Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Creative Blaster Annihilator Geforce GTS

  12:00aktualizováno  19. listopadu 6:02
Karet postavených na čipu Geforce 2 GTS je opravdu hodně a vybrat u nich vhodného kandidáta může být problém. Probrali jsme si nabídku věhlasného Asusu a dnes se dostáváme k neméně známému konkurentovi - firmě Creative Labs a jejich Creative Blaster Annihilator Geforce GTS.

Pohled na kartu Creative Blaster Annihilator Geforce GTS a příslušenství

Poté, co jsme si odpočinuli od nekonečné řady karet s nVidia čipy při testování Voodoo 5 5500 se opět vracíme k nVidii. Karet postavených na čipu Geforce 2 GTS je opravdu hodně a vybrat u nich vhodného kandidáta může být problém. Probrali jsme si nabídku věhlasného Asusu a dnes se dostáváme k neméně známému konkurentovi - firmě Creative Labs. Tento známý výrobce zvukových karet se grafickým kartám již také věnuje nějaký ten rok a je to znát na pestrosti a kvalitě produkce. Obyčejně spíše než funkce se u karet od Creative preferuje snaha dostat na trh kartu za cenu nižší než ostatní. Firma se tedy orientuje na získání segmentu zákazníků, kteří chtějí při nákupu mít jistotu značky, ale zároveň neplatit navíc za nic, co nepotřebují.

Pokud vás zajímají na BonusWebu již mnohokrát probírané parametry čipu GTS 2 ve srovnání s ostatními čipy nVidie (ano opět populární tabulka parametrů), najdete je třeba v recenzi na srovnatelně výkonnou grafickou kartu ASUS 7700-Deluxe GTS.

Uvedenou fillrate v multitexture módu zjistíme násobením počtu renderovacích cest, frekvence čipu a počtu aplikovatelných textur za hodinový cyklus - tedy 4 x 200 x 2 = 1600.

Z toho je nám jasné, že toto číslo poroste při přetaktování frekvence čipu. V single-texture je výsledkem pochopitelně polovina této hodnoty.

Přední pohled na kartu Creative Blaster Annihilator Geforce GTS

Karta
Karta je učebnicovou ukázkou referenčního designu. Čip je chlazen nízkým hliníkovým profilem a aktivním větráčkem. Paměti po obou stranách karty jsou klasické - Infineon 6nS. Přímo na kartě je konektor pro připojení Video-Out modulu, který pokud vím zatím v prodeji není. Jediný zbývající konektor je pro připojení monitoru. Žádné věci jako hardware monitoring, S-Video či televizní výstup (Asus V7700 Deluxe) zde nenajdeme. Ne každý tyto funkce potřebuje a právě pro ty spíše motivované cenou je 3D Blaster Annihilator 2 určen. Stále jde o kvalitní značkový výrobek od renomovaného výrobce.

Software
Přiložené CD jsou celkem tři. Kromě ovladačů je tu průměrná závodní hra Rage Rally a poslední cd obsahuje technologická dema a ukázky firmy nVidia. Na CD s ovladači je také známý software 3Deep Colorific na kalibraci barev. Ve srovnání s konkurencí např. od Asusu je přibalený software dost chudý a evidentně sleduje minimalizaci ceny karty.

Ovladače
Přibalené ovladače jsou zajímavou kapitolou. Majitel této karty má k dispozici hned tři možnosti výběru, z čehož první dvě varianty pokrývá přiložené CD. Jsou to:

Pokročilejší ovladače Fastrax ke kartě Creative Blaster Annihilator Geforce GTS

1) ovladače FastTrax - jsou podle manuálu pro ty, které více zajímá aktuálnost ovladačů a méně uživatelské rozhraní. Jsou vzhledově podobné referenčním, ale přece jen jsou volby přeskupené. Oproti referenčním nabízejí přímo (bez úpravy registru) přetaktování jádra a pamětí a možnost nastavování parametrů AGP sběrnice. Tyto ovladače vycházejí z Detonátorů 3 a zahrnují tudíž zrychlení, které přišlo s optimalizací T&L jednotky při představení této nové řady ovladačů.

2) ovladače 3D Blaster Control - jsou určeny pro ty, co se méně starají aktuálnost ovladačů ale preferují přátelštější uživatelský interface. Kdo má od Creative zvukovou kartu Soundblaster Live tak ví, jak asi ovladače vypadají. Pro ostatní někde okolo bude obrázek. Předpokládal jsem zjednodušení a vypuštění některých pokročilých voleb, ale možnosti nastavení jsou stejné jako v ovladačích Fastrack Tyto ovladače jsou založeny na starší řadě referenčních Detonátorů konkrétně na verzi 5.22. Tímto ovšem přicházíme o výkonový vzestup, který přišel s novějšími Detonátory (verze 6.xx).

