořilo vynikající zpracování života anglických výsadkářů za druhé světové války, hra Commandos (1998) a její přímé pokračování Commandos 2: Men of Courage (2001). Americká verze prvního dílu "vyhrála" striktní zákaz vydání v Německu, kvůli použití hákového kříže na texturách a vcelku nevyhnutelnému střílení německých nacistů. Korektní verze (bez hákových křížů, krve a mrtvol) ovšem zaznamenala velký úspěch. Hratelnost obou produktů a z toho plynoucí vysoká popularita je zapříčiněna věrohodnými historickými fakty, propracovanou grafikou a skutečností, že mise nabízí více taktických řešení a nenutí hráče hrát podle předem nadefinovaného postupu. Jakmile se narodí zlaté prase, nebo někdo objeví zlatou žílu, dá se s téměř stoprocentní jistotou počítat s pokračováním. Proto byla jen otázka času, kdy se objeví Commandos 3. Stalo se tak na výstavě E3, odkud jste již mohli vidět trailer a obrázky. Na vývoji se podílí čtyřicítka vývojářů a dokonce ani s tímto pracovním nasazením nebude produkt vydaný před létem 2003.

Vylidněné domy, vražedné výbuchy
Jak je vidět, grafika se změnila k lepšímu. Programátoři z Pyro Studios vzali starý engine Commandos 2 a vložili do něj řadu moderních technologií, zejména co se efektů týče. Těšit se můžeme na změny počasí vyvolávající husí kůži, větší množství fragmentů při explozích a jemnější světelné přechody. Dopilována byla také animace skriptovaných předmětů - projíždějících Commandos 3vlaků, nalétávajících letadel a tak podobně. Přes výrazné změny v grafických prvcích zůstává klasický výhled seshora dolů nezměněn - s láskou vytvářená ruční grafika se do rotujícího, zoomujícího, realtimeového a hyper-mega-přelomového engineu nehodí. Takový přístup nepřímo dokumentuje návrhářské zaměření na vyprávění příběhu. "Zatím vám nemůžu nic říct, je to tajné," smál se jeden z designérů na diskusním fóru. Přesto rámcové umístění známe.

Němci za řekou!
Větší důraz je evidentně vložený do propracovaných příběhových linií - tři kampaně zpracovávají invazi dne D na pláži v Normandii, šolíchání na francouzsko německých územích s návštěvou hlavního stanu gestapa poblíž Berlína a střetnutí Rusů a Němců v památné bitvě o Stalingrad, při které se město proměnilo v ruinové pole. Historicky erudovaní návrháři použili prvky z dokumentárních filmů a historických velkofilmů, jmenovitě inspirace Nepřítelem před branami (Stalingrad) od Jean Jacquese Annauda nebo Zachraňte vojína Ryana (Den D) se přímo nabízí. Každou kampaň rozděluje dvacítka misí, ovšem s variabilními situacemi, vyplývajícími z předchozích herních akcí. Narozdíl od minulé "bonusové" manipulace s vozidly, používá trojka různé tanky a džípy k přímému řešení klíčových problémů. Omezenost bojového repertoáru vyřešili návrháři přidáním nové série výbušnin a několika zbraněmi. V hlavních rolích se objevuje šestice vojáků známá z minulého dílu, a to dovoluje důkladnější zaměření na atmosféru, která vždy plynula především ze stylové grafiky a realismu prostředí.

Commandos 3Před dubem, za tankem
Procházka růžovým sadem bude po sté nudná, zatímco procházka sadem, kde za každým stromem číhá nácek a řídí své chování podle vizuálního kontaktu s hráčem, se stane dobrodružstvím. Výsledek mise bude opět ovlivňovat počasí a psychologie jednotlivých nepřátel, kteří zůstávají v předvídatelných škatulkách: nacista, gestapák, gestapácký pes, oberführer a tak podobně. Na konci kampaní čeká závěrečný boss, ke kterému se dostanete jen po překonání několika mini-bossů. Zde se Commandos 3 přibližují více arkádě. Nezanedbatelným prvkem je síťová hra ve formě Deathmatche, podle designéra Pereze prý revoluční. Po úspěchu Neverwinter Nights je velmi pravděpodobné, že i ostatní společnosti vypustí editory pro hraní individuálních misí přes internet, a tak možná budeme překvapeni - ovšem, to je pouhá spekulace, založená na odpozorovaném efektu úspěšné laviny. Kombinací samozřejmé taktiky, dobrodružného ladění, vlastního uvažování a pronikání na nepřátelské území by se mělo dosáhnout výborně vyváženého dílka, zasluhujícího potlesk již předem. Nebuďme ale přehnaně optimističtí - do vydání zbývá minimálně rok a to, co platilo na letošní E3, nemusí platit na další. Tak už to v herním průmyslu chodí.


Témata: Vlak