Historie taxikaření říznutého zběsilým závoděním není žádným adolescentem. Již prastará Quarantine dovolila hráči nahodit taxametr, zapnout stěrače a vydat se vstříc čekajícím zákazníkům. Co na tom, že taxametr byl prezentován rotačním kulometem na kapotě a že se stěrače staraly namísto deště o hustou červenou kapalinu? Minulý rok navštívila monitory PC někdejší Dreamcastová hitovka Crazy Taxi, která přišla s poněkud jiným přístupem. Násilí bylo v rámci multigenerační korektnosti nahrazeno crazy zběsilostí, crazy hudbou, ale především crazy nudou ústící v zářný příklad rozdílů mezi konzolovými hráči (kteří hru oslavovali) a hráči PC (kteří na kapotu nahodily rotační kulomet a konverzi rozmetali).
Jak již bylo řečeno, první díl Crazy Taxi se objevil roku 2000 na konzoli Dreamcast. Již tehdy bylo poněkud zavádějící vydání PC konverze až po dlouhých dvou letech, kdy hra po technické stránce zákonitě nemohla konkurovat současným titulům. Domácích vod Dreamcastu se držel i o rok později vydaný druhý díl a až se třetím pokračováním si Sega uvědomila dýchavičnost jejich zatím posledního kusu hardware a vývoj trojky zaměřila na Xbox. Od vypuštění původního Crazy Taxi 3 nicméně uběhl další rok a půl a v kontextu s fakty, že se náplň hry ani grafický engine od prvního dílu prakticky nezměnily, lze zkraje říci, že ti, kteří si neoblíbili původní hru budou nejspíše zklamáni i tentokrát.
Crazy Taxi 3 se opět drží zaběhnutého konceptu okrádání, pardon obsluhování stopujících v přelidněné americké metropoli. Nešťastného zákazníka přehledně označí kruhová aura odstupňovaná barevně podle časové náročnosti trasy. S naskočením cestujícího do kabrioletu (cestující naskakují zásadně neexistující střechou, nastupování dveřmi by totiž nebylo dostatečně crazy) se na hráčovo konto přičítá určitý počet drahocenných sekund, za něž musí pasažéra dopravit na kýžené místo a ulovit další oběť. Další módy hry jsou předem omezeny intervalem tří nebo pěti minut, během kterých je úkolem vydělat co nejvíce dolarů. Vrací se také zpestření Crazy X, kde lze s automobilem vyvádět opravdové psí kusy. Jednou je úkolem odrážet obří baseballový míček, jindy zase porazit co nejvíce gigantických kuželek. Co se herní části týče, je to bohužel vše. Žádné novinky v podobě nových módů nebo podpory hry více hráčů zde přítomny nejsou a tak hra po několika docela zábavných minutách zběsilého projíždění městem začíná opět nudit. Co na tom, že místo čtyř postav řidičů je zde na výběr rovná dvanáctka, když s každým z nich je hra naprosto totožná?
Přestože se druhý díl této automobilové akce osobním počítačům zcela vyhnul, přináší Crazy Taxi 3 všechny jeho bonusy a rozšíření. Především jde o jedno zcela nové město pod názvem Small Apple, jež sekunduje původnímu West Coast a svým stylem nejvíce připomíná New York. Samostatným rozšířením třetího pokračování je pak nocí v Las Vegas inspirovaná Blitter Oasis, jež svým hustým pouličním provozem lehce umírňuje zběsilost minulého West Coast a zároveň od hráče vyžaduje o něco více řidičského umění. Nové mapy překvapí zejména svou rozlohou, která se v žádném případě nedrží minimalistických měřítek. Blitter Oasis tak kromě města zahrnuje také přilehlé silnice vinuté po úbočích hlubokých kaňonů, do kterých není radno sjíždět. Auto pád díky vrozené nezničitelnosti (viz. dále) sice přežije, avšak cesta zpět na vozovku se hledá jen stěží. Bohužel, zpracování měst působí stále příliš anonymně. Tam, kde se v české Mafii do hráčovy paměti postupem času zapisovaly významné městské čtvrti v čele s charakteristickými budovami (tu kostelík, tam zase penězi naditá banka), zde kolem vozidla neustále ubíhají budovy vzájemně podobné jako vejce vejci a jen občas zpestří mrtvolně bílou krajnici připravený skokánek. Stohlavá stáda chodců sice atmosféru mírně oživují, ale i tak se nelze zbavit „strojového“ dojmu.
Zběžné zhlédnutí obrázků prozradí, že se technická stránka hry mnoha inovací nedočkala. Prakticky se tak setkáváme s více než tři roky starým grafickým enginem, kterému se autoři pokusili vyhladit pár pořádně hlubokých vrásek několika zvláštními efekty. Prach zvedající se od pneumatik sice nevypadá nejhůře, ovšem jinak se jedná o stále to samé a nutno říci, že dnes již hranatější než krabice od bot. Krabicím od obuvi také stále odpovídá fyzikální model automobilů. Je vidět jisté zlepšení oproti předchozímu dílu, již není možné zahrát si kuželky s takovým autobusem. Ani tak ale není nutné krotit choutky agresivního řidiče – auta jsou totiž nezničitelná.
Crazy Taxi 3 | |
Výrobce: | Sega/Strangelite |
Distributor: | Empire |
Datum vydání: | Prosinec 2003 |
Index očekávání: | 45% |