3} referenční nVidia ovladače - pro ty, kteří chtějí co nejaktuálnější ovladač. Tato karta vychází z referenčního designu a při použití referenčních ovladačů nepřicházíme o pokročilé funkce karty (TV výstup apod.). Oficiální verze jsou k dispozici na webu nVidie, neoficiálně uniklé verze jsou ke stažení na mnoha místech po webu. Mé doporučení je používat právě tyto referenční ovladače, pokud karta je referenčního designu jako právě tato. Novější ovladače často odstraňují řadu problémů s kompatibilitou a často jsou i rychlejší než předchozí verze.

Přetaktování
Standardní frekvenci čipu na 200 Mhz a pamětí na 333 Mhz se podařilo zvýšit na konečných 215/380. O kolik narostl výkon si ověříme v testu. Přetaktovatelnost jádra u čipů GeForce (klasických i GTS2) je ve velké míře ovlivněna kvalitou konkrétního kusu a jak praktické zkušenosti ukázaly, další úpravy a vylepšování chlazení jádra velké efekty nepřináší. Paměti Infineon 6NS se osazují na všech mě známých kartách GTS2 i GeForce DDR verze. Firma Guillemont (dříve Hercules) jako jediná osazuje chladiče i na paměťové čipy, což by mělo teoreticky vylepšit šance na vyšší přetaktování pamětí. Zde je pouze aktivní chlazení čipu, nic víc.

Zadní pohled na kartu Creative Blaster Annihilator Geforce GTS

Systém
Karta byla testována na této sestavě:

  • procesor Intel Celeron 533@896 FC-PGA
  • základní deska Abit BX6-2 (Intel BX)
  • 256 MB RAM
  • Windows 98SE

    Testy
    Použijeme nám již dobře známé testy:

  • 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing)
  • id Software Quake3 Arena v.1.16h - Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing).

    OpenGL

    Výsledky Creative Blaster Annihilator Geforce GTS v OpenGL
      Fast (standard) Fast (215/380) Rozdíl (Fast) HighQual. (standard) HighQual. (215/380) Rozdíl (HighQual.)
    800x600 118,9 120,3 +1% 109,1 114,6 +5%
    1024x768 113,4 116,6 +3% 81,0 92,1 +14%
    1280x1024 92,4 100,3 +9% 48,4 55,9 +15%
    1600x1200 63,4 71,8 +13% 33,2 38,7 +17%
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Pokud si nalistujete mou starší recenzi karty GTS 2 od Asusu - např. typ V7700 že karta je na standardním taktování v podstatě stejně rychlá a kopíruje výsledky Asusu. Konečně to každý soudný člověk musel očekávat.

    Přetaktování zvýšilo framerate v 1600x1200 a 32 bitech na již docela slušně hratelnou hranici - 38,7 snímků za sekundu. Ve 32 bitech jasně vidíme, jak moc se dá získat přetaktováním i tak rychlého čipu jako je GTS2. Nárůst o 14-17% mluví jasně. V 16-ti bitových módech (FAST) je přece jen zátěž znatelně nižší a proto přetaktováním získáme pozorovatelný efekt až v nejvyšších rozlišeních.

    Direct 3D

    Výsledky Creative Blaster Annihilator Geforce GTS v Direct3D
      Helicopter high Helicopter (215/380) Rozdíl Fillrate multi Fillrate m. (215/380) Rozdíl
    800x600 16bit 54,2 57,6 +6% 1123,6 1192,9 +6%
    800x600 32bit 47,5 50,2 +6% 561,6 627,9 +12%
    1024x768 16bit 47,6 50,2 +5% 1155,5 1258,8 +9%
    1024x768 32bit 32,6 37,7 +6% 521,7 592,5 +14%
    1280x1024 16bit 34,5 36,5 +6% 1144,1 1273,5 +11%
    1280x1024 32bit 19,7 21,1 +7% 460,4 531,9 +16%
    1600x1200 16bit 23,0 24,7 +7% 982,3 1109,3 +13%
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing, VSync OFF, Sound OFF ), Detonator 3

    Výpočtem teoretické fillrate způsobem dříve zmíněným dostáváme 4 x 200 x 2 = 1600 miliónů texelů za sekundu , po přetaktování měl teoreticky vzrůst na 4 x 215 x 2 = 1720 což je o 8 % více. Ve skutečnosti jak vidíme z tabulky, je reálná filrate maximálně okolo 1200 a to i v nejnižších rozlišeních. Čip je stále limitován rychlostí pamětí i když jsou použity DDR verze. Vidíme to i na tom, že přetaktovaná paměť společně s jádrem přinesla vyšší nárůst fillrate než ten teoreticky určený. Jak jste si možná všimli, v tabulce chybí výsledky pro rozlišení 1600 x 1200 a 32 bitovou barevnou hloubku. 3D Mark 2000 pro jakékoliv nastavení na této kartě test odmítal dokončit. Pro hraní je toto rozlišení stejně stále příliš pomalé, takže nám výsledek chybět nebude.

