Crash Bandicoot XS

  • 1
Nejznámější vačnatec se rozhodl emigrovat mimo území PSX a vyrazil přímo mezi největší rivaly svého žánru. Přijmou ho mezi elitu anebo Crash s brekem uteče? Na nového GBA vetřelce je připraven zejména vůdce domácího týmu jménem Mario. Takže pojďme společně nahlédnout, kterak ten souboj dopadl.
Crash Bandicoot XS

Král plošinovek na stařičké PlayStation - Crash - se rozhodl, že se přeci jen po všech těch svých eskapádách na jedné platformě podívá i někam jinam. Co si budeme nalhávat, na PSX slavil velké úspěchy a ambice táhnou. Tři dobrodružství, jedna závodní (ahoj Mario) a jedna multidisciplínová. Takže vše v pořádku! I když menší renonc přišel posléze na PS2, kde se dobrodružství našeho milého vačnatce tak nějak neujalo. Pročež není divu, že se Crash urazil, sbalil kufry a vydal se na prozatím ještě neprobádanou cestu. Cíl má opravdu skromný, obšťastnit svou maličkostí všechny doposavad žijící konzole. Pro nás je tak momentálně důležité, že se zastavil i na dosti výkonné platformě GBA.

A musím konstatovat, že v některých ohledech se může Mario o svou pomyslnou korunu krále plošinovek začít hodně obávat. Po příběhové stránce se jedná o již zaběhnutý standard, kdy zlomyslný a stále chtivý Dr. Cortex chce ovládnout svět a vedle toho jen tak mimochodem i zničit samotného Crashe. Po kolikáté se tento kolotoč bude muset ještě rozeběhnout, než se dočkáme nějakého duchaplného příběhu, ví snad jen neúnavný Cortex. Ale co, vždyť je to jen plošinovka a u té jde především o hratelnost a tu má Crash výbornou. Celá hra je rozdělena do Crash Bandicoot XS čtyř světů o celkové délce dvaceti levelů. Jak už bývá zvykem, teprve po zdolání bosse v daném levelu se dostanete dále. Obrovskou změnou oproti předchozím dílům je kamerový systém nahlížení na vaše aktivity. Tentokráte se totiž připravte na klasické 2D, ale to neznačí, že by se z toho stala obyčejná, nezajímavá a stále dokola se opakující zábava. Tvůrci si naštěstí uvědomili, že s tím by u takové konkurence (jako je již citovaný Mario nebo Wario) asi daleko nedošli. A tak zde zanechali veškeré vymoženosti, kterými oplývala PSX verze. Budete rozbíjet několik druhů beden, likvidovat protivníky svými otočkami, hledat bonusové úrovně a hlavně se budete snažit o splnění hry na celých sto procent. Právě poslední dvě věci se zdají býti vzhledem ke 2D zobrazení celkem jednoduché, ale zdání klame. Nejedná se o přímočaré levely, kde půjdete danou a nalinkovanou cestou, ale čekají vás i několikapatrové úrovně, kde se budete rozhodovat, kudy se dáte a jestli se ještě budete mít šanci vrátit. Také bonusové úrovně se vám neotevřou hned, ale budete muset dokázat obratnost a šikovnost vašich prstů, protože některé se zpřístupní pouze tehdy, pokud ani jednou v daném levelu nezemřete. Jak už jsem naznačil, hra je rozdělena na dvacet úrovní nabízejících exkurzi do nejrůznějších prostředí. Navštívíte tak džungle, ledové pláně a jeskyně, podvodní světy, továrny Dr. Cortexe, zažijete slavné útěky před Yettim, jízdy a lety Crash Bandicoot XS na čemkoli a plno dalších a zajímavých eskapád. Právě ty různé jízdy a útěky jsou jako jediné zobrazeny ve 3D a musím říci, že jsem byl velmi překvapen. I když se prostředí stále opakuje, jsou tyto pasáže rychlé a dobře hratelné, byť většinu času stejně půjdete po svých. Co se týče Crashových dovedností, ty nezískáte hned na začátku, ale vždy po zabití příslušného bosse. A teprve pak tu je alternativa navrácení se do dřívějších úrovní a jejich dokončení ke stoprocentní spokojenosti.

Teď se konečně dostáváme k celkovému zpracování. Po grafické stránce se jedná o skvost, vzhledem k platformě, na které se tato hra objevila. Po celou dobu si Crash Bandicoot XS zachovává svůj crashovský styl, který se vždy vyznačoval výraznými barvami, jež však možná někdy hraničily až s kýčovitostí. Nicméně i vedle takových kvalitních počinů jako Rayman nebo Wario se Crash Bandicoot XS po vizuální stránce řadí zaslouženě na čelní místo. Dokonce i při výběru zdejší palety barev je vše na obrazovce dobře čitelné, bez problému se orientujete a vše na malém displeji rozeznáte. Jako nepřátele a různé druhy nerovností v podobě propastí, beden atd., takže obvyklé nadávání na špatné osvětlení displeje není na místě. Jediné, co mě trochu zamrzelo, je ubrání animací humorných úmrtí samotného hlavního protagonisty. Když si jen vzpomenu kolik typů odchodů na onen svět bylo ve třetím díle… .

Crash Bandicoot XS

Co mě však silně zarazilo a bohužel jsem neměl šanci si vyzkoušet v praxi, byla možnost propojení dvou GBA – anžto nový Crash Bandicoot to podporuje! Avizovaná výměna sejvů mezi kamarády však nevypadá jako nějaký úchvatný nápad a možná konektivita s Crash Bandicoot pro GameCube je ve hvězdách…

Závěrem se však dá říci, že se Crashovi povedlo na GBA to, co se nezdařilo na PS2. Neboli skvělý start cizince na území plném domácích produktů. A o to těžší je prosadit se právě v žánru plošinovek. Takže gratuluji.

Crash Bandicoot XS
Výrobce/Distributor Vicarious Visions / Universal Interactive
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Crash se vrátil hrdě a v plné audiovizuální síle - škoda jen, že se toho nedočkali i majitelé PS2. Nu což, Nintendo má zase o jednoho favorita navrch.
Hodnocení: 80% (info)