    FSAA
    Pokud vím, ještě jsem zde nemluvil u žádné karty o přesných výsledcích FSAA pod OpenGL na GTS2. Koho minulo vysvětlení způsobu fungování FSAA odkazuji na některou z mých starších recenzí. Podívejme se na výsledky z Q3A pro jednotlivá nastavení. Ovladače umožňují pro OpenGL nastavit celkem 3 druhy FSAA (nebo nepoužívat vůbec). Jsou to:

    1.5 x 1.5 - Obrázek se generuje v rozlišení 1,5x větším než je to nastavené a pak zmenšeno na požadované - tedy např. pro nastavené 640 x 480 se počítá skutečně v 960 x 720. Jde o základní nastavení, vyhlazení je patrné, ale ve srovnání s 2 x 2 je znatelně méně kvalitní.

    2 x 2 [LOD BIAS] - Obrázek se počítá 2 x větší v obou směrech než nastavené rozlišení. LOD BIAS znamená, že úroveň detailu mipmapy zůstává v konečném rozlišení (tedy např. v 640 x 480). Toto způsobí, že je obraz o něco rozmazanější než by byl při nastavení 2 x 2, ale je to něco málo rychlejší.

    2 x 2 - Stejné jako předchozí, ale detail mipmapy je upraven na předpočítané dvojnásobné rozlišení. Obraz je o díky tomu o dost kontrastnější než v předchozím případě.

    Jak je to rychlé před a po přetaktování vidíme v následující tabulce:

    Výsledky Creative Blaster Annihilator Geforce GTS ve FSAA
      FSAA
    1.5 x 1,5
    FSAA
    1.5 x 1,5 (215/380)
    FSAA
    2 x 2
    LOD BIAS
    FSAA 2 x 2 LOD BIAS (215/380) FSAA
    2 x 2
    FSAA
    2 x 2 (215/380)
    640x480 Fast 117,4 120,4 98,4 105,7 96,8 105
    640x480 HQ 83,5 94,4 56,2 63,7 54,2 61,6
    800x600 Fast 101,3 108,7 67,0 74,9 66,9 74,7
    800x600 HQ 56,4 64,3 32,8 37,4 32,3 36,8
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Poté, co nám předvedlo Voodoo 5 v minulém testu jsou to čísla o hodně nepříznivější. Nejlepší mód vyhlazení, co je v ovladačích nabízen, je po přetaktování karty stále dosti pomalý - 36,8 snímků za sekundu. Nižší mód 1,5 x 1,5 je sice bezproblémový i v 800 x 600, ale kvalita je horší. Na nVidiích je stále lepší možnost zvolit vyšší rozlišení a 32 bitovou hloubku bez FSAA, než se kochat jeho pomalostí. Tolik testy.

    Hodnocení
    Creative Labs vyrobili referenční kartu, která jde slušně přetaktovat a oproti značkové konkurenci je levnější. Co do výkonu je plně srovnatelná s ostatními dosud testovanými kartami s čipem GTS2 Nabízí dvě sady ovladačů a jistotu nákupu u kvalitního výrobce. Pokud nehledáte kartu s pokročilým možnostmi, je to karta právě pro Vás. Kompatibilita při testech byla naprosto stoprocentní, až na zmíněný problém s 3D Markem 2000 v nejvyšším rozlišení. Já osobně mám s kartami od Creative Labs jen ty nejlepší zkušenosti.

    Recenzovanou grafickou kartu Creative Blaster Annihilator Geforce GTS nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma ProCa, Praha.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Age of Empires 4
    Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

    Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

    Dark Souls 3
    Klávesnice a myš jsou pro děcka. Bloodborne jedině na taneční podložce

    Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

    Batrman: The Enemy Within
    Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

    Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

    Zaklínač 3: Srdce z kamene
    VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

    Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

    Mass Effect: Andromeda
    Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

    To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

    Další z rubriky

    Infinity Blade II
    Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

    Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.